مقاله پژوهشی
رسانه های ورزشی
معصومه حمزه؛ حبیب هنری؛ فرزاد غفوری؛ غلامرضا شعبانی بهار
چکیده
رسانه ها می توانند نقش پررنگی در توسعه شاخص های فرهنگی باشگاه های ورزشی داشته باشند. ازاینرو، پژوهش حاضر باهدف تحلیل نقش رسانه ها در توسعه شاخص های فرهنگی باشگاه های ورزشی حرفهای ایران طراحی و اجرا شد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی بوده که با رویکرد پژوهش، آمیخته ...
بیشتر
رسانه ها می توانند نقش پررنگی در توسعه شاخص های فرهنگی باشگاه های ورزشی داشته باشند. ازاینرو، پژوهش حاضر باهدف تحلیل نقش رسانه ها در توسعه شاخص های فرهنگی باشگاه های ورزشی حرفهای ایران طراحی و اجرا شد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی بوده که با رویکرد پژوهش، آمیخته است. در بخش کیفی از روش تحلیل تم و در بخش کمی از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل داوران، بازیکنان، مربیان، مدیران باشگاه ها، اصحاب رسانه، متخصصین و خبرگان دانشگاهی و مدیران عالی و سیاستگذاران بودند. معیار انتخاب این افراد، سابقه ورزشی، مدیریتی و شغلی بیش از 10 سال و همچنین تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری؛ و روش نمونهگیری بهصورت هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری بود (17 نفر). در بخش کمی نیز جامعه آماری همان جامعه آماری بخش کیفی بودند (89 نفر). ابزار پژوهش حاضر شامل مصاحبه های نیمه ساختارمند و پرسشنامه بود. جهت بررسی داده های بخش کیفی از کدگذاری باز، محوری و انتخابی و در بخش کمی از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحلیل مصاحبه های انجامشده نشان داد که شاخص های فرهنگی شامل 4 مقوله و 14 کد باز و رسانه ها شامل 2 مقوله و 8 کد باز هستند. نتایج بخش کمی نیز نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. بنابراین ضرورت تعامل و ارتباط هرچه بیشتر مدیران باشگاه های ورزشی حرفه ای و فدراسیون های ورزشی با رسانه ها از طریق تشکیل کمیته رسانه در سازمان و فدراسیون های مربوط، برگزاری نشست های دوره ای به منظور گزارش فعالیت ها و اقدامات انجام گرفته و تبادلنظر با کارشناسان رسانه ای در زمینه راهکارهای توسعه شاخص های فرهنگی باشگاه های ورزشی حرفه ای می تواند کارگشا باشد و به توسعه شاخص های فرهنگی باشگاه ها کمک شایانی نماید.
مقاله پژوهشی
روابط بین الملل در ورزش
عظیم صلاحی کجور؛ مرتضی دوستی
چکیده
دیپلماسی ورزشی رویکردی است که سیاستمداران و دولتمردان دنیا با استفاده از افراد و رویدادهای ورزشی به دنبال ایجاد تصویر مطلوبی از کشور خود در بین سازمانها و دولتهای خارجی هستند. تحقیق حاضر با هدف تدوین راهبردهای توسعه دیپلماسی ورزشی با محوریت تجربه جهانی انجام گرفت. این پژوهش بر اساس هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و برحسب گردآوری ...
