با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تبریز

2 دانشیار

چکیده

این پژوهش در مطالعه اول پست‌های ورزشی با محتوای فواید عاطفی و جسمانی مشارکت ورزشی را طراحی کرده و در مطالعه دوم تأثیر آنها را بر قصد ‌ورزشی، رضایت عاطفی و یادآوری در بین دانشجویان سنجیده است. هدف مطالعه اول طراحی و ارزیابی پست‌های‌ ورزشی اینستاگرامی با زیرنویس‌های فواید عاطفی و جسمانی ورزش همراه با تصاویر در هشت شرایط مجزا بود،که نتایج بدست آمده از مطالعه اول حاکی از آن بود که پست‌های طراحی شده برای هر شرایط مناسب می‌باشد. مطالعه دوم نیز طرح آزمایشی 2 × 4 بود، که شرکت‌کنندگان در 8 شرایط مجزا بصورت آنلاین پست‌های ورزشی اینستاگرامی طراحی شده در مطالعه اول را مشاهده کردند. نتایج نیز حاکی از آن بود در قصد ورزشی پیگیری نسبت به پایه در شرایط آموزنده عاطفی (t(71)=-5.45, P < 0.001) و شرایط آموزنده جسمانی (t(55)= -3.26, P < 0.002) افزایش معناداری وجود دارد. همچنین پست‌های ورزشی آموزنده عاطفی و جسمانی رضایت عاطفی و نمرات یادآوری بیشتری نسبت به پست‌های دیگر داشتند. بنابراین مشاهده پست‌های ورزشی اینستاگرام آموزنده با زیرنویس‌های جسمانی و عاطفی در مقایسه با پست‌های ورزشی خنثی، اغوا کننده و متنی در ترغیب به فعالیت‌های ورزشی موثرتر بوده است. این مطالعه شواهدی را برای استفاده از محتوای تصویری عاطفی و جسمانی مرتبط با زیرنویس در پست‌های ورزشی اینستاگرامی در جهت ترغیب افراد به ورزش ارائه می‌کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The effect of viewing Instagram posts with the content of Instrumental and Affective benefits of sports participation on the intention, satisfaction and Recall

نویسندگان [English]

  • saeed yousefi 1
  • fateme abdavi 1
  • Yaquob Badriazarin 2
  • maryam moghadam 1

1 uni tabriz

2 Associate Professor

چکیده [English]

In the first study, this research designed sports posts with the content of affective and instrumental benefits of sport, and in the second study, it measured their effect on sports intention, emotional satisfaction, and recall among students. The purpose of the first study was to design and evaluate Instagram sports posts with captions of affective and instrumental benefits of exercise along with pictures in eight separate conditions, and the results obtained from the first study indicated that the designed posts are suitable for each condition. The second study was also a 2 x 4 experimental design, in which the participants in eight separate conditions online viewed the Instagram sports posts designed in the first study. The results also indicated that there was a significant increase in the intention to follow the sport compared to the baseline in the emotional educational conditions (t(71)=-5.45, P < 0.001) and the physical educational conditions (t(55)=-3.26, P < 0.002). has it. Also, affective and instrumental informative sports posts had more emotional satisfaction and recall scores than other posts. Therefore, viewing informative Instagram sports posts with affective and instrumental captions has been more effective in encouraging sports activities compared to neutral, seductive and textual sports posts. This study provides evidence for the use of caption-related affective and instrumental visual content in Instagram sports posts to motivate people to exercise.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Benefits of sport
  • Intention Sport
  • Instagram
  • Emotional Satisfaction