تبلیغات در ورزش
قاسم زارعی؛ سیدعلی نقوی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، شبیهسازی تأثیر ارتباطات یکپارچه بازاریابی بر جذب گردشگران ورزشی استان اردبیل بود. اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ از ﻧﻈﺮ ﻫﺪف ﯾﮏ ﭘﮋوﻫﺶ اﮐﺘﺸﺎﻓﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ روش ﭘﮋوﻫﺶ آﻣﯿﺨﺘﻪ و ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ اﺳﺘﺪﻻل ﻗﯿﺎﺳﯽ - اﺳﺘﻘﺮاﯾﯽ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ 15 ﻧﻔﺮ از ﺧﺒﺮﮔﺎن ﻧﻈﺮی و ﺧﺒﺮﮔﺎن ﺗﺠﺮﺑﯽ ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، شبیهسازی تأثیر ارتباطات یکپارچه بازاریابی بر جذب گردشگران ورزشی استان اردبیل بود. اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ از ﻧﻈﺮ ﻫﺪف ﯾﮏ ﭘﮋوﻫﺶ اﮐﺘﺸﺎﻓﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ روش ﭘﮋوﻫﺶ آﻣﯿﺨﺘﻪ و ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ اﺳﺘﺪﻻل ﻗﯿﺎﺳﯽ - اﺳﺘﻘﺮاﯾﯽ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ 15 ﻧﻔﺮ از ﺧﺒﺮﮔﺎن ﻧﻈﺮی و ﺧﺒﺮﮔﺎن ﺗﺠﺮﺑﯽ بود. ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺑﻪ روش ﻏﯿﺮاﺣﺘﻤﺎﻟﯽ و ﺑﻪﺻﻮرت ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ ﺑﻮده و اﺑﺰار ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎ، ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ بود. در ﺑﺨﺶ ﮐﯿﻔﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده روش ﺗﺤﻠﯿﻞ تم ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻣﻘﻮﻟﻪﻫﺎی اﺻﻠﯽ و ﻓﺮﻋﯽ ابزارهای ارتباطات یکپارچه بازاریابی ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪ. ﺳﭙﺲ در بخش کمی معیارهای ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﯿﻔﯽ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش دلفی فازی اولویتبندی شد در نهایت تأثیر ارتباطات یکپارچه بازاریابی بر جذب گردشگران ورزشی ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روﯾﮑﺮد ﻣﺪلﺳﺎزی ﻋﺎﻣﻞﺑﻨﯿﺎن شبیهسازی شد. ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ در ﻓﺎز ﮐﯿﻔﯽ ﺑﺎ ﻧﺮماﻓﺰار Maxqda20 و در ﻓﺎز ﮐﻤﯽ ﺑﺎ ﻧﺮماﻓﺰارهای Excel و AnyLogic اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. بر اساس نتایج پژوهش 22 کد اولیه، 14 تم فرعی و 5 تم اصلی احصا شد. نتایج نشان داد که از بین ابزارهای ارتباطات یکپارچه بازاریابی، میزان تأثیرگذاری تبلیغات از سایر ابزارها بیشتر است و بازاریابی مستقیم، فروش حضوری، پیشبرد فروش و روابط عمومی در رتبه-های بعدی تأثیرگذاری قرار دارند. همچنین خروجی ﺷﺒﯿﻪﺳﺎزی نشان داد، ﻣﺪل اراﺋﻪﺷﺪه ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑـﺮآورد ﻣﻨﺎﺳـﺒﯽ از آﺗﯿـﻪ جذب گردشگران ورزشی در استان اردبیل را اراﺋﻪ دهد.
تبلیغات در ورزش
ارمان پرزیوند؛ اکبر جابری؛ کوروش قهرمان تبریزی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش نسبی بازاریابی شبکههای اجتماعی در نگرش به مصرف کالای ورزشی ایرانی با میانجیگری پاسخ مشتری بود. این مطالعه یک پژوهش پیمایشی از انواع کاربردی بوده که بهشکل میدانی انجام گرفت. جامعة آماری این پژوهش را مشتریان کالاهای ورزشی شهر کرمان تشکیل دادهاند. 385 نفر از مشتریان بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه در روش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش نسبی بازاریابی شبکههای اجتماعی در نگرش به مصرف کالای ورزشی ایرانی با میانجیگری پاسخ مشتری بود. این مطالعه یک پژوهش پیمایشی از انواع کاربردی بوده که بهشکل میدانی انجام گرفت. جامعة آماری این پژوهش را مشتریان کالاهای ورزشی شهر کرمان تشکیل دادهاند. 385 نفر از مشتریان بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه در روش مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها با اقتباس از سه پرسشنامه طراحی شد که شامل پرسشنامة بازاریابی شبکههای اجتماعی کیم و کو (2012)، پرسشنامة نگرش به مصرف کالای ایرانی بهمنی (2012) و پرسشنامة پاسخ مشتری گلشنی (2018) بودند. از روایی سازه، صوری و محتوا برای تأیید روایی ابزار و از آلفای کرونباخ جهت ارزیابی پایایی ابزار استفاده گردید. برای آزمون فرضیهها از روش الگویابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS و LISREL8.8 استفاده شد. نتایج نشان داد بازاریابی شبکههای اجتماعی بر پاسخ مشتری و نگرش به مصرف کالای ورزشی ایرانی تأثیر مثبت و معناداری داشته و پاسخ مشتری نیز بر نگرش به مصرف کالای ایرانی تأثیرگذار بوده است. همچنین نتایج پژوهش حاکی از آن بود بازاریابی شبکههای اجتماعی هم بهصورت مستقیم و هم از طریق متغیر میانجی پاسخ مشتری بر نگرش به مصرف کالای ورزشی ایرانی تأثیر مثبت و معناداری دارد. شاخصهای برازش نیز حاکی از روایی و برازش مطلوب مدل پژوهش بوده است.
تبلیغات در ورزش
حسن خورسندی؛ احسان اسداللهی؛ شهریار خرازیان
چکیده
برندهای ورزشی همواره بدنبال روشهای اثربخش تبلیغاتی در رسانهها برای کنترل رفتار خرید مصرفکنندگان میباشند، لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر شخصیتهای تبلیغاتی در رسانههای اجتماعی بر آگاهی از برندهای ورزشی با هدف ایجاد قصد خرید در مصرفکننده بود. روش پژوهش از نظر ماهیت و هدف از نوع کاربردی و از منظر روش تحلیل دادهها از نوع ...
