نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2 استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده
رسانه ها می توانند نقش پررنگی در توسعه شاخص های فرهنگی باشگاه های ورزشی داشته باشند. ازاینرو، پژوهش حاضر باهدف تحلیل نقش رسانه ها در توسعه شاخص های فرهنگی باشگاه های ورزشی حرفهای ایران طراحی و اجرا شد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی بوده که با رویکرد پژوهش، آمیخته است. در بخش کیفی از روش تحلیل تم و در بخش کمی از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل داوران، بازیکنان، مربیان، مدیران باشگاه ها، اصحاب رسانه، متخصصین و خبرگان دانشگاهی و مدیران عالی و سیاستگذاران بودند. معیار انتخاب این افراد، سابقه ورزشی، مدیریتی و شغلی بیش از 10 سال و همچنین تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری؛ و روش نمونهگیری بهصورت هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری بود (17 نفر). در بخش کمی نیز جامعه آماری همان جامعه آماری بخش کیفی بودند (89 نفر). ابزار پژوهش حاضر شامل مصاحبه های نیمه ساختارمند و پرسشنامه بود. جهت بررسی داده های بخش کیفی از کدگذاری باز، محوری و انتخابی و در بخش کمی از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحلیل مصاحبه های انجامشده نشان داد که شاخص های فرهنگی شامل 4 مقوله و 14 کد باز و رسانه ها شامل 2 مقوله و 8 کد باز هستند. نتایج بخش کمی نیز نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. بنابراین ضرورت تعامل و ارتباط هرچه بیشتر مدیران باشگاه های ورزشی حرفه ای و فدراسیون های ورزشی با رسانه ها از طریق تشکیل کمیته رسانه در سازمان و فدراسیون های مربوط، برگزاری نشست های دوره ای به منظور گزارش فعالیت ها و اقدامات انجام گرفته و تبادلنظر با کارشناسان رسانه ای در زمینه راهکارهای توسعه شاخص های فرهنگی باشگاه های ورزشی حرفه ای می تواند کارگشا باشد و به توسعه شاخص های فرهنگی باشگاه ها کمک شایانی نماید.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Analyzing the Role of Media in the Development of Cultural Indicators in Professional Sports Clubs in Iran
نویسندگان [English]
- Masomeh Hamzeh 1
- Habib Honari 2
- Farzad Ghafouri 3
- Gholamreza Shabani Bahar 2
1 Ph.D. Student of Sports Management, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
2 Professor of Sports Management, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
3 Associate Professor of Sports Management, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The media plays a significant role in the development of cultural indicators for sports clubs. Therefore, the present study was designed and implemented to analyze the role of media in the development of cultural indicators in Iranian professional sports clubs. This study was descriptive-survey in nature and applied a mixed research approach. The statistical population included referees, players, coaches, club managers, media professionals, academic experts, and senior managers and policymakers. Targeted sampling was employed until theoretical saturation was reached, resulting in 17 qualitative participants. In the quantitative section, the statistical population included 89 participants from the same groups. The research tools consisted of semi-structured interviews and questionnaires. Open, axial, and selective coding methods were used to analyze the qualitative data, while structural equation modeling was applied in the quantitative analysis. The results of the interview analysis revealed that cultural indicators comprised four categories and 14 open codes, while media indicators included two categories and eight open codes. The quantitative results also indicated that the research model demonstrates a good fit. Therefore, it is essential to foster interaction and communication between the managers of professional sports clubs and sports federations with the media. This can be achieved by establishing a media committee within the relevant organizations and federations, holding periodic meetings to report on activities and actions taken, and exchanging ideas with media experts on strategies for developing cultural indicators in professional sports clubs. Such efforts can significantly contribute to enhancing the cultural indicators of these clubs.
کلیدواژهها [English]
- Culture Development
- Professional Sport
- Social Media
- Media Literacy