نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور
2 پژوهشگاه علوم ورزشی
چکیده
هدف پژوهش روانسنجی پرسشنامۀ سواد ارتباطی در دانشجویان تربیتبدنی دانشگاه پیام نور کشور بود. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی، ازنظر هدف توسعهای و بهصورت میدانی انجام شد. جامعۀ آماری را دانشجویان کارشناسی تربیتبدنی دانشگاه پیام نور کشور (99-98) تشکیل دادند و تعداد 217 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند که با در نظر گرفتن احتمال ریزش درنهایت تعداد 250 نفر بهعنوان نمونه و بهصورت غیر تصادفی در دسترس، ابزار پژوهش را تکمیل کردند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامة محقق ساخته درباره مؤلفهها و شاخصهای سواد ارتباطی استفاده شد. روایی سازه پرسشنامه از طریق تحلیل عامل تائیدی مرحله اول و دوم و بررسی روایی همگرا و واگرا وپایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ بررسی و انواع شاخص های برازندگی (مطلق، تطبیقی، مقتصد) برازش مدل را تائید کردند. یافتهها نشان داد سواد ارتباطی از طریق سه سازه «حسی، تخصصی و سطح ارتباطی» قابلاندازهگیری است. سازة حسی با پنج شاخص مهارتهای «نگاه کردن، گوش کردن، شامه ، ذائقهسنجی و لمس کردن» قابلسنجش است. سازة تخصصی با مهارتهای پانزدهگانه «سخن گفتن، نوشتن، زبانتنی، خواندن، کار با فناوریهای ارتباطی، سواد بینفرهنگی، سواد تبلیغات، سواد حقوق شهروندی، ارتباط سازمانی، روابط عمومی، روابط بینالملل، هوش هیجانی، مالی، تجاری و پژوهش ارتباطی» قابل ارزیابی است. سازة سطح ارتباطی نیز با پنج شاخص مهارتهای ارتباطی «درون فردی، بین فردی، گروهی، جمعی و فرا فردی» قابلاندازهگیری است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
روان سنجی پرسشنامة سواد ارتباطی در دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه پیام نور کشور
نویسندگان [English]
- Hamid Ghasemi 1
- nazanin rasekh 2
1 Sport Management Faculty, Payame Noor University (PNU)
2 SSRI
چکیده [English]
The purpose of psychometric research was communication literacy questionnaire in physical education students of Payame Noor University. The research method was descriptive-survey. The statistical population consisted of undergraduate students of Payame Noor University (2020) and 217 people were selected as a sample. Considering the probability of falling, 250 people were selected as a sample and non-randomly and available way. A researcher-made questionnaire on the components and indicators of communication literacy was used to collect data. The construct validity of the questionnaire was evaluated by confirming the confirmatory factor of the first and second stages and the convergent and divergent validity and its reliability by Cronbach's alpha coefficient and the Goodness of fit indices(Absolute Fit, Adaptive Fit and Frugal Fit) confirmed the model fit. Findings showed that communication literacy can be measured through three structures "sensory, specialized and communication level". The sensory structure can be measured by five indicators of the skills of "looking, listening, smelling, tasting and touching". Specialized structure with fifteen skills "speech, writing, body language, reading, working with communication technologies, intercultural literacy, advertising literacy, civil rights literacy, organizational communication, public relations, international relations, emotional intelligence, financial, business and communication researches" can be assessed. The structure of the communication level can also be measured by five indicators of communication skills "intrapersonal, interpersonal, group, mass and extra-individual" methods in the community.
کلیدواژهها [English]
- Validation
- Sensory Skills
- Specialized Communication Skills
- Dimension of Communication Levels
- Confirmatory Factor Analysis