بیشتر
برندهای ورزشی همواره بدنبال روشهای اثربخش تبلیغاتی در رسانهها برای کنترل رفتار خرید مصرفکنندگان میباشند، لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر شخصیتهای تبلیغاتی در رسانههای اجتماعی بر آگاهی از برندهای ورزشی با هدف ایجاد قصد خرید در مصرفکننده بود. روش پژوهش از نظر ماهیت و هدف از نوع کاربردی و از منظر روش تحلیل دادهها از نوع توصیفی همبستگی بود که جمعآوری دادهها به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مصرفکنندگان محصولات برندهای ورزشی در شهر مشهد به تعداد نامحدود میباشد. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران با برآورد واریانس نمونه اولیه، تعداد 384 نفر تعیین که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته شخصیتهای تبلیغاتی، پرسشنامه استاندارد آگاهی از برند گیل و همکاران (2007) و پرسشنامه استاندارد قصد خرید بک و کینگ (2011) صورت پذیرفت. بعد از تایید روایی صوری، روایی سازه و پایایی ابزار، تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. یافتهها نشان داد که شخصیتهای تبلیغاتی انسانی، حیوانی، طبیعت و مناظر، اشیاء و ماشینآلات، گیاهان و میوهها، تاثیر مستقیم و معناداری از طریق آگاهی برند بر قصد خرید دارند اما متغیر شخصیت تبلیغاتی ساختمانها و سازههای نمادین از طریق آگاهی برند تاثیر مستقیم و معناداری بر قصد خرید ندارد. با استفاده از نتایج پژوهش حاضر مسئولین بازاریابی و فروش برندهای ورزشی میتوانند برای افزایش اثربخشی تبلیغات خود در رسانهها، از شخصیتهای تبلیغاتی در برندسازی و مدیریت برند خود کمک بگیرند تا در مصرفکننده قصد خرید ایجاد کنند.
تبلیغات در ورزش
نادیا کهریزی؛ محمد پیری؛ جواد کریمی
چکیده
رسانههای اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ بهعنوان ﻳﻚ ﭘﻠﺘﻔﺮم ﺑﺮاى اﻧﺠﺎم فعالیتهای ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻰ و ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺗﻰ اﺳﺘﻔﺎده میشوند. پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش تبلیغات احساسی محصولات تندرستی در شبکههای اجتماعی برجذب ذهنی مصرفکنندگان نوجوان و جوان (مطالعه موردی شبکه اجتماعی روبیکا) طراحی و اجرا گردید. روش پژوهش حاضر همبستگی بود. جامعة آماری ...
بیشتر
رسانههای اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ بهعنوان ﻳﻚ ﭘﻠﺘﻔﺮم ﺑﺮاى اﻧﺠﺎم فعالیتهای ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻰ و ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺗﻰ اﺳﺘﻔﺎده میشوند. پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش تبلیغات احساسی محصولات تندرستی در شبکههای اجتماعی برجذب ذهنی مصرفکنندگان نوجوان و جوان (مطالعه موردی شبکه اجتماعی روبیکا) طراحی و اجرا گردید. روش پژوهش حاضر همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش شامل تمامی مصرفکنندگان جوان بودند که بهصورت منظم در فعالیتهای شبکههای اجتماعی در این فضاها حضورداشتهاند. تعداد دقیق این افراد نامشخص بود. با توجه به فرمول حجم نمونة کوکران در شرایط نامشخص بودن جامعة آماری و همچنین پراکندگی بالای جامعة آماری، تعداد 381 نفر بهعنوان نمونة پژوهش انتخاب شدند. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از آزمون معادلات ساختاری در نرمافزارهای اسپیاساس و ایموس استفاده شد. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻛﻠﻴﺪى مدلسازی ﻣﻌﺎدﻟﻪ ﺳﺎﺧﺘﺎرى رواﻳﻰ و اﻋﺘﺒﺎر ﻣﺪل ﻓﻌﻠﻰ و اﺛﺮ معنیدار اﻧﺘﻈﺎر ﻋﻤﻠﻜﺮد، اﻧﮕﻴﺰش ﻟﺬت ﺟﻮﻳﺎﻧﻪ، ﺗﻌﺎﻣﻞ، ارزش اﻃﻼﻋﺎﺗﻰ و اﻫﻤﻴﺖ ادراکشده را ﺑﺮ روى ﻗﺼﺪ ﺧﺮﻳﺪ ﻧﺸﺎن دادﻧﺪ. اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺮﺧﻰ دستورالعملهای ﻋﻤﻠﻰ و ﻧﻈﺮى را در ﺧﺼﻮص ﺷﻴﻮه برنامهریزی و پیادهسازی مؤثر ﺗﺒﻠﻴﻐﺎت ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻰ ﺑﺮ روى پلتفرمهای رسانههای اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ ارائه میکند.
تبلیغات در ورزش
علیرضا اسفندیاری؛ نسرین عزیزیان کهن؛ مهرداد محرم زاده
چکیده
The aim of the present study is to present a model of developing a sports and tourism ecosystem with the mediating role of electronic commerce. This research was quantitative and applied in terms of purpose with a survey approach. The statistical population consisted of experts and professionals in sports management, including a combination of sports managers, tourism experts, and e-commerce specialists related to sports and ecosystem (a total of 70 individuals). Considering the researcher's access to the list of individuals in the population, the sample size was determined to be 59 individuals ...
بیشتر
The aim of the present study is to present a model of developing a sports and tourism ecosystem with the mediating role of electronic commerce. This research was quantitative and applied in terms of purpose with a survey approach. The statistical population consisted of experts and professionals in sports management, including a combination of sports managers, tourism experts, and e-commerce specialists related to sports and ecosystem (a total of 70 individuals). Considering the researcher's access to the list of individuals in the population, the sample size was determined to be 59 individuals based on the Morgan table. Sampling was done using purposive sampling and with the use of the theoretical saturation index. The data collection tool was a researcher-made questionnaire that included three variables: development of the sports ecosystem, tourism, and electronic commerce. Additionally, Cronbach's alpha coefficient was used to assess reliability, which showed desirable values for all three variables and the overall questionnaire, with values of 0.81, 0.79, 0.82, and 0.80, respectively. Structural-interpretive modeling approach was used with the (PLS3) software. The tests used included tests for normality, standard deviation, significance, and correlation. The analysis results showed a significant relationship between electronic commerce and tourism. Furthermore, there was a significant relationship between the development of the sports ecosystem and electronic commerce. However, there was no significant relationship between the development of the sports ecosystem and tourism, and the mediating role of the electronic commerce variable in the relationship between the development of the sports ecosystem and tourism was confirmed.
تبلیغات در ورزش
میرسردار رضوانی؛ محمدرحیم نجفزاده؛ جعفر برقی مقدم؛ حمید جنانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل بازاریابی اینترنتی مبتنی بر درک پذیرش فناوری در جذب گردشگران ورزشی انجام شد. این تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی و کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه گردشگران ورزشی بود که طی سال 1401 استان آذربایجان شرقی را به عنوان مقصد گردشگری ورزشی خود برگزیده بودند که تعداد آنها در حدود 3600 نفر بود که بر اساس فرمول کوکران ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل بازاریابی اینترنتی مبتنی بر درک پذیرش فناوری در جذب گردشگران ورزشی انجام شد. این تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی و کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه گردشگران ورزشی بود که طی سال 1401 استان آذربایجان شرقی را به عنوان مقصد گردشگری ورزشی خود برگزیده بودند که تعداد آنها در حدود 3600 نفر بود که بر اساس فرمول کوکران و با روش نمونهگیری غیراحتمالی و در دسترس، حجم نمونه برابر 347 نفر به دست آمد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه درک پذیرش فناوری دیویس (1989)، بازاریابی اینترنتی رمضانیان (1390) و جذب مشتریان گیب (2005) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون، مدلسازی معادلات ساختاری و سوبل در نرمافزارهای SPSS و Amos و در سطح معنیداری 05/0 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین بازاریابی اینترنتی، درک پذیرش فناوری و جذب گردشگر رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (05/0>p)، مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است و بازاریابی اینترنتی (001/0=p؛ 69/7=t) و درک پذیرش فناوری (001/0=p؛ 01/9=t) بر جذب گردشگران و درک پذیرش فناوری نیز بر بازاریابی اینترنتی تاثیر مثبت و معنیداری دارد (001/0=p؛ 70/9=t) و بازاریابی اینترنتی در تاثیر درک پذیرش فناوری بر جذب گردشگران ورزشی نقش میانجی ایفا میکند (001/0=p؛ 86/7=t). بنابراین اگر افزایش درک سودمندی و سهولت در استفاده از فناوری از سوی گردشگران با بکارگیری بازاریابی اینترنتی مناسب از سوی بازاریابان صنعت گردشگری ورزشی همراه باشد، گردشگران ورزشی روزبه روز افزایش خواهند داشت.
