با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

2 استادیار مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه ،دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمانشاه، ایران

3 استادیار مدیریت ورزشی ، پژوهشگاه تربیت بدنی، تهران، ایران

4 استادیار مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه ، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعة استارتاپ‌های ورزشی می‌باشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوة گردآوری داده‌ها توصیفی- پیمایشی بود. در بخش اول (کیفی) برای انجام مصاحبة میدانی، جامعة آماری پژوهش، اساتید برجسته حوزة مدیریت ورزشی متخصص در کارآفرینی و فناوری اطلاعات و ارتباطات، استارتاپ‌های برجستة ورزشی و همچنین کارآفرینان ورزشی تشکیل می-دهند که این افراد، به صورت هدفمند برای مصاحبه‌ها انتخاب گردیدند (14 مصاحبه با 13 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت). در بخش دوم (کمی) بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از پژوهش کیفی، اقدام به ساخت پرسشنامه نموده و این پرسشنامه (28 گویه، در قالب سه مؤلفة‌ شکل‌گیری، اعتبارسنجی و رشد) در بین استارتاپ‌های ورزشی (تمانی کارکنان و مدیران آن‌ها) توزیع گردید (نمونه: 86 نفر). از شاخص‌های کشیدگی و چولگی به منظور بررسی توزیع داده‌ها (طبیعی و یا غیر طبیعی بودن) استفاده و برای بررسی و پاسخ به سؤالات پژوهش و رسم و تدوین مدل اندازه‌گیری و مدل ساختاری از نرم‌افزارهای اس پی‌اس‌اس استفاده شد. نتایج نشان داد که فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعة استارتاپ‌های ورزشی در مرحله شکل‌گیری، اعتبارسنجی و رشد تأثیرگذار است. که بیشترین تأثیر را در مرحله رشد دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The role of information and communication technology in the development of sports startups

نویسندگان [English]

  • Moslem Salehian 1
  • Shahab Bahrami 2
  • Nazanini Rasekh 3
  • Ayeh Rizevandi 4

1 PhD student in Sports Management, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran

2 Assistant Professor of Sport Management, Islamic Azad University, Kermanshah Branch, Kermanshah, Iran

3 Asistant Professor of Sport Management, Physical Education Research Institute, Tehran, Iran

4 Assistant Professor of Sports Management, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran

چکیده [English]

The aim of this study is the role of information and communication technology in the development of sports startups. Current study In terms of purpose is Practical, and In terms of data collection method. It was descriptive-survey. In the first part (qualitative) to conduct the field interview, the statistical population of the research, prominent professors in the field of sports management specializing in entrepreneurship and information and communication technology, prominent sports startups as well as sports entrepreneurs are formed. Interviews were selected (14 interviews with 13 individuals and continued until theoretical saturation). In the second part (quantitative), after collecting information from qualitative research, the questionnaire was constructed and this questionnaire (28 items, in the form of three components of formation, validation and growth) among sports startups (staffing) and their managers) were distributed (sample: 86 people). Use elongation and skew indices to check the distribution of data (normal or abnormal) and to examine and answer the research questions and draw and compile a measurement model and a structural model of SPSS software were used. The results showed that information and communication technology is effective in the development of sports startups in the formation, validation and growth stages. Which has the greatest impact on growth.

کلیدواژه‌ها [English]

  • startup
  • development
  • entrepreneurship
  • technology