مقاله پژوهشی
رسانه های ورزشی
مریم خواجه صالحانی؛ حمید قاسمی؛ علی اصغر دورودیان؛ حسن خجسته باقرزاده؛ شیوا آزادفدا
چکیده
هدف از این تحقیق تدوین الگوی ساختاری-تفسیری توسعه ورزش دانشجویی از طریق رسانهها بود. روش تحقیق حاضر گراندد تئوری با رویکرد چارمز یا رویکرد ساختاری - تفسیری بود. شاخصهای توسعه ورزش دانشجویی از طریق رسانه، شناسایی و با الگوی ساختاری - تفسیری اقدام به طراحی مدل شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارشناسان ورزش دانشگاهها، اساتید ...
بیشتر
هدف از این تحقیق تدوین الگوی ساختاری-تفسیری توسعه ورزش دانشجویی از طریق رسانهها بود. روش تحقیق حاضر گراندد تئوری با رویکرد چارمز یا رویکرد ساختاری - تفسیری بود. شاخصهای توسعه ورزش دانشجویی از طریق رسانه، شناسایی و با الگوی ساختاری - تفسیری اقدام به طراحی مدل شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارشناسان ورزش دانشگاهها، اساتید مدیریت ورزشی و متخصصان رسانههای ورزشی بودند. نمونهگیری به روش غیر تصادفی هدفمند و تا رسیدن به مرحله اشباع نظری انجام شد. دادهها با استفاده از ماتریس میکمک و توسط نرمافزار MicMac مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که توسعه منابع مالی ورزش دانشجویی، توسعه منابع انسانی ورزش دانشجویی و توسعه منابع علمی ورزش دانشجویی بیشترین تاثیرپذیری را از رسانههای ورزشی دارند. همچنین نتایج ماتریس میکمک نشان داد که شاخصهای توسعه محیط حقوقی، توسعه محیط فرهنگی و توسعه محیط علمی در منطقه نفوذی، توسعه منابع انسانی و توسعه منابع مالی در منطقه پیوندی و توسعه اماکن ورزشی و زیرساختها در منطقه وابسته هستند. توسعه پایدار ورزش دانشجویی بدون توجه به رسانهها و پتانسیلهای مربوط به آن ممکن نخواهد بود و مدیران ورزش دانشگاهی باید توجه بیشتری به این امر داشته باشند.
مقاله پژوهشی
رسانه های ورزشی
اکبر جابری؛ زکیه منزلی
چکیده
هدف از مطالعه حاضر، بررسی تأثیر سواد رسانهای بر خودکنترلی هواداران فوتبال در فضای مجازی با توجه به نقش میانجی سرمایه فرهنگی بوده است. پژوهش حاضر یک مطالعه کمی، مقطعی و همبستگی است که بهصورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل هواداران فوتبالی بودند که در فضای مجازی حضور فعالی داشتند. 388 نفر از هواداران تیمهای ...
بیشتر
هدف از مطالعه حاضر، بررسی تأثیر سواد رسانهای بر خودکنترلی هواداران فوتبال در فضای مجازی با توجه به نقش میانجی سرمایه فرهنگی بوده است. پژوهش حاضر یک مطالعه کمی، مقطعی و همبستگی است که بهصورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل هواداران فوتبالی بودند که در فضای مجازی حضور فعالی داشتند. 388 نفر از هواداران تیمهای لیگ برتر فوتبال ایران بر اساس جدول کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پس از توزیع پرسشنامهها، تعداد 388 پرسشنامه بهصورت کامل و صحیح تکمیل و گردآوری گردید و جهت آزمون فرضیات تحقیق از آزمون مدل یابی معادلات ساختاری (PLS) استفاده شد. یافتهها نشان داد که سواد رسانهای هم بر خودکنترلی (394/0=β) و هم بر سرمایه فرهنگی (399/0=β) هواداران فوتبال در فضای مجازی تأثیرگذار بوده است. همچنین، بخشی دیگر از یافتههای پژوهش نشان داد که تأثیر سرمایه فرهنگی بر خودکنترلی هواداران فوتبال در فضای مجازی معنادار بوده (337/0=β) و از طرف دیگر، سواد رسانهای بر خودکنترلی هواداران فوتبال در فضای مجازی با نقش میانجی سرمایه فرهنگی تأثیر معناداری داشته است (221/0=β). مقدار شاخص GOF نیز حاکی از برازش مطلوب مدل پژوهش بوده است.
