نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
2 مرکز تحقیقات طب ورزشی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
3 مرکز تحقیقات طب ورزشی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تجربه زیستۀ ذینفعان کلیدی فدراسیون کبدی ایران در مسئله درک و کاربرد سواد ارتباطی بود که با یک روش کیفی و با استراتژی پدیدارشناسانه، صورت پذیرفت. با استفاده از نمونهگیری هدفمند، 17 نفر از ذینفعان اصلی به عنوان مشارکتکننده انتخاب گردیدند. شیوه جمعآوری دادهها با مصاحبۀ نیمهساختاریافته بود. این پژوهش دیدگاه پدیدارشناسی توصیفی هوسرل را به کار گرفت. برای تجزیه و تحلیل پاسخ به سؤالات باز از روش تحلیل دادههای کولایزی (1978) استفاده شد. ذخیرهسازی و مدیریت دادهها با استفاده از نرم افزار NVivo 11.0 انجام شد. بر اساس تجزیه و تحلیل انجام شده، پنج دامنه یا مضمون اصلی بدست آمد که عبارتند از: 1. درک محدود از سواد ارتباطی؛ 2. وضع نه چندان مناسب شایستگی تکوینی؛ 3. وجود شکاف دیجیتالی؛ 4. تفکر محاسباتی پایینتر از انتظار و 5. شناخت محدود از سطوح ارتباط. مشخص گردید که ذینفعان اصلی ورزش کبدی، از لحاظ درک سواد ارتباطی در جایگاه خوبی میباشند، اما این درک درست، منجر به بکارگیری و کاربرد سواد ارتباطی در آنها نگردیده است. ایجاد برنامههای توسعه شایستگیهای تکوینی مانند توسعه مهارتهای تکوینی، تفکر انتقادی، حل مسائل، و تفکر الگوریتمی، ارتقاء اهمیت شایستگیهای تکوینی از طریق ترویج، انتقال اطلاعات و آموزش به دیگر ذینفعان و افراد مرتبط، پیشنهاد گردید. این منابع باید برای تمام ذینفعان اصلی در دسترس باشند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Phenomenology of Understanding and Application of Communication Literacy in Sports Organizations: Key Stakeholders of Iran Liver Federation
نویسندگان [English]
- majid bahrami 1
- Mina Mostahfezian 2
- mahnaz marvi 3
1 Department of Physical Education and Sports Science, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
2 Associate Prof of Sports Medicine Research Center, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
3 Sport Medicine Research Center, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
چکیده [English]
The aim of the current research was to investigate the lived experience of the key stakeholders of the Iranian Liver Federation in the problem of understanding and applying communication literacy, which was done with a qualitative method and a phenomenological strategy. Using purposive sampling, 17 main stakeholders were selected as participants. The method of data collection was semi-structured interview. This research used Husserl's descriptive phenomenological perspective. To analyze the answers to the open questions, the data analysis method of Colaizi (1978) was used. Data storage and management were done using NVivo 11.0 software. Based on the analysis, five main domains or themes were obtained, which are: 1- limited understanding of communication literacy; 2- not very suitable state of developmental competence; 3- Existence of digital divide; 4- Computational thinking lower than expected and 5- Limited knowledge of communication levels. It was found that the main beneficiaries of liver sports are in a good position in terms of understanding communication literacy, but this correct understanding has not led to the application and application of communication literacy in them. It was suggested to create development programs for formative skills such as development of formative skills, critical thinking, problem solving, and algorithmic thinking, promoting the importance of formative skills through promotion, information transfer and training to other stakeholders and related people. These resources should be available to all key stakeholders.
کلیدواژهها [English]
- Communication Literacy
- Descriptive Phenomenology
- Kabaddi
- Levels of Communication
- Main actors