با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا مدیریت ورزشی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان ، ایران

2 استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران

چکیده

تحقیق حاضر باهدف بررسی نقش میانجی‌گری بازاریابی چابک بر رابطه بین مزیت نسبی و مزیت رقابتی و پذیرش بازاریابی دیجیتال محصولات ورزشی طراحی و اجرا گردید. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی می‌باشد که از منظر هدف، جز تحقیقات کاربردی می‌باشد که به‌صورت میدانی انجام گردید. جامعه آماری پژوهش را تمامی مشتریان محصولات ورزشی را تشکیل می‌دهد. با توجه به گستردگی جامعه آماری و نامشخص بودن تعداد آن، نمونة آماری بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان برای جامعه نامحدود 384 نفر از مشتریان محصولات در شهر همدان انتخاب شد، که به‌طور تصادفی و به‌صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای‌ انتخاب گردیدند. در جهت گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر از پرسشنامه 21 سؤالی مرتاضی (1400) جهت سنجش بازاریابی چابک استفاده شد. این پرسشنامه به سنجش 5 متغیر چابکی زنجیره تأمین (4 سؤال)، یکپارچگی (4 سؤال)، مدیریت چابک (2 سؤال)، انعطاف‌پذیری (3 سؤال) و روش‌های بازاریابی (7 سؤال) پرداخته است. از پرسشنامه 6 سؤالی نوسیر و الجوماه (2020) جهت سنجش مزیت رقابتی، از پرسشنامه 3 سؤالی نوسیر و الجوماه (2020)، جهت سنجش مزیت نسبی و از پرسشنامه 4 سؤالی نوسیر و الجوماه (2020) جهت سنجش پذیرش بازاریابی دیجیتال استفاده شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌های تحقیق حاضر از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. با توجه به نتایج تحقیق حاضر مشخص نمود که نقش میانجی‌گری بازاریابی چابک بر رابطه بین مزیت نسبی و مزیت رقابتی و پذیرش بازاریابی دیجیتال محصولات ورزشی به‌صورت کامل می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating the role of agile marketing mediation on the relationship between comparative advantage and competitive advantage and acceptance of digital marketing of sports products

نویسندگان [English]

  • Reza Mortazi 1
  • Azadeh Seyedalinejad 2
  • Mohamad Jalilvand 2

1 PhD Student in Sports Management, Hamadan Branch, Islamic Azad University, Hamadan, Iran

2 Assistant Professor, Department of Physical Education and Sports Sciences, Hamadan Branch, Islamic Azad University, Hamadan, Iran

چکیده [English]

The present study was designed and conducted to investigate the mediating role of agile marketing on the relationship between comparative advantage and competitive advantage and acceptance of digital marketing of sports products. The present study is a descriptive research that from the perspective of purpose is one of the applied research that was conducted in the field. The statistical population of the study consists of all customers of sports products. Due to the size of the statistical population and the uncertainty of its number, the statistical sample was selected based on Morgan sample size determination table for an unlimited population of 384 customers in Hamedan, which was randomly selected as a multi-stage cluster. Were selected. In order to collect information in the present study, a questionnaire of 21 questions (1400) was used to assess agile marketing. This questionnaire measures 5 variables of supply chain agility (4 questions), integrity (4 questions), agile management (2 questions), flexibility (3 questions) and marketing methods (7 questions). The 6-item Nosir and Al-Jumah (2020) questionnaire was used to measure competitive advantage, the 3-item Nosir and Al-Jumah (2020) questionnaire was used to measure comparative advantage, and the 4-item Nosir and Al-Jumah (2020) questionnaire was used to measure digital marketing acceptance. In order to analyze the data of the present study, the structural equation method was used. According to the results of the present study,

کلیدواژه‌ها [English]

  • Agile Marketing
  • Competitive Advantage
  • Comparative Advantage
  • Digital Marketing