نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 استاد مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 استادیارمدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی مدل درآمدزایی روز مسابقه در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران با تأکید بر نقش رسانه بود. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی بود که با رویکرد پژوهش، آمیخته بود. در بخش کیفی از روش تحلیل تم و در بخش کمی از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. در بخش کیفی، مشارکتکنندگان شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید، مدیران، متخصصان و ...) و منابع اطلاعاتی (کتابها، مقالات، اسناد، رسانهها و ...) بود. نمونهگیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انجام شد (16 نفر). در بخش کمی، جامعه آماری شامل کلیه مدیران و مسئولین بخش رسانهای باشگاههای فوتبال ایران (تیمهای حاضر در لیگ حرفهای و دسته یک) بودند که بهصورت تمامشمار در نظر گرفته شدند(68 نفر). ابزار پژوهش در بخش کیفی شامل مطالعه کتابخانهای نظامند و مصاحبههای اکتشافی ساختارمند و در بخش کمی شامل پرسشنامه برگرفته از بخش کیفی بود(25 سؤال). براساس چارچوب مفهومی استخراج شده، در کدگذاری باز 25 کد مفهومی شناسایی شدند. در کدگذاری محوری، 5 کد محوری(آموزشی، آسیبشناسی، اطلاعرسانی، بلیط فروشی و تبلیغات) و در کدگذاری انتخابی مشخص شد که عوامل آموزشی بر اطلاعرسانی، آسیبشناسی، بلیط فروشی و تبلیغات تأثیرگذار است و عوامل اطلاعرسانی و تبلیغات بر بلیطفروشی تأثیرگذارند. در بخش کمی مشخص شد که رابطه تبلیغات بر بلیطفروشی (779/2)، اطلاعرسانی بر بلیطفروشی(003/4)، آموزشی بر تبلیغات(834/3) و بلیطفروشی(858/12) و اطلاعرسانی(699/8) و آسیبشناسی(887/8)، بیش از 96/1 است و تأیید میگردد. با توجه به نقش پررنگ رسانههای مختلف بر توسعه درآمدزایی در باشگاههای ورزشی، میبایست رفع چالشهای آن، از اهداف اصلی برنامههای توسعه رسانهها باشد که توصیه میشود رسانههای مختلف از نتایج پژوهش حاضر بهره گیرند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Designing a Revenue-Generation Model for Match Days in Iranian Premier League Football Clubs, Emphasizing the Role of Media
نویسندگان [English]
- Maryam Sadat MahdiEslam 1
- AliMohamad Safaniya 2
- Mohsen Bagherian Farah Abadi 3
- Seyed SalahoAldin Naghshbandi 3
1 Ph.D. student in Sports Management, Research Sciences Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Professor of Sports Management, Research Science Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor of Sports Management, Research Sciences Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The purpose of this research was to design a match day revenue generation model for Iran's premier football league clubs, emphasizing the role of the media. This study employed a descriptive-survey approach for its practical purpose and utilized a mixed-method design for data collection. The thematic analysis method was applied in the qualitative section, while the structural equation modeling method was used in the quantitative section. In the qualitative part, participants included two categories: human resources (professors, managers, specialists, etc.) and information sources (books, articles, documents, media, etc.). Sampling was conducted sufficiently and through a judgment method until theoretical saturation was reached, resulting in 16 participants. In the quantitative segment, the statistical population comprised all managers and officials of the media departments of Iranian football clubs, including teams in both the professional league and the first division, totaling 68 individuals. The research tools in the qualitative part included a systematic literature review and structured exploratory interviews. In the quantitative part, a questionnaire derived from the qualitative findings was utilized, consisting of 25 questions. Based on the extracted conceptual framework, 25 conceptual codes were identified during open coding. Axial coding revealed five axial codes: educational, pathology, information, ticket sales, and advertising. In selective coding, it was determined that educational factors influence information, pathology, ticket sales, and advertising, while information and advertising factors affect ticket sales. In the quantitative analysis, relationships were established, showing that advertising had a significant impact on ticket sales (2.779), information influenced ticket sales (4.003), training affected advertising (3.834), and ticket sales (12.858). Furthermore, information (6.699) and pathology (8.887) also showed values greater than 1.96, confirming their significance.Given the prominent role of various media in developing revenue generation for sports clubs, addressing the associated challenges should be a primary goal of media development programs. It is recommended that different media outlets leverage the results of this research.
کلیدواژهها [English]
- Income Generation
- Media
- Football
- Competition