با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران
مقاله پژوهشی رسانه های ورزشی
تحلیل نقش رسانه‌ها در توسعة شاخص‌های فرهنگی باشگاه‌های ورزشی حرفه‌ای ایران

معصومه حمزه؛ حبیب هنری؛ فرزاد غفوری؛ غلامرضا شعبانی بهار

دوره 11، شماره 4 ، مرداد 1403، صفحه 1-12

https://doi.org/10.30473/jsm.2023.66268.1700

چکیده
  رسانه ­ها می ­توانند نقش پررنگی در توسعه شاخص­ های فرهنگی باشگاه­ های ورزشی داشته باشند. ازاین‌رو، پژوهش حاضر باهدف تحلیل نقش رسانه ­ها در توسعه شاخص ­های فرهنگی باشگاه­ های ورزشی حرفه­ای ایران طراحی و اجرا شد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری داده­ ها، توصیفی- پیمایشی بوده که با رویکرد پژوهش، آمیخته ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روابط بین الملل در ورزش
تدوین راهبردهای توسعه دیپلماسی ورزشی با محوریت تجربه جهانی

عظیم صلاحی کجور؛ مرتضی دوستی

دوره 11، شماره 4 ، مرداد 1403، صفحه 13-26

https://doi.org/10.30473/jsm.2023.67864.1752

چکیده
  دیپلماسی ورزشی رویکردی است که سیاستمداران و دولتمردان دنیا با استفاده از افراد و رویدادهای ورزشی به دنبال ایجاد تصویر مطلوبی از کشور خود در بین سازمان‌ها و دولت‌های خارجی هستند. تحقیق حاضر با هدف تدوین راهبردهای توسعه دیپلماسی ورزشی با محوریت تجربه جهانی انجام گرفت. این پژوهش  بر اساس هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و برحسب گردآوری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی مهارت های ارتباطی در ورزش
تحلیل شناختی ورزش در فضای مجازی مبتنی برنظریه آمیختگی مفهومی (CIN)

سارا سراج؛ مهدی سبزواری

دوره 11، شماره 4 ، مرداد 1403، صفحه 27-42

https://doi.org/10.30473/jsm.2023.69067.1791

چکیده
  ورزش الکترونیکی به صورت برخط و آفلاین در برابر ورزش حضوری و مرسوم در دهه اخیر گسترش فراگیری داشته است. پژوهش در علوم ورزشی نیز مانند سایر حوزه­‌های پژوهشی می‌تواند از یافته‌­های نظری رویکردهای شناختی بهره‌­مند شود. در پژوهش حاضر، با اتکا به نظریه شناختی آمیختگی مفهومی که در پژوهش‌های بین‌رشته‌ای دیگری نیز مورد توجه قرار ...  بیشتر

مقاله پژوهشی مهارت های ارتباطی در ورزش
شناخت چالش‌های آداب ارتباطات بین فردی در رویدادهای بین‌المللی ورزشی و ارائه راهکارهای مطلوب در دوران پسا کرونا

سارا کشکر؛ علی افسای؛ حجت کاظمینی

دوره 11، شماره 4 ، مرداد 1403، صفحه 43-61

https://doi.org/10.30473/jsm.2022.65093.1658

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر شناخت چالش‌های آداب ارتباطات بین فردی در رویدادهای بین‌المللی ورزشی و ارائه راهکارهای مطلوب در دوران پساکرونا است. این کار با انجام پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی که شیوه آن اکتشافی است، انجام شد. برای انجام مصاحبه میدانی، جامعه آماری پژوهش ورزشکاران تیم­‌های ملی، مربیان تیم‌­های ملی، متخصصان مدیریت ورزشی، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رسانه های ورزشی
شناسایی عوامل موثر بر طراحی نوآورانه پوسترهای ورزشی

مسعود دارابی؛ سید مرتضی عظیم زاده؛ محمد کشتی دار؛ حوریه دهقان پوری؛ امید عسگری

دوره 11، شماره 4 ، مرداد 1403، صفحه 63-81

https://doi.org/10.30473/jsm.2022.65057.1655

چکیده
  مهم نیست که چه کاری انجام می‌دهید یا چه چیزی را تبلیغ می‌کنید، یک پوستر راهی موثر و تاثیرگذار بصری برای به اشتراک گذاشتن کلمات کلیدی و هیجان‌زده کردن مخاطبان نسبت به آنچه انتظار دارند می‏باشد. بنابراین اکنون که مشخص شد پوسترها یکی از تاثیرگذارترین راه‌ها برای ارتباط با مخاطبان هستند، در این پژوهش نگاهی به برخی از عوامل موثر در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی مهارت های ارتباطی در ورزش
تحلیل خودشناسی و دیگر شناسی (پنجره جو- هری) کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان البرز