بیشتر
دیپلماسی ورزشی رویکردی است که سیاستمداران و دولتمردان دنیا با استفاده از افراد و رویدادهای ورزشی به دنبال ایجاد تصویر مطلوبی از کشور خود در بین سازمانها و دولتهای خارجی هستند. تحقیق حاضر با هدف تدوین راهبردهای توسعه دیپلماسی ورزشی با محوریت تجربه جهانی انجام گرفت. این پژوهش بر اساس هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات، اکتشافی است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته و جامعه آماری شامل صاحبنظران در حوزه مدیریت کلان ورزشی، مدیریت راهبردی، دیپلماسی، روابط بینالملل و جامعهشناسی ورزشی در سطح معاون وزیر، رئیس فدراسیون، مشاور وزیر و اساتید دانشگاهی بوده است. در این تحقیق از روش نمونهگیری هدفمند برای انتخاب خبرگان استفاده شد. مدل نهایی از مجموع شرایط علی (2 مقوله و 13 مفهوم)، بسترها و زمینههای لازم (3 مقوله و 13 مفهوم)، متغیرهای مداخلهگر (3 مقوله و 13 مفهوم)، راهبردها (3 مقوله و 11 مفهوم) و پیامدها (3 مقوله و 10 مفهوم) تشکیل شد؛ لذا برای توسعه دیپلماسی ورزشی در کشور، بهتر است که دولتمردان و سیاستمداران با استفاده از افراد و رویدادهای ورزشی به دنبال ایجاد تصویر مطلوبی از کشور خود در بین سازمانها و دولتهای خارجی باشند.
مقاله پژوهشی
مهارت های ارتباطی در ورزش
سارا سراج؛ مهدی سبزواری
چکیده
ورزش الکترونیکی به صورت برخط و آفلاین در برابر ورزش حضوری و مرسوم در دهه اخیر گسترش فراگیری داشته است. پژوهش در علوم ورزشی نیز مانند سایر حوزههای پژوهشی میتواند از یافتههای نظری رویکردهای شناختی بهرهمند شود. در پژوهش حاضر، با اتکا به نظریه شناختی آمیختگی مفهومی که در پژوهشهای بینرشتهای دیگری نیز مورد توجه قرار ...
بیشتر
ورزش الکترونیکی به صورت برخط و آفلاین در برابر ورزش حضوری و مرسوم در دهه اخیر گسترش فراگیری داشته است. پژوهش در علوم ورزشی نیز مانند سایر حوزههای پژوهشی میتواند از یافتههای نظری رویکردهای شناختی بهرهمند شود. در پژوهش حاضر، با اتکا به نظریه شناختی آمیختگی مفهومی که در پژوهشهای بینرشتهای دیگری نیز مورد توجه قرار گرفته است، زوایای متفاوتی از آموزش و ورزش در فضای مجازی مورد تحلیل قرار میگیرند. با بهرهگیری از نتایج پژوهش حاضر، مربیان این حوزه میتوانند بهرهوری ورزش مجازی خود را ارتقا بخشند. پژوهش حاضر در چارچوب نظریه شناختی آمیختگی مفهومی و مبتنی بر روش تحلیل محتوای کیفی است. در این پژوهش برای گردآوری دادهها از تحلیل محتوی نمونه ردههای ورزشی ده نفر از مربیان با تجربه در زمینه ورزش مجازی با تحصیلات کارشناسی ارشد در رشته تربیتبدنی که در دسترس محققان بودهاند بهره برده شده است. فرضیه اصلی پژوهش حاضر عبارت است از اینکه میتوان با بهرهگیری از مبانی و یافتههای نظریه شناختی آمیختگی مفهومی، محتوی آموزش ورزش در فضای مجازی را تحلیل و بررسی کرد و با استفاده از یافتههای این پژوهش کیفیت کلاسهای ورزش در فضای مجازی را ارتقاء داد.
