با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

3 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

رسانه‌ها نقش پررنگی در توسعه شاخص‌های فرهنگی باشگاه‌های ورزشی داشته باشند. ازاین‌رو، پژوهش حاضر باهدف تحلیل نقش رسانه‌ها در توسعه شاخص‌های فرهنگی باشگاه‌های ورزشی حرفه‌ای ایران طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری داده‌ها توصیفی- پیمایشی بود که بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل داوران، بازیکنان، مربیان، مدیران باشگاه‌ها، اصحاب رسانه، متخصصین و خبرگان دانشگاهی و مدیران عالی و سیاست‌گذاران بودند. روش نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری بود (17 نفر)؛ و در بخش کمی نیز جامعة آماری همان بخش کیفی بودند (89 نفر). ابزار پژوهش حاضر شامل مصاحبه‌های نیمه ساختارمند و پرسشنامه بود. جهت بررسی داده‌های بخش کیفی از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید و در بخش کمی از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج تحلیل مصاحبه‌های انجام‌شده نشان داد که شاخص‌های فرهنگی شامل 4 مقوله و 14 کد باز و رسانه‌ها شامل 2 مقوله و 8 کد باز می‌باشند. نتایج بخش کمی نیز نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است؛ و می‌توان نتیجه‌گیری نمود که استفاده از رسانه‌ها توسط متولیان باشگاه‌های ورزشی، مربیان، مدیران و ورزشکاران، منجر به توسعه شاخص‌های فرهنگی باشگاه‌های ورزشی حرفه‌ای می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analysis of the role of the media in the development of cultural indicators of Iranian professional sports clubs

نویسندگان [English]

  • Masomeh Hamzeh 1
  • Habib Honari 2
  • Farzad Ghafouri 3
  • Gholamreza Shabani Bahar 2

1 Ph.D. student of sports management, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

2 Professor of Sports Management, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

3 Associate Professor of Sports Management, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The media has a significant role in the development of the cultural indicators of sports clubs. Therefore, the present study was designed and implemented in line with the analysis of the role of media in the development of the cultural indicators of Iranian professional sports clubs. The present study was a descriptive-survey in terms of applied purpose, which was intertwined on the basis of the research approach. The statistical population of the present study included referees, players, coaches, club managers, media associates, academic experts and senior managers and policymakers. The method of sampling was targeted to the theoretical saturation (17); And in the quantitative part, the statistical community was the same quality (89). The present research tool included semi -structural interviews and questionnaires. Open, axial and selective coding data were used to check the quality of the quality, and in the quantitative part of the method of modeling the structural equation was used. The results of the analysis of the interviews showed that cultural indicators consisted of 4 categories and 14 open codes and media including 2 categories and 8 open codes. The results of the small section also showed that the research model was of good fit; and it can be concluded that the use of the media by the trustees of sports clubs, coaches, managers and athletes leads to the development of cultural indexes of professional sports clubs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Culture Development
  • Professional Sport
  • Social Media
  • Media Literacy