مقاله پژوهشی
روابط عمومی ورزشی
الهام حقیقت؛ حسین عبدالملکی؛ مهوش نوربخش؛ پریوش نوربخش؛ ابراهیم علی دوست قهفرخی
چکیده
ضد بازاریابی را میتوان روشی مناسب برای کاهش مصرف محصولاتی دانست که مصرف آنها میتواند مشکلاتی را برای افراد و جامعه ایجاد نماید. ازاینرو هدف این تحقیق بررسی نقش روابط عمومی در ضد بازاریابی داروهای دوپینگ با میانجیگری شبکههای اختصاصی، تفسیر عمومی و شواهد عینی در ورزش ایران بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش تحلیل ...
بیشتر
ضد بازاریابی را میتوان روشی مناسب برای کاهش مصرف محصولاتی دانست که مصرف آنها میتواند مشکلاتی را برای افراد و جامعه ایجاد نماید. ازاینرو هدف این تحقیق بررسی نقش روابط عمومی در ضد بازاریابی داروهای دوپینگ با میانجیگری شبکههای اختصاصی، تفسیر عمومی و شواهد عینی در ورزش ایران بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش تحلیل دادهها، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق را کلیه ورزشکاران و مربیان رشتههای ورزشی که در سالهای گذشته بیشترین میزان استفاده از مواد نیروزا را به گزارش آژانس ملی مبارزه با دوپینگ کشور داشتهاند، تشکیل میداد. حجم نمونه تحقیق با توجه به اهداف و با استفاده نرمافزار آماری PASS در سطح خطای 05/0، 250 نفر بود. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه استاندارد حقیقت و همکاران (2021) بود. نتایج تحقیق نشان داد که مولفههای تحقیق در تمامی موارد نقش مثبت و معنیداری در ضد بازاریابی داروهای دوپینگ داشتهاند.
مقاله پژوهشی
رسانه های ورزشی
امین راجی؛ فهیمه مومنی فر؛ نسرین عزیزیان کهن
چکیده
هدف کلی تحقیق، بررسی تأثیر عضویت در شبکه های مجازی ورزشی بر انگیزه مشارکت ورزشی جوانان با میانجی گری فرهنگ پذیری ورزش بود. پژوهش از نوع توصیفی و مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری بود که ازلحاظ هدف، کاربردی محسوب می شود. داده های این تحقیق بهصورت میدانی و با استفاده از 3 پرسشنامه، عضویت در شبکه های مجازی ورزشی، فرهنگ ...
بیشتر
هدف کلی تحقیق، بررسی تأثیر عضویت در شبکه های مجازی ورزشی بر انگیزه مشارکت ورزشی جوانان با میانجی گری فرهنگ پذیری ورزش بود. پژوهش از نوع توصیفی و مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری بود که ازلحاظ هدف، کاربردی محسوب می شود. داده های این تحقیق بهصورت میدانی و با استفاده از 3 پرسشنامه، عضویت در شبکه های مجازی ورزشی، فرهنگ پذیری ورزش و انگیزه مشارکت ورزشی گردآوری شد. جامعه آماری، تمام جوانان عضو شبکه های مجازی ورزشی شهر تهران بود. تعداد نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان، 384 نفر و روش نمونه گیری بهصورت تصادفی در دسترس انجام شد. برای آزمون مدل و فرضیه های تحقیق از مدل یابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شد. همچنین از نرمافزار SPSS و نرمافزار Smart Pls برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد که عضویت در شبکه های مجازی ورزشی بر انگیزه مشارکت ورزشی جوانان (438/0) و فرهنگ پذیری ورزش در جوانان شهر تهران(671/0) و همچنین فرهنگ پذیری ورزش بر انگیزه مشارکت در فعالیت های ورزشی جوانان شهر تهران(876/0) تأثیر مثبت و معنی داری دارد. با توجه به نتایج آزمون سوبل، نقش میانجیگری فرهنگ پذیری ورزش نیز تأیید شد. بنابراین پیشنهاد می شود، سازمان ها و متولیان ورزش شهر تهران با گسترش و بهره گیری از شبکه های مجازی ورزشی و افزایش فرهنگ پذیری ورزش، جوانان را در امر ورزش ترغیب نمایند.
