مهارت های ارتباطی در ورزش
حسین پورسلطانی زرندی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش تحلیل خود شناسی و دیگر شناسی (پنجره جو-هری) کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان البرز بود. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان البرز به تعداد (129=N) تشکیل دادند. با استفاده از جدول مورگان تعداد نمونه آماری برابر با 97 تن برآورد شد که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. روش تحقیق کاربردی ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش تحلیل خود شناسی و دیگر شناسی (پنجره جو-هری) کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان البرز بود. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان البرز به تعداد (129=N) تشکیل دادند. با استفاده از جدول مورگان تعداد نمونه آماری برابر با 97 تن برآورد شد که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. روش تحقیق کاربردی و از نوع تحلیلی بوده که به صورت میدانی اجرا شده است. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه 20 سؤالی جوزف لوفت (1992) استفاده شد. روش های آماری شامل شاخص های توصیفی، ارزیابی گرافیکی خود و دیگرشناسی ها و تحلیل های استنباطی شامل آزمون های t تک نمونه ای و t مستقل و تحلیل واریانس یک راهه برای مقایسه متغیر وابسته بر اساس متغیرهای کیفی جمعیت شناختی و با کمک نرم افزارهای Excel و SPSS و Stata بود. نتایج نشان داد از مجموع نمره 50 مربوط به ارائه بازخور و تمایل به فاش سازی به ترتیب نمرات 80/27 و 5/28 به دست آمد. به عبارتی از حد متوسط 25، هر کدام از 2 عامل مذکور روند افزایشی کمی داشته و بدین ترتیب سطح بسیار کمی از خانه ناشناخته کاهش یافته است. در عامل تمایل به فاش سازی بر اساس جنسیت تفاوت معناداری وجود دارد به طوریکه مردان از میانگین نمرات بالاتری برخوردار بودند. همچنین نتایج نشان داد در عامل ارائه بازخور و تمایل به فاش سازی بر اساس مدرک تحصیلی تفاوت معناداری بین کارکنان وجود ندارد.
مهارت های ارتباطی در ورزش
محسن اصفهانی؛ پریوش نوربخش؛ سید نعمت خلیفه؛ حسین عبدالملکی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه علّی رضایت از کیفیت یادگیری مجازی با عملکرد تحصیلی دانشجویان تربیتبدنی تحصیلات تکمیلی استانهای شمال غرب کشور در دوران همه گیری کرونا از طریق نقش میانجی مشارکت بود. این پژوهش از نوع همبستگی و با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری را دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته تربیت بدنی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه علّی رضایت از کیفیت یادگیری مجازی با عملکرد تحصیلی دانشجویان تربیتبدنی تحصیلات تکمیلی استانهای شمال غرب کشور در دوران همه گیری کرونا از طریق نقش میانجی مشارکت بود. این پژوهش از نوع همبستگی و با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری را دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته تربیت بدنی دانشگاههای شمال غرب کشور تشکیل داد (۲۸۳ N=) و حجم نمونه براساس جدول مورگان و به صورت طبقهای نسبتی، 163 نفر انتخاب شدند. از سه پرسشنامه برای بررسی متغیرهای تحقیق استفاده شد. روایی پرسشنامههای تحقیق ابتدا با استفاده از نظر متخصصان جهت بررسی روایی محتوایی انجام شد. سپس پایایی از طریق ضریب آلفایکرونباخ ارزیابی شد. درنهایت روایی سازه براساس شاخصهای برازش مدل در نرمافزار مدلسازی pls ارزیابی گردید. براساس تحلیل مسیر مشخص شد که رضایت از کیفیت یادگیری مجازی با عملکرد تحصیلی رابطه علّی دارد. یافتهها نشان داد که متغیر رضایت از کیفیت یادگیری مجازی از طریق میانجی مشارکت با عملکرد تحصیلی ادراک شده رابطه معنیداری دارد و رابطه میانجی تایید گردید. میتوان نتیجهگیری کرد که لازمه رضایت از کیفیت یادگیری مجازی و همچنین افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی تربیت بدنی، استفاده اساتید از برنامه ریزی آموزشی و طرح روشهای نوین مجازی برای تدریس است. ضمن اینکه مشارکت دانشجویان در یادگیری و فعال بودن در کلاسهای مجازی تسهیلکننده و کارگشا خواهد بود.
