نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
چکیده
پژوهش حاضر باهدف ارائه مدل تأثیر استراتژی تحول ویس بورد بر تعالی استراتژیهای ارتباطات و روابط عمومی معاونت تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزشوپرورش، طراحی و اجرا گردید. راهبرد پژوهش آمیخته اکتشافی متوالی(کیفی-کمی) و از نظر هدف نظری و کاربردی بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل خبرگان حوزه مدیریت ورزشی بودند که در خصوص موضوع پژوهش تجربه و آگاهی لازم داشتند (انجام حداقل دو پژوهش در راستای موضوع پژوهش حاضر)، همچنین مدیران و کارکنان روابط عمومی تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و مدیران معاونت تربیتبدنی و سلامت آموزشوپرورش بودند (16 نفر). روش نمونهگیری در بخش کیفی غیرتصادفی از نوع هدفمند میباشد. در بخش کمی جامعة آماری شامل تمام کارکنان معاونت تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزشوپرورش به تعداد 84 نفر بود. با توجه به تعداد کم نمونه پژوهش، تمامی کارکنان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. از این تعداد از کارکنان، 68 نفر بهصورت صحیح به پرسشنامهها پاسخ دادند. توزیع پرسشنامهها بهصورت حضوری انجام شد. ابزار پژوهش حاضر شامل مصاحبههای نیمه ساختارمند (متغیر تعالی استراتژیهای ارتباطات و روابط عمومی) و پرسشنامه تحول سازمانی ویس بورد (2003) بود. جهت بررسی دادههای بخش کیفی از کدگذاری باز و محوری استفاده گردید و در بخش کمی از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. کلیة روند تجزیهوتحلیل دادههای کمی پژوهش حاضر در نرمافزارهای SPSS نسخة 24 و Smart PLS نسخة 2 انجام گردید. نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که مقدار t-value برای روابط مدل از بازه 58/2 و 58/2- میباشد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Model of the Impact of Weisbord’s Transformation Strategy on the Excellence of Communication and Public Relations Strategies in the Department of Physical Education and Health, Ministry of Education
نویسندگان [English]
- Fereshteh Rabiei
- Sepideh Ghotnian
- Zohreh Afsharmand
- Motahareh Moslehi
Department of Physical Education and Sport Sciences, Isl.C.,Islamic Azad University, Islamshahr, Iran
چکیده [English]
A model to examine the impact of Weisbord’s transformation strategy on the excellence of communication and public relations strategies in the Department of Physical Education and Health of the Ministry of Education was developed. The research followed a sequential exploratory mixed-method strategy (qualitative–quantitative) and it was both theoretical and applied in nature. The qualitative statistical population consisted of experts in the field of sports management who had relevant experience and knowledge on the research topic (having at least two related studies), as well as public relations managers and staff from the Department of Physical Education and Health, and administrators from the Ministry of Education (a total of 16 individuals). The sampling method in the qualitative phase was purposive and non-random. In the quantitative phase, the statistical population included all 84 staff members of the Department of Physical Education and Health at the Ministry of Education. Due to the limited number of individuals, the entire population was selected as the research sample. In total, 68 individuals provided valid responses to the distributed questionnaires. The distribution was conducted in person. The research tools consisted of semi-structured interviews (focused on the variable of communication and public relations strategy excellence) and the Weisbord Organizational Transformation Questionnaire (2003). For qualitative data analysis, open and axial coding were applied, while structural equation modeling (SEM) was used for the quantitative phase. Quantitative data were analyzed using SPSS version 24 and Smart PLS version 2.
کلیدواژهها [English]
- Organizational excellence
- communication
- public relations
- education
- physical education