مقاله پژوهشی
حمید قاسمی؛ نازنین راسخ
چکیده
هدف پژوهش روانسنجی پرسشنامۀ سواد ارتباطی در دانشجویان تربیتبدنی دانشگاه پیام نور کشور بود. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی، ازنظر هدف توسعهای و بهصورت میدانی انجام شد. جامعۀ آماری را دانشجویان کارشناسی تربیتبدنی دانشگاه پیام نور کشور (99-98) تشکیل دادند و تعداد 217 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند که با در نظر گرفتن احتمال ریزش درنهایت ...
بیشتر
هدف پژوهش روانسنجی پرسشنامۀ سواد ارتباطی در دانشجویان تربیتبدنی دانشگاه پیام نور کشور بود. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی، ازنظر هدف توسعهای و بهصورت میدانی انجام شد. جامعۀ آماری را دانشجویان کارشناسی تربیتبدنی دانشگاه پیام نور کشور (99-98) تشکیل دادند و تعداد 217 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند که با در نظر گرفتن احتمال ریزش درنهایت تعداد 250 نفر بهعنوان نمونه و بهصورت غیر تصادفی در دسترس، ابزار پژوهش را تکمیل کردند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامة محقق ساخته درباره مؤلفهها و شاخصهای سواد ارتباطی استفاده شد. روایی سازه پرسشنامه از طریق تحلیل عامل تائیدی مرحله اول و دوم و بررسی روایی همگرا و واگرا وپایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ بررسی و انواع شاخص های برازندگی (مطلق، تطبیقی، مقتصد) برازش مدل را تائید کردند. یافتهها نشان داد سواد ارتباطی از طریق سه سازه «حسی، تخصصی و سطح ارتباطی» قابلاندازهگیری است. سازة حسی با پنج شاخص مهارتهای «نگاه کردن، گوش کردن، شامه ، ذائقهسنجی و لمس کردن» قابلسنجش است. سازة تخصصی با مهارتهای پانزدهگانه «سخن گفتن، نوشتن، زبانتنی، خواندن، کار با فناوریهای ارتباطی، سواد بینفرهنگی، سواد تبلیغات، سواد حقوق شهروندی، ارتباط سازمانی، روابط عمومی، روابط بینالملل، هوش هیجانی، مالی، تجاری و پژوهش ارتباطی» قابل ارزیابی است. سازة سطح ارتباطی نیز با پنج شاخص مهارتهای ارتباطی «درون فردی، بین فردی، گروهی، جمعی و فرا فردی» قابلاندازهگیری است.
مقاله پژوهشی
ابوالفضل گرامی؛ سید احسان امیر حسینی؛ فرهاد راد
چکیده
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل توسعه گردشگری ورزشی هوشمند با اینترنت اشیاء در ایران بود، روش پژوهش ترکیبی اکتشافی متوالی (کیفی – کمی) است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاهی آشنا با اینترنت اشیا (که پژوهشهایی در این زمینه انجام داده بودند) و کارشناسان اینترنت اشیا در مرکز آیوتیک ایران و همچنین برخی از مدیران گردشگری و گردشگری ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل توسعه گردشگری ورزشی هوشمند با اینترنت اشیاء در ایران بود، روش پژوهش ترکیبی اکتشافی متوالی (کیفی – کمی) است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاهی آشنا با اینترنت اشیا (که پژوهشهایی در این زمینه انجام داده بودند) و کارشناسان اینترنت اشیا در مرکز آیوتیک ایران و همچنین برخی از مدیران گردشگری و گردشگری ورزشی که تجربه استفاده از اینترنت اشیا را داشتند بود. با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی و تکنیک اشباع نظری به نمونهگیری در بخش کیفی اقدام گردید (20 نفر). برای تحلیل دادههای مربوط به مصاحبه از روش کدگذاری استفاده شد. جامعة آماری بخش کمی این پژوهش شامل همان بخش قبلی (50 نفر) با نمونهگیری تمام شمار بود. برای جمعآوری اطلاعات در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته برگرفته از بخش کیفی استفاده شد که به دو بخش کلی ویژگیهای جمعیت شناختی و سؤالهای آن تقسیم گردید. این پرسشنامه شامل59 گویه و در قالب 6 مؤلفه اصلی بهصورت پنج گزینهای لیکرت (خیلی زیاد، 5 امتیاز تا خیلی کم، 1 امتیاز) میباشد. در بخش کیفی پژوهش مشخص گردید که مقولهها در قالب 59 کد مفهومی مشخص شد و در دل ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی جای گرفتند. در بخش کمی نیز مشخص گردید که هر 6 مؤلفهی اصلی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. استفاده از اینترنت اشیا با توجه به مزایای بسیاری که دارد، برای رشد صنعت گردشگری ورزشی کشور بسیار مفید و ضروری میباشد. ازاینرو مدیران گردشگری ورزشی کشور، بهتر است از تکنیکهای اینترنت اشیا استفاده نمایند.