مهارت های ارتباطی در ورزش
مهری سادات نظری؛ مجید سلیمانی؛ غلامرضا خاکسار
چکیده
پژوهش حاضر باهدف تعیین اثر فرحبخشی در برنامههای اوقات فراغت سازمانی بر بهرهوری فعالیتهای مجازی کارکنان وزارت ورزش و جوانان با نقش میانجی سلامت روان، طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود که بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف تعیین اثر فرحبخشی در برنامههای اوقات فراغت سازمانی بر بهرهوری فعالیتهای مجازی کارکنان وزارت ورزش و جوانان با نقش میانجی سلامت روان، طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود که بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل خبرگان حوزه مدیریت ورزشی بودند که در خصوص موضوع پژوهش تجربه و آگاهی لازم داشتند. در بخش کمی جامعة آماری شامل کارکنان وزارت ورزش و جوانان در سال 1400 به تعداد 965 نفر بودند. بهمنظور تخمین و انتخاب حجم نمونه آماری از جدول کرجسی و مورگان (1970) تعداد 275 نفر تعیین شد. روش نمونهگیری بهصورت تصادفی ساده بود. جهت بررسی دادههای بخش کیفی از کدگذاری باز و محوری استفاده گردید و در بخش کمی از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که فرحبخشی در برنامههای اوقات فراغت سازمانی به میزان 53% بر بهرهوری فعالیتهای مجازی کارکنان و 44% بر سلامت روان اثرگذار بود. سلامت روان به میزان 40% بر بهرهوری فعالیتهای مجازی کارکنان تأثیر گذاشت. همچنین فرحبخشی در برنامههای اوقات فراغت سازمانی، با نقش میانجی سلامت روان، به میزان 71% بر بهرهوری فعالیتهای مجازی کارکنان اثرگذار بوده است. میتوان اینگونه نتیجه گرفت که اتخاذ تصمیمات مناسب برای فرحبخشی در برنامههای اوقات فراغت سازمانی باعث افزایش توان سازماندهی و برنامهریزی مناسب در بین کارکنان، موفقیت افراد در گذراندن اوقات فراغت، افزایش تواناییهای کارکنان در پایان اوقات فراغت برنامهریزی برای اوقات فراغت اثرگذار خواهد بود.
مهارت های ارتباطی در ورزش
ماندانا استاد؛ طیبه سادات زرگر
چکیده
بازیکنان ورزشهای الکترونیکی به منظور مقابله با استرس و راهبردهای مقابلهای و بهبود سرسختی ذهنی خود به مهارتهای ارتباطی نیاز دارند از اینرو، پژوهش پیش رو با هدف نقش استرس و راهبردهای مقابلهای در بازیکنان ورزشهای الکترونیکی بر سرسختی ذهنی با نقش میانجی مهارتهای ارتباطی انجام گرفت. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی ...
بیشتر
بازیکنان ورزشهای الکترونیکی به منظور مقابله با استرس و راهبردهای مقابلهای و بهبود سرسختی ذهنی خود به مهارتهای ارتباطی نیاز دارند از اینرو، پژوهش پیش رو با هدف نقش استرس و راهبردهای مقابلهای در بازیکنان ورزشهای الکترونیکی بر سرسختی ذهنی با نقش میانجی مهارتهای ارتباطی انجام گرفت. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری و از لحاظ هدف نیز جزء تحقیقات کاربردی بود. جامعه آماری شامل ﻛﻠﻴﻪ بازیکنان ورزشهای الکترونیکی ایران در رشتههای فیفا، فوتبال و دوتا تشکیل میدهند که سابقه فعالیت بیش از 4 سال را داشته باشند. تعداد حدودی این افراد، 1000 نفر اعلامشده است که طبق جدول مورگان 278 نفر در نظر گرفته شد. روش نمونهگیری بهصورت تصادفی در نظر گرفته شد. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامههای استرس ادراکشده کوهن و همکاران (1983)، مهارت مقابلهای اسمیت و همکاران (1995)، سرسختی ذهنی کلاف و همکاران (1982) و مهارتهای ارتباطی بارتون (1990) بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای گردآوریشده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در بخش آمار توصیفی از فراوانی و فراوانی نسبی ویژگیهای جمعیت شناختی مشارکتکنندگان تحقیق، میانگین و انحراف معیار استفاده شد. در بخش آمار استنباطی بهمنظور بررسی تأثیر متغیرهای تحقیق بر روی یکدیگر و طراحی مدل ارتباطی میان آنها از تحلیل معادلات ساختاری با کمک نرمافزار SmartPLS نسخه 2 استفاده شد. نتایج نشان داد که استرس و راهبردهای مقابلهای بر مهارتهای ارتباطی و سرسختی ذهنی و همچنین مهارتهای ارتباطی بر سرسختی ذهنی تأثیر مثبت و معنیداری دارد.
مهارت های ارتباطی در ورزش
سارا سراج؛ مهدی سبزواری
چکیده
ورزش الکترونیکی به صورت برخط و آفلاین در برابر ورزش حضوری و مرسوم در دهه اخیر گسترش فراگیری داشته است. که بخش مهمی از این رشد و تحول به دلیل همه گیری کرونا در دو سال گذشته و مجازی شدن فعالیتهای آموزشی و ورزشی بوده است و استفاده از فضای مجازی در امر آموزش، ورزش الکترونیکی بر خط یا مجازی در کانون توجه قرار گرفته است. به طور کلی حوزه ورزش ...
