مقاله پژوهشی
تبلیغات در ورزش
شهاب بهرامی؛ محمدسعید کیانی
چکیده
اینترنت و رسانههای اجتماعی بازاریابی ورزشی را آسانتر می کنند. از لحاظ تاریخی، پخش تلویزیونی منبع اصلی درآمد تیمهای ورزشی برتر، لیگها و انجمنهای ورزشی است. هدف این تحقیق، بررسی تأثیر رسانههای اجتماعی و اینترنت بر بازاریابی رویدادهای ورزشی بود. اینترنت فرصتهای جدیدی برای توزیع و موارد موردنیاز مصرف کنندگان رویدادهای ...
بیشتر
اینترنت و رسانههای اجتماعی بازاریابی ورزشی را آسانتر می کنند. از لحاظ تاریخی، پخش تلویزیونی منبع اصلی درآمد تیمهای ورزشی برتر، لیگها و انجمنهای ورزشی است. هدف این تحقیق، بررسی تأثیر رسانههای اجتماعی و اینترنت بر بازاریابی رویدادهای ورزشی بود. اینترنت فرصتهای جدیدی برای توزیع و موارد موردنیاز مصرف کنندگان رویدادهای ورزشی ایجاد میکند. رسانههای اجتماعی شکل جدیدی از ارتباطات بین طرفداران، ورزشکاران، تیمها و حامیان را ایجاد میکنند. فناوری تلفنهمراه نیز باعث میشود که طرفداران و مصرفکنندگان رویدادهای ورزشی، محتوای ورزشی را بهطورکلی و همچنین زنده در همهجا پیگیری کنند و همچنین این تغییرات چالشها و فرصتهای بسیار استراتژیک را ایجاد میکند. روش کار این تحقیق از نوع مطالعه و بررسی سایتها و شبکه های اجتماعی و همچنین ترجمه مقالات متفاوت در این زمینه در چندین چارچوب و ایده بود؛ بهویژه مدل اکوسیستم ورزش، بازاریابی رویدادی، بازاریابی ستاره و تفاوتهای بینالمللی در تماشای ورزش برای ورزشهای خاص. براساس نتایج تحقیق، چارچوبی برای توسعه استراتژی رسانههای اجتماعی پیشنهاد شد که میتواند برای ارزیابی وضعیت فعلی سازمان ورزشی و همچنین تسهیل توسعه استراتژی رسانههای اجتماعی استفاده شود. نتیجۀ بازاریابی یکپارچه نشاندهنده افزایش بلوغ از لحاظ ایجاد استراتژی یکپارچه است که ترکیبی از استفاده فعالانه از سیستمعاملهای رسانههای اجتماعی و سیستمهای داخلی با استفاده از رسانههای اجتماعی و جوامع است که بر وبسایت باشگاه یا فدراسیون تمرکز میکنند.
مقاله پژوهشی
تبلیغات در ورزش
سعید صادقی بروجردی؛ حسین منصوری؛ جواد بگمرادی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تأثیر آگاهی از برند و آگاهی از مد بر تجربه لذتبخش، رضایت، قصد خرید و تبلیغات دهانبهدهان در خرید پوشاک ورزشی در بین دانشجویان تربیتبدنی بود. روش تحقیق، توصیفی-همبستگی و از نظر هدف، کاربردی بود. همه دانشجویان تربیتبدنی کشور جامعه آماری مطالعه حاضر را تشکیل دادند که درنهایت 367 نمونه براساس تخمین نمونه نرمافزار ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تأثیر آگاهی از برند و آگاهی از مد بر تجربه لذتبخش، رضایت، قصد خرید و تبلیغات دهانبهدهان در خرید پوشاک ورزشی در بین دانشجویان تربیتبدنی بود. روش تحقیق، توصیفی-همبستگی و از نظر هدف، کاربردی بود. همه دانشجویان تربیتبدنی کشور جامعه آماری مطالعه حاضر را تشکیل دادند که درنهایت 367 نمونه براساس تخمین نمونه نرمافزار سمپل پاور گردآوری و تجزیه وتحلیل شد. ابزار اندازهگیری پرسشنامه چیلدز و همکاران (2019) در مقیاس پنجارزشی لیکرت بود که خردهمقیاسهای آگاهی از مد 3 سؤال، آگاهی از برند 4 سؤال، رضایت 3 سؤال، قصد خرید 3 سؤال، تبلیغات دهانبهدهان 3 سؤال و تجربه لذتبخش 3 سؤال بود. برای بررسی روایی صوری، پرسشنامه در اختیار 5 نفر از اساتید و دانشجویان دکتری مدیریت ورزشی قرار گرفت و پس از بررسی آنها پرسشنامه نهایی طراحی بهصورت آنلاین در بین جامعه آماری توزیع شد. نتایج حاکی از این بود که آگاهی از برند 50/0 و آگاهی از مد 225/0 بر تجربه لذتبخش اثرگذار بودند. تجربه لذتبخش 465/0 بر رضایت اثرگذار بود و رضایت نیز 69/0 و 45/0 در قصد خرید و تبلیغات دهانبهدهان اثرگذار بودند. بهطورکلی اگر آگاهی از برند و مد در سطح بالایی ارزیابی شود، به تجربه لذتبخش و رضایت مشتریان در بین مشتریان منجر میشود و درنتیجه تبلیغات دهانبهدهان و قصد خرید مشتریان توسعه می یابد.
