با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 استادیار مدیریت ورزشی، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان

چکیده

هدف از پژوهش حاضر مطالعه کیفی ابعاد هوش مصنوعی در رشته علوم ورزشی می‌باشد. روش تحقیق کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام شد. طی نمونه‌گیری به روش‌های هدفمند و گلوله‌برفی با ۲۳ نفر از کارشناسان و خبرگان فعال در حوزه‌های رسانه و ارتباطات، هوش مصنوعی و علوم ورزشی مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته به عمل آمد. انجام مصاحبه‌ها تا رسیدن داده‌ها به مرحله اشباع نظری ادامه یافت. داده‌های استخراج شده از متن مصاحبه‌ها با استفاده از روش تحلیل تم، تجزیه‌وتحلیل شدند. پس از تحلیل و کدگذاری داده‌ها، سه تم اصلی شامل فرصت‌های هوش مصنوعی در علوم ورزشی (۵ تم فرعی و ۲۳ مفهوم)، تهدیدهای هوش مصنوعی در علوم ورزشی (۶ تم فرعی و ۲۱ مفهوم) و راهکارهای مدیریت هوش مصنوعی در حوزه علوم ورزشی (۸ تم فرعی و ۲۴ مفهوم) دسته‌بندی شدند. در مجموع، ابعاد شناسایی شده در قالب ۳ تم اصلی، ۱۹ تم فرعی و ۶۸ مفهوم دسته‌بندی شدند. پیشنهاد می‌شود جهت توانمندسازی اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌ها دوره‌های کاربردی هوش مصنوعی که دربرگیرنده کارکردها و تهدیدات این فناوری است، برگزار شود. علاوه ‌بر آن، سیاست‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها باید مبتنی بر ورود این فناوری مورد بازبینی قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Qualitative Analysis of Artificial Intelligence Dimensions in the Field of Sports Science

نویسندگان [English]

  • Amir Hossein Labbaf 1
  • Mohsen Vahdani 2

1 Ph.D. Student in Sport Management, Department of Motor Behavior and Sport Management, Faculty of Sports Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran

2 Assistant Professor of Sport Management, Faculty of Sport Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran

چکیده [English]

This qualitative study investigates artificial intelligence dimensions in the field of sports science. Semi-structured interviews were conducted with 23 experts active in the fields of media and communication, artificial intelligence, and sports science through targeted and snowball sampling. Conducting interviews continued until the data reached the theoretical saturation stage. The data extracted from the text of the interviews were analyzed using the theme analysis method. After analyzing and coding the data, three main themes including the opportunities of artificial intelligence in sports science (5 sub-themes and 23 concepts), the threats of artificial intelligence in sports science (6 sub-themes and 21 concepts) and the solutions of intelligence management synthetics were categorized in the field of sports science (8 sub-themes and 24 concepts). In total, the identified dimensions were categorized into 3 main themes, 19 sub-themes and 68 concepts. To empower professors, students, and university employees, it is suggested to hold artificial intelligence courses that include the functions and threats of this technology. In addition, the educational and research policies of universities should be reviewed based on the introduction of this technology.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Technology
  • Education
  • Research
  • University