بیشتر
ورزش الکترونیکی به صورت برخط و آفلاین در برابر ورزش حضوری و مرسوم در دهه اخیر گسترش فراگیری داشته است. که بخش مهمی از این رشد و تحول به دلیل همه گیری کرونا در دو سال گذشته و مجازی شدن فعالیتهای آموزشی و ورزشی بوده است و استفاده از فضای مجازی در امر آموزش، ورزش الکترونیکی بر خط یا مجازی در کانون توجه قرار گرفته است. به طور کلی حوزه ورزش مجازی را می توان در دو بخش بازیهای ورزشی رایانه ای و ورزش در فضای مجازی در نظر گرفت که پژوهش حاضر به آموزش ورزش در فضای مجازی می پردازد. به موازات رشد ورزش مجازی ابعاد مختلفی از این حوزه نوپا مورد پژوهش محققان قرار گرفته است که می توان به ابعاد آموزشی، اقتصادی و برندسازی، فرهنگی اجتماعی، فناوری و نرم افزاری اشاره کرد. پژوهش حاضر با بهره گیری از نظریه ای شناختی تحت عنوان نظریه آمیختگی مفهومی به تحلیل ورزش مجازی در چارچوب بخشی از مبانی این نظریه می پردازد. با این نظریه شناختی که در رشته های دیگر نیز مورد توجه واقع شده است زوایای متفاوتی از آموزش و فعالیت ورزشی مجازی را مورد تحلیل قرار می گیرد. با بهره گیری از نتایج پژوهش حاضر، مربیان این حوزه می توانند بهره وری ورزش مجازی خود را ارتقا بخشند. پرسش اصلی پژوهش حاضر عبارتست از اینکه چطور می توان با بهره گیری از نظریه ای شناختی آموزش ورزش مجازی را تحلیل کرد و با استفاده از یافته های این پژوهش کیفیت کلاسهای ورزش مجازی را ارتقا داد؟
مهارت های ارتباطی در ورزش
شفق ابوالقاسمی آتانی؛ میثم رحیمی زاده؛ امیرحسین منظمی
چکیده
چکیده در دنیای پویا و رقابتی صنعت ورزش ایران، تجارت الکترونیکی به عنوان یک ابزار برجسته و جدید، برای تحول و بهبود فرآیندهای بازاریابی با هوش مصنوعی مورد توجه قرار گرفته است. بر این اساس در این پژوهش، به بررسی نقش این الگوهای نوآورانه در توسعه صنعت ورزش ایران و ایجاد فرصتهای جدید برای کسب و کارهای این حوزه پرداخته شده است. این پژوهش ...
بیشتر
چکیده در دنیای پویا و رقابتی صنعت ورزش ایران، تجارت الکترونیکی به عنوان یک ابزار برجسته و جدید، برای تحول و بهبود فرآیندهای بازاریابی با هوش مصنوعی مورد توجه قرار گرفته است. بر این اساس در این پژوهش، به بررسی نقش این الگوهای نوآورانه در توسعه صنعت ورزش ایران و ایجاد فرصتهای جدید برای کسب و کارهای این حوزه پرداخته شده است. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی است و با روش کیفی و رویکرد تحلیل مضمون انجام شده است. ابزار مورد استفاده در این تحقیق مصاحبه بوده است. مشارکت کنندگان، خبرگان حوزه صنعت ورزش و بازاریابی هستند که با تعداد 12 نفر و تا رسیدن به حد اشباع نظری، در گردآوری دادهها مشارکت داشتهاند. بر اساس نتایج تحقیق، شاخصهای هوش مصنوعی، چالش های بازاریابی الکترونیکی مبتنی بر هوش مصنوعی، پیشایندهای بازاریابی الکترونیکی مبتنی بر هوش مصنوعی در صنعت ورزش ایران و پیامدهای کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی الکترونیکی شناسایی شد.
مهارت های ارتباطی در ورزش
مجید بهرامی؛ مینا مستحفظیان؛ مهناز مروی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تجربه زیستۀ ذینفعان کلیدی فدراسیون کبدی ایران در مسئله درک و کاربرد سواد ارتباطی بود که با یک روش کیفی و با استراتژی پدیدارشناسانه، صورت پذیرفت. با استفاده از نمونهگیری هدفمند، 17 نفر از ذینفعان اصلی به عنوان مشارکتکننده انتخاب گردیدند. شیوه جمعآوری دادهها با مصاحبۀ نیمهساختاریافته بود. این پژوهش دیدگاه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی تجربه زیستۀ ذینفعان کلیدی فدراسیون کبدی ایران در مسئله درک و کاربرد سواد ارتباطی بود که با یک روش کیفی و با استراتژی پدیدارشناسانه، صورت پذیرفت. با استفاده از نمونهگیری هدفمند، 17 نفر از ذینفعان اصلی به عنوان مشارکتکننده انتخاب گردیدند. شیوه جمعآوری دادهها با مصاحبۀ نیمهساختاریافته بود. این پژوهش دیدگاه پدیدارشناسی توصیفی هوسرل را به کار گرفت. برای تجزیه و تحلیل پاسخ به سؤالات باز از روش تحلیل دادههای کولایزی (1978) استفاده شد. ذخیرهسازی و مدیریت دادهها با استفاده از نرم افزار NVivo 11.0 انجام شد. بر اساس تجزیه و تحلیل انجام شده، پنج دامنه یا مضمون اصلی بدست آمد که عبارتند از: 1. درک محدود از سواد ارتباطی؛ 2. وضع نه چندان مناسب شایستگی تکوینی؛ 3. وجود شکاف دیجیتالی؛ 4. تفکر محاسباتی پایینتر از انتظار و 5. شناخت محدود از سطوح ارتباط. مشخص گردید که ذینفعان اصلی ورزش کبدی، از لحاظ درک سواد ارتباطی در جایگاه خوبی میباشند، اما این درک درست، منجر به بکارگیری و کاربرد سواد ارتباطی در آنها نگردیده است. ایجاد برنامههای توسعه شایستگیهای تکوینی مانند توسعه مهارتهای تکوینی، تفکر انتقادی، حل مسائل، و تفکر الگوریتمی، ارتقاء اهمیت شایستگیهای تکوینی از طریق ترویج، انتقال اطلاعات و آموزش به دیگر ذینفعان و افراد مرتبط، پیشنهاد گردید. این منابع باید برای تمام ذینفعان اصلی در دسترس باشند.
