مقاله پژوهشی
روابط بین الملل در ورزش
امیرحسین منظمی؛ مهدی شریعتی فیض آبادی؛ صادق رنجبر
چکیده
در دهه اخیر چالش های مذهبی و سیاسی با عربستان و به دنبال آن آتشزدن سفارت عربستان در تهران، ورزش جمهوری اسلامی ایران، بهویژه فوتبال ملی و باشگاهی را با مشکلات جدید بینالمللی مواجه کرده است. هدف پژوهش حاضر، تحلیل آنتیدیپلماسی فوتبال ایران بهعنوان چالشی ژئوپلیتیک در تقابل با عربستان سعودی بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی ...
بیشتر
در دهه اخیر چالش های مذهبی و سیاسی با عربستان و به دنبال آن آتشزدن سفارت عربستان در تهران، ورزش جمهوری اسلامی ایران، بهویژه فوتبال ملی و باشگاهی را با مشکلات جدید بینالمللی مواجه کرده است. هدف پژوهش حاضر، تحلیل آنتیدیپلماسی فوتبال ایران بهعنوان چالشی ژئوپلیتیک در تقابل با عربستان سعودی بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از حیث نحوه گردآوری داده ها، کیفی (توصیفی-تحلیلی) از نوع مطالعات کتابخانه ای بود. جامعه آماری پژوهش، 54 اثر روابط بینالملل ورزش و بهطور خاص دیپلماسی ورزشی منطقه خاورمیانه و نمونه آماری، مطالب درباره آنتیدیپلماسی فوتبال ایران، قدرت نرم ایران و عربستان بود. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد، تیمهای ملی عربستان و ایران بهترتیب بهعنوان بازیگران اصلی جهان عرب و خاورمیانه نقش بسزایی در توسعه فوتبال در این منطقه داشتهاند و بسیاری از دستاوردهای فوتبالی آسیا ازجمله قرارگرفتن روی سکوی قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا و حضور در جامجهانی فوتبال، محصول توجه این دو کشور به فوتبال بهعنوان پرطرفدارترین رشته ورزشی خود بوده است. با توجه به نقش صلح ساز ورزش و بهطور خاص فوتبال بهعنوان پرطرفدارترین رشته ورزشی در جهان، این رشته ورزشی در تقابل ایران و عربستان در منطقه خاورمیانه میتواند ابزاری برای همگرایی و بهعنوان یکی از کدهای اساسی صلح ساز ژئوپلیتیک دو کشور باشد که با ماهیت نرم خود می تواند مسیری دیپلماتیک در بازآزمایی روابط دو کشور بگشاید.
مقاله پژوهشی
رسانه های ورزشی
روح الله حسنی؛ نعمت الله نعمتی؛ طاھرہ باقرپور
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اعتباریابی راهبردهای مؤثر بر توسعه باشگاه های ورزش الکترونیک در ایران بود. روش پژوهش از نظر گردآوری داده ها، ترکیبی بهصورت کیفی-کمّی بود. جامعه آماری در بخش کیفی، کارشناسان، مطلعین و خبرگان آشنا با مدیریت مطالعات راهبردی ورزشی، مدیران و مسئولان انجمن ورزش های الکترونیکی مانند مسئول کمیته ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اعتباریابی راهبردهای مؤثر بر توسعه باشگاه های ورزش الکترونیک در ایران بود. روش پژوهش از نظر گردآوری داده ها، ترکیبی بهصورت کیفی-کمّی بود. جامعه آماری در بخش کیفی، کارشناسان، مطلعین و خبرگان آشنا با مدیریت مطالعات راهبردی ورزشی، مدیران و مسئولان انجمن ورزش های الکترونیکی مانند مسئول کمیته توسعه و پیشرفت، انجمن ورزش های الکترونیکی بودند. روش نمونه گیری غیراحتمالی با انتخاب هدفمند و با حداکثر تنوع یا ناهمگونی استفاده شد. اندازه نمونه در این پژوهش بر مبنای شاخص اشباع نظری برابر با 16 نفر بود. همچنین جامعه آماری در بخش کمّی، مدیران و مسئولان باشگاه های ورزش الکترونیک و ورزشکاران ورزش الکترونیک برابر با 360 نفر بودند. ابزار پژوهش، مصاحبه های نیمهساختارمند و پرسشنامة محققساخته ای بود که با توجه به کدهای استخراجشده در قسمت کیفی، طراحی شد. تجزیه و تحلیل قسمت کیفی با نرمافزار MAXQDA و قسمت کمّی با نرمافزار مدل معادلات ساختاری AMOS انجام گرفت. نتایج مربوط به راهبردهای مؤثر بر توسعه باشگاه های ورزش الکترونیک در ایران نشان داد که 6 مفهوم و 44 کد نهایی شناسایی و تأیید شد. نتایج مدل به لحاظ اعتباریابی نیز تأیید شد. نتایج نشان داد که راهکارهای راهبردهای آموزشی و پژوهشی، توسعه رقابتهای رسمی، بسترسازی جذب حامی مالی، ایجاد تمایز، تعامل با رسانه ها راهبردهای توسعه باشگاه های ورزش الکترونیک را تشکیل دادند.