تبلیغات در ورزش
مهدی فتیلی؛ شهرام غلامرضایی؛ سیاوش خداپرست
چکیده
این پژوهش با هدف طراحی الگوی توسعه برند تیم فوتبال فولاد خوزستان انجام شد. بدین منظور از جامعه آماری اساتید دانشگاه در حوزه مدیریت بازاریابی، مدیریت ورزشی، مدیران باشگاه فوتبال فولاد خوزستان که در حوزه برندگذاری تجارب، تالیف ها و آثار علمی پژوهشی دارا بودند به روش نمونه گیری گلوله برفی 13 نفر انتخاب شدند. همچنین از میان تماشاگران ...
بیشتر
این پژوهش با هدف طراحی الگوی توسعه برند تیم فوتبال فولاد خوزستان انجام شد. بدین منظور از جامعه آماری اساتید دانشگاه در حوزه مدیریت بازاریابی، مدیریت ورزشی، مدیران باشگاه فوتبال فولاد خوزستان که در حوزه برندگذاری تجارب، تالیف ها و آثار علمی پژوهشی دارا بودند به روش نمونه گیری گلوله برفی 13 نفر انتخاب شدند. همچنین از میان تماشاگران و حامیان باشگاه فوتبال فولاد خوزستان از جمعیت حاضر در استادیوم در زمان برگزاری مسابقه فوتبال بطور تصادفی تعداد 250 نفر انتخاب شدند و در تحقیق شرکت کردند. ابزار گردآوری داده های کیفی مصاحبه و تحلیل مضمون بود و برای گرد آوری داده های کمی از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. داده های بدست آمده کیفی با تحلیل مضمون و روش دلفی فازی مورد تحلیل قرار گرفت تا شاخص های سازنده مدل توسعه برند باشگاه فولاد شناسایی شود. پس از طراحی مدل مفهومی، داده های کم با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و مدل توسعه برند باشکاه فولاد خوزستان طراحی بدست آمد. از نرم افزارهای MAXQDA، SPSS و AMOS نسخه 21 برای تجزیه وتحلیل آماری داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد توسعه برند باشگاه فولاد خوزستان در 7 حیطه اصلی عوامل داخلی، عوامل خارجی، هواداران، امکانات/تجهیزات، سازمان/مدیریت، مربیان/فنی، عملکرد/نتایج و با تعداد 44 شاخص قابل پیگیری است و بر اساس نتایج تحلیل مسیر معادلات ساختاری مدل ویژه توسعه برند باشگاه فولاد خوزستان طراحی شد.
تبلیغات در ورزش
مهدی رحیمی افشار؛ حمید قاسمی؛ معصومه حسینی؛ سعید جعفری
چکیده
این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی؛ از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی و بهطور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی مدیریت ورزشی دانشگاههای دولتی تهران، کارشناسان سازمان ورزش شهرداری تهران و هیئتهای همگانی استان تهران که در حیطه بازاریابی ورزشی و ...
بیشتر
این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی؛ از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی و بهطور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی مدیریت ورزشی دانشگاههای دولتی تهران، کارشناسان سازمان ورزش شهرداری تهران و هیئتهای همگانی استان تهران که در حیطه بازاریابی ورزشی و ورزش همگانی فعالیت میکردند بود. روش نمونهگیری پژوهش تصادفی ساد، متناسب با حجم جامعه که نامحدود بود و با استناد به جدول کرجسی و مورگان تعداد 384 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند و همین تعداد پرسشنامه بین جامعه آماری توزیع گردید. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساختهای که براساس پرسشنامه "ارتباطات بازاریابی یکپارچه "لی و پارک (2007)، پرسشنامه" آزمون مدل ارتباط علی ارتباطات بازاریابی یکپارچه" (IMC) و پرسشنامه "رفتار خرید مصرف کنندگان" ایزدپرست (1398) طراحی شده بود، استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار پژوهش توسط گروهی از اساتید صاحبنظر تأیید شد و پایایی آن نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. با توجه به نتایج آزمون تی تک نمونهای، همه متغیرهای ارتباطات بازاریابی یکپارچه شامل تبلیغات (70/5 t=)، ترویج (309/4 t=)، فروش شخصی (40/13 t=)، بازاریابی مستقیم (03/10 t=) در توسعه ورزش همگانی نقش مثبت و معناداری داشتند، ولی متغیر روابط عمومی (829/0 t=)، دارای ارتباط معنیداری نبود. همچنین نتایج آزمون رتبهای فریدمن نشان داد که به ترتیب فروش شخصی، بازاریابی مستقیم، تبلیغات، ترویج و روابط عمومی با توجه به میانگین رتبه هر کدام، دارای رتبه بالاتری به عنوان ابعاد ارتباطات بازاریابی یکپارچه در توسعه ورزش همگانی داشتند.
تبلیغات در ورزش
سیدمحمد کاشف؛ زهرا علی پور؛ میر حسن سید عامری
چکیده
این تحقیق به بررسی تأثیر تغییر رنگ لوگوی باشگاه پرسپولیس بر وفاداری هواداران با استفاده از مدل AIDA پرداخته است. هدف اصلی این مطالعه تحلیل چگونگی تأثیر تغییر رنگ لوگو، بر احساسات و واکنشهای هواداران و همچنین بررسی ارتباط این تغییرات با سطح وفاداری آنها نسبت به تیم میباشد. برای این منظور، 500 پرسشنامه از میان هواداران تیم پرسپولیس ...
بیشتر
این تحقیق به بررسی تأثیر تغییر رنگ لوگوی باشگاه پرسپولیس بر وفاداری هواداران با استفاده از مدل AIDA پرداخته است. هدف اصلی این مطالعه تحلیل چگونگی تأثیر تغییر رنگ لوگو، بر احساسات و واکنشهای هواداران و همچنین بررسی ارتباط این تغییرات با سطح وفاداری آنها نسبت به تیم میباشد. برای این منظور، 500 پرسشنامه از میان هواداران تیم پرسپولیس در دانشگاه هنر اسلامی تبریز جمعآوری شد و دادههای بهدستآمده با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار Smart PLS تحلیل گردید. نتایج نشان دادند که تغییر رنگها توانستهاند توجه و تمایل هواداران را جلب کنند و درواقع به ایجاد یک ارتباط عاطفی بین هواداران و تیم کمک کنند. همچنین، یافتهها بیانگر آن هستند که انتخاب رنگهای مناسب میتواند تأثیرات قابلتوجهی بر تعامل هواداران و افزایش وفاداری آنها به تیم داشته باشد. با این حال، نتایج پژوهش، محدودیتهایی نیز دارند، از جمله تمرکز بر رنگهای خاص و عدم بررسی سایر عناصر طراحی لوگو. این مطالعه پیشنهاد میکند که پژوهشهای آینده میتوانند به بررسی تأثیر سایر عناصر طراحی و تنوع رنگها بر وفاداری هواداران بپردازند. یافتههای این تحقیق میتواند به مدیران ورزشی در بهبود استراتژیهای بازاریابی و ارتباطی خود کمک کند.
