با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران
مقاله پژوهشی رسانه های ورزشی
الگوی ساختاری-تفسیری توسعه ورزش دانشجویی از طریق رسانه‌ها

مریم خواجه صالحانی؛ حمید قاسمی؛ علی اصغر دورودیان؛ حسن خجسته باقرزاده؛ شیوا آزادفدا

دوره 12، شماره 1 ، آبان 1403، صفحه 1-13

https://doi.org/10.30473/jsm.2022.63013.1603

چکیده
  هدف از این تحقیق تدوین الگوی ساختاری-تفسیری توسعه ورزش دانشجویی از طریق رسانه‌ها بود. روش تحقیق حاضر گراندد تئوری با رویکرد چارمز یا رویکرد ساختاری - تفسیری  بود. شاخص‌های توسعه ورزش دانشجویی از طریق رسانه، شناسایی و با الگوی ساختاری - تفسیری اقدام به طراحی مدل شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارشناسان ورزش دانشگاه‌ها، اساتید ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رسانه های ورزشی
تأثیر سواد رسانه‌ای بر خودکنترلی هواداران فوتبال در فضای مجازی با نقش میانجی سرمایه فرهنگی

اکبر جابری؛ زکیه منزلی

دوره 12، شماره 1 ، آبان 1403، صفحه 15-30

https://doi.org/10.30473/jsm.2022.64270.1630

چکیده
  هدف از مطالعه حاضر، بررسی تأثیر سواد رسانه‌­ای بر خودکنترلی هواداران فوتبال در فضای مجازی با توجه به نقش میانجی سرمایه فرهنگی بوده است. پژوهش حاضر یک مطالعه کمی، مقطعی و همبستگی است که به‌صورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل هواداران فوتبالی بودند که در فضای مجازی حضور فعالی داشتند. 388 نفر از هواداران تیم‌­های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روابط عمومی ورزشی
بررسی نقش روابط عمومی در ضد بازاریابی داروهای دوپینگ با میانجیگری شبکه‌های اختصاصی، تفسیر عمومی و شواهد عینی

الهام حقیقت؛ حسین عبدالملکی؛ مهوش نوربخش؛ پریوش نوربخش؛ ابراهیم علی دوست قهفرخی

دوره 12، شماره 1 ، آبان 1403، صفحه 31-43

https://doi.org/10.30473/jsm.2022.62329.1591

چکیده
  ضد بازاریابی را می‌توان روشی مناسب برای کاهش مصرف محصولاتی دانست که مصرف آنها می‌تواند مشکلاتی را برای افراد و جامعه ایجاد نماید. ازاین‌رو هدف این تحقیق بررسی نقش روابط عمومی در ضد بازاریابی داروهای دوپینگ با میانجیگری شبکه‌های اختصاصی، تفسیر عمومی و شواهد عینی در ورزش ایران بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش تحلیل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رسانه های ورزشی
تاثیر عضویت در شبکه‌های مجازی ورزشی بر انگیزه مشارکت ورزشی جوانان با میانجی‌گری فرهنگ‌پذیری ورزش

امین راجی؛ فهیمه مومنی فر؛ نسرین عزیزیان کهن

دوره 12، شماره 1 ، آبان 1403، صفحه 45-58

https://doi.org/10.30473/jsm.2023.67378.1741

چکیده
  هدف کلی تحقیق، بررسی تأثیر عضویت در شبکه­ های مجازی ورزشی بر انگیزه مشارکت ورزشی جوانان با میانجی­ گری فرهنگ­ پذیری ورزش بود. پژوهش از نوع توصیفی و مبتنی بر مدل­ سازی معادلات ساختاری بود که ازلحاظ هدف، کاربردی محسوب می ­شود. داده­ های این تحقیق به‌صورت میدانی و با استفاده از 3 پرسشنامه، عضویت در شبکه های مجازی ورزشی، فرهنگ­ ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روابط عمومی ورزشی
طراحی مدل فرآیندی مدیریت عملکرد رسانه ای فدراسیون ورزش دانش‌آموزی ایران

افسانه زارع؛ مینا حکاک زاده؛ سید جلیل میریوسفی

دوره 12، شماره 1 ، آبان 1403، صفحه 59-73

https://doi.org/10.30473/jsm.2022.63389.1609

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل فرآیندی مدیریت عملکرد رسانه­ ای فدراسیون ورزش دانش‌آموزی کشور و روش پژوهش ترکیبی اکتشافی متوالی (کیفی – کمی) بود. مشارکت­ کنندگان در بخش کیفی شامل اساتید مدیریت ورزشی (که حداقل یک پژوهش در حوزه مدیریت عملکرد انجام داده ­اند)، مدیران انجمن­ ها و هیئت‌های استانی و اعضای فدراسیون ورزش دانش­ آموزی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رسانه های ورزشی
چالش‌های پیش روی مؤلفین و محققین در چاپ کتب ورزشی در ایران