مقاله پژوهشی
روابط عمومی ورزشی
افسانه زارع؛ مینا حکاک زاده؛ سید جلیل میریوسفی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل فرآیندی مدیریت عملکرد رسانه ای فدراسیون ورزش دانشآموزی کشور و روش پژوهش ترکیبی اکتشافی متوالی (کیفی – کمی) بود. مشارکت کنندگان در بخش کیفی شامل اساتید مدیریت ورزشی (که حداقل یک پژوهش در حوزه مدیریت عملکرد انجام داده اند)، مدیران انجمن ها و هیئتهای استانی و اعضای فدراسیون ورزش دانش آموزی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل فرآیندی مدیریت عملکرد رسانه ای فدراسیون ورزش دانشآموزی کشور و روش پژوهش ترکیبی اکتشافی متوالی (کیفی – کمی) بود. مشارکت کنندگان در بخش کیفی شامل اساتید مدیریت ورزشی (که حداقل یک پژوهش در حوزه مدیریت عملکرد انجام داده اند)، مدیران انجمن ها و هیئتهای استانی و اعضای فدراسیون ورزش دانش آموزی بودند؛ که این افراد، بهصورت هدفمند از نوع معیاری، برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انتخاب شدند (20 مصاحبه با 20 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت) و در بخش دوم (کمی) بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از پژوهش کیفی، اقدام به ساخت پرسشنامه نموده و این پرسشنامه در بین نمونه بخش کیفی (بهصورت کامل) توزیع شد(75 نفر). نمونه آماری، حداکثر تعداد نمونه با توجه به جدول مورگان در نظر گرفته شد (63 نفر) و روش نمونه گیری بهصورت تصادفی در دسترس بود. از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart- PLS برای تحلیل مدل استفاده شد. در بخش کیفی پژوهش مشخص شد که مقوله ها در قالب 41 کد مفهومی مشخص شدند و در دل ابعاد ۶ گانه مدل فرایندی جای گرفتند. در بخش کمی نیز مشخص شد که هر 6 مؤلفه اصلی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است و استفاده از ظرفیت های رسانه در فدراسیون ورزش دانش آموزی، منجر به بهبود عملکرد این فدراسیون می شود.
مقاله پژوهشی
رسانه های ورزشی
طاهره غلامی؛ سمیرا اکبری؛ میثم نوری خان یوردی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر چالشهای پیش روی مؤلفین و محققین در چاپ کتب ورزشی در ایران بود. این پژوهش از لحاظ هدف از نوع مطالعات کاربردی به شمار میرود که ازنظر گردآوری دادهها توصیفی و از نظر قطعیت دادهها از نوع اکتشافی است. روش پژوهش آمیخته (کیفی - کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی اعضای هیات علمی در رشته علوم ورزشی بودند و در بخش کمی شامل ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر چالشهای پیش روی مؤلفین و محققین در چاپ کتب ورزشی در ایران بود. این پژوهش از لحاظ هدف از نوع مطالعات کاربردی به شمار میرود که ازنظر گردآوری دادهها توصیفی و از نظر قطعیت دادهها از نوع اکتشافی است. روش پژوهش آمیخته (کیفی - کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی اعضای هیات علمی در رشته علوم ورزشی بودند و در بخش کمی شامل اساتید، محققین و مؤلفینی بود که تجربه چاپ کتب ورزشی را داشتند. روش نمونهگیری، هدفمند بود. در مرحلۀ اول تحقیق از طریق روش نمونهگیری، هدفمند با 21 نفر از جامعۀ آماری، مصاحبه شد و چالشهای چاپ کتب ورزشی شناسایی شد. در مرحلۀ دوم و سوم، عوامل شناساییشده توسط گروه دلفی (21 نفر) بررسی شد؛ در این دو مرحله عواملی که حداقل 70 درصد دارای پاسخ مثبت بودند، برای مرحلۀ بعد باقی ماندند. در مرحلۀ نهایی رتبهبندی عوامل شناساییشده در سه مرحله قبل با استفاده از پرسشنامۀ پنجگزینهای لیکرت انجام گرفت. روایی محتوایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید رشته علوم ورزشی مورد تأیید قرار گرفت. برای رتبهبندی عوامل از آزمون فریدمن در قالب نرمافزار SPSS استفاده شد. بر اساس یافتههای پژوهش مهمترین چالشهای چاپ کتاب در ایران شامل دو دسته کلی درونی (حرفهای) و بیرونی (فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی) است.