مقاله پژوهشی
تبلیغات در ورزش
صاحب دریایی؛ سعید امیرنژاد؛ سجاد قدمی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش بلاگرهای اینستاگرام بر قصد خرید محصولات ورزشی با میانجیگری نگرش نسبت به برند صورت گرفته است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش از نوع توصیفیهمبستگی میباشد. نمونه آماری شامل 221نفر کاربران اینستاگرام که از طریق این پلتفرم اقدام بهخرید محصولات ورزشی نمودهاند، میباشد پرسشنامه محققساخته ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش بلاگرهای اینستاگرام بر قصد خرید محصولات ورزشی با میانجیگری نگرش نسبت به برند صورت گرفته است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش از نوع توصیفیهمبستگی میباشد. نمونه آماری شامل 221نفر کاربران اینستاگرام که از طریق این پلتفرم اقدام بهخرید محصولات ورزشی نمودهاند، میباشد پرسشنامه محققساخته نقش بلاگرهای اینستاگرام، پرسشنامه استاندارد قصدخرید نایتوکیم(2006)و پرسشنامه استاندارد نگرش نسبتبهبرند کریستالیسوچریسچو(2013) میباشد. روایی پرسشنامهها توسط10نفر از متخصصان مدیریتبازاریابی و مدیریتورزشی مورد تایید قرار گرفت و پایایی کل توسط آلفایکرونباخ 86/0 گزارش شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی وآمار استنباطی نظیر آزمون کلموگروفاسمیرنوف، ضریب همبستگیاسپیرمن، تحلیل رگرسیون گامبهگام و آزمونسوبل در محیط نرمافزار 25SPSS استفاده شد. یافتهها نشان داد که نقش بلاگرهای اینستاگرام بر قصدخریدمحصولات ورزشی موثر میباشد. بطوری که بین تخصص بلاگر با قصدخرید 17درصد، شخصیت دوستداشتنی بلاگر با قصدخرید 22درصد، بین قابلیت اعتماد بهبلاگر با قصدخرید 40درصد، جذابیتاجتماعی بلاگر با قصدخرید 57درصد و در نهایت بین سبک شخصیتی بلاگر با قصد خرید 51درصد ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت. لذا توجه به این عوامل توسط بلاگرهای ورزشی میتواند تاثیر مثبتی در اذهان خریداران ورزشی که آنها را دنبال میکنند، داشته باشد. همچنین نتایج نشان داد که نقش بلاگرهای اینستاگرام با میانجیگری نگرش نسبت به برند میتواند بر قصد خرید محصولاتورزشی موثر باشد. از این رو سازمانها، شرکتها و تولیدکنندگان ورزشی جهت ترویج و فروش بیشتر محصولات ورزشی خود میتوانند از بلاگرهای اینستاگرام محبوب داخلیوخارجی با درنظر گرفتن خصوصیات بلاگرها و ذهنیت آحاد جامعه در خصوص آنها، جهت پیشبرد اهداف سازمانیشان استفاده نمایند.