طاهره غلامی؛ سمیرا اکبری؛ میثم نوری خان یوردی

دوره 12، شماره 1 ، آبان 1403، صفحه 75-95

https://doi.org/10.30473/jsm.2023.66735.1720

چکیده
  هدف از تحقیق حاضر چالش‌های پیش روی مؤلفین و محققین در چاپ کتب ورزشی در ایران بود. این پژوهش از لحاظ هدف از نوع مطالعات کاربردی به شمار می‌رود‌ که ازنظر گردآوری داده‌ها توصیفی و از نظر قطعیت داده‌ها از نوع اکتشافی است. روش پژوهش آمیخته (کیفی - کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی اعضای هیات علمی در رشته علوم ورزشی بودند و در بخش کمی شامل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی تبلیغات در ورزش
شبیه‌سازی تأثیر ارتباطات یکپارچه بازاریابی بر جذب گردشگران ورزشی استان اردبیل

قاسم زارعی؛ سیدعلی نقوی

دوره 12، شماره 1 ، آبان 1403، صفحه 97-115

https://doi.org/10.30473/jsm.2023.67151.1737

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، شبیه‌­سازی تأثیر ارتباطات یکپارچه بازاریابی بر جذب گردشگران ورزشی استان اردبیل بود. اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ازنظر ﻫﺪف، ﯾﮏ ﭘﮋوﻫﺶ اﮐﺘﺸﺎﻓﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ روش ﭘﮋوﻫﺶ آﻣﯿﺨﺘﻪ و ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ اﺳﺘﺪﻻل ﻗﯿﺎﺳﯽ - اﺳﺘﻘﺮاﯾﯽ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ 15 ﻧﻔﺮ از ﺧﺒﺮﮔﺎن ﻧﻈﺮی و ﺧﺒﺮﮔﺎن ﺗﺠﺮﺑﯽ ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رسانه های ورزشی
چارچوب مفهومی کاربرد فناوری نوین در رسانه‌ها (مطالعه موردی هوش مصنوعی در مطبوعات ورزشی)

امیرمحمد سلطانپور؛ محمدرضا اسماعیل زاده قندهاری؛ حسن فهیم دوین

دوره 12، شماره 1 ، آبان 1403، صفحه 117-134

https://doi.org/10.30473/jsm.2023.66148.1696

چکیده
  هدف تحقیق حاضر چارچوب مفهومی کاربرد فناوری نوین در رسانه‌ها (مطالعه موردی هوش مصنوعی در مطبوعات ورزشی) بود. این پژوهش از نظر به‌کارگیری نتایج تحقیق در دسته تحقیقات کاربردی قرار می‌گیرد؛ از منظر روش پژوهش، از نوع کیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل افراد فعال در حوزه مطبوعات ورزشی، هوش مصنوعی، اساتید مدیریت ورزشی، روزنامه‌نگاران ورزشی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رسانه های ورزشی
سناریوپردازی آینده رسانه‌های ورزشی کشور

سعید عمرانی؛ مظفر یکتایار؛ مژگان خدامرادپور

دوره 12، شماره 1 ، آبان 1403، صفحه 135-149

https://doi.org/10.30473/jsm.2022.64146.1624

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف سناریوپردازی آینده رسانه ­های ورزشی کشور انجام شد. روش مورداستفاده در این پژوهش برنامه ریزی مبتنی بر سناریو است که در هشت گام طراحی و پیاده شده است. روش گردآوری داده در این پژوهش کیفی و با استفاده از مصاحبه، پنل خبرگی و پیمایش دلفی است. 20 نفر از خبرگان دارای دانش تخصصی و یا تجربه عملی به‌عنوان اعضای گروه مشارکت­ ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رسانه های ورزشی
شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقاء حمایت‌های رسانه از برنامه‌های مدیریت استعداد کاراته در کشور

آزاده عقیلی؛ عزت اله شاه منصوری؛ رضا صابونچی

دوره 12، شماره 1 ، آبان 1403، صفحه 151-164

https://doi.org/10.30473/jsm.2023.65088.1657

چکیده
  هدف از این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقا حمایت‌های رسانه از برنامه‌های مدیریت استعداد کاراته در کشور است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر رویکرد، کیفی است و از روش تحلیل تم (مضمون) استفاده ‌شده است. برای انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته، مشارکت­‌کنندگان پژوهش شامل اساتید مدیریت ورزشی و رسانه ورزشی که در زمینه پژوهش حاضر، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رسانه های ورزشی
تأثیر مشاهده پست‌های اینستاگرامی با محتوای فواید عاطفی و جسمانی ورزش بر قصد ورزش، رضایت عاطفی و یادآوری

