با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت‌بدنی، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آباد کتول، ایران.

2 استادیار گروه تربیت‌بدنی، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آباد کتول، ایران.

چکیده

هدف تحقیق حاضر تبیین و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر دیپلماسی ورزشی در فضای مجازی بود. این پژوهش از نظر هدف تحقیق جزو تحقیقات بنیادی و از لحاظ ماهیت، توصیفی و از حیث متغیرها پژوهش آمیخته ترکیبی از روش دلفی و دیمتل فازی بود. جامعه آماری این پژوهش با توجه به نوع تحقیق که درمورد دیپلماسی در ورزش است، همه صاحب‌نظران و کارشناسان در حوزه دیپلماسی ورزشی و روابط بین‌الملل، اعضای هیئت‌علمی مدیریت ورزشی در کشور و مسئولان روابط بین‌الملل فدراسیون‌ها بودند. روش نمونه‌گیری در قسمت کیفی به‌صورت هدفمند و گلوله‌برفی بود که درمجموع 16 مصاحبه انجام شد تا داده‌ها به اشباع نظری رسید. هشت نفر از مصاحبه‌شوندگان اعضای گروه دلفی و 13 نفر خبره بخش دیمتل فازی را تشکیل دادند. تحلیل‌ها در محیط نرم‌افزار اکسل انجام گرفت. یافته‌های مصاحبه و مبانی نظری تحقیق نشان داد که درمجموع 79 گویه به‌عنوان عوامل مؤثر بر دیپلماسی ورزشی در فضای مجازی شناسایی شد که این گویه ها به 9 دسته کلی «ماهیت و پتانسیل»، «عوامل ساختاری»، «سیاست مدیریتی»، «سیاست رسانه‌ای»، «سیاست ورزش حرفه‌ای»، «سیاست فرهنگی»، «سیاست بین‌المللی»، «عومل اقتصادی» و «سیاست ارتباطی» تقسیم شدند. همچنین یافته‌های آزمون دمیتل فازی نشان داد که چهار عامل، اثرگذار و پنج عامل، اثرپذیر بر دیپلماسی ورزشی در فضای مجازی هستند. در نتیجه‌گیری کلی بیان شد که باید ابتدا عوامل اثرگذار مدنظر قرار گیرند؛ زیرا می­ تواند دیپلماسی ورزشی در فضای مجازی ایران را تحت‌تأثیر بیشتری قرار دهد و نقش فعال­تری در این حوزه داشته باشد. 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Explain and Prioritize the Factors Affecting the Sports Diplomacy in Cyberspace

نویسندگان [English]

  • soheila sefaty 1
  • Saeed Ghorbani 2
  • Reza Rezayi Shirazi 2

1 Ph.D. Student in Sports Management, Department of Physical Education, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Physical Education, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran.

چکیده [English]