مقاله پژوهشی
روابط بین الملل در ورزش
سهیلا صفاتی؛ سعید قربانی؛ رضا رضایی شیرازی
چکیده
هدف تحقیق حاضر تبیین و اولویتبندی عوامل مؤثر بر دیپلماسی ورزشی در فضای مجازی بود. این پژوهش از نظر هدف تحقیق جزو تحقیقات بنیادی و از لحاظ ماهیت، توصیفی و از حیث متغیرها پژوهش آمیخته ترکیبی از روش دلفی و دیمتل فازی بود. جامعه آماری این پژوهش با توجه به نوع تحقیق که درمورد دیپلماسی در ورزش است، همه صاحبنظران و کارشناسان در حوزه دیپلماسی ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر تبیین و اولویتبندی عوامل مؤثر بر دیپلماسی ورزشی در فضای مجازی بود. این پژوهش از نظر هدف تحقیق جزو تحقیقات بنیادی و از لحاظ ماهیت، توصیفی و از حیث متغیرها پژوهش آمیخته ترکیبی از روش دلفی و دیمتل فازی بود. جامعه آماری این پژوهش با توجه به نوع تحقیق که درمورد دیپلماسی در ورزش است، همه صاحبنظران و کارشناسان در حوزه دیپلماسی ورزشی و روابط بینالملل، اعضای هیئتعلمی مدیریت ورزشی در کشور و مسئولان روابط بینالملل فدراسیونها بودند. روش نمونهگیری در قسمت کیفی بهصورت هدفمند و گلولهبرفی بود که درمجموع 16 مصاحبه انجام شد تا دادهها به اشباع نظری رسید. هشت نفر از مصاحبهشوندگان اعضای گروه دلفی و 13 نفر خبره بخش دیمتل فازی را تشکیل دادند. تحلیلها در محیط نرمافزار اکسل انجام گرفت. یافتههای مصاحبه و مبانی نظری تحقیق نشان داد که درمجموع 79 گویه بهعنوان عوامل مؤثر بر دیپلماسی ورزشی در فضای مجازی شناسایی شد که این گویه ها به 9 دسته کلی «ماهیت و پتانسیل»، «عوامل ساختاری»، «سیاست مدیریتی»، «سیاست رسانهای»، «سیاست ورزش حرفهای»، «سیاست فرهنگی»، «سیاست بینالمللی»، «عومل اقتصادی» و «سیاست ارتباطی» تقسیم شدند. همچنین یافتههای آزمون دمیتل فازی نشان داد که چهار عامل، اثرگذار و پنج عامل، اثرپذیر بر دیپلماسی ورزشی در فضای مجازی هستند. در نتیجهگیری کلی بیان شد که باید ابتدا عوامل اثرگذار مدنظر قرار گیرند؛ زیرا می تواند دیپلماسی ورزشی در فضای مجازی ایران را تحتتأثیر بیشتری قرار دهد و نقش فعالتری در این حوزه داشته باشد.
مقاله پژوهشی
تبلیغات در ورزش
فرزاد خراسانی ساسی کلومی؛ معصومه کلاته سیفری؛ مرتضی دوستی
چکیده
این پژوهش با هدف تأثیر محیط تکنولوژی بر توسعه بازاریابی در لیگ برتر کشتی ایران انجام شد. جامعه پژوهش شامل 16 نفر از مسئولان، کشتیگیران، مدیران هیئتکشتی، مربیان و اسپانسرها بود. روش نمونهگیری هدفمند و دردسترس بود. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته و بررسی ادبیات پژوهش بود. مجموعه کدها و مفاهیم طی کدگذاری باز جمعآوری ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تأثیر محیط تکنولوژی بر توسعه بازاریابی در لیگ برتر کشتی ایران انجام شد. جامعه پژوهش شامل 16 نفر از مسئولان، کشتیگیران، مدیران هیئتکشتی، مربیان و اسپانسرها بود. روش نمونهگیری هدفمند و دردسترس بود. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته و بررسی ادبیات پژوهش بود. مجموعه کدها و مفاهیم طی کدگذاری باز جمعآوری شد و مقولههای مهم به دست آمد. در مرحله کدگذاری محوری، بین مقولههای بهدستآمده در مرحله کدگذاری باز ارتباط داده شده و این مقولهها در شش عنوان و در قالب یک الگوی پارادایمی تعیین شد. در مرحله بعد از طریق کدگذاری باز 85 مفهوم به دست آمد که با دستهبندی این کدها 56 مقوله فرعی ایجاد شد. و در مرحله کدگذاری محوری 16 مقوله اصلی دستهبندی شد. نتایج نشان داد که در شرایط علّی، هزینههای پرداختشده از طرف هواداران با استفاده از تکنولوژی، امنیت سایت و مقایسه هزینه و فایده تکنولوژی در بازاریابی ورزشی؛ در مقوله محوری، تکنولوژی در بازاریابی ورزشی؛ در شرایط زمینه ای، مطلوبیت درآمد ورزش کشتی از طریق تکنولوژی، مطلوبیت درآمد از طریق بازاریابی و سود حاصل از تکنولوژی؛ در شرایط مداخلهگر، ناآشنابودن برگزارکنندگان و مدیران با فضای دیجیتال باعث شد گرایش کمتری به تکنولوژی داشته باشند؛ در راهبردها، ایجاد فضای مجازی، خلاقیت و کارآفرینی در توسعه بازاریابی، برگزاری پیشبینی آنلاین، استفاده از تکنولوژی مدرن در سالن ورزشی و تبلیغات اینترنتی و در پیامدها، رفتار مثبت هواداران ایفای نقش میکنند. براساس یافته ها، مسئولان کشتی نیاز دارند که از تکنولوژیهای مختلف در حوزه بازاریابی در کشتی استفاده کنند.
مقاله پژوهشی
مهارت های ارتباطی در ورزش
سیده مریم نقیب حسینی؛ سید عماد حسینی؛ فرشاد امامی
چکیده
امروزه تغییرات اساسی در رابطه با ابزارها و استراتژی های استفادهشده توسط خواص ورزشی برای برقراری ارتباط با مشتریان از طریق رسانه های اجتماعی، مشاهده شده است. هدف پژوهش حاضر ارائة الگوی پارادایمی تأثیر شبکههای اجتماعی بر ایجاد کسبوکارهای ورزشی و ارائة مدل پارادایمی بود. پژوهش حاضر براساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی بود و برحسب ...
بیشتر
امروزه تغییرات اساسی در رابطه با ابزارها و استراتژی های استفادهشده توسط خواص ورزشی برای برقراری ارتباط با مشتریان از طریق رسانه های اجتماعی، مشاهده شده است. هدف پژوهش حاضر ارائة الگوی پارادایمی تأثیر شبکههای اجتماعی بر ایجاد کسبوکارهای ورزشی و ارائة مدل پارادایمی بود. پژوهش حاضر براساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی بود و برحسب گردآوری اطلاعات، اکتشافی بود که با استفاده از روش نظریه دادهبنیاد انجام شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته بود. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان، اساتید، مدیران، صاحبان کسبوکار، کارآفرینان و مشاوران حوزه صنعت ورزش بود و از روش نمونهگیری هدفمند با تکنیک گلوله برفی استفاده شد. دادهها با استفاده از کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل و الگوی نهایی استخراج شد. مدل نهایی از مجموع شرایط علّی (دو مقوله)، بسترها و زمینههای لازم (سه مقوله)، راهبردها (چهار مقوله)، مداخلهگرها (دو مقوله)، پیامدها (دو مقوله) و پدیده محوری (دو مقوله) تأثیرگذار شبکههای اجتماعی بر ایجاد کسبوکارهای ورزشی تشکیل شده است. بهمنظور سنجش پایایی و کنترل کیفیت مطالعه حاضر از ضریب کاپای کوهن استفاده شد که برابر با 776/0 بود و در سطح توافق معتبر قرار داشت. بهمنظور ایجاد و راهاندازی کسبوکار در ورزش کشور فراهمآوردن زیرساختها و شرایط مناسب شبکههای اجتماعی میتواند ازجمله راههای مؤثر برای تحرکبخشیدن به فضای کسبوکار در ورزش کشور باشد.