سعید یوسفی؛ فاطمه عبدوی؛ یعقوب بدری آذرین؛ مریم مقدم

دوره 12، شماره 1 ، آبان 1403، صفحه 165-180

https://doi.org/10.30473/jsm.2022.64815.1646

چکیده
  در این پژوهش هدف مطالعه اول طراحی و ارزیابی پست‌های‌ ورزشی اینستاگرامی با زیرنویس‌های فواید عاطفی و جسمانی ورزش همراه با تصاویر در هشت شرایط مجزا بود،که نتایج به‌دست‌آمده از مطالعه اول حاکی از آن بود که پست‌های طراحی‌شده برای هر شرایط مناسب است. مطالعه دوم نیز طرح آزمایشی 2 × 4 بود، که شرکت‌کنندگان در 8 شرایط مجزا به‌صورت آنلاین ...  بیشتر

مقاله پژوهشی تبلیغات در ورزش
بررسی نقش میانجی‌گری بازاریابی چابک بر رابطه بین مزیت نسبی و مزیت رقابتی و پذیرش بازاریابی دیجیتال محصولات ورزشی

رضا مرتاضی؛ آزاده سیدعالی نژاد؛ محمد جلیلوند

دوره 12، شماره 1 ، آبان 1403، صفحه 181-192

https://doi.org/10.30473/jsm.2022.64488.1638

چکیده
  تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش میانجی‌گری بازاریابی چابک بر رابطه بین مزیت نسبی و مزیت رقابتی و پذیرش بازاریابی دیجیتال محصولات ورزشی طراحی و اجرا گردید. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی است که از منظر هدف، جزء تحقیقات کاربردی است که به‌صورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را تمامی مشتریان محصولات ورزشی تشکیل می‌دهد. با توجه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رسانه های ورزشی
طراحی مدل نقش رسانه‌ها در بازاریابی چریکی محصولات (کالا و خدمات) ورزشی

عبدالمجید دوراندیش؛ سید محمد علی میرحسینی؛ احمد ترک فر؛ علیرضا الهی

دوره 12، شماره 1 ، آبان 1403، صفحه 193-207

https://doi.org/10.30473/jsm.2023.65828.1684

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل نقش رسانه­‌ها در بازاریابی چریکی محصولات (کالا و خدمات) ورزشی با رویکرد ترکیبی اجرا شد. این پژوهش  از لحاظ هدف، کاربردی و روش تحقیق، آمیخته از نوع اکتشافی متوالی و شیوه گردآوری پیمایشی بود. در مرحله اول، برای ساخت الگو از روش کیفی و برای آزمون الگو از روش کمی توصیفی - تحلیلی و از نوع همبستگی مبتنی بر الگوی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رسانه های ورزشی
مقایسه تمایل به خرید برندهای ورزشی داخلی و خارجی مشتریان نسل Z با تأکید بر اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی

سید احسان امیر حسینی؛ ایوب عامری؛ احسان مرادیان

دوره 12، شماره 1 ، آبان 1403، صفحه 209-220

https://doi.org/10.30473/jsm.2023.65581.1675

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف مقایسه تمایل به خرید برندهای ورزشی داخلی و خارجی مشتریان نسل Z با تأکید بر اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی اجرا شد. پژوهش حاضر از نوع پژوهش­‌های پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمام مشتریان نسل Z فروشگاه‌های ورزشی شهر یاسوج است که اطلاعات کاملی در خصوص تعداد آنان در دسترس نبود. با توجه به فرمول حجم نمونه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رسانه های ورزشی
نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعة استارتاپ‌های ورزشی

مسلم صالحیان؛ شهاب بهرامی؛ نازنین راسخ؛ آیه ریزوندی

دوره 12، شماره 1 ، آبان 1403، صفحه 221-232

https://doi.org/10.30473/jsm.2020.53442.1426

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه استارتاپ­‌های ورزشی است. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده‌­ها، توصیفی- پیمایشی بود. در بخش اول (کیفی) برای انجام مصاحبه میدانی، جامعه آماری پژوهش را اساتید برجسته حوزه مدیریت ورزشی متخصص در کارآفرینی و فناوری اطلاعات و ارتباطات، استارتاپ‌­های ...  بیشتر