تبلیغات در ورزش
احمد میرزاعلی؛ زین العابدین فلاح؛ اسرا عسگری
چکیده
تحقیق حاضر باهدف بررسی نقش رفتارهای شهروندی دیجیتال مدیران در محیط مجازی سازمان بر مشارکت کاری و مسئولیتپذیری کارکنان با توجه به نقش میانجی سواد رسانهای کارکنان سازمانهای ورزشی طراحی گردید. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی میباشد که از منظر هدف، جز تحقیقات کاربردی میباشد که بهصورت میدانی انجام گردید. روش تحقیق حاضر ازنظر ...
بیشتر
تحقیق حاضر باهدف بررسی نقش رفتارهای شهروندی دیجیتال مدیران در محیط مجازی سازمان بر مشارکت کاری و مسئولیتپذیری کارکنان با توجه به نقش میانجی سواد رسانهای کارکنان سازمانهای ورزشی طراحی گردید. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی میباشد که از منظر هدف، جز تحقیقات کاربردی میباشد که بهصورت میدانی انجام گردید. روش تحقیق حاضر ازنظر روش گردآوری دادهها، پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان (660 نفر) و فدراسیونهای ورزشی (1900 نفر) تشکیل میدهند (جمعاً: 2560). با توجه به فرمول حجم نمونه کوکران 335 نفر در نظر گرفته شد اما به دلیل احتمال ریزش نمونهها و مخدوش بودن پرسشنامه، از حداکثر تعداد نمونه (384 نفر) بهعنوان نمونه تحقیق استفاده شد. در انتخاب نمونههای تحقیق از روش نمونهگیری در دسترس استفاده گردید. ابزار گردآوری اطلاعات شامل 4 پرسشنامه استاندارد (مسئولیتپذیری اجتماعی، رفتار شهروندی دیجیتال، سواد رسانهای و مشارکت کاری) بود. در جهت بررسی دادههای تحقیق حاضر از روش معادلات ساختاری استفاده گرید. تمامی روند تجزیهوتحلیل تحقیق، در غالب نرمافزار اسپیاساس نسخه 20 و پیالاس نسخه 4 انجام گرفت. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که رفتار شهروندی دیجیتال تأثیر معناداری بر مسئولیتپذیری (254/0=تأثیر؛ 105/3=t)، سواد رسانهای (243/0=تأثیر؛ 610/3=t) و مشارکت کاری (234/0=تأثیر؛ 779/3=t) دارد. نتایج همچنین نشان داد که سواد رسانهای بر مسئولیتپذیری (219/0=تأثیر؛ 572/3=t) و مشارکت کاری (638/0 تأثیر؛ 084/17=t) تأثیر معناداری دارد. بر اساس نتایج بهدستآمده، توسعه رفتار شهروندی دیجیتال مدیران و ارتقاء سطح سواد رسانهای کارکنان میتواند نتایج مفیدی برای سازمان به همراه داشته باشد.
تبلیغات در ورزش
نجف کوثری؛ رضا صابونچی؛ علیرضا زند
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی الگوی مدیریت رفتارهای اخلاقی چهرههای مشهور ورزشی در فضای مجازی بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انتخاب شد. متخصصان رسانه، اعضای هیئتعلمی آشنا به موضوع تحقیق، مربیان و ورزشکاران مشهور فعال در فضای مجازی با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و 12 مصاحبه تا رسیدن به حد اشباع نظری انجام گرفت. سپس جهت اطمینان ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، طراحی الگوی مدیریت رفتارهای اخلاقی چهرههای مشهور ورزشی در فضای مجازی بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انتخاب شد. متخصصان رسانه، اعضای هیئتعلمی آشنا به موضوع تحقیق، مربیان و ورزشکاران مشهور فعال در فضای مجازی با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و 12 مصاحبه تا رسیدن به حد اشباع نظری انجام گرفت. سپس جهت اطمینان سه مصاحبه و درنهایت تا 15 نفر ادامه یافت. ابزار پژوهش شامل مصاحبه اکتشافی (نیمه ساختارمند) بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش تحلیل مضمون با روش پیشنهادی اترید-استرلینگ (2001) استفاده شد. از نرمافزار MaxQDA نسخه Pro بهمنظور تحلیل مصاحبهها و از نرمافزار iMindMap نسخه 10 بهمنظور ترسیم شبکه مضامین استفاده گردید. نتایج تحلیل مضمون فراگیر و ترسیم شبکه مضامین که با بهرهگیری از نظرات خبرگان شرکتکننده در پژوهش و همچنین مطالعه مبانی نظری است، نشان داد که بهمنظور مدیریت رفتارهای اخلاقی ورزشکاران و چهرههای مشهور ورزشی باید تدابیری در بخشهای مختلفی نظیر برنامهریزی، هماهنگی و سازماندهی، نظارت و ارزیابی و اقتصادی (بودجهبندی) باید داشت. نتایج این پژوهش میتواند به شکلگیری و پیادهسازی راهبردهای مؤثری برای مدیریت رفتارهای اخلاقی چهرههای مشهور ورزشی در فضای مجازی کمک کند.
تبلیغات در ورزش
امیر احمدی؛ اکبر آفرینش خاکی؛ طیبه زرگر؛ حسن قاسمعلیپور
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل راهبردهای بهبود اعتبار حامی تیم با تأکید بر رسانه در هواداران لیگ برتر فوتبال ایران با استفاده از آیندهپژوهی بود. نوع تحقیق، کاربردی و از نظر ماهیت، تحلیلی-اکتشافی بود. یک گروه 20 نفره از اساتید منتخب آشنا با حامیان مالی تیمهای ورزشی، برخی مدیران منتخب تیمهای لیگ برتر فوتبال، حامیان مالی تیمهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل راهبردهای بهبود اعتبار حامی تیم با تأکید بر رسانه در هواداران لیگ برتر فوتبال ایران با استفاده از آیندهپژوهی بود. نوع تحقیق، کاربردی و از نظر ماهیت، تحلیلی-اکتشافی بود. یک گروه 20 نفره از اساتید منتخب آشنا با حامیان مالی تیمهای ورزشی، برخی مدیران منتخب تیمهای لیگ برتر فوتبال، حامیان مالی تیمهای لیگ برتر و برخی هواداران منتخب، بهصورت نمونهگیری هدفمند از نوع معیاری، برای مصاحبههای کیفی دربارۀ موضوع پژوهش انتخاب شدند. سپس 15 نفر از جامعه آماری بخش قبلی، بهمنظور انجام تحلیل اثرات متقاطع اعلام آمادگی کردند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای ترکیبی پنل خبرگان و اثرات متقاطع میکمک استفاده شد. یافتهها نشان داد که مهمترین پیشرانهای بهبود اعتبار حامی تیم با تأکید بر رسانه در هواداران لیگ برتر فوتبال ایران، بهترتیب میزان تأثیرگذاری عبارتاند از: انتشار میزان تعهد و پایبندی حامی تیم به تعهدات خود، انتشار دستاوردها (موفقیتهای) حامی تیم در رسانه، انتشار برنامههای آینده حامی تیم برای تیم، انتشار نظرهای اعضای تیم درباره حامی تیم و انتشار خدمات مادی و معنوی حامی تیم به تیم. به مدیران رسانههای جمعی و رسانههای تخصصی باشگاههای لیگ برتر فوتبال (وبسایت و شبکههای اجتماعی در فضای مجازی) پیشنهاد میشود، براساس واقعیات به انعکاس دستاوردها، افتخارات و برنامههای حامیان مالی بپردازند و در این مسیر از صحهگذاری بازیکنان و کادر مربیگری و مدیریتی تیم بهره گیرند.
