با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران، دانشگاه تهران، ایران

2 دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

3 دکتری گروه مدیریت ورزشی/دانشگاه رازی کرمانشاه

چکیده

سوادهای تخصصی در ارتباطات که فراتر از خواندن، نوشتن و گفتگوی ساده می‌باشند، در برقراری ارتباط انسان‌ها با خود، دیگران و حتی دیگر موجودات، نقش پررنگی دارند؛ کیفیت یک ارتباط خوب به معنای موفقیت بیشتر در زندگی شخصی و حرفه‌ای است. با استناد به این مقدمۀ کوتاه، این پرسش مطرح می‌گردد که آیا سواد ارتباطی یک مهارت بسیار مهم در نزد ورزشکاران حرفه‌ای است؟ احتمالاً پاسخ مثبت است؛ زیرا ورزش حرفه‌ای در حال شکافتن اعتقادات منفی نسل‌های گذشته، مانند از بین بردن تبعیض‌های نژادی است؛ از سوی دیگر ورزش حرفه‌ای، سلایق و علاقه مندی‌های مختلف را گرده هم آورده است و منجر به ارتباطات گسترده‌ای شده است. از آنجایی که سواد ارتباطی در ورزش حرفه‌ای، کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است، بنابراین هدف این مطالعه، تحلیل سوادهای تخصصی در ارتباطات ورزشکاران حرفه‌ای در ایران، بر اساس تکنیک تحلیل بازیگران کلیدی می‌باشد. این امر بوسیلۀ ابزار شبیه‌سازی برنامه‌ریزی استراتژیک به نام مک‌تور انجام گردید. در این مطالعه که از منظر پارادایم حاکم، انتقادی است، پس از آشنایی ورزشکاران حرفه‌ای رشته‌های فوتبال، دومیدانی، کشتی، وزنه‌برداری و هندبال با سواد ارتباطی، از آن‌ها درخواست گردید تا ماتریس های بازیگر-بازیگر و بازیگر-اهداف را که به نوعی سطح سواد ارتباطی آن‌ها را می‌سنجید، تکمیل نمایند. نتایج در خروجی نرم‌افزار مک‌تور، بیانگر این بود که ورزشکاران حرفه‌ای رشته‌های منتخب، در برقراری ارتباطات خود، با سوادهای تخصصی زبان بدن، ارتباط بین‌فرهنگی، سواد تبلیغاتی، ارتباط سازمانی، روابط بین‌الملل و هیجانی، دارای ضعف می‌باشند. پیشنهاداتی برای داشتن ارتباطات بهتر، برای ورزشکاران حرفه‌ای ارائه گردید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Communication Literacy: An analysis of specialized literacy in the communication of professional athletes

نویسندگان [English]

  • Hadiseh Bahrami 1
  • Javad shahvali kohshouri 2
  • َAkram ghobadi yeganeh 3

1 PhD student at Sport Management, Faculty of Physical Education, University of Tehran, University of Tehran

2 PhD in Sports Management, Islamic Azad University, Esfahan, Iran

3 phd of sport management of Razi univrcity

چکیده [English]

Specialized literacy in communication, which goes beyond simple reading, writing, and conversation, plays an important role in human communication with oneself, others, and even other beings. Quality is a good link to greater success in personal and professional life. Based on this introduction, the question arises as to whether communication literacy is a very important skill in professional athletes. Since communication literacy in professional sports has been less studied, according to this study, the analysis of specialized literacy in the communication of professional athletes in Iran is based on the technique of analysis of key actors. This was done by a strategic planning simulation tool called MACTOR In this study, which is critical from the point of view of the prevailing paradigm, after acquainting professional athletes in the fields of football, athletics, wrestling, weightlifting, and handball with communication literacy, they were asked to use the actor-actor and actor-goal matrices. Are literate, choose. The results in the output of the software showed that the professional athletes of the selected disciplines are weak in their communication with specialized literacy in body language, intercultural communication, advertising literacy, The third generation of the web, which expanded after 2010 and conceptually led to two -way interaction between users and the very popular social networks formed in this generation, leading to this high awareness of communication technology literacy. The study also shows the benefits of using new software to examine the development and development opportunities of sports communication studies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Actor Analysis
  • Communication Literacy
  • MACTOR
  • Professional Sports