مقاله پژوهشی
تبلیغات در ورزش
قاسم زارعی؛ سیدعلی نقوی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، شبیهسازی تأثیر ارتباطات یکپارچه بازاریابی بر جذب گردشگران ورزشی استان اردبیل بود. اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ازنظر ﻫﺪف، ﯾﮏ ﭘﮋوﻫﺶ اﮐﺘﺸﺎﻓﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ روش ﭘﮋوﻫﺶ آﻣﯿﺨﺘﻪ و ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ اﺳﺘﺪﻻل ﻗﯿﺎﺳﯽ - اﺳﺘﻘﺮاﯾﯽ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ 15 ﻧﻔﺮ از ﺧﺒﺮﮔﺎن ﻧﻈﺮی و ﺧﺒﺮﮔﺎن ﺗﺠﺮﺑﯽ ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، شبیهسازی تأثیر ارتباطات یکپارچه بازاریابی بر جذب گردشگران ورزشی استان اردبیل بود. اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ازنظر ﻫﺪف، ﯾﮏ ﭘﮋوﻫﺶ اﮐﺘﺸﺎﻓﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ روش ﭘﮋوﻫﺶ آﻣﯿﺨﺘﻪ و ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ اﺳﺘﺪﻻل ﻗﯿﺎﺳﯽ - اﺳﺘﻘﺮاﯾﯽ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ 15 ﻧﻔﺮ از ﺧﺒﺮﮔﺎن ﻧﻈﺮی و ﺧﺒﺮﮔﺎن ﺗﺠﺮﺑﯽ بود. ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺑﻪ روش ﻏﯿﺮاﺣﺘﻤﺎﻟﯽ و ﺑﻪﺻﻮرت ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ ﺑﻮده و اﺑﺰار ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎ، ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ بود. در ﺑﺨﺶ ﮐﯿﻔﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﺗﺤﻠﯿﻞ تم، ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻣﻘﻮﻟﻪﻫﺎی اﺻﻠﯽ و ﻓﺮﻋﯽ ابزارهای ارتباطات یکپارچه بازاریابی ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪ. ﺳﭙﺲ در بخش کمی معیارهای ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﯿﻔﯽ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش دلفی فازی اولویتبندی شد و در نهایت تأثیر ارتباطات یکپارچه بازاریابی بر جذب گردشگران ورزشی ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روﯾﮑﺮد ﻣﺪلﺳﺎزی ﻋﺎﻣﻞﺑﻨﯿﺎن شبیهسازی شد. ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ در ﻓﺎز ﮐﯿﻔﯽ ﺑﺎ ﻧﺮماﻓﺰار Maxqda20 و در ﻓﺎز ﮐﻤﯽ ﺑﺎ ﻧﺮماﻓﺰارهای Excel و AnyLogic اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. بر اساس نتایج پژوهش 22 کد اولیه، 14 تم فرعی و 5 تم اصلی احصا شد. نتایج نشان داد که از بین ابزارهای ارتباطات یکپارچه بازاریابی، میزان تأثیرگذاری تبلیغات از سایر ابزارها بیشتر است و بازاریابی مستقیم، فروش حضوری، پیشبرد فروش و روابط عمومی در رتبههای بعدی تأثیرگذاری قرار دارند. همچنین خروجی ﺷﺒﯿﻪﺳﺎزی نشان داد، ﻣﺪل اراﺋﻪﺷﺪه ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑـﺮآورد ﻣﻨﺎﺳـﺒﯽ از آﺗﯿـﻪ جذب گردشگران ورزشی در استان اردبیل را اراﺋﻪ دهد.