تبلیغات در ورزش
فریده محمودیان؛ زهره حسنی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی تأثیر تعامل طرفداران ورزشکاران حرفهای در شبکه اجتماعی اینستاگرام بر تصویر برند ورزشکار با نقش میانجی کیفیت رابطه، اصالت برند و وابستگی طرفداران بود. روش پژوهش، توصیفی–همبستگی بود و همه دانشجویان چهار دانشگاه دولتی غرب ایران (حدود 50 هزار نفر) جامعه آماری پژوهش را تشکیل دادند که 590 نفر از آنان بهعنوان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، شناسایی تأثیر تعامل طرفداران ورزشکاران حرفهای در شبکه اجتماعی اینستاگرام بر تصویر برند ورزشکار با نقش میانجی کیفیت رابطه، اصالت برند و وابستگی طرفداران بود. روش پژوهش، توصیفی–همبستگی بود و همه دانشجویان چهار دانشگاه دولتی غرب ایران (حدود 50 هزار نفر) جامعه آماری پژوهش را تشکیل دادند که 590 نفر از آنان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای آزمون فرضیهها از مدل معادله ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد، تعامل در اینستاگرام بهصورت غیرمستقیم با ضریب رگرسیونی 28/0 از طریق میانجیگری وابستگی طرفدار بر تصویر برند ورزشکار تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین ضریب رگرسیونی مسیر غیرمستقیم تأثیر تعامل در اینستاگرام بر تصویر برند از طریق متغیرهای کیفیت رابطه و وابستگی (22/0) بیشتر از نقش میانجیگری متغیرهای اصالت برند و وابستگی (10/0) در همین رابطه است؛ درنتیجه اگر ورزشکاران به روش استراتژیک و با برنامه از شبکههای اجتماعی اینستاگرام استفاده کنند و محتوای پستهای بهاشتراکگذاشتهشده خود را مدیریت کنند، به مزایای بالقوه دست خواهند یافت.
تبلیغات در ورزش
عابد محمودیان؛ سعید صادقی بروجردی؛ آکو ابراهیم فقی محمود؛ محسن حیدری توپکانلو
چکیده
در صنعت ورزش امروزی، بهرهگیری درست از شبکههای اجتماعی میتواند بهعنوان یک استراتژی به ایجاد تمایز برای برند تیمهای ورزشی در یک بازار بسیار رقابتی کمک کند. در این راستا، هدف از مقاله حاضر، تحلیل پاسخ هواداران به ویژگیهای برند تیمهای ورزشی در شبکه اجتماعی اینستاگرام است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بود. 577 پست در اینستاگرام ...
بیشتر
در صنعت ورزش امروزی، بهرهگیری درست از شبکههای اجتماعی میتواند بهعنوان یک استراتژی به ایجاد تمایز برای برند تیمهای ورزشی در یک بازار بسیار رقابتی کمک کند. در این راستا، هدف از مقاله حاضر، تحلیل پاسخ هواداران به ویژگیهای برند تیمهای ورزشی در شبکه اجتماعی اینستاگرام است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بود. 577 پست در اینستاگرام از دو تیم ورزشی فوتبال تجزیه و تحلیل شد که در آن عکسها بر اساس ویژگیهای مرتبط (موفقیت تیم، بازیکنان ستاره و سرمربی) و غیرمرتبط (نشان برند، مدیریت، تاریخ و سنت باشگاه، ارزشها و فرهنگ باشگاه، تصویر رویداد، حامی مالی، هواداران و استادیوم) با محصول طبقهبندی شدند. تجزیه و تحلیل آماری شامل تحلیل محتوای پستهای اینستاگرامی مربوط به تیمها و بررسی تعداد لایک و کامنتهای مرتبط با پستها بود. یافتهها نشان داد؛ بیشترین پست به اشتراک گذاشته شده از سوی هر دو تیم مربوط به موفقیت تیم، بازیکنان ستاره و سرمربی تیم بودند. همچنین بیشترین تعداد لایک و کامنتها مربوط به پستهایی با محتوای موفقیت تیم، بازیکنان ستاره، سرمربی، هواداران برای تیم استقلال و بیشترین تعداد لایک و کامنتها برای تیم پرسپولیس مربوط به پستهایی با محتوای تصویر رویداد، موفقیت، بازیکن ستاره و سرمربی بودند. این مطالعه اهمیت هر یک از ویژگیهای برند تیمهای ورزشی را در میان تعامل و درگیری آنلاین هواداران برجسته کرده است. پیشنهاد میشود مدیران بازاریابی و ورزشی تیمها درک بیشتری از نشانهشناسی تصاویر برای پستهای اینستاگرامی جهت افزایش تعداد کامنت و لایک و در نهایت افزایش تعامل با آنان داشته باشند.
تبلیغات در ورزش
محمدرسول خدادادی؛ یعقوب بدری آذرین؛ مهدی جهانگیری؛ مریم فریدفتحی
چکیده
تحقیق حاضر با هدف ارائه مدل تدوین مدل یکپارچگی ارتباطات در زنجیره تأمین خدمات ورزش همگانی ایران انجام گرفت. پژوهش حاضر با استفاده از طرح نظاممند نظریه دادهبنیاد و برمبنای رویکرد نگاشت شناختی فازی انجام شد. نمونهگیری بهصورت نظری و گلولهبرفی بود و با مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته با 18 نفر از متخصصان صنعت ورزش، ورزش همگانی ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف ارائه مدل تدوین مدل یکپارچگی ارتباطات در زنجیره تأمین خدمات ورزش همگانی ایران انجام گرفت. پژوهش حاضر با استفاده از طرح نظاممند نظریه دادهبنیاد و برمبنای رویکرد نگاشت شناختی فازی انجام شد. نمونهگیری بهصورت نظری و گلولهبرفی بود و با مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته با 18 نفر از متخصصان صنعت ورزش، ورزش همگانی و زنجیره تأمین اشباع نظری حاصل شد. از معیارهای قابلیت اعتماد تحقیقات کیفی برای بررسی روایی و از روش توافق دو کدگذار و کدگذاری پژوهشگر در فاصله زمانی مشخص برای بررسی پایایی استفاده شد. برای رسم نقشههای شناختی فازی و محاسبه شاخصهای مربوط به آن از نرمافزارهای Excel، FCMapper وFCM Expert استفاده شد. نتایج نشان داد که مدیریت یکپارچه ارتباطات در زنجیره تأمین خدمات ورزش همگانی با سه مقوله اصلی مدیریت روابط تأمینکنندگان، مدیریت ارتباطات داخلی و مدیریت روابط مشتریان مشخص میشود. ارتباطات صنایع خصوصی غیرورزشی، ارتباطات مراکز آموزشی، ارتباطات رسانهها، ارتباطات تأمینکنندگان دولتی غیرورزشی، ارتباطات تأمینکنندگان اصلی زنجیره، روابط بینالملل، سیستم گزارشگیری پویا، رفتارهای مشارکتی با مشتریان، فرهنگ تقدیر از مشتریان برتر، خدمات ارتباطات جانبی مشتریان، رسیدگی به شکایات، همکاری بین حلقهها، سرمایه اجتماعی زنجیره تأمین و اتحاد استراتژیک از مفاهیم اصلی این مقولهها بودند. همچنین شاخصهای مربوط به نقشههای شناختی بیانگر این بود که ارتباطات تأمینکنندگان اصلی زنجیره، ارتباطات رسانهها و همکاری بین حلقهها، بهترتیب دارای بیشترین درجه مرکزیتاند؛ یعنی بیشترین تأثیرگذاری را بر سیستم یکپارچگی ارتباطات در زنجیره تأمین ورزش همگانی دارند.
