با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، واحدِ شهربار، تهران، ایران.

چکیده

هدف این تحقیق بررسی رابطه بین مولفه های سبک زندگی ِ راحت طلب و نقش آن بر فعالیت های بدنی ورزشی مدارس می باشد تا از این طریق به الگویی برای سند بنیادین دست یابیم. روش این تحقیق به صورت دلفی فازی می باشد . نتایج تحقیق نشان می دهد که مقوله های؛ تأکید زیاد مسئولان و خانواده ها بر اموری نظیر امور تحصیلی دانش آموزان نسبت به تأ کید بر انجام فعالیت بدنی و ورزش، علاقه به بازی های کامپیوتری، تغییر سبک زندگی دانش آموزان به سمت کم تحرکی، کم بودن ساعت ورزش به نسبت ساعات دیگر درسی و محدود بودن به ساعتی خاص در هفته، بیماری کرونا و ترس از مواجهه شدن در بازی های گروهی، عدم تعریف ورزش های جدید در ساعات ورزشی، گوشه گیری و میل به تنهایی در ساعات ورزش، چاقی و خستگی مفرط، نبود رژیم غذایی نامناسب و ضعف در ساعات ورزش، کاهش علاقه دانش آموزان به فعالیت های ورزشی بیشترین نقش را به ترتیب اولویت بر فعالیت های بدنی ورزشی دانش آموزان دارد . استفاده از مهارت های ارتباطی جبران کننده سبک زندگی گوشه گیر و منفعلانه دانش آموزان در مدارس خواهد بود و می تواند با تشکیل شبکه های ارتباطی و نیز حمایتی در مدارس به دانش آموزان برای جبران کمبودهای آنها کمک کند .

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Examining the relationship between the components of a comfortable lifestyle and its role on sports physical activities in schools with the mediating role of communication skills

نویسنده [English]

  • Nadereh Bahri

Assistant Professor, Department of Philosophy of Education, Faculty of Literature and Humanities, Payam Noor University, Shahriar Branch, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The purpose of this research is to investigate the relationship between the components of the comfortable lifestyle and its role on physical sports activities in schools in order to achieve a model for the fundamental document. The method of this research is fuzzy Delphi. The research results show that the categories; The high emphasis of the authorities and families on things such as the academic affairs of the students compared to the emphasis on physical activity and sports, interest in computer games, changing the lifestyle of the students towards inactivity, the lack of sports hours compared to other school hours and Being limited to a certain hour in the week, corona disease and fear of being exposed in group games, lack of definition of new sports during sports hours, seclusion and desire to be alone during sports hours, obesity and excessive fatigue, lack of proper diet and weakness During sports hours, the decrease of students' interest in sports activities has the biggest role, in order of priority over the students' physical sports activities. The use of communication skills will compensate for the withdrawn and passive lifestyle of students in schools and can help students to compensate for their deficiencies by forming communication and support networks in schools.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Lifestyle
  • health
  • basic document
  • school sports
  • physical activity. Communication skills