با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران

2 استادیار مدیریت ورزشی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران

3 استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه ولی عصر رفسنجان، رفسنجان، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل فرایندی مدیریت عملکرد رسانه‌ای فدراسیون ورزش دانش‌آموزی کشور بود، روش پژوهش ترکیبی اکتشافی متوالی (کیفی – کمی) بود. مشارکت‌کنندگان در بخش کیفی شامل اساتید مدیریت ورزشی (که حداقل یک پژوهش در حوزه مدیریت عملکرد انجام داده‌اند)، مدیران انجمن‌ها و هیئت-های استانی و اعضای فدراسیون ورزش دانش‌آموزی بودند؛ که این افراد، به‌صورت هدفمند از نوع معیاری، برای مصاحبه‌های کیفی در موضوع پژوهش انتخاب گردیدند (20 مصاحبه با 20 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت) و در بخش دوم (کمی) بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از پژوهش کیفی، اقدام به ساخت پرسشنامه نموده و این پرسشنامه در بین نمونه بخش کیفی (به‌صورت کامل) توزیع گردید (75 نفر). نمونه آماری، حداکثر تعداد نمونه با توجه به جدول مورگان در نظر گرفته شد (63 نفر) و روش نمونه‌گیری به‌صورت تصادفی در دسترس بود. از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار Smart- PLS برای تحلیل مدل استفاده شد. در بخش کیفی پژوهش مشخص گردید که مقوله‌ها در قالب 41 کد مفهومی مشخص شد و در دل ابعاد ۶ گانه مدل فرایندی جای گرفتند. در بخش کمی نیز مشخص گردید که هر 6 مؤلفه‌ی اصلی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌در فدراسیون ورزش دانش‌آموزی، منجر به بهبود عملکرد این فدراسیون می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing a paradigm model of media performance management of the Iranian Student Sports Federation

نویسندگان [English]

  • Afsaneh Zare 1
  • Mina Hakakzadeh 2
  • Seyed Jalil Miryosefi 3

1 PhD Student of Sports Management, Islamic Azad University, Kerman Branch, Kerman, Iran

2 Assistant Professor of Sports Management, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran

3 Assistant Professor of Sports Management, Vali Asr University of Rafsanjan, Rafsanjan, Iran

چکیده [English]

The purpose of this study was to design a paradigm model of media performance management of the Student Sports Federation of the country, the method of consecutive exploratory (qualitative-quantitative) exploratory research. Participants in the quality department include professors of sports management (who have done at least one study in the field of performance management), directors of associations and provincial boards, and members of the Student Sports Federation. These people were purposefully selected for qualitative interviews on the subject of research (20 interviews with 20 people and continued to the point of theoretical saturation) and in the second part (quantitative) after collecting information from qualitative research, action was taken. A questionnaire was made and this questionnaire was distributed among the sample of the quality section (in full) (75 people). Statistical sample was the maximum number of samples according to Morgan table (63 people) and random sampling method was available. Structural equation method using Smart-PLS software was used to analyze the model. In the qualitative part of the research, it was found that the categories were identified in the form of 41 concept codes and were placed in the heart of the six dimensions of the paradigm model. In the quantitative part, it was found that all 6 main components of the research have a good fit. The directors of the Student Sports Federation of the country are suggested to use the strategies obtained in this research in order to improve the management of media performance in this organization.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Public Relations
  • Information
  • Media
  • Performance Management