مقاله پژوهشی
طوبی بیگ محمدی؛ بهنام عاشقی؛ مهرعلی همتی نژاد طولی؛ سمر عطا جافر
چکیده
هدف از پژوهش حاضر توضیف و بررسی و تحلیل محتوای مقالات مرتبط با مدیریت ورزش زنان در نشریات علمی بوده و جامعه پژوهش مطالعه شامل مقالههای موجود در پایگاههای داده (سیویلیکا، مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری، زدنی، مگایران، مجلات نور، پورتال جامع علوم انسانی، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و پایگاه استنادی علوم جهان ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر توضیف و بررسی و تحلیل محتوای مقالات مرتبط با مدیریت ورزش زنان در نشریات علمی بوده و جامعه پژوهش مطالعه شامل مقالههای موجود در پایگاههای داده (سیویلیکا، مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری، زدنی، مگایران، مجلات نور، پورتال جامع علوم انسانی، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام) و همچنین نشریههای مدیریت ورزشی کشور با جستجوی کلمات کلیدی: ورزش زنان ورزش بانوان و ورزش دختران در پایگاههای نامبرده به تعداد 129 مقاله که از طریق تحلیل محتوا مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که این پژوهشها را میتوان در 8 گرایش طبقهبندی کرد که مهمترین آنها موضوع: 1- روانشناسی، اجتماعی و نگاه ایدئولوژی 2- مدیریت مالی و بازاریابی 3- مدیریت و رهبری میباشد. از بین دانشگاههای کشور پس از مجموع دانشگاههای آزاد، داتشگاه تهران، مجموع دانشگاههای پیامنور و دانشگاه گیلان بیشتر به این حوزه پرداخته و بیشترین مقالات این حوزه در نشریه مدیریت ورزشی دانشگاه تهران به چاپ رسیده است همچنین بیشتر در استناددهی در این حوزه از مقالات فارسی استفاده شده و از روش تحقیق کمی در بیش از 57 درصد پژوهشها استفاده شد همچنین تولید علم در سالهای اخیر با استقبال بیشتری همراه بوده-است؛ بنابراین با توجه به اهمیت ورزش زنان در شاخصهای توسعه ورزش پیشنهاد میشود که تحقیقات در این حوزه با استفاده از همکاریهای بین رشتهای گسترش یابد.
مقاله پژوهشی
البرز حاجی پور؛ کیوان شعبانی مقدم؛ محمد سجادیان؛ لنا مطلبی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل پیشنیازها و اثرات کمکداور ویدئویی در توسعه فوتبال حرفهای بود. این کار با انجام پژوهش کیفی از نوع گرانددتئوری که شیوه آن اکتشافی است، انجام شد. در این تحقیق از طریق بررسی ادبیات و مصاحبه اکتشافی نسبت به ارائه مدل، از روش برخاسته از دادهها و به شیوه تحلیل تم تجزیهوتحلیل قرار گرفت. برای انجام مصاحبة ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل پیشنیازها و اثرات کمکداور ویدئویی در توسعه فوتبال حرفهای بود. این کار با انجام پژوهش کیفی از نوع گرانددتئوری که شیوه آن اکتشافی است، انجام شد. در این تحقیق از طریق بررسی ادبیات و مصاحبه اکتشافی نسبت به ارائه مدل، از روش برخاسته از دادهها و به شیوه تحلیل تم تجزیهوتحلیل قرار گرفت. برای انجام مصاحبة میدانی، جامعة آماری پژوهش را خبرگان و اساتید حوزه مدیریت ورزشی که این افراد حداقل یک پژوهش (مقاله پژوهشی، سخنرانی، طرح پژوهشی، تألیف و ترجمه کتاب) در حوزه موضوع پژوهش به چاپ رسانده بودند. همچنین داوران فوتبال و مدیران فدراسیون فوتبال ایران بودند. بهمنظور شناسایی این افراد، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده گردید. این نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و درنهایت تعداد 18 نفر (10 استاد و 8 داور و مدیر) بهعنوان نمونه مشخص گردیدند. درنهایت مقوله-ها در قالب 12 مقوله و 48 کد مفهومی مشخص شد و در دل ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی جای گرفتند. عواملی همچون عوامل نگرشی، مدیریتی و رسانه بر استفاده از کمکداور ویدئویی در توسعه فوتبال حرفهای ایران، تأثیرگذار است؛ که بدین منظور راهبردهایی پیشنهادشده است و این راهبردها متأثر از شرایط زمینهای (زیرساختها و فرهنگی) و همچنین متأثر از شرایط مداخلهگر (انسانی، تجهیزاتی، قانونی و اقتصادی) است. پیادهسازی راهبردهای پیشنهادشده، منجر به پیامدهای مثبتی و منفی میگردد.