حسین پورسلطانی زرندی

دوره 11، شماره 4 ، مرداد 1403، صفحه 83-95

https://doi.org/10.30473/jsm.2023.66796.1724

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش تحلیل خود­شناسی و دیگر­شناسی (پنجره جو-هری) کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان البرز بود. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان البرز به تعداد 129 نفر تشکیل دادند. با استفاده از جدول مورگان تعداد نمونه آماری برابر با 97 تن برآورد شد که به صورت نمونه‌­گیری در دسترس انتخاب شدند. روش تحقیق ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رسانه های ورزشی
ارائة مدل نقش رسانه‌ها در سرمایه‌گذاری و تأمین مالی در صنعت گردشگری ورزشی

مهری تبریزی یگانه؛ مینا حکاک زاده؛ محسن منوچهری نژاد

دوره 11، شماره 4 ، مرداد 1403، صفحه 97-109

https://doi.org/10.30473/jsm.2022.64475.1637

چکیده
  هدف از این پژوهش ارائه مدل نقش رسانه­‌ها در سرمایه­‌گذاری و تأمین مالی در صنعت گردشگری ورزشی است. روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر رویکرد، کیفی است و از روش تحلیل تم (مضمون) استفاده‌شده است. برای انجام مصاحبه میدانی، مشارکت­‌کنندگان پژوهش شامل اساتید دانشگاهی و مدیران حوزه گردشگری ورزشی بودند (23 نفر). روش نمونه­‌گیری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رسانه های ورزشی
طراحی مدل درآمدزایی روز مسابقه در باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران با تأکید بر نقش رسانه

مریم سادات مهدی اسلام؛ علی محمد صفانیا؛ محسن باقریان فرح آبادی؛ سید صلاح الدین نقشبندی

دوره 11، شماره 4 ، مرداد 1403، صفحه 111-125

https://doi.org/10.30473/jsm.2023.65983.1688

چکیده
  هدف از این پژوهش، طراحی مدل درآمدزایی روز مسابقه در باشگاه­‌های لیگ برتر فوتبال ایران با تأکید بر نقش رسانه بود. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری داده­‌ها، توصیفی- پیمایشی بود که با رویکرد پژوهش، آمیخته بود. در بخش کیفی از روش تحلیل تم و در بخش کمی از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد. در بخش کیفی، مشارکت‌کنندگان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رسانه های ورزشی
نقش رسانه‌های اجتماعی بر موفقیت و استمرار فعالیت باشگاه‌های ورزشی خصوصی

فاطمه جوادی؛ عادل افکار؛ مجید سلیمانی

دوره 11، شماره 4 ، مرداد 1403، صفحه 127-140

https://doi.org/10.30473/jsm.2022.65165.1661

چکیده
  رسانه‌­های اجتماعی می­‌توانند بر فعالیت باشگاه­‌های ورزشی خصوصی تأثیرگذار باشند؛ ازاین‌رو پژوهش حاضر با هدف نقش رسانه‌های اجتماعی بر موفقیت و استمرار فعالیت باشگاه‌های ورزشی خصوصی طراحی و اجرا گردید. این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری داده­‌ها، توصیفی- پیمایشی است که با رویکرد پژوهش، آمیخته است. جامعه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی مهارت های ارتباطی در ورزش
تدوین مدل ارتباطی بین مدیریت تنوع با فرسودگی شغلی و تعهد اخلاقی خبرنگاران ورزشی

سیاوش خداپرست؛ مقداد فرج پور پیربستی؛ وحید بخشعلی پور

دوره 11، شماره 4 ، مرداد 1403، صفحه 141-152

https://doi.org/10.30473/jsm.2022.61333.1576

چکیده
  مدیریت تنوع با بهره‌گیری از تعهد اخلاقی و کاهش فرسودگی شغلی می­‌تواند اثرات مثبتی در سازمان‌ها داشته باشد. ازاین‌رو، هدف از پژوهش حاضر، تدوین مدل ارتباطی بین مدیریت تنوع با فرسودگی شغلی و تعهد اخلاقی خبرنگاران ورزشی است. در تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش آمار توصیفی-همبستگی استفاده شد و 162 خبرنگار ورزشی به‌عنوان جامعه آماری تحقیق ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رسانه های ورزشی
تأثیر سواد رسانه‌ای بر سواد بدنی مخاطبان برنامه‌های ورزشی

محمدحسن فردوسی؛ سید رضا موسوی

دوره 11، شماره 4 ، مرداد 1403، صفحه 153-167

https://doi.org/10.30473/jsm.2023.66784.1723

چکیده
  این پژوهش با هدف تعیین تأثیر سواد رسانه‌ای بر سواد بدنی مخاطبان ورزشی انجام شد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها، توصیفی و از نوع پیمایشی بود که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مخاطبان شهر اراک بود که برنامه‌های ورزشی شامل استانی و ملّی را از رسانه‌های مختلف اعم از تلویزیون، مجلات، ...  بیشتر