مقاله پژوهشی
رسانه های ورزشی
امیرمحمد سلطانپور؛ محمدرضا اسماعیل زاده قندهاری؛ حسن فهیم دوین
چکیده
هدف تحقیق حاضر چارچوب مفهومی کاربرد فناوری نوین در رسانهها (مطالعه موردی هوش مصنوعی در مطبوعات ورزشی) بود. این پژوهش از نظر بهکارگیری نتایج تحقیق در دسته تحقیقات کاربردی قرار میگیرد؛ از منظر روش پژوهش، از نوع کیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل افراد فعال در حوزه مطبوعات ورزشی، هوش مصنوعی، اساتید مدیریت ورزشی، روزنامهنگاران ورزشی ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر چارچوب مفهومی کاربرد فناوری نوین در رسانهها (مطالعه موردی هوش مصنوعی در مطبوعات ورزشی) بود. این پژوهش از نظر بهکارگیری نتایج تحقیق در دسته تحقیقات کاربردی قرار میگیرد؛ از منظر روش پژوهش، از نوع کیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل افراد فعال در حوزه مطبوعات ورزشی، هوش مصنوعی، اساتید مدیریت ورزشی، روزنامهنگاران ورزشی و اصحاب رسانه بودند. روش نمونهگیری در این تحقیق بهصورت هدفمند بود. برای تحلیل دادهها از نظریه دادهبنیاد و رویکرد اشتراووس کوربین استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد در مجموع 50 گویه بهعنوان عوامل مؤثر بر پیادهسازی هوش مصنوعی در مطبوعات ورزشی ایران نقش دارند که در 12 مؤلفه قرار میگیرد. از بین 12 مؤلفه 3 مؤلفه زیرساخت، سرمایهگذاری و مربوط به مخاطب بهعنوان شرایط علی، 5 مؤلفه آموزش، غنای رسانهای، نیروی انسانی، فناوری و دانش و مزیتهای خاص بهعنوان شرایط زمینهای و 4 مؤلفه همکاری و مساعدت، فرهنگ، عوامل محیطی و مدیران بهعنوان شرایط مداخلهگر عوامل مؤثر بر پیادهسازی هوش مصنوعی در مطبوعات ورزشی ایران هستند. همچنین یافتهها نشان داد که 8 راهبرد برای پیادهسازی هوش مصنوعی در مطبوعات ورزشی با توجه به شرایط علّی، زمینهای و مداخلهگر میتوان ارائه داد که 14 پیامد میتواند داشته باشد. در یک نتیجهگیری کلی باید بیان کرد هوش مصنوعی ابزارهایی را برای کدنویسی وظایف و روالها در الگوریتمها فراهم میکند و خروجیهایی شبیه به خروجیهای تولیدشده توسط انسان ایجاد میکند.
مقاله پژوهشی
رسانه های ورزشی
سعید عمرانی؛ مظفر یکتایار؛ مژگان خدامرادپور
چکیده
پژوهش حاضر با هدف سناریوپردازی آینده رسانه های ورزشی کشور انجام شد. روش مورداستفاده در این پژوهش برنامه ریزی مبتنی بر سناریو است که در هشت گام طراحی و پیاده شده است. روش گردآوری داده در این پژوهش کیفی و با استفاده از مصاحبه، پنل خبرگی و پیمایش دلفی است. 20 نفر از خبرگان دارای دانش تخصصی و یا تجربه عملی بهعنوان اعضای گروه مشارکت ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف سناریوپردازی آینده رسانه های ورزشی کشور انجام شد. روش مورداستفاده در این پژوهش برنامه ریزی مبتنی بر سناریو است که در هشت گام طراحی و پیاده شده است. روش گردآوری داده در این پژوهش کیفی و با استفاده از مصاحبه، پنل خبرگی و پیمایش دلفی است. 20 نفر از خبرگان دارای دانش تخصصی و یا تجربه عملی بهعنوان اعضای گروه مشارکت کننده در پژوهش بهصورت گلوله برفی انتخاب شدند. همچنین، از نرمافزارهای میکمک و سناریو ویزارد برای تجزیهوتحلیل داده ها استفادهشده است. یافته های این پژوهش در دو بخش ارائهشده است. بخش اول شامل شناسایی و دسته بندی مؤلفههای کلیدی، پیشرانها و عدم قطعیت های مرتبط است. پنج پیشران تغییر محتوای رسانه های ورزشی، بهروز شدن محتوای رسانه های ورزشی بر اساس نیاز روز جامعه، نیازسنجی از جامعه در خصوص محتوای رسانه های ورزشی، آموزش نیروهای انسانی و متخصص برای رسانه های ورزشی توسط مراکز آموزشی و دانشگاهی و تدوین برنامه جامع توسعه کیفی رسانه های ورزشی، در این بخش تعیین شده و روابط اثرگذاری و اثرپذیری میان مؤلفهها تحلیلشده است. بخش دوم به شناسایی و توصیف سناریوهای محتمل و سازگار بر اساس پیشران ها و عدم قطعیتهای ذیربط، پرداخته است و مشخص گردید از بین دو سناریوی پیشنهادی، تنها یک سناریو در وضعیت امیدوارکننده وجود دارد (سناریوی شماره 1). سناریوی شماره 2 نیز در وضعیت بحرانی قرار دارد؛ یعنی با تغییر محتوا، بهروز شدن محتوا، آموزش دادن به منابع انسانی و تدوین برنامه جامع رسانه های ورزشی، میتوان انتظار بهبود وضعیت رسانه های ورزشی در آینده را داشت.