مقاله پژوهشی
محمد صدیق پورمند؛ مینا حکاک زاده؛ محسن منوچهری نژاد
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی مدل تصمیمگیری استراتژیک مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در معاونت تربیتبدنی آموزشوپرورش است. این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش تحلیل محتوا و رویکرد گلیزری بهعنوان روش تحقیق استفادهشده است. روش گردآوری داده ها، مطالعه مبانی نظری و مصاحبههای عمیق و باز با 15 نفر از شامل مدیران ارشد وزارت ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، طراحی مدل تصمیمگیری استراتژیک مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در معاونت تربیتبدنی آموزشوپرورش است. این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش تحلیل محتوا و رویکرد گلیزری بهعنوان روش تحقیق استفادهشده است. روش گردآوری داده ها، مطالعه مبانی نظری و مصاحبههای عمیق و باز با 15 نفر از شامل مدیران ارشد وزارت آموزشوپرورش و اعضای هیئتعلمی رشته مدیریت ورزشی گرایش برنامهریزی و کلیه افراد دارای تجربه اجرایی در بحث برنامهریزی استراتژیک سازمانهای ورزشی میباشد. روایی و پایایی کدهای بهدستآمده به تأیید رسید. برای تحلیل دادهها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی با بهرهگیری از نرمافزار مکسکیودیای نسخه پرو استفاده گردید. تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که 22 مفهوم و 4 مقوله (کد محوری)، از مؤلفههای اثرگذار بر تصمیمگیری استراتژیک مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در معاونت تربیتبدنی آموزشوپرورش، عوامل فردی، امکانات و زیرساختها و سازمانی می باشد.
مقاله پژوهشی
فاطمه اکبرزاده؛ مجیدرضا کریمی؛ کرامت الله راسخ
چکیده
اهمیت مدیریت مطلوب بدن زنان ورزشکاران سبب گردیده است تا نیاز به شناسایی متغیرهای تاثیرگذار بر آن بیش از پیش مهم باشد. با توجه به کارکردهای مهم رژیم مصرف رسانهای؛ تحقیق حاضر باهدف بررسی تأثیر رژیم مصرف رسانهای بر مدیریت مطلوب بدن زنان ورزشکار طراحی و اجرا گردید. تحقیق حاضر از نوع، تحقیقات کاربردی میباشد که بهصورت میدانی انجام ...
بیشتر
اهمیت مدیریت مطلوب بدن زنان ورزشکاران سبب گردیده است تا نیاز به شناسایی متغیرهای تاثیرگذار بر آن بیش از پیش مهم باشد. با توجه به کارکردهای مهم رژیم مصرف رسانهای؛ تحقیق حاضر باهدف بررسی تأثیر رژیم مصرف رسانهای بر مدیریت مطلوب بدن زنان ورزشکار طراحی و اجرا گردید. تحقیق حاضر از نوع، تحقیقات کاربردی میباشد که بهصورت میدانی انجام گردید. روش تحقیق حاضر ازنظر روش گردآوری دادهها، پیمایشی می-باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل زنان ورزشکار در سطح ورزش حرفهای بودند که اطلاعات دقیقی در خصوص تعداد آنان در دسترس نبود. بر اساس فرمول کوکران در شرایط نامشخص بودن جامعه؛ تعداد 384 نفر بهعنوان نمونه تحقیق مشخص شدند. ابزار تحقیق حاضر شامل پرسشنامه محقق ساختهای بود که با استفاده مبانی نظری و نظر خبرگان امر طراحی گردیده بود. این پرسشنامه دارای 18 سؤال بود که سؤالات آن به بررسی رژیم مصرف رسانهای (8 سؤال) و مدیریت بدن مطلوب (10 سؤال) پرداخته بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق حاضر از روش معادله ساختاری استفاده گردید. کلیه روند تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق حاضر در نرمافزار SPSS و PLS انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد، رژیم مصرف رسانهای بر مدیریت مطلوب بدن زنان ورزشکار تأثیری به میزان 744/0 دارد که با توجه به میزان تی (168/21) این تأثیر معنادار میباشد. به عبارتی توجه به رژیم مصرف رسانهای میتواند منجر به ارتقا مدیریت مطلوب بدن زنان ورزشکار گردد. در تحقیقات مختلفی به این مسئله اشارهشده است.
