نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
2 دانشیار گروه تربیت بدنی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد، مشهد، ایران
3 2. دانشیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
چکیده
هدف تحقیق حاضر چارچوب مفهومی کاربرد فناوری نوین در رسانه ها (مطالعه موردی هوش مصنوعی در مطبوعات ورزشی) بود. این پژوهش نوع کیفی و رویکرد استقرایی میباشد که به صورت اکتشافی تحلیلی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل افراد فعال در حوزه مطبوعات ورزشی، هوش مصنوعی، اساتید مدیریت ورزشی، روزنامه نگاران ورزشی و اصحاب رسانه بودند. روش نمونه گیری در این تحقیق به صورت هدفمند بود. در این پژوهش در مصاحبه چهاردهم داده ها به اشباع رسید و تا مصاحبه شانزدهم ادامه یافت. برای تحلیل دادهها از نظریه داده بنیاد و رویکرد اشتراووس کوربین استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد در مجموع 50 گویه به عنوان عوامل موثر بر پیاده سازی هوش مصنوعی در مطبوعات ورزشی ایران نقش دارند که در 12 مولفه قرار می گیرد. از بین 12 مولفه 3 مولفه زیرساخت، سرمایه گذاری و مربوط به مخاطب به عنوان شرایط علی، 5 مولفه آموزش، غنای رسانهای، نیروی انسانی، فنآوری و دانش و مزیت های خاص به عنوان شرایط زمینه ای و 4 مولفه همکاری و مساعدت، فرهنگ، عوامل محیطی و مدیران به عنوان شرایط مداخله گر می باشند. همچنین یافته ها نشان داد که 8 راهبرد برای پیاده سازی هوش مصنوعی در مطبوعات ورزشی با توجه به شرایط علی، زمینه ای و مداخله گر می توان ارائه داد که 14 پیامد می تواند داشته باشد. در یک نتیجه گیری کلی باید بیان کرد هوش مصنوعی ابزارهایی را برای کدنویسی وظایف و روالها در الگوریتمها فراهم میکند و خروجیهایی شبیه به خروجیهای تولید شده توسط انسان ایجاد میکند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The conceptual framework of the use of new technology in the media (a case study of artificial intelligence in the sports press)
نویسندگان [English]
- Amirmohamad Soltanpour 1
- Mohammad Reza Esmaeilzadeh Ghandehari 2
- Hasan Fahim Devin 3
1 PhD student in Sports Management, Department of Physical Education Islamic Azad University, Mashhad, Iran
2 Associate professor,physical education department, Azad university, Mashhad,Iran
3 Associate Professor, Department of Physical Education, Islamic Azad University, Mashhad, Iran
چکیده [English]
The aim of the current research was to model the effective factors on the implementation of artificial intelligence in Iranian sports press. this is an applied research in a qualitative type and inductive approach, which was carried out in an exploratory and analytical way. The statistical population of the research included active people in the field of sports press, artificial intelligence, sports management professors, sports journalists. In this research, data saturation was reached in the 14th interview and continued until the 16th interview. Foundation data theory , Straus Corbin's approach were used for data analysis. The findings showed that a total of 50 items play a role as effective factors in the implementation of artificial intelligence in Iran's sports press, which are divided into 12 components. Among the 12 components, 3 components of infrastructure, investment and related to the audience as causal conditions, 5 components of education, media richness, human power, technology and knowledge and special advantages as background conditions and 4 components of cooperation and assistance. Culture, environmental factors and managers as intervening conditions are effective factors on the implementation of artificial intelligence in Iranian sports press. Also, the findings showed that 8 strategies for the implementation of artificial intelligence in the sports press can be presented according to the causal, contextual and intervening conditions, which can have 14 consequences. In a general conclusion, it should be stated that artificial intelligence provides tools for coding tasks and routines in algorithms and creates outputs similar to those produced by humans.
کلیدواژهها [English]
- "
- Artificial intelligence"
- Sports press"
- Strauss Corbin"
- , "
- Technology"