نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیتبدنی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
2 دانشیار گروه تربیتبدنی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
چکیده
هدف تحقیق حاضر چارچوب مفهومی کاربرد فناوری نوین در رسانهها (مطالعه موردی هوش مصنوعی در مطبوعات ورزشی) بود. این پژوهش از نظر بهکارگیری نتایج تحقیق در دسته تحقیقات کاربردی قرار میگیرد؛ از منظر روش پژوهش، از نوع کیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل افراد فعال در حوزه مطبوعات ورزشی، هوش مصنوعی، اساتید مدیریت ورزشی، روزنامهنگاران ورزشی و اصحاب رسانه بودند. روش نمونهگیری در این تحقیق بهصورت هدفمند بود. برای تحلیل دادهها از نظریه دادهبنیاد و رویکرد اشتراووس کوربین استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد در مجموع 50 گویه بهعنوان عوامل مؤثر بر پیادهسازی هوش مصنوعی در مطبوعات ورزشی ایران نقش دارند که در 12 مؤلفه قرار میگیرد. از بین 12 مؤلفه 3 مؤلفه زیرساخت، سرمایهگذاری و مربوط به مخاطب بهعنوان شرایط علی، 5 مؤلفه آموزش، غنای رسانهای، نیروی انسانی، فناوری و دانش و مزیتهای خاص بهعنوان شرایط زمینهای و 4 مؤلفه همکاری و مساعدت، فرهنگ، عوامل محیطی و مدیران بهعنوان شرایط مداخلهگر عوامل مؤثر بر پیادهسازی هوش مصنوعی در مطبوعات ورزشی ایران هستند. همچنین یافتهها نشان داد که 8 راهبرد برای پیادهسازی هوش مصنوعی در مطبوعات ورزشی با توجه به شرایط علّی، زمینهای و مداخلهگر میتوان ارائه داد که 14 پیامد میتواند داشته باشد. در یک نتیجهگیری کلی باید بیان کرد هوش مصنوعی ابزارهایی را برای کدنویسی وظایف و روالها در الگوریتمها فراهم میکند و خروجیهایی شبیه به خروجیهای تولیدشده توسط انسان ایجاد میکند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Conceptual Framework of the Application of Modern Technology in Media (Case Study of Artificial Intelligence in Sports Journalism)
نویسندگان [English]
- Amirmohamad Soltanpour 1
- Mohammad Reza Esmaeilzadeh Ghandehari 2
- Hasan Fahim Devin 2
1 PhD student in Sports Management, Department of Physical Education, Mashhad branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran
2 Associate Professor, Department of Physical Education, Mashhad branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran.
چکیده [English]
The aim of the current research was to develop a conceptual framework for the use of new technology in the media, with a case study focusing on artificial intelligence in the sports press. This research falls under the category of applied research in terms of practical application of the results. In terms of research methodology, it employed a qualitative approach. The statistical population included active professionals in the fields of sports journalism, artificial intelligence, sports management professors, sports journalists, and media personnel. Purposeful sampling was used for participant selection. Data analysis was conducted using grounded theory and Strauss-Corbin’s approach.
The findings indicated that a total of 50 factors influence the implementation of artificial intelligence in Iran’s sports press, which are categorized into 12 components. Among these, three components—infrastructure, investment, and audience—serve as causal conditions; five components—education, media richness, human resources, technology, and knowledge, along with unique advantages—function as background conditions; and four components—cooperation and assistance, culture, environmental factors, and managers—are considered intervening conditions affecting AI implementation in Iranian sports media.
Additionally, the study identified eight strategies for implementing artificial intelligence, based on the causal, contextual, and intervening factors, which could lead to 14 potential outcomes. In summary, artificial intelligence offers tools for automating coding tasks and routines within algorithms, producing outputs comparable to those generated by humans.
کلیدواژهها [English]
- Artificial Intelligence
- Sports Press
- Strauss Corbin
- Technology