مقاله پژوهشی
مهارت های ارتباطی در ورزش
نادره بحری
چکیده
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین مولفه های سبک زندگی ِ راحت طلب و نقش آن بر فعالیت های بدنی ورزشی مدارس می باشد تا از این طریق به الگویی برای سند بنیادین دست یابیم. روش این تحقیق به صورت دلفی فازی می باشد . نتایج تحقیق نشان می دهد که مقوله های؛ تأکید زیاد مسئولان و خانواده ها بر اموری نظیر امور تحصیلی دانش آموزان نسبت به تأ کید بر انجام فعالیت ...
بیشتر
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین مولفه های سبک زندگی ِ راحت طلب و نقش آن بر فعالیت های بدنی ورزشی مدارس می باشد تا از این طریق به الگویی برای سند بنیادین دست یابیم. روش این تحقیق به صورت دلفی فازی می باشد . نتایج تحقیق نشان می دهد که مقوله های؛ تأکید زیاد مسئولان و خانواده ها بر اموری نظیر امور تحصیلی دانش آموزان نسبت به تأ کید بر انجام فعالیت بدنی و ورزش، علاقه به بازی های کامپیوتری، تغییر سبک زندگی دانش آموزان به سمت کم تحرکی، کم بودن ساعت ورزش به نسبت ساعات دیگر درسی و محدود بودن به ساعتی خاص در هفته، بیماری کرونا و ترس از مواجهه شدن در بازی های گروهی، عدم تعریف ورزش های جدید در ساعات ورزشی، گوشه گیری و میل به تنهایی در ساعات ورزش، چاقی و خستگی مفرط، نبود رژیم غذایی نامناسب و ضعف در ساعات ورزش، کاهش علاقه دانش آموزان به فعالیت های ورزشی بیشترین نقش را به ترتیب اولویت بر فعالیت های بدنی ورزشی دانش آموزان دارد . استفاده از مهارت های ارتباطی جبران کننده سبک زندگی گوشه گیر و منفعلانه دانش آموزان در مدارس خواهد بود و می تواند با تشکیل شبکه های ارتباطی و نیز حمایتی در مدارس به دانش آموزان برای جبران کمبودهای آنها کمک کند .
مقاله پژوهشی
رضا ابراهیمی؛ سعید قربانی؛ محمد علی نودهی؛ مجتبی احمدی؛ زهرا چهار باغی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف تدوین مدل نقش رسانههای جمعی بر توسعه سواد اخلاقی در میان بازیکنان حرفهای فوتبال ایران طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود که بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل خبرگان و اساتید حوزه مدیریت ورزشی بودند که در خصوص ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف تدوین مدل نقش رسانههای جمعی بر توسعه سواد اخلاقی در میان بازیکنان حرفهای فوتبال ایران طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود که بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل خبرگان و اساتید حوزه مدیریت ورزشی بودند که در خصوص موضوع پژوهش تجربه و آگاهی لازم داشتند و در بخش کمی پژوهش شامل کلیه بازیکنان فوتبال آقایان حاضر در لیگهای برتر و لیگ آزادگان میباشد. هر تیم ورزشی حرفهای در این سطح (16 تیم در لیگ حرفهای و 18 تیم در لیگ آزادگان)، 18 بازیکن دارد که درمجموع 612 بازیکن بهعنوان جامعه انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر شامل مصاحبههای نیمه ساختارمند و پرسشنامه (21 گویه و 4 مؤلفه بهصورت لیکرتی) بود. جهت بررسی دادههای بخش کیفی از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید و در بخش کمی از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. کلیة روند تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش حاضر در نرمافزارهای SPSS نسخة 24 و Smart PLS نسخة 2 انجام گردید. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که انواع رسانههای جمعی بر سواد اخلاقی ورزشکاران حرفهای تأثیرگذار است. با توجه به نقش پررنگ انواع رسانههای جمعی بر توسعه سواد اخلاقی ورزشکاران حرفهای، توصیه میشود که باشگاههای فوتبال از رسانهها بهمنظور توسعه سواد اخلاقی بازیکنان فوتبال بهره گیرند.