با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استاد مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استادیارمدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش، طراحی مدل درآمدزایی روز مسابقه در باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران با تأکید بر نقش رسانه بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظام‌مند انتخاب شد. جامعه آماری شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید، مدیران، متخصصان و ...) و منابع اطلاعاتی (کتاب‌ها، مقالات، اسناد، رسانه‌ها و ...) بود. نمونه‌گیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انجام شد (16 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانه‌ای نظامند و مصاحبه‌های اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار براساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافته‌ها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحله‌ای با رویکرد تحلیل سیستمی استفاده شد. براساس چارچوب مفهومی استخراج شده، 5 مقوله اصلی که درواقع همان کدهای محوری هستند و 21 کد مفهومی (باز) شناسایی شدند. این مقوله‌ها شامل آموزشی، آسیب-شناسی، اطلاع‌رسانی، بلیط فروشی و تبلیغات می‌باشند. در کدگذاری انتخابی، با توجه به نتایج تحلیل مصاحبه‌های انجام‌شده و مطالعه مبانی نظری موجود در زمینه پژوهش حاضر، می‌توان عنوان نمود که عوامل آموزشی بر اطلاع‌رسانی، آسیب‌شناسی، بلیط فروشی و تبلیغات تأثیرگذار است و عوامل اطلاع‌رسانی و تبلیغات بر بلیط فروشی تأثیرگذارند. با توجه به نقش پررنگ رسانه‌های مختلف بر توسعه درآمدزایی در باشگاه‌های ورزشی، می‌بایست رفع چالش‌های آن، از اهداف اصلی برنامه‌های توسعه رسانه‌ها باشد که توصیه می‌شود رسانه‌های مختلف از نتایج پژوهش حاضر بهره گیرند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing a match day income generation model in Iran's premier football league clubs with an emphasis on the role of the media

نویسندگان [English]

  • Maryam Sadat MahdiEslam 1
  • AliMohamad Safaniya 2
  • Mohsen Bagherian Farah Abadi 3
  • Seyed SalahoAldin Naghshbandi 3

1 Ph.D. student in Sports Management, Research Sciences Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Professor of Sports Management, Research Science Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran

3 Assistant Professor of Sports Management, Research Sciences Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The purpose of this research was to design a match day revenue generation model in Iran's premier football league clubs with emphasis on the role of the media. Qualitative research with a systematic exploratory approach was chosen. The statistical population included two sections of human resources (professors, managers, specialists, etc.) and information sources (books, articles, documents, media, etc.). Sampling was done in a sufficient number and with a judgment method based on reaching theoretical saturation (16 people). Research tools included systematic library study and structured exploratory interviews. The validity of the tool was evaluated and confirmed based on the legal and scientific validity of the sample, expert opinion and agreement between the correctors. In order to analyze the findings, a multi-stage conceptual coding method with a systemic analysis approach was used. Based on the extracted conceptual framework, 5 main categories, which are actually the core codes, and 21 (open) conceptual codes were identified. These categories include education, pathology, information, ticket sales and advertising. In the selective coding, according to the results of the analysis of the conducted interviews and the study of the theoretical foundations in the field of the current research, it can be said that educational factors have an effect on information, pathology, ticket sales and advertising and information factors and advertising affects ticket sales.

کلیدواژه‌ها [English]

  • income generation
  • media
  • football
  • competition