با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه شمال، آمل، ایران

2 استادیار دانشگاه هنر، تهران.

3 دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت ورزشی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش بلاگرهای اینستاگرام بر قصد خرید محصولات ورزشی با میانجی‌گری نگرش نسبت به برند صورت گرفته است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش از نوع توصیفی‌همبستگی می‌باشد. نمونه آماری شامل 221نفر کاربران اینستاگرام که از طریق این پلتفرم اقدام به‌خرید محصولات ورزشی نموده‌اند، می‌باشد پرسشنامه محقق‌ساخته نقش بلاگر‌های اینستاگرام، پرسشنامه استاندارد قصدخرید نایت‌وکیم(2006)و پرسشنامه استاندارد نگرش نسبت‌به‌برند کریستالیس‌وچریسچو(2013) می‌باشد. روایی پرسشنامه‌ها توسط10نفر از متخصصان مدیریت‌بازاریابی و مدیریت‌ورزشی مورد تایید قرار گرفت و پایایی کل توسط آلفای‌کرونباخ 86/0 گزارش شد. جهت تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی وآمار استنباطی نظیر آزمون کلموگروف‌اسمیرنوف، ضریب همبستگی‌اسپیرمن، تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام و آزمون‌سوبل در محیط نرم‌افزار 25SPSS استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که نقش بلاگرهای اینستاگرام بر قصد‌خرید‌محصولات ورزشی موثر می‌باشد. بطوری که بین تخصص بلاگر با قصدخرید 17درصد، شخصیت دوست‌داشتنی بلاگر با قصد‌خرید 22درصد، بین قابلیت اعتماد به‌بلاگر با قصدخرید 40درصد، جذابیت‌اجتماعی بلاگر با قصدخرید 57درصد و در نهایت بین سبک شخصیتی بلاگر با قصد خرید 51درصد ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت. لذا توجه به این عوامل توسط بلاگرهای ورزشی می‌تواند تاثیر مثبتی در اذهان خریداران ورزشی که آنها را دنبال می‌کنند، داشته باشد. همچنین نتایج نشان داد که نقش بلاگرهای اینستاگرام با میانجی‌گری نگرش نسبت به برند می‌تواند بر قصد خرید محصولات‌ورزشی موثر باشد. از این رو سازمان‌ها، شرکت‌ها و تولید‌کنندگان ورزشی جهت ترویج و فروش بیشتر محصولات ورزشی خود می‌توانند از بلاگرهای اینستاگرام محبوب داخلی‌و‌خارجی با درنظر گرفتن خصوصیات بلاگرها و ذهنیت آحاد جامعه در خصوص آن‌ها، جهت پیشبرد اهداف سازمانی‌شان استفاده نمایند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating the role of Instagram bloggers on the intention to buy sports products with the mediation of a brand attitude

نویسندگان [English]

  • Saheb Daryaei 1
  • saeed amirnejad 2
  • sajjad ghadami 3

1 Master of Sports Management, Shomal University, Amol, Iran

2 Assistant professor, University of Art, Tehran, Iran.

3 Ph.D. student in Sports Management, University of Tabriz, Tabriz, Iran.

چکیده [English]

The present study aimed to investigate the role of Instagram bloggers on the intention to buy sports products through mediated attitude towards the brand. This research is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of research method. To analyze data from descriptive statistics to describe the personal characteristics of the subjects and in inferential statistics, from Kolmogorov-Smirnov test Spearman correlation coefficient, stepwise regression analysis and Sobel test was used in the SPSS software. Findings showed that the role of Instagram bloggers is effective in the intention to buy sports products. So that between the specialty of Blogger with the intention of buying 17%, the lovely personality of Blogger with the intention of buying 22%, between the reliability of Blogger with the intention of buying 40%, the social attractiveness of Blogger with the intention of buying 57% and finally between the personality style of Blogger with the intention of buying There was a 51% positive and significant relationship. Also, the second hypothesis of the obtained results showed that the role of Instagram bloggers through mediating attitude towards the brand can be effective on the intention to buy sports products. organizations that seek to promote and sell more of their sports products can choose one of the effective advertising methods, including the use of popular domestic and foreign sports bloggers by considering the characteristics of bloggers and the mentality of people about them can help them advance their organizational goals.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bloggers
  • Instagram
  • intention to buy
  • sports products
  • brand