مقاله پژوهشی
رسانه های ورزشی
آزاده عقیلی؛ عزت اله شاه منصوری؛ رضا صابونچی
چکیده
هدف از این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقا حمایتهای رسانه از برنامههای مدیریت استعداد کاراته در کشور است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر رویکرد، کیفی است و از روش تحلیل تم (مضمون) استفاده شده است. برای انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته، مشارکتکنندگان پژوهش شامل اساتید مدیریت ورزشی و رسانه ورزشی که در زمینه پژوهش حاضر، ...
بیشتر
هدف از این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقا حمایتهای رسانه از برنامههای مدیریت استعداد کاراته در کشور است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر رویکرد، کیفی است و از روش تحلیل تم (مضمون) استفاده شده است. برای انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته، مشارکتکنندگان پژوهش شامل اساتید مدیریت ورزشی و رسانه ورزشی که در زمینه پژوهش حاضر، پژوهشهایی انجام داده بودند (حداقل دو مورد) و همچنین مدیران فدراسیون کاراته و هیئتهای استانی بودند (16 نفر). روش نمونهگیری بهصورت هدفمند انجام شد. برای تحلیل دادهها از روش مقایسه مداوم از طریق نرمافزار اطلس استفاده شد. نتایج تحلیل مضمون نشان داد که عوامل مالی، مدیریتی، زیرساختها، نگرشی، فرهنگی- اجتماعی، فنی ورزشی و فنی رسانه از ابعاد ارتقا حمایتهای رسانه از برنامههای مدیریت استعداد کاراته در کشور بود. با بهرهگیری از ظرفیت رسانهها در برنامههای مدیریت استعداد میتوان از ظرفیت آموزشی، انگیزشی و اطلاعرسانی آنها در جهت ارتقاء کیفیت برنامههای استعدادیابی استفاده کرد و زمینه بهبود این برنامهها را فراهم کرد.
مقاله پژوهشی
رسانه های ورزشی
سعید یوسفی؛ فاطمه عبدوی؛ یعقوب بدری آذرین؛ مریم مقدم
چکیده
در این پژوهش هدف مطالعه اول طراحی و ارزیابی پستهای ورزشی اینستاگرامی با زیرنویسهای فواید عاطفی و جسمانی ورزش همراه با تصاویر در هشت شرایط مجزا بود،که نتایج بهدستآمده از مطالعه اول حاکی از آن بود که پستهای طراحیشده برای هر شرایط مناسب است. مطالعه دوم نیز طرح آزمایشی 2 × 4 بود، که شرکتکنندگان در 8 شرایط مجزا بهصورت آنلاین ...
بیشتر
در این پژوهش هدف مطالعه اول طراحی و ارزیابی پستهای ورزشی اینستاگرامی با زیرنویسهای فواید عاطفی و جسمانی ورزش همراه با تصاویر در هشت شرایط مجزا بود،که نتایج بهدستآمده از مطالعه اول حاکی از آن بود که پستهای طراحیشده برای هر شرایط مناسب است. مطالعه دوم نیز طرح آزمایشی 2 × 4 بود، که شرکتکنندگان در 8 شرایط مجزا بهصورت آنلاین پستهای ورزشی اینستاگرامی طراحیشده در مطالعه اول را مشاهده کردند. نتایج نیز حاکی از آن بود که در قصد ورزشی پیگیری نسبت به پایه در شرایط آموزنده عاطفی (t(71)=-5.45, P < 0.001) و شرایط آموزنده جسمانی (t(55)= -3.26, P < 0.002) افزایش معناداری وجود دارد. همچنین پستهای ورزشی آموزنده عاطفی و جسمانی رضایت عاطفی و نمرات یادآوری بیشتری نسبت به پستهای دیگر داشتند. بنابراین مشاهده پستهای ورزشی اینستاگرام آموزنده با زیرنویسهای جسمانی و عاطفی در مقایسه با پستهای ورزشی خنثی، اغواکننده و متنی در ترغیب به فعالیتهای ورزشی مؤثرتر بوده است. این مطالعه شواهدی را برای استفاده از محتوای تصویری عاطفی و جسمانی مرتبط با زیرنویس در پستهای ورزشی اینستاگرامی در جهت ترغیب افراد به ورزش ارائه میکند.