مهارت های ارتباطی در ورزش
مجتبی قربانی آسیابر؛ حمید قاسمی
چکیده
پژوهش حاضر بهمنظور طراحی مدل جامعه برند(ورزشی) بهعنوان ابزاری برای ارتقاء سرمایه اجتماعی در مدیریت و با روش ترکیبی با رویکرد متوالی اکتشافی انجام شد.
بهمنظور دستیابی به اهداف پژوهش در مرحله اول جمعآوری و تحلیل دادههای کیفی و در مرحله دوم، جمعآوری و تحلیل دادههای کمی صورت گرفت، جامعه موردبررسی این تحقیق در بخش کیفی مشتمل ...
بیشتر
پژوهش حاضر بهمنظور طراحی مدل جامعه برند(ورزشی) بهعنوان ابزاری برای ارتقاء سرمایه اجتماعی در مدیریت و با روش ترکیبی با رویکرد متوالی اکتشافی انجام شد.
بهمنظور دستیابی به اهداف پژوهش در مرحله اول جمعآوری و تحلیل دادههای کیفی و در مرحله دوم، جمعآوری و تحلیل دادههای کمی صورت گرفت، جامعه موردبررسی این تحقیق در بخش کیفی مشتمل بر 15 نفر از صاحبنظران و نخبگان و در بخش کمی 326 نفر از پژوهشگران تحصیلات تکمیلی شاخه مدیریت ورزشی (برندینگ) دانشگاهها و مؤسسات علمی سراسر کشور با توزیع جغرافیایی (منطقهای) در بین سال1402-1401 انجامشده است. برای جمعآوری دادهها از روش کدگذاری برای رسیدن به یک پرسشنامه استاندارد استفاده شد. دادههای پژوهش از طریق مدل یابی معادله ساختاری مبتنی بر کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
نتایج نشان داد که بین دانش برند، رضایت از برند، شناسایی برند، وفاداری به برند، تصویر برند با جامعه برند رابطه معناداری دارد و روابط، ارزشها، اعتماد و تعهد با سرمایه اجتماعی رابطه معناداری دارد و همچنین بین جامعه برند و سرمایه اجتماعی یک رابطه قوی برقرار است.
بنابراین نتیجه میگیریم که مدل جامعه برند بهعنوان ابزاری برای ارتقای سرمایه اجتماعی در مدیریت، یک رویکرد نوین و کارآمد است که در جهت بهبود عملکرد سازمانها و ارزشآفرینی برای جامعه موردنظر، تأثیر قابلتوجهی دارد. با استفاده از مدل جامعه برند، سازمانها قادر خواهند بود تا هویت، ارزشها و تصویر عمومی خود را بهبود داده و ارتباطات مؤثری را با مشتریان خود برقرار کنند.
مهارت های ارتباطی در ورزش
مراد رومیانی؛ سید محمدحسین رضوی؛ رسول نوروزی سید حسینی؛ مرتضی دوستی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تحلیل نقش جنسیت در ویژگیهای روانشناختی گیمرهای ایرانی بود.روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است که به شکل میدانی انجام شد.جامعه آماری پژوهش حاضر گیمرهای ایرانی تشکیل میدهند.از روش نمونهگیری در دسترس و به شکل توزیع آنلاین پرسشنامهها در بین نمونههای تحقیق توزیع شد.ابزار جمعآوری دادهها شامل یک فرم جمعیت شناختی و پرسشنامه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تحلیل نقش جنسیت در ویژگیهای روانشناختی گیمرهای ایرانی بود.روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است که به شکل میدانی انجام شد.جامعه آماری پژوهش حاضر گیمرهای ایرانی تشکیل میدهند.از روش نمونهگیری در دسترس و به شکل توزیع آنلاین پرسشنامهها در بین نمونههای تحقیق توزیع شد.ابزار جمعآوری دادهها شامل یک فرم جمعیت شناختی و پرسشنامه استرس-اضطراب-افسردگی DASS-21 است بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمون تحلیل واریانس دوطرفه برای بررسی ویژگیهای روانشناختی جنسیتی گیمرهای زن و مرد و استفاده شد.براساس نتایج میتوان گفت، بین میانگین افسردگی دو گروه مردان و زنان بر اساس میزان مشارکت (مدتزمان بازی در هفته) تفاوت معناداری وجود دارد (002/0=Sig،198/4=(4،510)F)؛بهعبارتدیگر جنسیت و میزان مشارکت بر میزان افسردگی افراد اثر معناداری دارد.همچنین نتایج نشاندهنده آن است که بین میانگین اضطراب دو گروه مردان و زنان بر اساس میزان مشارکت (مدتزمان بازی در هفته) تفاوت معناداری وجود دارد (003/0=Sig، 004/4=(4،510)F).این بدان معنی است که جنسیت و میزان مشارکت بر میزان اضطراب بهطور همزمان اثر معنیداری دارند. بر اساس یافتههای حاصل از آزمون تحلیل واریانس دوطرفه مشاهده شد که بین میانگین استرس نمونههای تحقیق دو گروه مردان و زنان بر اساس میزان مشارکت (مدتزمان بازی در هفته) تفاوت معناداری وجود دارد (013/0= Sig،197/3=(4،510)F).یافته بدان معناست که جنسیت و میزان مشارکت بر میزان استرس افراد بهطور همزمان اثر معنیداری دارند. شناخت ویژگیهای روانشناختی گیمرها میتواند در طراحی و برنامهریزی بازیهای آنلاین و آفلاین و مدیران بازاریابی چنین بازیهایی کمک فراوانی کند.بنابراین انجمن ورزشهای الکترونیکی باید در راستای خلق و ایجاد یک محیط امن و سالم برای همه بازیکنان تلاش کند.
