با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران

2 دانش آموخته دکتری مدیریت ورزشی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

3 دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد یاسوج، یاسوج ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مقایسه تمایل به خرید برندهای ورزشی داخلی و خارجی مشتریان نسل Z با تأکید بر اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی اجرا گردید. پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمام مشتریان نسل Z فروشگاه‌های ورزشی شهر یاسوج می‌باشد که اطلاعات کاملی در خصوص تعداد آنان در دسترس نبود. با توجه به فرمول حجم نمونه کوکران در شرایط نامشخص بودن حجم جامعه تعداد 384 نفر به‌عنوان نمونه تحقیق مشخص شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی سون و همکاران (2021) و همچنین پرسشنامه بون و همکاران (2020) بود. به منظور تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از روش تی مستقل و آزمون تحلیل واریانس استفاده گردید. مطابق با نتایج مشخص گردید که بین تمایل به خرید برندهای ورزشی داخلی مشتریان نسل Z بر اساس نوع اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد (658/13=F؛ 001/0=سطح معناداری). به‌صورتی که میزان تمایل به خرید برندهای ورزشی داخلی مشتریان نسل Z در گروه دوستان و همسالان (85/2) بیشتر از سایر گروه‌ها می‌باشد. مطابق با نتایج مشخص گردید که بین تمایل به خرید برندهای ورزشی خارجی مشتریان نسل Z بر اساس نوع اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد (587/11=F؛ 001/0=سطح معناداری). به‌صورتی که میزان تمایل به خرید برندهای ورزشی خارجی مشتریان نسل Z در گروه تبلیغ‌کنندگان (08/4) بیشتر از سایر گروه‌ها می‌باشد. به عبارتی گروه تبلیغ‌کنندگان بیشترین نفوذ بر تمایل به خرید برندهای ورزشی خارجی مشتریان نسل Z را داشتند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Comparing the desire to buy domestic and foreign sports brands of generation Z customers with an emphasis on social media influencers

نویسندگان [English]

  • Seyed Ehsan AmirHoseni 1
  • Ayob Ameri 2
  • Ehsan Moradian 3

1 Assistant Professor of Sports Management, Yasuj Branch, Islamic Azad University, Yasuj, Iran

2 PhD student in sports management, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran

3 PhD student in sports management, Yasouj branch, Yasouj Azad University, Yasouj, Iran

چکیده [English]

The current research was conducted with the aim of comparing the willingness to buy domestic and foreign sports brands of generation Z customers with an emphasis on social media influencers. The current research was a survey research. The statistical population of the current research includes all customers of generation Z of sports stores in Yasouj city, and complete information about their number was not available. According to Cochran's sample size formula, 384 people were identified as the research sample in the conditions of uncertainty of the population size. The data collection tool included the questionnaire of social media influencers by Son et al. (2021) as well as the questionnaire by Boon et al. (2020). In order to analyze the data, independent t method and analysis of variance test were used. According to the results, it was found that there is a significant difference between the desire to buy domestic sports brands of generation Z customers based on the type of social media influencers (F=13.658; significance level=0.001). In such a way, the willingness to buy domestic sports brands of generation Z customers in the group of friends and peers (2.85) is more than other groups. According to the results, it was found that there is a significant difference between the willingness to buy foreign sports brands of generation Z customers based on the type of social media influencers (F=11.587; significance level=0.001).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Customer orientation
  • sports brand
  • generation Z customer
  • social media influencers