تبلیغات در ورزش
زهرا عبدالوهابی؛ مهدی کهندل؛ عباس خدایاری؛ علی زارعی
چکیده
تجارت الکترونیک یکی از این فناوریها است که در پشت نام بهظاهر سادهاش، مفهومی فراتر از آنچه در اذهان ماست پنهان شده است. هدف پژوهش حاضر، اعتباریابی عوامل شناساییشده مؤثر بر تجارت الکترونیک فدراسیون فوتبال ایران بود. روش تحقیق با توجه به هدف تحقیق آمیخته یا بهعبارتی ترکیبی بود. در این تحقیق ابتدا روش کیفی و سپس روش کمّی استفاده ...
بیشتر
تجارت الکترونیک یکی از این فناوریها است که در پشت نام بهظاهر سادهاش، مفهومی فراتر از آنچه در اذهان ماست پنهان شده است. هدف پژوهش حاضر، اعتباریابی عوامل شناساییشده مؤثر بر تجارت الکترونیک فدراسیون فوتبال ایران بود. روش تحقیق با توجه به هدف تحقیق آمیخته یا بهعبارتی ترکیبی بود. در این تحقیق ابتدا روش کیفی و سپس روش کمّی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش بر دو بخش بود: جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاه، کارشناسان و صاحبنظران بود. رشته تحصیلی و داشتن تألیفات علمی مرتبط با موضوع، دارابودن سمتهای مدیریتی و تجارب اجرایی در حوزه جامعه تجارت الکترونیک ازجمله شاخصهای انتخاب فهرست اولیه صاحبنظران بود. از روش نمونهگیری غیراحتمالی با انتخاب هدفمند و با حداکثر تنوع یا ناهمگونی استفاده شد. اندازه نمونه در این پژوهش برمبنای شاخص اشباع نظری برابر با 17 نفر بود. همچنین جامعه پژوهش در بخش کمّی، کارشناسان بازاریابی، بازاریابی ورزشی، آیتی و کارشناسان فدارسیون بودند که 370 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در مرحله کیفی مصاحبه باز بود و برمبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. در بخش کمّی، ابزار پژوهش پرسشنامه مستخرج از کدهای بخش کیفی بود که این قسمت با نرمافزار AMOS تجزیه و تحلیل شد. برمبنای تحلیل دادهها، 99 مفهوم اولیه، 19 مقوله اصلی و 6 هسته اصلی شناسایی شد. سپس 6 قضیه نظری براساس مدل پارادایمی نظریه دادهبنیاد برای مدلسازی تجارت الکترونیک فدراسیون فوتبال مطرح شد.
تبلیغات در ورزش
علی عسگر؛ سیروس احمدی؛ آزاده سید عالی نژاد
چکیده
امروزه شناخت عواملی که بر رفتارخرید مصرفکنندگان تأثیر میگذارند، در کانون توجه شرکتها قرار گرفتهاند. یکی از مهمترین اقدامات پیش روی مدیران سازمانها در این زمینه، توجه ویژه به موضوع نگرش است. هدف پژوهش حاضر، مطالعه تأثیر نگرش به تبلیغات و برند در رابطه بین تبلیغات انیمیشنی و شخصیتهای واقعی در جذب و قصد خرید مصرفکنندگان ...
بیشتر
امروزه شناخت عواملی که بر رفتارخرید مصرفکنندگان تأثیر میگذارند، در کانون توجه شرکتها قرار گرفتهاند. یکی از مهمترین اقدامات پیش روی مدیران سازمانها در این زمینه، توجه ویژه به موضوع نگرش است. هدف پژوهش حاضر، مطالعه تأثیر نگرش به تبلیغات و برند در رابطه بین تبلیغات انیمیشنی و شخصیتهای واقعی در جذب و قصد خرید مصرفکنندگان بود. روش تحقیق از نوع توصیفی-همبستگی و از نظر هدف، کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان تربیتبدنی دانشگاههای سطح شهر همدان بودند که 300 نفر در این مطالعه مشارکت داشتند. نتایج تحقیق نشان داد که نگرش به تبلیغات در تأثیر تبلیغات از طریق شخصیتهای واقعی و تبلیغات از طریق انیمیشن بر جذب مصرفکنندگان نقش میانجی دارد، اما نگرش به تبلیغات در تأثیر تبلیغات از طریق شخصیتهای واقعی و تبلیغات از طریق انیمیشن بر قصد خرید نقش میانجی ندارد. همچنین نگرش به برند در تأثیر تبلیغات از طریق شخصیتهای واقعی و تبلیغات از طریق انیمیشن بر قصد خرید و جذب مصرفکنندگان نقش میانجی ندارد. با توجه به اهمیت و محبوبیت روزافزونی که این نوع تبلیغات در سرتاسر جهان به دست آوردهاند، شرکتها باید برای افزایش جذب و قصد خرید مصرفکنندگان در ایجاد نگرشی مطلوب به این روشهای تبلیغی و برند در اذهان مصرفکنندگان سعی کنند.