مقاله پژوهشی
مهارت های ارتباطی در ورزش
سارا کشکر؛ علی افسای؛ حجت کاظمینی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر شناخت چالشهای آداب ارتباطات بین فردی در رویدادهای بینالمللی ورزشی و ارائه راهکارهای مطلوب در دوران پساکرونا است. این کار با انجام پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی که شیوه آن اکتشافی است، انجام شد. برای انجام مصاحبه میدانی، جامعه آماری پژوهش ورزشکاران تیمهای ملی، مربیان تیمهای ملی، متخصصان مدیریت ورزشی، ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر شناخت چالشهای آداب ارتباطات بین فردی در رویدادهای بینالمللی ورزشی و ارائه راهکارهای مطلوب در دوران پساکرونا است. این کار با انجام پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی که شیوه آن اکتشافی است، انجام شد. برای انجام مصاحبه میدانی، جامعه آماری پژوهش ورزشکاران تیمهای ملی، مربیان تیمهای ملی، متخصصان مدیریت ورزشی، متخصصان روانشناسی ورزشی، جامعه شناسان ورزشی و متخصصان بیماریهای ویروسی هستند که این افراد، بهصورت هدفمند، برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انتخاب گردید (56 مصاحبه با 56 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت). روند کدگذاری و تحلیل مصاحبهها در نرم افزار MaxQDA نسخه Pro انجامشده است. نتایج نشان داد که چالشهای آداب ارتباط بین فردی رویدادهای بینالمللی ورزشی شامل چالشهای فرهنگی - اجتماعی، ارزشی، آموزشی، ارتباطی و بهداشتی است. همچنین نتایج نشان داد که 19 مدل ارتباطی در بین ورزشکاران وجود دارد که به دلایل عمدهای نظیر رفتار احترامآمیز، رعایت بهداشت، توجه به ارزشهای فرهنگی، انتقال احساس دوستی، اصالت رفتار، انتقال ارزشهای المپیک و اجرای مطلوب، این آداب انتخاب شدهاند. همچنین راهکارهای مطلوب در زمینه آداب ارتباط بین فردی در رویدادهای بینالمللی ورزشی شامل الگو گرفتن، آموزشی، مدیریتی، ویژگیهای الگوی پیشنهادی و رسانهای بود. این پژوهش در ارائه راهکارهای مطلوب پیشنهاد به استفاده از آداب فرهنگی دست روی سینه گذاشتن و رعایت فاصله مناسب بهجای دست دادن دارد.
مقاله پژوهشی
رسانه های ورزشی
مسعود دارابی؛ سید مرتضی عظیم زاده؛ محمد کشتی دار؛ حوریه دهقان پوری؛ امید عسگری
چکیده
مهم نیست که چه کاری انجام میدهید یا چه چیزی را تبلیغ میکنید، یک پوستر راهی موثر و تاثیرگذار بصری برای به اشتراک گذاشتن کلمات کلیدی و هیجانزده کردن مخاطبان نسبت به آنچه انتظار دارند میباشد. بنابراین اکنون که مشخص شد پوسترها یکی از تاثیرگذارترین راهها برای ارتباط با مخاطبان هستند، در این پژوهش نگاهی به برخی از عوامل موثر در ...
بیشتر
مهم نیست که چه کاری انجام میدهید یا چه چیزی را تبلیغ میکنید، یک پوستر راهی موثر و تاثیرگذار بصری برای به اشتراک گذاشتن کلمات کلیدی و هیجانزده کردن مخاطبان نسبت به آنچه انتظار دارند میباشد. بنابراین اکنون که مشخص شد پوسترها یکی از تاثیرگذارترین راهها برای ارتباط با مخاطبان هستند، در این پژوهش نگاهی به برخی از عوامل موثر در طراحی پوستر در رویدادهای ورزشی انداخته شده است. در این پژوهش برای شناسایی عوامل موثر بر طراحی نوآورانه پوسترهای ورزش ترکیبی از مصاحبه و پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفته است؛ ازاینرو پژوهش حاضر آمیخته با تکنیک دلفی-فازی انجام شد. ابتدا با استفاده از دادههای کیفی به دست آمده از مطالعات اکتشافی شامل بررسی متون اکتشافی