مهارت های ارتباطی در ورزش
امیرحسین لباف؛ محسن وحدانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مطالعه کیفی ابعاد هوش مصنوعی در رشته علوم ورزشی میباشد. روش تحقیق کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام شد. طی نمونهگیری به روشهای هدفمند و گلولهبرفی با ۲۳ نفر از کارشناسان و خبرگان فعال در حوزههای رسانه و ارتباطات، هوش مصنوعی و علوم ورزشی مصاحبههای نیمهساختاریافته به عمل آمد. انجام مصاحبهها تا رسیدن دادهها ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مطالعه کیفی ابعاد هوش مصنوعی در رشته علوم ورزشی میباشد. روش تحقیق کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام شد. طی نمونهگیری به روشهای هدفمند و گلولهبرفی با ۲۳ نفر از کارشناسان و خبرگان فعال در حوزههای رسانه و ارتباطات، هوش مصنوعی و علوم ورزشی مصاحبههای نیمهساختاریافته به عمل آمد. انجام مصاحبهها تا رسیدن دادهها به مرحله اشباع نظری ادامه یافت. دادههای استخراج شده از متن مصاحبهها با استفاده از روش تحلیل تم، تجزیهوتحلیل شدند. پس از تحلیل و کدگذاری دادهها، سه تم اصلی شامل فرصتهای هوش مصنوعی در علوم ورزشی (۵ تم فرعی و ۲۳ مفهوم)، تهدیدهای هوش مصنوعی در علوم ورزشی (۶ تم فرعی و ۲۱ مفهوم) و راهکارهای مدیریت هوش مصنوعی در حوزه علوم ورزشی (۸ تم فرعی و ۲۴ مفهوم) دستهبندی شدند. در مجموع، ابعاد شناسایی شده در قالب ۳ تم اصلی، ۱۹ تم فرعی و ۶۸ مفهوم دستهبندی شدند. پیشنهاد میشود جهت توانمندسازی اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاهها دورههای کاربردی هوش مصنوعی که دربرگیرنده کارکردها و تهدیدات این فناوری است، برگزار شود. علاوه بر آن، سیاستهای آموزشی و پژوهشی دانشگاهها باید مبتنی بر ورود این فناوری مورد بازبینی قرار گیرد.
مهارت های ارتباطی در ورزش
حسین کریم عباس؛ شیرین زردشتیان
چکیده
هدف این پژوهش تعیین اثر مسئولیت اجتماعی بر ارزش ویژه برند تیم: نقش میانجی هویت تیمی و جامعهی آنلاین هواداران در تیم نفت الوسط عراق بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را هواداران تیم فوتسال نفت الوسط عراق که در گروههای مجازی آنلاین و یا جوامع آنلاین هواداران عضو بودند تشکیل دادند. ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعیین اثر مسئولیت اجتماعی بر ارزش ویژه برند تیم: نقش میانجی هویت تیمی و جامعهی آنلاین هواداران در تیم نفت الوسط عراق بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را هواداران تیم فوتسال نفت الوسط عراق که در گروههای مجازی آنلاین و یا جوامع آنلاین هواداران عضو بودند تشکیل دادند. با توجه به قاعده تعیین حجم نمونه بهینه مولر، تعداد 277 نفر از هواداران به عنوان نمونه در پژوهش شرکت کردند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامههای استاندارد مسئولیتاجتماعی درکشده، هویت تیمی، هویت جامعه آنلاین و ارزش ویژه برند کیم و مانولی (2022) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری واریانس محور استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد مسئولیتاجتماعی درکشده بر ارزش ویژه برند (322/0=β)، هویت تیمی (652/0=β) و هویت جامعه آنلاین (695/0=β) تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین هویت تیمی (315/0=β) و هویت جامعه آنلاین (311/0=β) تاثیر مثبت و معناداری بر ارزش ویژهبرند دارند. در نهایت مسئولیتاجتماعی درکشده بر ارزش ویژه برند با نقش میانجی هویت تیمی و هویت جامعه آنلاین در هواداران تیم فوتسال نفت الوسط تاثیر معناداری دارد (422/0=β). با توجه به نتایج پژوهش مدیران تیم میتوانند برای بهبود ارزش ویژه برند خود سطح مسئولیتاجتماعی خود را افزایش داده و هویت تیمی هواداران و هویت هواداران در جوامع آنلاین باشگاه را تقویت نمایند.