تبلیغات در ورزش
صاحب دریایی؛ سعید امیرنژاد؛ سجاد قدمی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش بلاگرهای اینستاگرام بر قصد خرید محصولات ورزشی با میانجیگری نگرش نسبت به برند صورت گرفته است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش از نوع توصیفیهمبستگی میباشد. نمونه آماری شامل 221نفر کاربران اینستاگرام که از طریق این پلتفرم اقدام بهخرید محصولات ورزشی نمودهاند، میباشد پرسشنامه محققساخته ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش بلاگرهای اینستاگرام بر قصد خرید محصولات ورزشی با میانجیگری نگرش نسبت به برند صورت گرفته است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش از نوع توصیفیهمبستگی میباشد. نمونه آماری شامل 221نفر کاربران اینستاگرام که از طریق این پلتفرم اقدام بهخرید محصولات ورزشی نمودهاند، میباشد پرسشنامه محققساخته نقش بلاگرهای اینستاگرام، پرسشنامه استاندارد قصدخرید نایتوکیم(2006)و پرسشنامه استاندارد نگرش نسبتبهبرند کریستالیسوچریسچو(2013) میباشد. روایی پرسشنامهها توسط10نفر از متخصصان مدیریتبازاریابی و مدیریتورزشی مورد تایید قرار گرفت و پایایی کل توسط آلفایکرونباخ 86/0 گزارش شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی وآمار استنباطی نظیر آزمون کلموگروفاسمیرنوف، ضریب همبستگیاسپیرمن، تحلیل رگرسیون گامبهگام و آزمونسوبل در محیط نرمافزار 25SPSS استفاده شد. یافتهها نشان داد که نقش بلاگرهای اینستاگرام بر قصدخریدمحصولات ورزشی موثر میباشد. بطوری که بین تخصص بلاگر با قصدخرید 17درصد، شخصیت دوستداشتنی بلاگر با قصدخرید 22درصد، بین قابلیت اعتماد بهبلاگر با قصدخرید 40درصد، جذابیتاجتماعی بلاگر با قصدخرید 57درصد و در نهایت بین سبک شخصیتی بلاگر با قصد خرید 51درصد ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت. لذا توجه به این عوامل توسط بلاگرهای ورزشی میتواند تاثیر مثبتی در اذهان خریداران ورزشی که آنها را دنبال میکنند، داشته باشد. همچنین نتایج نشان داد که نقش بلاگرهای اینستاگرام با میانجیگری نگرش نسبت به برند میتواند بر قصد خرید محصولاتورزشی موثر باشد. از این رو سازمانها، شرکتها و تولیدکنندگان ورزشی جهت ترویج و فروش بیشتر محصولات ورزشی خود میتوانند از بلاگرهای اینستاگرام محبوب داخلیوخارجی با درنظر گرفتن خصوصیات بلاگرها و ذهنیت آحاد جامعه در خصوص آنها، جهت پیشبرد اهداف سازمانیشان استفاده نمایند.
تبلیغات در ورزش
فرزاد خراسانی ساسی کلومی؛ معصومه کلاته سیفری؛ مرتضی دوستی
چکیده
این پژوهش با هدف تأثیر محیط تکنولوژی بر توسعه بازاریابی در لیگ برتر کشتی ایران انجام شد. جامعه پژوهش شامل 16 نفر از مسئولان، کشتیگیران، مدیران هیئتکشتی، مربیان و اسپانسرها بود. روش نمونهگیری هدفمند و دردسترس بود. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته و بررسی ادبیات پژوهش بود. مجموعه کدها و مفاهیم طی کدگذاری باز جمعآوری ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تأثیر محیط تکنولوژی بر توسعه بازاریابی در لیگ برتر کشتی ایران انجام شد. جامعه پژوهش شامل 16 نفر از مسئولان، کشتیگیران، مدیران هیئتکشتی، مربیان و اسپانسرها بود. روش نمونهگیری هدفمند و دردسترس بود. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته و بررسی ادبیات پژوهش بود. مجموعه کدها و مفاهیم طی کدگذاری باز جمعآوری شد و مقولههای مهم به دست آمد. در مرحله کدگذاری محوری، بین مقولههای بهدستآمده در مرحله کدگذاری باز ارتباط داده شده و این مقولهها در شش عنوان و در قالب یک الگوی پارادایمی تعیین شد. در مرحله بعد از طریق کدگذاری باز 85 مفهوم به دست آمد که با دستهبندی این کدها 56 مقوله فرعی ایجاد شد. و در مرحله کدگذاری محوری 16 مقوله اصلی دستهبندی شد. نتایج نشان داد که در شرایط علّی، هزینههای پرداختشده از طرف هواداران با استفاده از تکنولوژی، امنیت سایت و مقایسه هزینه و فایده تکنولوژی در بازاریابی ورزشی؛ در مقوله محوری، تکنولوژی در بازاریابی ورزشی؛ در شرایط زمینه ای، مطلوبیت درآمد ورزش کشتی از طریق تکنولوژی، مطلوبیت درآمد از طریق بازاریابی و سود حاصل از تکنولوژی؛ در شرایط مداخلهگر، ناآشنابودن برگزارکنندگان و مدیران با فضای دیجیتال باعث شد گرایش کمتری به تکنولوژی داشته باشند؛ در راهبردها، ایجاد فضای مجازی، خلاقیت و کارآفرینی در توسعه بازاریابی، برگزاری پیشبینی آنلاین، استفاده از تکنولوژی مدرن در سالن ورزشی و تبلیغات اینترنتی و در پیامدها، رفتار مثبت هواداران ایفای نقش میکنند. براساس یافته ها، مسئولان کشتی نیاز دارند که از تکنولوژیهای مختلف در حوزه بازاریابی در کشتی استفاده کنند.
تبلیغات در ورزش
محسن ارمغانی؛ مهدی رسولی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تحلیل بازاریابی کمین در فوتبال ایران جام ملتهای آسیا 2019 بود. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش پژوهش، تلفیقی (تحلیل محتوای کمّی و کیفی) بود. جامعه آماری در بخش اول رسانههایی بودند که به بازاریابی کمین اقدام کرده بودند. طبق روش نمونهگیری کلشمار و براساس سایت الکسا، 30 سایت پر بازدید ایران و رسانه ملی در ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تحلیل بازاریابی کمین در فوتبال ایران جام ملتهای آسیا 2019 بود. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش پژوهش، تلفیقی (تحلیل محتوای کمّی و کیفی) بود. جامعه آماری در بخش اول رسانههایی بودند که به بازاریابی کمین اقدام کرده بودند. طبق روش نمونهگیری کلشمار و براساس سایت الکسا، 30 سایت پر بازدید ایران و رسانه ملی در زمان برگزاری بازیهای تیم ملی ایران در طول مدت برگزاری رویداد و هنگام پخش زنده بازیهای تیم فوتبال ایران از طریق تلویزیون ایران در طول مدت حضور این تیم در رویداد، 81 مورد تبلیغات بازاریابی کمین بهعنوان نمونه تحقیق مشخص شد. در بخش دوم برای شناسایی روشهای پیشگیری و برخورد، جامعه آماری پژوهش، صاحبنظران آشنا با موضوع تحقیق در فدراسیون فوتبال ایران بودند که براساس روش نمونهگیری هدفمند و قضاوتی، پنج نفر بهعنوان نمونه تحقیق مشخص شدند. گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر به دو صورت انجام گرفت: در بخش اول برای شناسایی وضعیت، چکلیستی محققساخته و در بخش دوم برای شناسایی راهکارهای مقابله با بازاریابی کمین، کارگروهی متمرکز تشکیل شد. نتایج تحقیق نشان داد که بیشترین نوع بازاریابی کمین استفادهشده، بازاریابی نقض مالکیت و بیشترین استراتژی بهکاررفتۀ صنایع و سازمانها، استراتژی حمایت از پخش یک رخداد است. با توجه به یافتههای پژوهش راهکارهایی اجرایی ارائه شد که میتواند راهگشای مدیران فدراسیون فوتبال باشد.
تبلیغات در ورزش
شهاب بهرامی؛ محمدسعید کیانی
چکیده
اینترنت و رسانههای اجتماعی بازاریابی ورزشی را آسانتر می کنند. از لحاظ تاریخی، پخش تلویزیونی منبع اصلی درآمد تیمهای ورزشی برتر، لیگها و انجمنهای ورزشی است. هدف این تحقیق، بررسی تأثیر رسانههای اجتماعی و اینترنت بر بازاریابی رویدادهای ورزشی بود. اینترنت فرصتهای جدیدی برای توزیع و موارد موردنیاز مصرف کنندگان رویدادهای ...