و انجام مصاحبههای اکتشافی از نوع نیمه ساختاریافته که در آن، سؤالات مصاحبه از قبل مشخص و از تمامی پاسخدهندگان، پرسشهای مشابه پرسیده شد. روایی و پایایی در بخش کیفی با استفاده از ضریب CVR و آزمون کاپای ـ کوهن تأیید شد. بر این اساس عوامل موثر بر طراحی نوآورانه پوسترهای ورزشی مشخص شد، سپس بعد از استخراج عوامل با استفاده از تحقیق زمینهای مورد ارزیابی قرار گرفتند. جامعه آماری این تحقیق خبرگان طراحی برند، تبلیغات و بازاریابی با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری، همچنین مدیران ارشد و کارشناسان ورزش دانشجویی کشور می باشند که با توجه به هدف پژوهش، نمونه گیری در این تحقیق بهصورت هدفمند می باشد. حجم نمونه نیز با توجه به روش نمونه گیری هدفمند 20 نفر از مدیران عالی و میانی سازمانهای ورزشی می باشند. نتایج اختلاف میانگین فازی زدایی شده نظر خبرگان در هر دو مرحله کمتر از 1/0 بود و خبرگان در مورد عوامل موثر بر طراحی نوآورانه پوسترهای ورزشی به اجماع نظر رسیدند که تعداد 71 عامل را شناسایی و تأیید نمودند. برای طراحی نوآورانه پوسترهای ورزشی امکان انجام کارهای خلاقانه بسیاری وجود دارد که هنر طراح نیز در آن دخیل است البته زمانی تاثیرگذاری هنر طراح دیده خواهد شد که به عوامل شناسایی شده در پژوهش حاضر نیز توجه نماید و چارچوب طراحی پوستر مخصوص رویداد ورزشی را در دستور کار قرار دهد.
مقاله پژوهشی
مهارت های ارتباطی در ورزش
حسین پورسلطانی زرندی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش تحلیل خودشناسی و دیگرشناسی (پنجره جو-هری) کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان البرز بود. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان البرز به تعداد 129 نفر تشکیل دادند. با استفاده از جدول مورگان تعداد نمونه آماری برابر با 97 تن برآورد شد که به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. روش تحقیق ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش تحلیل خودشناسی و دیگرشناسی (پنجره جو-هری) کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان البرز بود. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان البرز به تعداد 129 نفر تشکیل دادند. با استفاده از جدول مورگان تعداد نمونه آماری برابر با 97 تن برآورد شد که به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. روش تحقیق کاربردی و از نوع تحلیلی بوده که به صورت میدانی اجرا شده است. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه 20 سؤالی جوزف لوفت (1992) استفاده شد. روشهای آماری شامل شاخصهای توصیفی، ارزیابی گرافیکی خود و دیگرشناسیها و تحلیلهای استنباطی شامل آزمونهای t تک نمونهای و t مستقل و تحلیل واریانس یک راهه برای مقایسه متغیر وابسته بر اساس متغیرهای کیفی جمعیت شناختی و با کمک نرمافزارهای Excel و SPSS و Stata بود. نتایج نشان داد از مجموع نمره 50 مربوط به ارائه بازخور و تمایل به فاشسازی به ترتیب نمرات 80/27 و 5/28 به دست آمد. به عبارتی از حد متوسط 25، هر کدام از 2 عامل مذکور روند افزایشی کمی داشته و بدین ترتیب سطح بسیار کمی از خانه ناشناخته کاهش یافته است. در عامل تمایل به فاشسازی بر اساس جنسیت تفاوت معناداری وجود دارد بهطوریکه مردان از میانگین نمرات بالاتری برخوردار بودند. همچنین نتایج نشان داد در عامل ارائه بازخور و تمایل به فاشسازی بر اساس مدرک تحصیلی تفاوت معناداری بین کارکنان وجود ندارد.