مهارت های ارتباطی در ورزش
حدیثه بهرامی؛ جواد شهولی کوه شوری؛ اکرم قبادی یگانه
چکیده
سوادهای تخصصی در ارتباطات که فراتر از خواندن، نوشتن و گفتوگوی ساده هستند، در برقراری ارتباط انسانها با خود، دیگران و حتی دیگر موجودات، نقش پررنگی دارند. کیفیت ارتباط خوب به معنای موفقیت بیشتر در زندگی شخصی و حرفهای است. با استناد به این مقدمۀ کوتاه، این پرسش مطرح میشود که آیا سواد ارتباطی یک مهارت بسیار مهم در نزد ورزشکاران ...
بیشتر
سوادهای تخصصی در ارتباطات که فراتر از خواندن، نوشتن و گفتوگوی ساده هستند، در برقراری ارتباط انسانها با خود، دیگران و حتی دیگر موجودات، نقش پررنگی دارند. کیفیت ارتباط خوب به معنای موفقیت بیشتر در زندگی شخصی و حرفهای است. با استناد به این مقدمۀ کوتاه، این پرسش مطرح میشود که آیا سواد ارتباطی یک مهارت بسیار مهم در نزد ورزشکاران حرفهای است؟ احتمالاً پاسخ مثبت است؛ زیرا ورزش حرفهای در حال شکافتن اعتقادات منفی نسلهای گذشته، مانند از بین بردن تبعیضهای نژادی است و از سوی دیگر، ورزش حرفهای، سلایق و علاقهمندیهای مختلف را گرده هم آورده و به شکلگیری ارتباطات گستردهای منجر شده است. ازآنجاکه سواد ارتباطی در ورزش حرفهای کمتر مطالعه شده است، هدف این مطالعه، تحلیل سوادهای تخصصی در ارتباطات ورزشکاران حرفهای در ایران، براساس تکنیک تحلیل بازیگران کلیدی بود. این امر بهوسیلۀ ابزار شبیهسازی برنامهریزی استراتژیک به نام مکتور انجام شد. در این مطالعه که از منظر پارادایم حاکم، انتقادی است، پس از آشنایی ورزشکاران حرفهای رشتههای فوتبال، دوومیدانی، کشتی، وزنهبرداری و هندبال با سواد ارتباطی، از آنها درخواست شد تا ماتریسهای بازیگر-بازیگر و بازیگر-اهداف را که بهنوعی سطح سواد ارتباطی آنها را میسنجید، تکمیل کنند. نتایج در خروجی نرمافزار مکتور، بیانگر این بود که ورزشکاران حرفهای رشتههای منتخب، در برقراری ارتباطات خود با سوادهای تخصصی زبان بدن، ارتباط بینفرهنگی، سواد تبلیغاتی، ارتباط سازمانی، روابط بینالملل و هیجانی، ضعف دارند. در این پژوهش، پیشنهادهایی برای داشتن ارتباطات بهتر، برای ورزشکاران حرفهای ارائه شد.
مهارت های ارتباطی در ورزش
ابوالفضل گرامی؛ سید احسان امیر حسینی؛ فرهاد راد
چکیده
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل توسعه گردشگری ورزشی هوشمند با اینترنت اشیاء در ایران بود. روش پژوهش، ترکیبی، اکتشافی و متوالی (کیفی- کمّی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاهی آشنا با اینترنت اشیاء که پژوهشهایی در این زمینه انجام داده بودند، کارشناسان اینترنت اشیاء در مرکز آیوتیک ایران و برخی از مدیران گردشگری و گردشگری ورزشی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل توسعه گردشگری ورزشی هوشمند با اینترنت اشیاء در ایران بود. روش پژوهش، ترکیبی، اکتشافی و متوالی (کیفی- کمّی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاهی آشنا با اینترنت اشیاء که پژوهشهایی در این زمینه انجام داده بودند، کارشناسان اینترنت اشیاء در مرکز آیوتیک ایران و برخی از مدیران گردشگری و گردشگری ورزشی که تجربه استفاده از اینترنت اشیا را داشتند، بود. با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی و تکنیک اشباع نظری به نمونهگیری در بخش کیفی اقدام شد (20 نفر). برای تحلیل دادههای مربوط به مصاحبه از روش کدگذاری استفاده شد. جامعة آماری بخش کمّی این پژوهش، همان بخش قبلی (50 نفر) با نمونهگیری تمامشمار بود. برای جمعآوری اطلاعات در بخش کمّی از پرسشنامه محققساخته برگرفته از بخش کیفی استفاده شد که به دو بخش کلی ویژگیهای جمعیتشناختی و سؤالهای آن تقسیم شد. این پرسشنامه شامل 59 گویه و در قالب شش مؤلفه اصلی بهصورت پنج گزینهای لیکرت (خیلی زیاد=5 امتیاز تا خیلی کم=1 امتیاز) بود. در بخش کیفی پژوهش مشخص شد که مقولهها در قالب 59 کد مفهومی مشخص شدند و در دل ابعاد ششگانه مدل پارادایمی جای گرفتند. در بخش کمّی نیز مشخص شد که هر شش مؤلفه اصلی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار بود. استفاده از اینترنت اشیاء با توجه به مزایای بسیاری که دارد، برای رشد صنعت گردشگری ورزشی کشور بسیار مفید و ضروری است؛ ازاینرو پیشنهاد میشود مدیران گردشگری ورزشی کشور از تکنیکهای اینترنت اشیاء استفاده کنند.
