نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 ااستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
3 استاد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه کربلا، کربلا، عراق
4 دانشیار دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
چکیده
هدف از این مطالعه، تحلیل تجربه زیسته ذینفعان مختلف صنعت فوتبال عراق در ارزیابی ارتباط بین سواد ارتباطی و کیفیت زندگی آنها بود. در این مطالعه کیفی، از رویکرد پدیدارشناسی توضیفی استفاده شد. در این راستا، ذینفعان اصلی شامل هواداران، ورزشکاران، مربیان، داوران، مدیران ارشد و عملیاتی فدراسیون فوتبال عراق، مدیران و کارشناسان باشگاههای فوتبال حرفهای، فدراسیون آسیایی و جهانی، رسانهها، اسپانسرها و شرکتهای مالک فعال در صنعت فوتبال عراق بهعنوان مشارکتکنندگان هدفمند انتخاب شدند و در مجموع 20 نفر در این مطالعه بصورت هدفمند، مشارکت نمودند. برای تفسیر و تجزیه و تحلیل دادهها، از رویکرد هفتمرحلهای کلایزی برای تولید دستهها و زیرمجموعهها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که پنج محور اصلی بر کیفیت زندگی ذینفعان تأثیرگذار هستند: مهارتهای بنیادی نامطلوب، آگاهی مناسب از ابعاد تعامل، پشتیبانی اجتماعی و رضایت کلی از زندگی، سطح پایین تحلیلگری، و نگرشهای متنوع. یافتهها بیانگر این است که برخی از ذینفعان با مهارتهای بنیادی نامطلوب و سطح پایین تحلیلگری مواجهاند که میتواند به کاهش کیفیت زندگی آنها منجر شود. از طرف دیگر، آگاهی مناسب از ابعاد تعامل و پشتیبانی اجتماعی مثبت به بهبود رضایت کلی از زندگی کمک میکند. همچنین، نگرشهای متنوع نسبت به تأثیر سواد ارتباطی نشان میدهد که برخی گروهها هنوز به درک کامل تأثیرات آن دست نیافتهاند. به طور کلی، این پژوهش بر لزوم توجه به ارتقاء سواد ارتباطی و ایجاد آگاهی در میان ذینفعان فوتبال تأکید میکند و پیشنهاد میدهد که برنامههای آموزشی و حمایتی برای بهبود مهارتهای ارتباطی و افزایش تأثیرات مثبت آن بر کیفیت زندگی تدوین شود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Lived Experience of Iraqi Football Industry Stakeholders Regarding Quality of Life and Communication Literacy
نویسندگان [English]
- Saad Ghazi Gasan 1
- Alireza Zamani Nukaabadi 2
- alaa Fahayyih Jawad 3
- Khosro Jalali 4
1 Ph.D. student of sport management, Sport sciences department, Isfahan (Khorasgan) branch, Islamic Azad University Isfahan, Iran
2 Assistant professor of Sport Management, Sport sciences department, Isfahan (Khourasgan) branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
3 Full professor of Sport Management, Sport sciences department, Kerbala University, Kerbala, Iraq.
4 Associate professor, Sport sciences department, Isfahan (Khorasgan) branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
چکیده [English]
The aim of this study was to analyze the lived experiences of various stakeholders in the Iraqi football industry in evaluating the relationship between communication literacy and their quality of life. This qualitative study employed a descriptive phenomenological approach. Key stakeholders included fans, athletes, coaches, referees, senior and operational managers of the Iraqi Football Federation, managers and experts from professional football clubs, Asian and global football federations, media, sponsors, and active companies in the Iraqi football industry. A total of 20 participants were purposively selected for this study. For data interpretation and analysis, a seven-step Colaizzi method was used to generate categories and subcategories. The research findings revealed five main factors impacting stakeholders' quality of life: inadequate fundamental skills, appropriate awareness of interaction dimensions, social support and overall life satisfaction, low analytical thinking, and diverse attitudes. The findings indicate that some stakeholders face inadequate fundamental skills and low analytical thinking, which may lead to a decrease in their quality of life. Conversely, appropriate awareness of interaction dimensions and positive social support contribute to improved overall life satisfaction. Additionally, the diverse attitudes toward communication literacy impact suggest that some groups have not yet fully grasped its effects. Overall, this research highlights the need for enhancing communication literacy and raising awareness among football stakeholders, recommending the development of educational and supportive programs to improve communication skills and increase awareness of its positive effects on quality of life.
کلیدواژهها [English]
- Communication Literacy
- Quality of Life
- Football Industry
- Key Stakeholders
- Lived experience
- Iraq