با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز

2 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز

3 استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز

4 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز

5 دانشیار گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز

10.30473/jsm.2025.73528.1945

چکیده

تغییرات سریع سازمان‌ها و محیط‌های کاری در نتیجه پیشرفت تکنولوژی و جهانی شدن، سازمان‌ها را به سمت استفاده از تیم‌ها سوق داده است و روش‌های تقویت مهارت کار تیمی افراد، مورد توجه قرار گرفته است. لذا با توجه به محبوبیت چشمگیر ورزش‌های الکترونیک، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ورزش‌های الکترونیک بر تقویت مهارت کار تیمی کاربران انجام شد. بدین‌منظور دانشجویان کارشناسی رشته تربیت بدنی (40 شرکت‌کننده پسر با میانگین سنی تقریباً 20 سال) به شکل تصادفی انتخاب و پس از اخذ رضایت ایشان، باز هم به‌طور تصادفی در دو گروه، یعنی گروه بازی و گروه کنترل قرار گرفتند. گروه بازی در قالب تیم‌های دو نفره به مدت هشت هفته به ورزش الکترونیک پرداختند. نتایج بازی‌ها جهت سنجش عملکرد تیم‌ها ثبت شد. برای سنجش تغییرات مهارت کار تیمی هم از پرسشنامه "نقش تیمی بلبین" استفاده شد. یافته‌ها با استفاده از روش‌ آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند. نتایج نشان‌دهنده بهبود عملکرد تیم‌ها از هفته چهارم به بعد و تقویت مهارت‌های کار تیمی در اعضای گروه بازی پس از پایان هشت هفته است. این یافته‌ها به معرفی ورزش الکترونیک به عنوان ابزاری فراتر از سرگرمی و گزینه‌ای ارزشمند برای توسعه مهارت کار تیمی کمک می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Effects of E-Sports on the Improvement TeamWorking Skills (A Case Study EA Sports FC 24)

نویسندگان [English]

  • Maryam Imanian 1
  • Amin khatibi 2
  • Sedighe Heydarinejad 3
  • Esmaeil Veisia 4
  • Esmaeel Saemi 5

1 PhD Student in Sports Management, Faculty of Sport Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

2 Associate Professor of Sport Management, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.

3 Professor of Sport Management, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.

4 Assistant Professor of Sport Management, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.

5 Associate Professor of Motor Behavior, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.

چکیده [English]

Rapid changes in organizations and work environments, driven by technological advancements and globalization, have propelled organizations towards a team-based approach. Consequently, methods to enhance individuals' teamwork skills have gained significant attention. Given the remarkable popularity of electronic sports, this study aimed to investigate the impact of electronic sports on strengthening teamwork skills among users. To this end, undergraduate students majoring in physical education (40 male participants with an average age of approximately 20 years) were randomly selected. After obtaining their consent, they were randomly assigned to two groups: the gaming group and the control group. The gaming group engaged in electronic sports in pairs for eight weeks. Game results were recorded to measure team performance. The Belbin Team Role questionnaire was used to assess changes in teamwork skills. The data were analyzed using multivariate analysis of covariance. Results indicated an improvement in team performance from the fourth week onwards and a strengthening of teamwork skills among members of the gaming group after the eight-week period. These findings contribute to the recognition of electronic sports as a tool beyond entertainment, offering a valuable option for developing teamwork skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teamwork skills
  • E-Sports
  • Cooperative Video Game
  • FIFA Game