مهارت های ارتباطی در ورزش
البرز حاجی پور؛ کیوان شعبانی مقدم؛ محمد سجادیان؛ لنا مطلبی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل پیشنیازها و اثرات کمکداور ویدئویی در توسعه فوتبال حرفهای بود. این کار با انجام پژوهش کیفی از نوع گرانددتئوری که شیوه آن اکتشافی است، انجام شد. در این تحقیق از طریق بررسی ادبیات و مصاحبه اکتشافی به ارائه مدل، از روش برخاسته از دادهها و به شیوه تحلیل تم اقدام شد. برای انجام مصاحبه، جامعة آماری پژوهش، خبرگان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل پیشنیازها و اثرات کمکداور ویدئویی در توسعه فوتبال حرفهای بود. این کار با انجام پژوهش کیفی از نوع گرانددتئوری که شیوه آن اکتشافی است، انجام شد. در این تحقیق از طریق بررسی ادبیات و مصاحبه اکتشافی به ارائه مدل، از روش برخاسته از دادهها و به شیوه تحلیل تم اقدام شد. برای انجام مصاحبه، جامعة آماری پژوهش، خبرگان و اساتید حوزه مدیریت ورزشی بودند که حداقل صاحب یک پژوهش (مقاله پژوهشی، سخنرانی، طرح پژوهشی، تألیف و ترجمه کتاب) در حوزه موضوع پژوهش و همچنین داوران فوتبال و مدیران فدراسیون فوتبال ایران بودند. بهمنظور شناسایی این افراد، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. این نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و درنهایت 18 نفر (10 استاد و 8 داور و مدیر) بهعنوان نمونه مشخص شدند. درنهایت مقولهها در قالب 12 مقوله و 48 کد مفهومی مشخص شد و در دل ابعاد ششگانه مدل پارادایمی جای گرفتند. عواملی همچون عوامل نگرشی، مدیریتی و رسانه بر استفاده از کمکداور ویدئویی در توسعه فوتبال حرفهای ایران تأثیرگذار بودند؛ بر این اساس، راهبردهایی پیشنهاد شد که این راهبردها متأثر از شرایط زمینهای (زیرساختها و فرهنگی) و همچنین متأثر از شرایط مداخلهگر (انسانی، تجهیزاتی، قانونی و اقتصادی) است. شناسایی پیشنیازها میتواند زمینه برنامهریزی اثربخش را برای حرکت بهسوی کاربرد این فناوری فراهم کند و بررسی اثرات این فناوری به تلاش برای کاهش پیامدهای منفی منجر میشود.
مهارت های ارتباطی در ورزش
نادره بحری
چکیده
هدف این تحقیق، بررسی رابطه بین مؤلفههای سبک زندگی راحتطلب و نقش آن در فعالیتهای بدنی ورزشی مدارس بود تا از این طریق به مدلی برای سند بنیادین دست یابیم. روش این تحقیق، دلفی فازی بود. بعد از استخراج چالشهای مرتبط با ورزش مدارس، پرسشنامههایی بهصورت مصاحبهای در اختیار 20 نفر از مربیان و معلمان ورزش منطقه 5 تهران قرار گرفت تا ...
بیشتر
هدف این تحقیق، بررسی رابطه بین مؤلفههای سبک زندگی راحتطلب و نقش آن در فعالیتهای بدنی ورزشی مدارس بود تا از این طریق به مدلی برای سند بنیادین دست یابیم. روش این تحقیق، دلفی فازی بود. بعد از استخراج چالشهای مرتبط با ورزش مدارس، پرسشنامههایی بهصورت مصاحبهای در اختیار 20 نفر از مربیان و معلمان ورزش منطقه 5 تهران قرار گرفت تا از این طریق اولویتبندیهای این چالشها و اثرگذاری آنها بر حوزه ورزش بررسی شود. نتایج تحقیق نشان داد که مقولههای تأکید زیاد مسئولان و خانوادهها بر اموری نظیر امور تحصیلی دانش آموزان نسبت به تأکید بر انجام فعالیت بدنی و ورزش، علاقه به بازیهای کامپیوتری، تغییر سبک زندگی دانشآموزان به سمت کمتحرکی، کمبودن ساعت ورزش در مقایسه با ساعات دیگر درسی و محدودبودن به ساعتی خاص در هفته، بیماری کرونا و ترس از مواجههشدن در بازیهای گروهی، تعریفنشدن ورزشهای جدید در ساعات ورزشی، گوشهگیری و میل به تنهایی در ساعات ورزش، چاقی و خستگی مفرط، رژیم غذایی نامناسب و ضعف در ساعات ورزش، کاهش علاقه دانشآموزان به فعالیتهای ورزشی، بهترتیب بیشترین نقش را در اولویتبندی فعالیتهای بدنی ورزشی دانشآموزان دارند. استفاده از مهارتهای ارتباطی، سبک زندگی گوشهگیر و منفعل دانشآموزان در مدارس را جبران میکند و میتواند با تشکیل شبکههای ارتباطی و پشتیبانی در مدارس، کمبودهای خود را جبران کند. نتایج تحقیق نیز نشاندهنده تأیید رابطه بین مؤلفههای مرتبط با مهارتهای ارتباطی با فعالیتهای ورزشی دانشآموزان در مدارس است.
