نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 مدیریت ورزشی، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران
2 گروه مدیریت ورزشی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
3 دانشگاه هنر، تهران، ایران
چکیده
مدیریت ارتباطات شبکههای اجتماعی امروزه یکی از جنبههای حیاتی برنامهریزی در جوامع ورزشی است. این شبکهها تأثیر گستردهای در شکلدهی به نگرشها و عملکردهای افراد دارند. لذا تحقیق حاضر با هدف تدوین مدل کارآمدی مدیریت ارتباطات شبکه های اجتماعی با رویکرد جریان سازی مثبت در جامعه ورزشی انجام گرفت. روش پژوهش، کیفی با رویکرد نظریه داده بنیاد و با استفاده از مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با 16 خبره بوده است. خبرگان شامل اساتید و پژوهشگران مدیریت رسانه و رسانه های ورزشی در دانشگاه ها ، کارشناسان خبره روابط عمومی و ارتباطات در سازمان های ورزشی مدیران و متخصصان مراکز رسانه های ورزشی بودند. نمونهگیری به روش نمونهگیری هدفمند و با استفاده از روش گلوله برفی صورت گرفت. دادههای حاصل از مصاحبهها با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. کدگذاری مصاحبه ها با استفاده از نرم افزار MAXQDA2020 انجام پذیرفت. جهت بررسی کیفیت و اعتباربخشی به نتایج کیفی در تحقیق حاضر از معیارهای ارزشیابی لینکلن و گابا (1985) شامل معیارهای اعتبار، انتقال، قابلیت اعتماد و تأییدپذیری استفاده شد. عوامل مدیریت ارتباطات شبکه های اجتماعی با رویکرد جریان سازی مثبت در جامعه ورزشی شامل سه بعد، توسعه زیرساخت رسانهای (4 شاخص)، ارتقای فرهنگ رسانهای (2 شاخص) و مدیریت جریانسازی رسانهای (5 شاخص) میباشند. با استفاده از رویکرد جریان سازی مثبت در شبکههای اجتماعی، مدیریت ارتباطات در جامعه ورزشی میتواند بهبود یابد و باعث ایجاد حس مشارکت و اعتماد در اعضای جامعه ورزشی شود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Effective model of communication management of social networks with a positive flow approach in sports community
نویسندگان [English]
- Maziyar Faridkhomami 1
- mohammad sanaei 2
- Saied Amirnejad 3
1 sports management, Ayatollah Amoly Branch, Islamic Azad University, Amoly, Iran
2 Department of Sports Management, Chalous Branch, Islamic Azad University, Chalous, Iran
3 Art University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Nowadays, social media communication management is one of the vital aspects of planning in sports communities. These networks have a widespread impact on shaping people's attitudes and behaviors. Therefore, the present study was conducted to develop an effective model for managing social media communications with a positive flow approach in the sports community. The research method was qualitative with a grounded theory approach, using semi-structured in-depth interviews with 16 experts. The experts included professors and researchers in media management and sports media at universities, expert specialists in public relations and communications in sports organizations, and managers and specialists of sports media centers. Sampling was done by purposeful sampling method and using the snowball method. The data obtained from the interviews were analyzed using the qualitative content analysis method. Interview coding was done using MAXQDA2020 software. Lincoln and Guba's (1985) evaluation criteria, including credibility, transferability, dependability, and confirmability, were used to assess the quality and validation of the qualitative results in the present study. The factors of social media communication management with a positive flow approach in the sports community included three dimensions: media infrastructure development (4 indicators), promotion of media culture (2 indicators), and management of media flow creation (5 indicators). Using a positive flow approach on social networks, communication management in the sports community can be improved and create a sense of participation and trust among members of the sports community.
کلیدواژهها [English]
- Media culture
- infrastructure development
- positive flow
- sports community