مقاله پژوهشی
تبلیغات در ورزش
رضا مرتاضی؛ آزاده سیدعالی نژاد؛ محمد جلیلوند
چکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگری بازاریابی چابک بر رابطه بین مزیت نسبی و مزیت رقابتی و پذیرش بازاریابی دیجیتال محصولات ورزشی طراحی و اجرا گردید. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی است که از منظر هدف، جزء تحقیقات کاربردی است که بهصورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را تمامی مشتریان محصولات ورزشی تشکیل میدهد. با توجه ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگری بازاریابی چابک بر رابطه بین مزیت نسبی و مزیت رقابتی و پذیرش بازاریابی دیجیتال محصولات ورزشی طراحی و اجرا گردید. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی است که از منظر هدف، جزء تحقیقات کاربردی است که بهصورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را تمامی مشتریان محصولات ورزشی تشکیل میدهد. با توجه به گستردگی جامعه آماری و نامشخص بودن تعداد آن، نمونه آماری بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان برای جامعه نامحدود 384 نفر از مشتریان محصولات در شهر همدان انتخاب شد، که بهطور تصادفی و بهصورت خوشه ای چندمرحلهای انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات، از پرسشنامه های استاندارد و برای تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق، از روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزار پی ال اس استفاده شد. نتایج نشان داد که بازاریابی چابک بر رابطه بین مزیت نسبی و مزیت رقابتی و پذیرش بازاریابی دیجیتال محصولات ورزشی نقش میانجی گری کامل دارد. بنابراین نتیجه گیری میشود که جهت بهبود اعتمادسازی و در نتیجه بهبود پذیرش بازاریابی دیجیتال محصولات، باید شرایطی برای تقسیمکار و ایجاد شرایطی در تصمیمگیریهای مشارکتی در حوزه محصولات ورزشی، فراهم شود.
مقاله پژوهشی
رسانه های ورزشی
عبدالمجید دوراندیش؛ سید محمد علی میرحسینی؛ احمد ترک فر؛ علیرضا الهی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل نقش رسانهها در بازاریابی چریکی محصولات (کالا و خدمات) ورزشی با رویکرد ترکیبی اجرا شد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و روش تحقیق، آمیخته از نوع اکتشافی متوالی و شیوه گردآوری پیمایشی بود. در مرحله اول، برای ساخت الگو از روش کیفی و برای آزمون الگو از روش کمی توصیفی - تحلیلی و از نوع همبستگی مبتنی بر الگوی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل نقش رسانهها در بازاریابی چریکی محصولات (کالا و خدمات) ورزشی با رویکرد ترکیبی اجرا شد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و روش تحقیق، آمیخته از نوع اکتشافی متوالی و شیوه گردآوری پیمایشی بود. در مرحله اول، برای ساخت الگو از روش کیفی و برای آزمون الگو از روش کمی توصیفی - تحلیلی و از نوع همبستگی مبتنی بر الگوی معادلات ساختاری استفاده گردید. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید، پژوهشگران، تولیدکنندگان و فعالین حوزه تبلیغات (22 نفر) بودند که بهصورت هدفمند انتخاب شدند که تا اشباع نظری ادامه یافت و در بخش کمی اساتید دانشگاهی و مدیران تولیدی و فروشگاههای ورزشی (198 نفر) بودند که به روش نمونهگیری تمامشمار انجام شد. برای جمعآوری اطلاعات در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته برگرفته از بخش کیفی استفاده شد که به دو بخش کلی ویژگیهای جمعیتشناختی و سؤالهای آن تقسیم شد. این پرسشنامه شامل 29 گویه و در قالب 8 مؤلفه اصلی بهصورت پنج گزینهای لیکرت (کاملاً موافقم، 5 امتیاز تا کاملاً مخالفم، 1 امتیاز) بود. برای بررسی و پاسخ به سؤالات پژوهش و رسم و تدوین مدل اندازهگیری و مدل ساختاری از نرمافزارهای SPSS نسخه 24، Smart PLS نسخه 0/2 و نرمافزار MaxQDA نسخه Pro استفاده شد. نتایج تحلیل مصاحبهها نشان داد که 29 کد مفهومی، 8 مقوله (کد محوری) تبلیغی، زمینهسازی، منابع انسانی، اقتصادی، ماهیت، زیبایی، اثرات و مزایا ازجمله نقشهای رسانهها در بازاریابی چریکی محصولات ورزشی هستند. نتایج بخش کمی نیز نتایج بخش کیفی را تأیید نمود.