مهارت های ارتباطی در ورزش
سیده مریم نقیب حسینی؛ سید عماد حسینی؛ فرشاد امامی
چکیده
امروزه تغییرات اساسی در رابطه با ابزارها و استراتژی های استفادهشده توسط خواص ورزشی برای برقراری ارتباط با مشتریان از طریق رسانه های اجتماعی، مشاهده شده است. هدف پژوهش حاضر ارائة الگوی پارادایمی تأثیر شبکههای اجتماعی بر ایجاد کسبوکارهای ورزشی و ارائة مدل پارادایمی بود. پژوهش حاضر براساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی بود و برحسب ...
بیشتر
امروزه تغییرات اساسی در رابطه با ابزارها و استراتژی های استفادهشده توسط خواص ورزشی برای برقراری ارتباط با مشتریان از طریق رسانه های اجتماعی، مشاهده شده است. هدف پژوهش حاضر ارائة الگوی پارادایمی تأثیر شبکههای اجتماعی بر ایجاد کسبوکارهای ورزشی و ارائة مدل پارادایمی بود. پژوهش حاضر براساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی بود و برحسب گردآوری اطلاعات، اکتشافی بود که با استفاده از روش نظریه دادهبنیاد انجام شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته بود. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان، اساتید، مدیران، صاحبان کسبوکار، کارآفرینان و مشاوران حوزه صنعت ورزش بود و از روش نمونهگیری هدفمند با تکنیک گلوله برفی استفاده شد. دادهها با استفاده از کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل و الگوی نهایی استخراج شد. مدل نهایی از مجموع شرایط علّی (دو مقوله)، بسترها و زمینههای لازم (سه مقوله)، راهبردها (چهار مقوله)، مداخلهگرها (دو مقوله)، پیامدها (دو مقوله) و پدیده محوری (دو مقوله) تأثیرگذار شبکههای اجتماعی بر ایجاد کسبوکارهای ورزشی تشکیل شده است. بهمنظور سنجش پایایی و کنترل کیفیت مطالعه حاضر از ضریب کاپای کوهن استفاده شد که برابر با 776/0 بود و در سطح توافق معتبر قرار داشت. بهمنظور ایجاد و راهاندازی کسبوکار در ورزش کشور فراهمآوردن زیرساختها و شرایط مناسب شبکههای اجتماعی میتواند ازجمله راههای مؤثر برای تحرکبخشیدن به فضای کسبوکار در ورزش کشور باشد.
مهارت های ارتباطی در ورزش
نصرت اله عابدینی؛ حمید قاسمی؛ رضا صابونچی
چکیده
اینترنت و رسانههای اجتماعی بازاریابی ورزشی را آسانتر می کنند. از لحاظ تاریخی، پخش تلویزیونی منبع اصلی درآمد تیمهای ورزشی برتر، لیگها و انجمنهای ورزشی است. هدف این تحقیق، بررسی تأثیر رسانههای اجتماعی و اینترنت بر بازاریابی رویدادهای ورزشی بود. اینترنت فرصتهای جدیدی برای توزیع و موارد موردنیاز مصرف کنندگان رویدادهای ...
بیشتر
اینترنت و رسانههای اجتماعی بازاریابی ورزشی را آسانتر می کنند. از لحاظ تاریخی، پخش تلویزیونی منبع اصلی درآمد تیمهای ورزشی برتر، لیگها و انجمنهای ورزشی است. هدف این تحقیق، بررسی تأثیر رسانههای اجتماعی و اینترنت بر بازاریابی رویدادهای ورزشی بود. اینترنت فرصتهای جدیدی برای توزیع و موارد موردنیاز مصرف کنندگان رویدادهای ورزشی ایجاد میکند. رسانههای اجتماعی شکل جدیدی از ارتباطات بین طرفداران، ورزشکاران، تیمها و حامیان را ایجاد میکنند. فناوری تلفنهمراه نیز باعث میشود که طرفداران و مصرفکنندگان رویدادهای ورزشی، محتوای ورزشی را بهطورکلی و همچنین زنده در همهجا پیگیری کنند و همچنین این تغییرات چالشها و فرصتهای بسیار استراتژیک را ایجاد میکند. روش کار این تحقیق از نوع مطالعه و بررسی سایتها و شبکههای اجتماعی و همچنین ترجمه مقالات متفاوت در این زمینه در چندین چارچوب و ایده بود؛ بهویژه مدل اکوسیستم ورزش، بازاریابی رویدادی، بازاریابی ستاره و تفاوتهای بینالمللی در تماشای ورزش برای ورزشهای خاص. براساس نتایج تحقیق، چارچوبی برای توسعه استراتژی رسانههای اجتماعی پیشنهاد شد که میتواند برای ارزیابی وضعیت فعلی سازمان ورزشی و همچنین تسهیل توسعه استراتژی رسانههای اجتماعی استفاده شود. نتیجۀ بازاریابی یکپارچه نشاندهنده افزایش بلوغ از لحاظ ایجاد استراتژی یکپارچه است که ترکیبی از استفاده فعالانه از سیستمعاملهای رسانههای اجتماعی و سیستمهای داخلی با استفاده از رسانههای اجتماعی و جوامع است که بر وبسایت باشگاه یا فدراسیون تمرکز میکنند.