مقاله پژوهشی
تبلیغات در ورزش
محسن ارمغانی؛ مهدی رسولی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تحلیل بازاریابی کمین در فوتبال ایران جام ملتهای آسیا 2019 بود. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش پژوهش، تلفیقی (تحلیل محتوای کمّی و کیفی) بود. جامعه آماری در بخش اول رسانههایی بودند که به بازاریابی کمین اقدام کرده بودند. طبق روش نمونهگیری کلشمار و براساس سایت الکسا، 30 سایت پر بازدید ایران و رسانه ملی در ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تحلیل بازاریابی کمین در فوتبال ایران جام ملتهای آسیا 2019 بود. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش پژوهش، تلفیقی (تحلیل محتوای کمّی و کیفی) بود. جامعه آماری در بخش اول رسانههایی بودند که به بازاریابی کمین اقدام کرده بودند. طبق روش نمونهگیری کلشمار و براساس سایت الکسا، 30 سایت پر بازدید ایران و رسانه ملی در زمان برگزاری بازیهای تیم ملی ایران در طول مدت برگزاری رویداد و هنگام پخش زنده بازیهای تیم فوتبال ایران از طریق تلویزیون ایران در طول مدت حضور این تیم در رویداد، 81 مورد تبلیغات بازاریابی کمین بهعنوان نمونه تحقیق مشخص شد. در بخش دوم برای شناسایی روشهای پیشگیری و برخورد، جامعه آماری پژوهش، صاحبنظران آشنا با موضوع تحقیق در فدراسیون فوتبال ایران بودند که براساس روش نمونهگیری هدفمند و قضاوتی، پنج نفر بهعنوان نمونه تحقیق مشخص شدند. گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر به دو صورت انجام گرفت: در بخش اول برای شناسایی وضعیت، چکلیستی محققساخته و در بخش دوم برای شناسایی راهکارهای مقابله با بازاریابی کمین، کارگروهی متمرکز تشکیل شد. نتایج تحقیق نشان داد که بیشترین نوع بازاریابی کمین استفادهشده، بازاریابی نقض مالکیت و بیشترین استراتژی بهکاررفتۀ صنایع و سازمانها، استراتژی حمایت از پخش یک رخداد است. با توجه به یافتههای پژوهش راهکارهایی اجرایی ارائه شد که میتواند راهگشای مدیران فدراسیون فوتبال باشد.
مقاله پژوهشی
رسانه های ورزشی
علی کریمی؛ احدیه صادقی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی نقش رسانههای اجتماعی در محیط کار بر پیامدهای شغلی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه انجام شد. روش پژوهش،، توصیفی- پیمایشی مبتنی بر معادلات ساختاری بود.. جامعه آماری پژوهش، 320 نفر از کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه بودند که براساس فرمول کوکران 175 نفر به شیوه تصادفی طبقهای بهعنوان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی نقش رسانههای اجتماعی در محیط کار بر پیامدهای شغلی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه انجام شد. روش پژوهش،، توصیفی- پیمایشی مبتنی بر معادلات ساختاری بود.. جامعه آماری پژوهش، 320 نفر از کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه بودند که براساس فرمول کوکران 175 نفر به شیوه تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه 19 سؤالی در دو بخش رسانههای اجتماعی در محیط کار و پیامدهای شغلی بود. در این پژوهش برای بررسی روابط بین اجزای مدل از معادلات ساختاری و بهمظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار Smart PLS استفاده شد. یافتهها نشان داد که رسانههای اجتماعی در محیط کار بر پیامدهای شغلی با ضریب مسیر 55/0 و مقدار T برابر با 58/5 تأثیرگذار بودند. در این میان شاخص استفاده اجتماعی بیشازحد از رسانههای اجتماعی بر پیامدهای شغلی با ضریب مسیر 16/0 و مقدار T برابر با 11/2، شاخص استفاده لذتجویانه بیشازحد از رسانههای اجتماعی بر پیامدهای شغلی با ضریب مسیر 32/0 و مقدار T برابر با 51/2 و شاخص استفاده شناختی بیشازحد از رسانههای اجتماعی بر پیامدهای شغلی با ضریب مسیر 18/0 و مقدارT برابر با 57/2 اثرگذار بودند؛ بنابراین استفاده از شبکههای اجتماعی میتواند پیامدهای شغلی مثبت و منفی بسیاری در محیطهای سازمانی به همراه داشته باشد.