با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

2 استادیار گروه تربیت‌بدنی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

3 دانشیار گروه تربیت‌بدنی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

4 دانشیار گروه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی. دانشگاه خوارزمی، تهران. ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل نقش رسانه­‌ها در بازاریابی چریکی محصولات (کالا و خدمات) ورزشی با رویکرد ترکیبی اجرا شد. این پژوهش  از لحاظ هدف، کاربردی و روش تحقیق، آمیخته از نوع اکتشافی متوالی و شیوه گردآوری پیمایشی بود. در مرحله اول، برای ساخت الگو از روش کیفی و برای آزمون الگو از روش کمی توصیفی - تحلیلی و از نوع همبستگی مبتنی بر الگوی معادلات ساختاری استفاده گردید. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید، پژوهشگران، تولیدکنندگان و فعالین حوزه تبلیغات (22 نفر) بودند که به‌صورت هدفمند انتخاب شدند که تا اشباع نظری ادامه یافت و در بخش کمی اساتید دانشگاهی و مدیران تولیدی و فروشگاه­‌های ورزشی (198 نفر) بودند که به روش نمونه‌گیری تمام­‌شمار انجام شد. برای جمع‌آوری اطلاعات در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته برگرفته از بخش کیفی استفاده شد که به دو بخش کلی ویژگی­‌های جمعیت­‌شناختی و سؤال­‌های آن تقسیم شد. این پرسشنامه شامل 29 گویه و در قالب 8 مؤلفه­ اصلی به‌صورت پنج گزینه­‌ای لیکرت (کاملاً موافقم، 5 امتیاز تا کاملاً مخالفم، 1 امتیاز) بود. برای بررسی و پاسخ به سؤالات پژوهش و رسم و تدوین مدل اندازه‌­گیری و مدل ساختاری از نرم‌­افزارهای SPSS نسخه 24، Smart PLS نسخه 0/2 و نرم‌افزار MaxQDA نسخه Pro استفاده شد. نتایج تحلیل مصاحبه‌­ها نشان داد که 29 کد مفهومی، 8 مقوله (کد محوری) تبلیغی، زمینه­‌سازی، منابع انسانی، اقتصادی، ماهیت، زیبایی، اثرات و مزایا ازجمله نقش‌­های رسانه‌­ها در بازاریابی چریکی محصولات ورزشی هستند. نتایج بخش کمی نیز نتایج بخش کیفی را تأیید نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing a Model of the Media's Role in Guerrilla Marketing of Sports Products (Goods and Services)

نویسندگان [English]

  • AbdoalMajid DoorAndish 1
  • Seyd Mohamad Ali Mirhoseini 2
  • Ahmad Torkfar 3
  • Alireza Elahi 4

1 Ph.D Student in Sports Management, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran

2 Assistant Prof Department of Physical Education, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran

3 Associate Prof Department of Physical Education, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran

4 Associate Prof Department of Sport Management and Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sport Sciences. Kharazmi University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The present research was conducted with the aim of designing a model for the role of media in guerrilla marketing of sports products (goods and services) using a mixed-methods approach. Practically, this research combined a sequential exploratory design with a survey data collection method. The statistical population for the qualitative part included professors, researchers, producers, and advertising activists (22 individuals), while the quantitative part involved academic professors, production managers, and sports store owners (198 individuals). Data collection in the quantitative phase was based on a researcher-made questionnaire derived from the qualitative findings, which consisted of two sections: demographic characteristics and related questions. The questionnaire contained 29 items across eight main components, measured on a five-point Likert scale (1 = completely disagree, 5 = completely agree). Structural equation modeling using Smart-PLS software was employed to analyze the data. The interview analysis revealed 29 conceptual codes grouped into 8 categories (core codes): advertising, grounding, human resources, economic factors, nature, beauty, effects, and benefits—representing the roles of media in guerrilla marketing of sports products. The results of the quantitative analysis also confirmed the findings from the qualitative phase.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Guerilla Marketing
  • Sports Club
  • Sports Products
  • Media
Abdavi, F., Pashaei, S., Ghafari, M. (2021). The mediating role of sports customer appreciation in the effect of communication marketing components in sports on loyalty. Communication management in sports media, 9(1), 103-115. (Persian)
Khabiri, M., Sajadi, N., Hamidi, M., Bashiri, M. (2017). The effect of endorsement of Iranian athletes on the attitude and purchase intention of customers and presentation of the model. Physiology and management researches in sports, 9(1): 91-111. (Persian)
Mirki, M., Yektayar, M., Esmaili, N. (2021). Prioritization of integrated marketing communication indicators and tools in Iran's clothing and sports equipment industry based on the hierarchy of effect model. Communication Management in Sports Media, 9(2), 82-95. (Persian)