The aim of the present research was to explain and prioritize the factors affecting sports diplomacy in the virtual space. This study was fundamental in terms of purpose, descriptive in nature, and a mixed research in terms of variables, which was a combination of the Delphi and fuzzy Dematel methods. The statistical population of this research, given the type of research on sports diplomacy, included all stakeholders and experts in the field of sports diplomacy and international relations, members of the academic faculty of sports management in the country and officials of international federations. The sampling method in the qualitative section was purposeful and snowball, and a total of 16 interviews were conducted to reach theoretical saturation. The Delphi group consisted of 8 of the interviewees, and 13 experts formed the fuzzy Dematel group. The analyses were performed in the Excel software. The interview findings and the theoretical foundations of the research indicated that a total of 79 items were identified as factors affecting sports diplomacy in the virtual space, which were classified into 9 main categories: "nature and potential", "structural factors", "management policy", "media policy", "professional sports policy", "cultural policy", "international policy", "economic factors" and "communication policy". In addition, the findings of the fuzzy Dematel test showed that there are 4 influential factors and 5 susceptible factors on sports diplomacy in the virtual space. In a general conclusion, it was stated that the influential factors should be given priority, as this could have a greater impact on sports diplomacy in the virtual space of Iran and play a more active role in this area.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cyberspace
  • Delphi Group
  • Fuzzy Dematel
  • Sports Diplomacy
  1. Asheghi, B., Ramzani Nejhad, R., Abdi, S. (2021). Content analysis of articles related to politics and sport from 1388 to 1398. Communication Management in Sport Media, 11(1), 1-13.
  2. Bakhshi Chenari, A., Zardoshtian, S., & Mohammadi Jame, H. (2020). A comparative study of sports diplomacy practices and experiences in Islamic Republic of Iran and Selected Countries. Communication Management in Sport Media, 7(3), 69-80
  3. Bjola, C., & Holmes, M. (2015). Digital diplomacy: Theory and practice. London: Routledge.‏
  4. Bjola, C., & Kornprobst, M. (2013). Towards inclusive diplomacy. In Bjola, Corneliu and Kornprobst, Markus, understanding international diplomacy: Theory, practice and ethics (pp. 201-207) London: Routledge.‏
  5. Cha, V. (2013). The Asian games and diplomacy in Asia: Korea–China–Russia. The International Journal of the History of Sport, 30(10), 1176-1187.
  6. Dubinsky, Y. (2019). From soft power to sports diplomacy: A theoretical and conceptual discussion. Place Branding and Public Diplomacy, 15(3), 156-164.‏
  7. Gienow-Hecht, J. C., & Donfried, M. C. (Eds.). (2010). Searching for a cultural diplomacy (Vol. 6). Jessica C. E. Gienow-Hecht and Mark C. Donfried: Berghahn Books.‏
  8. Javadipour, M., Rasekh, N. (2019). The role of sport and sport diplomacy development in advancing sociocultural policies and foreign relations of the Islamic Republic of Iran. Journal of Sport Management, 11(2), 219-234.
  9. Khan, M. L., Ittefaq, M., Pantoja, Y. I. M., Raziq, M. M., & Malik, A. (2021). Public engagement model to analyze digital diplomacy on Twitter: A Social Media Analytics Framework. International Journal of Communication, 15, 29,1741-1769.‏
  10. Kitsou, S. (2011). The power of culture in diplomacy: The case of US cultural diplomacy in France and Germany. Exchange: The Journal of Public Diplomacy, 2(1), 3.‏
  11. Kobierecki, M. M. (2020). Sports diplomacy: Sports in the diplomatic activities of states and non-state actors.  International Relations: Lexington Books.‏
  12. Boumadan, R., Soto-Varela, M., Ortiz-Padilla, M., & Poyatos-Dorado, C. (2020). What factors determine the value of an online teacher education experience from a teacher’s perspective?" Sustainability, 12, 8064, 2020.
  13. Mazumdar, B. T. (2021). Digital diplomacy: Internet-based public diplomacy activities or novel forms of public engagement? Place Branding and Public Diplomacy, 10(1), 1-20.‏
  14. Nadine, S., Elżbieta, P., Agnieszka, S., Monika, D. W., Marta, D. K., & Christian, H. (2015). Salivary enzyme activity in anorexic persons—a controlled clinical trial. Clinical Oral Investigations, 19(8), 1981-1989.‏
  15. Nouri, D., Ghadimi, B., & Shojaei, M. (2018). Designing a model of Iranian football diplomacy based on field theory. Strategic Studies in Sports and Youth, 17(41), 113-136.
  16. Pérez Tornero, J. M. (2013). ABC… media literacy white paper. European media literacy: selected texts from studies. Avilable at: unesco.org
  17. Peymanfar, M., Elahi, A., Sajjadpour, S., Hamidi, M. (2019). Explaining of sports diplomacy by using the paradigm: a qualitative study. Journal of Sport Management, 11(1), 59-75.
  18. Sabzi, Z., Shariati Feizabadi, M., & Saboonchi, R. (2021). Role of sport diplomacy in developing interactions of Iran and USA. Journal of Sport Management, 12(4), 1119-1140.
  19. Samiei Isfahani, A., & Fathi Mozaffari, A. (2010). Strategies and strategies of the underlying media in the face of soft war. Basij Strategic Studies, 15(57), 79-92
  20. Shariati Feyzabadi, M., & Goodarzi, M. (2015). The position of sports diplomacy in the international relations of the Islamic Republic of Iran, a qualitative approach based on content analysis. Political Science, 11(2), 95-127.
  21. Verrekia, B. (2017). Digital diplomacy and its effect on international relations.‏ Avilable at: https://www.hindawi.com
  22. Viveiros de Castro, E. (2013). The relative native. HAU: Journal of Ethnographic Theory, 3(3), 473-502.