مقاله پژوهشی
رسانه های ورزشی
سید احسان امیر حسینی؛ ایوب عامری؛ احسان مرادیان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه تمایل به خرید برندهای ورزشی داخلی و خارجی مشتریان نسل Z با تأکید بر اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی اجرا شد. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمام مشتریان نسل Z فروشگاههای ورزشی شهر یاسوج است که اطلاعات کاملی در خصوص تعداد آنان در دسترس نبود. با توجه به فرمول حجم نمونه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه تمایل به خرید برندهای ورزشی داخلی و خارجی مشتریان نسل Z با تأکید بر اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی اجرا شد. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمام مشتریان نسل Z فروشگاههای ورزشی شهر یاسوج است که اطلاعات کاملی در خصوص تعداد آنان در دسترس نبود. با توجه به فرمول حجم نمونه کوکران در شرایط نامشخص بودن حجم جامعه تعداد 384 نفر بهعنوان نمونه تحقیق مشخص شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی سون و همکاران (2021) و همچنین پرسشنامه بون و همکاران (2020) بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روش تی مستقل و آزمون تحلیل واریانس استفاده گردید. مطابق با نتایج، مشخص شد که بین تمایل به خرید برندهای ورزشی داخلی مشتریان نسل Z بر اساس نوع اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد (658/13=F؛ 001/0= سطح معناداری). بهصورتی که میزان تمایل به خرید برندهای ورزشی داخلی مشتریان نسل Z در گروه دوستان و همسالان (85/2) بیشتر از سایر گروهها است. مطابق با نتایج مشخص شد که بین تمایل به خرید برندهای ورزشی خارجی مشتریان نسل Z بر اساس نوع اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد (587/11=F؛ 001/0= سطح معناداری). بهصورتی که میزان تمایل به خرید برندهای ورزشی خارجی مشتریان نسل Z در گروه تبلیغکنندگان (08/4) بیشتر از سایر گروهها است. به عبارتی گروه تبلیغکنندگان بیشترین نفوذ بر تمایل به خرید برندهای ورزشی خارجی مشتریان نسل Z را داشتند.
مقاله پژوهشی
رسانه های ورزشی
مسلم صالحیان؛ شهاب بهرامی؛ نازنین راسخ؛ آیه ریزوندی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه استارتاپهای ورزشی است. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی بود. در بخش اول (کیفی) برای انجام مصاحبه میدانی، جامعه آماری پژوهش را اساتید برجسته حوزه مدیریت ورزشی متخصص در کارآفرینی و فناوری اطلاعات و ارتباطات، استارتاپهای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه استارتاپهای ورزشی است. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی بود. در بخش اول (کیفی) برای انجام مصاحبه میدانی، جامعه آماری پژوهش را اساتید برجسته حوزه مدیریت ورزشی متخصص در کارآفرینی و فناوری اطلاعات و ارتباطات، استارتاپهای برجسته ورزشی و همچنین کارآفرینان ورزشی تشکیل دادهاند که این افراد، بهصورت هدفمند برای مصاحبهها انتخاب شدند (14 مصاحبه با 13 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت). در بخش دوم (کمی) بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از بخش کیفی، پرسشنامه تهیه شد و این پرسشنامه (28 گویه، در قالب سه مؤلفه شکلگیری، اعتبارسنجی و رشد) در بین استارتاپهای ورزشی (تمامی کارکنان و مدیران آنها) توزیع گردید (نمونه: 86 نفر). از شاخصهای کشیدگی و چولگی بهمنظور بررسی توزیع دادهها (طبیعی و یا غیرطبیعی بودن) استفاده و برای بررسی و پاسخ به سؤالات پژوهش و رسم و تدوین مدل اندازهگیری و مدل ساختاری از نرمافزارهای اس پیاساس و اسمارت پیالاس استفاده شد. نتایج نشان داد که فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه استارتاپهای ورزشی در مرحله شکلگیری، اعتبارسنجی و رشد، تأثیرگذار است که بیشترین تأثیر را در مرحله رشد دارد.