با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.

2 استاد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران،بابلسر،ایران

3 دانشیار مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران،ایران

4 استاد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر،ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر تحلیل نقش جنسیت در ویژگی‌های روان‌شناختی گیمرهای ایرانی بود.روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است که به شکل میدانی انجام شد.جامعه آماری پژوهش حاضر گیمرهای ایرانی تشکیل می‌دهند.از روش نمونه‌گیری در دسترس و به شکل توزیع آنلاین پرسشنامه‌ها در بین نمونه‌های تحقیق توزیع شد.ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل یک فرم جمعیت شناختی و پرسشنامه استرس-اضطراب-افسردگی DASS-21 است به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آزمون تحلیل واریانس دوطرفه برای بررسی ویژگی‌های روان‌شناختی جنسیتی گیمرهای زن و مرد و استفاده شد.براساس نتایج می‌توان گفت، بین میانگین افسردگی دو گروه مردان و زنان بر اساس میزان مشارکت (مدت‌زمان بازی در هفته) تفاوت معناداری وجود دارد (002/0=Sig،198/4=(4،510)F)؛به‌عبارت‌دیگر جنسیت و میزان مشارکت بر میزان افسردگی افراد اثر معناداری دارد.همچنین نتایج نشان‌دهنده آن است که بین میانگین اضطراب دو گروه مردان و زنان بر اساس میزان مشارکت (مدت‌زمان بازی در هفته) تفاوت معناداری وجود دارد (003/0=Sig، 004/4=(4،510)F).این بدان معنی است که جنسیت و میزان مشارکت بر میزان اضطراب به‌طور همزمان اثر معنی‌داری دارند. بر اساس یافته‌های حاصل از آزمون تحلیل واریانس دوطرفه مشاهده شد که بین میانگین استرس نمونه‌های تحقیق دو گروه مردان و زنان بر اساس میزان مشارکت (مدت‌زمان بازی در هفته) تفاوت معناداری وجود دارد (013/0= Sig،197/3=(4،510)F).یافته بدان معناست که جنسیت و میزان مشارکت بر میزان استرس افراد به‌طور همزمان اثر معنی‌داری دارند. شناخت ویژگی‌های روان‌شناختی گیمرها می‌تواند در طراحی و برنامه‌ریزی بازی‌های آنلاین و آفلاین و مدیران بازاریابی چنین بازی‌هایی کمک فراوانی کند.بنابراین انجمن ورزش‌های الکترونیکی باید در راستای خلق و ایجاد یک محیط امن و سالم برای همه بازیکنان تلاش کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analysis of the role of gender in electronic sports players with emphasis on psychological characteristics

نویسندگان [English]

  • Morad Roumiani 1
  • Seyed Mohammad Hossein Razavi 2
  • Rasool Norouzi Seyed Hossini 3
  • Morteza Dousti 4

1 PhD student in Sports Management, Faculty of Sports Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran

2 Professor in Sports Management, Faculty of Sports Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran

3 Associate Professor of Sports Management, Department of Sports Sciences, Faculty of Humanities, University of Tarbiat Modares, Tehra , Iran.

4 Professor in Sports Management, Faculty of Sports Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran

چکیده [English]

The aim of this research is to analyze the role of gender in the psychological characteristics of Iranian gamers.The research method is descriptive-analytical which was conducted in the field.The statisticalpopulationof the present study consistsof Iranian gamers.Questionnaireswill be distributed among the research samples from the available sampling method and in the form of online distribution.ThedatacollectiontoolwasademographicformandDASS-21stress-anxiety-depression questionnaire.In order to analyze the data,descriptive statistics and Levin's test (checking the equality of variances of the research variables)were used.Thetwo-way analysis of variance test was used to investigate the gender psychological characteristics of male and female gamers. Based on the results,it can be said that there is a significant difference between the average depression of the two groups of men and womenbasedontheamountofparticipation(timeplayed perweek)(Sig=0.002,F=4,510=4.198);In other words, gender and the amount of participation have a significant effect on the level of depression of people.Also,the results show that there is a significant difference between the average anxiety of the twogroupsofmenandwomenbased on the amount of participation(timeplayedperweek)(Sig=0.003,004/4=(4,510)F).Thismeans that genderand the level of participation have a significant effect on the level of anxietyat the same time.Based on the results of the two-way analysis of variance,itwas observed that there is a significant difference between the average stress of the research samples of the two groups of men and women based on the amount of participation(timeplayedperweek)(Sig=0.013,(4=3.197)F,510). The finding means that genderand the level of participation have a significant effect on the level of stress of peopleat the sametime. Therefore, the eSports Association should strive to create a safe and healthy environment for all players.

کلیدواژه‌ها [English]

  • anxiety
  • depression
  • electronic
  • participation
  • sports Stress