با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

2 مرکز تحقیقات مراقبت های بالینی و ارتقای سلامت، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج ایران

3 استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

4 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرجاستاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

5 گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، ایران

چکیده

ضد بازاریابی را می توان روشی مناسب برای کاهش مصرف محصولاتی دانست که مصرف آنها می تواند مشکلاتی را برای افراد و جامعه ایجاد نماید. از این رو هدف این تحقیق بررسی نقش روابط عمومی در ضدبازاریابی داروهای دوپینگ با میانجیگری شبکه های اختصاصی، تفسیر عمومی و شواهد عینی در ورزش ایران بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تحلیل داده ها توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق را کلیه ورزشکاران و مربیان رشته های ورزشی که در سالهای گذشته بیشترین میزان استفاده از مواد نیروزا را به گزارش آژانس ملی مبارزه با دوپینگ کشور داشته اند، تشکیل می داد. حجم نمونه تحقیق با توجه به اهداف و با استفاده نرم افزار آماری PASS در سطح خطای 05/0، 250 نفر بود. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه استاندارد حقیقت و همکاران (2021) بود. نتایج تحقیق نشان داد که مولفه های تحقیق در تمامی موارد نقش مثبت و معنی داری در ضد بازاریابی داروهای دوپینگ داشته اند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The role of public relations on Anti-marketing of doping drugs with mediating of personal networks, public commentary and physical evidence

نویسندگان [English]

  • Elham Haghighat 1
  • Hossein Abdolmaleki 2
  • Mahvash Nourbakhsh 3
  • Parivash Nourbakhsh 4
  • Ebrahim Alidoust Ghahfarokhi 5

1 PhD student of sport management, Karaj branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran

2 Clinical Care and Health Promotion Research Center, Karaj branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.

3 Professor of sport management, Karaj branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran

4 Professor of sport management, Karaj branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran

5 Department of Sport Management , Faculty of Physical education and sport science, University of Tehran, Iran

چکیده [English]

One of the issues that has attracted the attention of many adolescents in recent years is the attention to physical appearance by increasing the volume and muscle mass, which has increased the prevalence of eating disorders and energy consumption habits Anti-marketing can be considered as a good way to reduce the consumption of products that can cause problems for individuals and society. Therefore, the purpose of this study was to investigate the role of public relations on Anti-marketing of doping drugs with mediating of personal networks, public commentary and physical evidence in Irans sports. The present study was applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of data analysis method. The statistical population of the study consisted of all athletes and coaches of sports who in the past years had the highest amount of energy use according to the report of the National Anti-Doping Agency. The sample size was 250 people according to the objectives and using PASS statistical software at an error level of 0.05. The data collection tool in this study was the standard questionnaire of Haghighat et al (2021). The results showed that the components of the research in all cases had a positive and significant role in the anti-marketing.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Anti-marketing
  • doping
  • athlete
  • Social Networks