بیشتر
اینترنت و رسانههای اجتماعی بازاریابی ورزشی را آسانتر می کنند. از لحاظ تاریخی، پخش تلویزیونی منبع اصلی درآمد تیمهای ورزشی برتر، لیگها و انجمنهای ورزشی است. هدف این تحقیق، بررسی تأثیر رسانههای اجتماعی و اینترنت بر بازاریابی رویدادهای ورزشی بود. اینترنت فرصتهای جدیدی برای توزیع و موارد موردنیاز مصرف کنندگان رویدادهای ورزشی ایجاد میکند. رسانههای اجتماعی شکل جدیدی از ارتباطات بین طرفداران، ورزشکاران، تیمها و حامیان را ایجاد میکنند. فناوری تلفنهمراه نیز باعث میشود که طرفداران و مصرفکنندگان رویدادهای ورزشی، محتوای ورزشی را بهطورکلی و همچنین زنده در همهجا پیگیری کنند و همچنین این تغییرات چالشها و فرصتهای بسیار استراتژیک را ایجاد میکند. روش کار این تحقیق از نوع مطالعه و بررسی سایتها و شبکه های اجتماعی و همچنین ترجمه مقالات متفاوت در این زمینه در چندین چارچوب و ایده بود؛ بهویژه مدل اکوسیستم ورزش، بازاریابی رویدادی، بازاریابی ستاره و تفاوتهای بینالمللی در تماشای ورزش برای ورزشهای خاص. براساس نتایج تحقیق، چارچوبی برای توسعه استراتژی رسانههای اجتماعی پیشنهاد شد که میتواند برای ارزیابی وضعیت فعلی سازمان ورزشی و همچنین تسهیل توسعه استراتژی رسانههای اجتماعی استفاده شود. نتیجۀ بازاریابی یکپارچه نشاندهنده افزایش بلوغ از لحاظ ایجاد استراتژی یکپارچه است که ترکیبی از استفاده فعالانه از سیستمعاملهای رسانههای اجتماعی و سیستمهای داخلی با استفاده از رسانههای اجتماعی و جوامع است که بر وبسایت باشگاه یا فدراسیون تمرکز میکنند.
تبلیغات در ورزش
سعید صادقی بروجردی؛ حسین منصوری؛ جواد بگمرادی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تأثیر آگاهی از برند و آگاهی از مد بر تجربه لذتبخش، رضایت، قصد خرید و تبلیغات دهانبهدهان در خرید پوشاک ورزشی در بین دانشجویان تربیتبدنی بود. روش تحقیق، توصیفی-همبستگی و از نظر هدف، کاربردی بود. همه دانشجویان تربیتبدنی کشور جامعه آماری مطالعه حاضر را تشکیل دادند که درنهایت 367 نمونه براساس تخمین نمونه نرمافزار ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تأثیر آگاهی از برند و آگاهی از مد بر تجربه لذتبخش، رضایت، قصد خرید و تبلیغات دهانبهدهان در خرید پوشاک ورزشی در بین دانشجویان تربیتبدنی بود. روش تحقیق، توصیفی-همبستگی و از نظر هدف، کاربردی بود. همه دانشجویان تربیتبدنی کشور جامعه آماری مطالعه حاضر را تشکیل دادند که درنهایت 367 نمونه براساس تخمین نمونه نرمافزار سمپل پاور گردآوری و تجزیه وتحلیل شد. ابزار اندازهگیری پرسشنامه چیلدز و همکاران (2019) در مقیاس پنجارزشی لیکرت بود که خردهمقیاسهای آگاهی از مد 3 سؤال، آگاهی از برند 4 سؤال، رضایت 3 سؤال، قصد خرید 3 سؤال، تبلیغات دهانبهدهان 3 سؤال و تجربه لذتبخش 3 سؤال بود. برای بررسی روایی صوری، پرسشنامه در اختیار 5 نفر از اساتید و دانشجویان دکتری مدیریت ورزشی قرار گرفت و پس از بررسی آنها پرسشنامه نهایی طراحی بهصورت آنلاین در بین جامعه آماری توزیع شد. نتایج حاکی از این بود که آگاهی از برند 50/0 و آگاهی از مد 225/0 بر تجربه لذتبخش اثرگذار بودند. تجربه لذتبخش 465/0 بر رضایت اثرگذار بود و رضایت نیز 69/0 و 45/0 در قصد خرید و تبلیغات دهانبهدهان اثرگذار بودند. بهطورکلی اگر آگاهی از برند و مد در سطح بالایی ارزیابی شود، به تجربه لذتبخش و رضایت مشتریان در بین مشتریان منجر میشود و درنتیجه تبلیغات دهانبهدهان و قصد خرید مشتریان توسعه می یابد.
تبلیغات در ورزش
حسین عبدالملکی؛ علی نوروزی؛ سید بهادر زکی زاده؛ سید نعمت خلیفه
چکیده
پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها توصیفی-همبستگی بود که به بررسی نقش میانجی تجربه لذتبخش و رضایت در رابطه بین کیفیت خدمات و قصد خرید مجدد الکترونیکی محصولات ورزشی پرداخت و بهصورت میدانی اجرا شد. جامعة آماری پژوهش، خریداران محصولات ورزشی از وبسایت مجید بودند که اطلاعات آنها در سیستم مدیریت ارتباط با مشتری ...
بیشتر
پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها توصیفی-همبستگی بود که به بررسی نقش میانجی تجربه لذتبخش و رضایت در رابطه بین کیفیت خدمات و قصد خرید مجدد الکترونیکی محصولات ورزشی پرداخت و بهصورت میدانی اجرا شد. جامعة آماری پژوهش، خریداران محصولات ورزشی از وبسایت مجید بودند که اطلاعات آنها در سیستم مدیریت ارتباط با مشتری این شرکت قرار داشت و پرسشنامه های تحقیق بهصورت دردسترس بین آنها توزیع شد (تعداد=635). حجم نمونه تحقیق با توجه هدف و با استفاده از نرمافزار آماری PASS در سطح خطای 05/0، در بازه 198 تا 216 نفر تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک های آمار توصیفی و استنباطی و نرمافزارهای Smart PLS و SPSS استفاده شد. ابزارهای اندازهگیری، پرسشنامه استاندارد کیفیت خدمات الکترونیکی پاراسورامون و همکاران (2005)، پرسشنامه رضایت الکترونیکی الیور (2007)، پرسشنامه قصد خرید مجدد الکترونیکی کرونین و همکاران (2000) و پرسشنامه تجربه لذتبخش الکترونیکی هسو و همکاران (2017) بود. در این تحقیق مشخص شد کیفیت خدمات الکترونیکی (01/0>P، 318/=0β)، تجربه لذتبخش الکترونیکی (01/0>P، 340/=0β) و رضایت الکترونیکی (05/0>P، 150/0=β) بر قصد خرید مجدد الکترونیکی محصولات ورزشی نقش دارند. ضریب بتای غیرمستقیم کیفیت خدمات بر قصد خرید مجدد نیز نشان میدهد رضایت و تجربه لذتبخش نقش میانجی در رابطه بین کیفیت خدمات و قصد خرید دارند.