نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری بین الملل مدیریت ورزشی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
2 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه چارچوب سیستم آموزش پایدار مبتنی بر شبکه ارتباطات جامعه یادگیرنده در حوزه تربیتبدنی مدارس عراق انجام شد. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون (کلارک و بروان، 2006)، انتخاب شد. مشارکت کنندگان شامل کلیه صاحبنظران علمی (اساتید دانشگاهی)، اجرایی (مدیران و کارشناسان) و فنی (معلمان خبره تربیت بدنی) آگاه و مسلط به موضوع پژوهش در عراق بودند. تعداد نمونه بر حسب رسیدن به اشباع نظری 17 نفر برآورد گردید. نمونهگیری به روش قضاوتی (با تاکید بر دانش و تجربه) انجام شد. ابزار پژوهش شامل مصاحبه نیمه هدایت شده با دو روش گفتگوی حضوری و مجازی بود. روایی نتایج از طریق ضریب توافق بین مصححان کدگذاری (72/0) ارزیابی و تایید گردید. جهت کدگذاری یافتهها از روش کدگذاری چهار مرحلهای تماتیک استفاده شد. مفاهیم مستخرج شامل 159 کد مفهومی، 50 مضمون فرعی، 19 مضمون اصلی و 7 مضمون کلی است. توالی روابط نظری بین تمهای این چارچوب مفهومی به صورت زمینهیابی تربیت بدنی پایدار و مشارکتپذیر، بسترسازی نظام آموزشی برای توسعه پایدار تربیت بدنی، غنیسازی الگوی آموزش تربیت بدنی، مشارکت پذیری محیط یادهی-یادگیری تربیت بدنی، پایدارسازی منابع آموزشی- ورزشی، ظرفیتسازی فرصتهای یادگیری پایدار تربیت بدنی و کارکردهای تربیت بدنی یادگیرنده و پایدار مدارس عراق است. براساس چارچوب مفهومی میتوان گفت که دستیابی به اهداف و استانداردهای آموزش پایدار در تربیت بدنی مدارس عراق نیازمند شکلگیری جامعه یادگیرنده و مشارکتپذیر است و برای تحقق آن یک روند تحول محیطی، ساختاری و رفتاری بایستی برنامهریزی و اجرا شود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Conceptual Framework for a Sustainable Education System Based on a Learning Community Network: A Case Study of Schools’ Physical Education in Iraq
نویسندگان [English]
- Hussein majid farhan al-attabi 1
- Homayoun abbasi 2
- Shirin Zardashtian 2
- Hossein Eydi 2
1 PhD student in International Sports Management, Razi University, Kermanshah, Iran.
2 Associate Professor of Sports Management, Razi University, Kermanshah, Iran
چکیده [English]
The present study aimed to provide a framework for a sustainable education system based on a learning community network in the field of physical education in Iraqi schools. A qualitative research method with a thematic analysis approach (Clarke & Braun, 2006) was selected. Participants included all academic experts (university professors), executive (managers and experts), and technical (experienced physical education teachers) who were knowledgeable and proficient in the research topic in Iraq. The sample size was estimated at 17 based on reaching theoretical saturation. Sampling was done through purpose sampling (with an emphasis on knowledge and experience). The research instrument included semi-structured interviews conducted through both in-person and virtual conversations. The validity of the results was evaluated and confirmed through the inter-rater reliability coefficient (0.72). The extracted concepts include 159 conceptual codes, 50 sub-themes, 19 main themes, and 7 general themes,. The sequence of theoretical relationships between the themes of this conceptual framework is as follows: creating a foundation for sustainable and participatory physical education, creating a system of education for the sustainable development of physical education, enriching the physical education teaching model, enhancing the participation of the physical education learning environment, sustaining educational and sports resources, capacity building for sustainable physical education learning opportunities, and the functions of learner and sustainable physical education in Iraqi schools. Based on the conceptual framework, it can be said that achieving the goals and standards of sustainable education in physical education in Iraqi schools requires the formation of a learning and participatory community,.
کلیدواژهها [English]
- School sports
- educational sustainability
- collaborative learning
- educational model
- physical education in Iraq