مقاله پژوهشی
رسانه های ورزشی
مهری تبریزی یگانه؛ مینا حکاک زاده؛ محسن منوچهری نژاد
چکیده
هدف از این پژوهش ارائه مدل نقش رسانهها در سرمایهگذاری و تأمین مالی در صنعت گردشگری ورزشی است. روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر رویکرد، کیفی است و از روش تحلیل تم (مضمون) استفادهشده است. برای انجام مصاحبه میدانی، مشارکتکنندگان پژوهش شامل اساتید دانشگاهی و مدیران حوزه گردشگری ورزشی بودند (23 نفر). روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف از این پژوهش ارائه مدل نقش رسانهها در سرمایهگذاری و تأمین مالی در صنعت گردشگری ورزشی است. روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر رویکرد، کیفی است و از روش تحلیل تم (مضمون) استفادهشده است. برای انجام مصاحبه میدانی، مشارکتکنندگان پژوهش شامل اساتید دانشگاهی و مدیران حوزه گردشگری ورزشی بودند (23 نفر). روش نمونهگیری بهصورت هدفمند بود. برای تحلیل دادهها از روش مقایسه مداوم با استفاده از نرمافزار مکسکیودیای نسخه پرو انجام گردید. نتایج تحلیل مضمون نشان داد که 4 مضمون سازماندهنده (انگیزشی، آموزشی، اطلاعرسانی و فرهنگسازی) و 22 مضمون پایه بهعنوان ابعاد نقش رسانهها در سرمایهگذاری و تأمین مالی در صنعت گردشگری ورزشی وجود دارد. همچنین با بررسی فراوانیهای هر یک از مضامین سازماندهنده مشخص شد که مضمون سازماندهنده انگیزشی و اطلاعرسانی، از فراوانی بیشتری نسبت به بقیه مضامین برخوردار است. با توجه به نقش پررنگ رسانههای مختلف بر توسعه سرمایهگذاری و تأمین مالی در صنعت گردشگری ورزشی، میبایست رفع چالشهای آن، از اهداف اصلی برنامههای توسعه رسانههای ورزشی باشد که توصیه میشود رسانههای مختلف از نتایج پژوهش حاضر بهره گیرند.
مقاله پژوهشی
رسانه های ورزشی
مریم سادات مهدی اسلام؛ علی محمد صفانیا؛ محسن باقریان فرح آبادی؛ سید صلاح الدین نقشبندی
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی مدل درآمدزایی روز مسابقه در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران با تأکید بر نقش رسانه بود. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی بود که با رویکرد پژوهش، آمیخته بود. در بخش کیفی از روش تحلیل تم و در بخش کمی از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. در بخش کیفی، مشارکتکنندگان ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، طراحی مدل درآمدزایی روز مسابقه در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران با تأکید بر نقش رسانه بود. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی بود که با رویکرد پژوهش، آمیخته بود. در بخش کیفی از روش تحلیل تم و در بخش کمی از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. در بخش کیفی، مشارکتکنندگان شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید، مدیران، متخصصان و ...) و منابع اطلاعاتی (کتابها، مقالات، اسناد، رسانهها و ...) بود. نمونهگیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انجام شد (16 نفر). در بخش کمی، جامعه آماری شامل کلیه مدیران و مسئولین بخش رسانهای باشگاههای فوتبال ایران (تیمهای حاضر در لیگ حرفهای و دسته یک) بودند که بهصورت تمامشمار در نظر گرفته شدند(68 نفر). ابزار پژوهش در بخش کیفی شامل مطالعه کتابخانهای نظامند و مصاحبههای اکتشافی ساختارمند و در بخش کمی شامل پرسشنامه برگرفته از بخش کیفی بود(25 سؤال). براساس چارچوب مفهومی استخراج شده، در کدگذاری باز 25 کد مفهومی شناسایی شدند. در کدگذاری محوری، 5 کد محوری(آموزشی، آسیبشناسی، اطلاعرسانی، بلیط فروشی و تبلیغات) و در کدگذاری انتخابی مشخص شد که عوامل آموزشی بر اطلاعرسانی، آسیبشناسی، بلیط فروشی و تبلیغات تأثیرگذار است و عوامل اطلاعرسانی و تبلیغات بر بلیطفروشی تأثیرگذارند. در بخش کمی مشخص شد که رابطه تبلیغات بر بلیطفروشی (779/2)، اطلاعرسانی بر بلیطفروشی(003/4)، آموزشی بر تبلیغات(834/3) و بلیطفروشی(858/12) و اطلاعرسانی(699/8) و آسیبشناسی(887/8)، بیش از 96/1 است و تأیید میگردد. با توجه به نقش پررنگ رسانههای مختلف بر توسعه درآمدزایی در باشگاههای ورزشی، میبایست رفع چالشهای آن، از اهداف اصلی برنامههای توسعه رسانهها باشد که توصیه میشود رسانههای مختلف از نتایج پژوهش حاضر بهره گیرند.
مقاله پژوهشی
رسانه های ورزشی
فاطمه جوادی؛ عادل افکار؛ مجید سلیمانی
چکیده
رسانههای اجتماعی میتوانند بر فعالیت باشگاههای ورزشی خصوصی تأثیرگذار باشند؛ ازاینرو پژوهش حاضر با هدف نقش رسانههای اجتماعی بر موفقیت و استمرار فعالیت باشگاههای ورزشی خصوصی طراحی و اجرا گردید. این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی است که با رویکرد پژوهش، آمیخته است. جامعه ...
بیشتر
رسانههای اجتماعی میتوانند بر فعالیت باشگاههای ورزشی خصوصی تأثیرگذار باشند؛ ازاینرو پژوهش حاضر با هدف نقش رسانههای اجتماعی بر موفقیت و استمرار فعالیت باشگاههای ورزشی خصوصی طراحی و اجرا گردید. این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی است که با رویکرد پژوهش، آمیخته است. جامعه آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی، اساتید مدیریت ورزشی که در زمینه رسانه و باشگاه ورزشی پژوهشهایی (حداقل دو مورد) انجام داده بودند و همچنین مدیران باشگاههای ورزشی دولتی و خصوصی که دارای تحصیلات دکتری بودند، را شامل میشود که روش نمونهگیری بهصورت هدفمند انجام شده است؛ در بخش کمی جامعه آماری شامل کلیه مدیران باشگاههای ورزشی دولتی و خصوصی شهر همدان است (109 نفر). ابزار پژوهش حاضر، مصاحبههای نیمه ساختارمند و پرسشنامه بود. جهت بررسی دادههای بخش کیفی از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد و در بخش کمی از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج تحلیل مصاحبههای انجام شده نشان داد که رسانههای اجتماعی در قالب دو بعد میزان استفاده و موارد استفاده بر موفقیت و استمرار فعالیتهای باشگاههای ورزشی خصوصی در قالب چهار بعد مالی، مشتریان، فعالیتهای باشگاه و منابع انسانی تأثیرگذار است. همچنین نتایج نشان دادند که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. لذا مدیران باشگاههای ورزشی خصوصی میبایست بیشترین توجه خود را به بهبود نظام مدیریتی، بهبود حامیان مالی و بهرهگیری از نیروی انسانی متخصص در باشگاههای ورزشی خود مبذول دارند تا به موفقیتهای شغلی مناسبی در کسبوکار خود نائل آیند.
مقاله پژوهشی
مهارت های ارتباطی در ورزش
سیاوش خداپرست؛ مقداد فرج پور پیربستی؛ وحید بخشعلی پور
چکیده
مدیریت تنوع با بهرهگیری از تعهد اخلاقی و کاهش فرسودگی شغلی میتواند اثرات مثبتی در سازمانها داشته باشد. ازاینرو، هدف از پژوهش حاضر، تدوین مدل ارتباطی بین مدیریت تنوع با فرسودگی شغلی و تعهد اخلاقی خبرنگاران ورزشی است. در تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی-همبستگی استفاده شد و 162 خبرنگار ورزشی بهعنوان جامعه آماری تحقیق ...
بیشتر
مدیریت تنوع با بهرهگیری از تعهد اخلاقی و کاهش فرسودگی شغلی میتواند اثرات مثبتی در سازمانها داشته باشد. ازاینرو، هدف از پژوهش حاضر، تدوین مدل ارتباطی بین مدیریت تنوع با فرسودگی شغلی و تعهد اخلاقی خبرنگاران ورزشی است. در تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی-همبستگی استفاده شد و 162 خبرنگار ورزشی بهعنوان جامعه آماری تحقیق انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد فرسودگی شغلی ماسلاچ، تعهد اخلاقی هاشمی و مدیریت تنوع ویلیامیل استرید استفاده شد. برای بررسی ابعاد متغیرهای بررسی شده و سنجش روایی سازه، تحلیل عاملی تأییدی و برای آزمون فرضیههای پژوهشی، پس از گردآوری دادهها، با توجه به اهداف پژوهش و سؤالات مطرح شده، آزمونهای تی تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون با نرمافزار آماری SPSS و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین فرسودگی شغلی و تعهد اخلاقی با مدیریت تنوع وجود دارد و فرسودگی شغلی و تعهد اخلاقی 28 درصد از واریانس مدیریت تنوع را پیشبینی میکند. همچنین میزان بتای (Beta) فرسودگی شغلی و تعهد اخلاقی به ترتیب برابر با 19/0 و 38/0 است که به صورت معناداری مدیریت تنوع را پیشبینی میکنند. با توجه به این نتایج برای جلوگیری از فرسودگی شغلی و بهبود تعهد اخلاقی خبرنگاران ورزشی، توجه به مدیریت تنوع اهمیت دارد.
مقاله پژوهشی
رسانه های ورزشی
محمدحسن فردوسی؛ سید رضا موسوی
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین تأثیر سواد رسانهای بر سواد بدنی مخاطبان ورزشی انجام شد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع پیمایشی بود که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مخاطبان شهر اراک بود که برنامههای ورزشی شامل استانی و ملّی را از رسانههای مختلف اعم از تلویزیون، مجلات، ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تعیین تأثیر سواد رسانهای بر سواد بدنی مخاطبان ورزشی انجام شد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع پیمایشی بود که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مخاطبان شهر اراک بود که برنامههای ورزشی شامل استانی و ملّی را از رسانههای مختلف اعم از تلویزیون، مجلات، فضای مجازی و غیره دنبال میکردند. بهمنظور تعیین نمونه آماری تحقیق، از روش غیر تصادفی در دسترس استفاده شد و 250 پرسشنامه بین تمامی مخاطبین توزیع شد که در نهایت 200 پرسشنامه سالم برگشت داده شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. برای بررسی سواد رسانهای از پرسشنامه سواد رسانهای تامن (1995) با 59 گویه و برای سنجش سواد بدنی از پرسشنامه استاندارد سواد بدنی سام و همکاران (2016) شامل 9 گویه استفاده شد. پس از تأیید روایی محتوایی ابزار تحقیق، توسط 8 تن از اساتید مدیریت ورزشی، به منظور تعیین پایایی پرسشنامهها، آزمون آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرفت که ضرایب بالای 0.7 به دست آمد. برای آزمون فرضیههای پژوهش از آزمون مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اس پی اس اس نسخه 24 و پی ال اس نسخه 3 استفاده شد. یافتهها نشان داد؛ سواد رسانهای بر سواد بدنی و ابعاد آن شامل درک و دانش مخاطبان، احساس خود و اعتماد به خود و همچنین خودبیانگری و ارتباط با دیگران تأثیر معنیداری دارد. رسانهها با توجه به نقش آموزشی که دارند میتوانند سبب ترویج فعالیتهای ورزشی و بدنی در میان مخاطبان شده تا نسبت به فعالیتهای بدنی آگاهی بیشتری یابند.