مقاله پژوهشی
رسانه های ورزشی
مهرعلی همتی نژاد طولی؛ بهنام عاشقی؛ میرحامد کریمی زاد
چکیده
یکی از حوزه های مهمی که در علوم انسانی کاربرد بسیاری دارد و آموزش آن برای همه دانشجویان تحصیلات تکمیلی اجباری بوده، روش تحقیق است. روش تحقیق به سه طریق انجام میشود: کیفی، کمّی و آمیخته. روشی که بهتازگی بیشتر مدنظر پژوهشگران قرار گرفته است، روش کیفی است؛ ازاینرو کتابهای مختلفی برای تخصصیکردن مباحث مرتبط با روش تحقیق کیفی ...
بیشتر
یکی از حوزه های مهمی که در علوم انسانی کاربرد بسیاری دارد و آموزش آن برای همه دانشجویان تحصیلات تکمیلی اجباری بوده، روش تحقیق است. روش تحقیق به سه طریق انجام میشود: کیفی، کمّی و آمیخته. روشی که بهتازگی بیشتر مدنظر پژوهشگران قرار گرفته است، روش کیفی است؛ ازاینرو کتابهای مختلفی برای تخصصیکردن مباحث مرتبط با روش تحقیق کیفی منتشر شدهاند. هدف پژوهش حاضر، نقد و بررسی کتاب پژوهش کیفی: راهنمای طراحی و کاربست بود که از روش نقد مؤسسه خانه کتاب و کاوشگری فلسفی انتقادی همزمان، استفاده شد. کتاب مدنظر تألیف شارون بیمیریام و الیزابت تیسدل است که کیامنش و دانای طوس ترجمه کردند و در تابستان 1398 در انتشارات سمت منتشر شد. ابزار نقد، چکلیست نقد کتاب شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی بود و از تحلیل محتوای کیفی و بازخوانیهای چندباره اثر بهمنظور بررسی اشکالات استفاده شد. براساس یافتههای پژوهش، قوتهای کتاب از نظر محتوایی، شیوایی و رسابودن کلام، توضیح کامل از ابتدا تا انتهای هر مبحث، پیوستگی مطالب کتاب بود. از ضعفهای کتاب نیز می توان به طراحی جلد ساده و اشکالات و قواعد نگارشی و همچنین معرفینشدن کامل نرمافزارهای موردنیاز در پژوهشهای کیفی اشاره کرد. امید است نقد، بررسی و معرفی کتاب مذکور باعث افزایش روند مطالعه و تحقیق در دانشجویان تحصیلات تکمیلی شود.
مقاله پژوهشی
روابط عمومی ورزشی
سید عباس وهابی؛ مجید سلیمانی؛ عادل افکار
چکیده
لازمۀ واکنش مؤثر به تغییرات محیطی و کسب مزیت رقابتی در رسانههای ورزشی، دستیابی به مدیریت راهبردی منابع انسانی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر مدیریت راهبردی منابع انسانی بر عملکرد و چابکی سازمانی با نقش میانجی سرمایه فکری دربین کارکنان رسانههای ورزشی شهر تهران انجام گرفت. روشهای پژوهش از نوع کاربردی و به لحاظ روش از نوع تحقیقات ...
بیشتر
لازمۀ واکنش مؤثر به تغییرات محیطی و کسب مزیت رقابتی در رسانههای ورزشی، دستیابی به مدیریت راهبردی منابع انسانی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر مدیریت راهبردی منابع انسانی بر عملکرد و چابکی سازمانی با نقش میانجی سرمایه فکری دربین کارکنان رسانههای ورزشی شهر تهران انجام گرفت. روشهای پژوهش از نوع کاربردی و به لحاظ روش از نوع تحقیقات پیمایشی و از نوع مدلیابی معادله ساختاری بود. تمامی کارکنان زن و مرد رسانههای ورزشی دانشکدههای تربیتبدنی شهر تهران به تعداد 334 نفر جامعه آماری پژوهش را تشکیل دادند. با روش نمونهگیری طبقهای و با استفاده از تخصیص متناسب (طبق فرمول کوکران) 225 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد مدیریت راهبردی منابع انسانی (2006)، پرسشنامه سرمایه فکری بونتیس (1996) و پرسشنامه عملکرد سازمانی یانگ (2004) استفاده شد. دادههای تحقیق پس از جمعآوری با استفاده نرمافزارهای آماری PLS Smart و SPSS تحلیل شدند. نتایج معادله ساختاری نشان داد که هر چهار متغیر یعنی مدیریت راهبردی منابع انسانی، سرمایه فکری و عملکرد سازمانی در کارکنان رسانههای ورزشی دانشکدههای تربیتبدنی شهر شهر تهران از وضعیت مطلوب برخوردار بودند. همچنین مدیریت استراتژیک منابع انسانی تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد سازمانی داشت. مدیریت استراتژیک منابع انسانی تأثیر مثبت و معناداری بر سرمایه فکری داشت و سرمایه فکری تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد سازمانی داشت.
مقاله پژوهشی
مهارت های ارتباطی در ورزش
نصرت اله عابدینی؛ حمید قاسمی؛ رضا صابونچی
چکیده
اینترنت و رسانههای اجتماعی بازاریابی ورزشی را آسانتر می کنند. از لحاظ تاریخی، پخش تلویزیونی منبع اصلی درآمد تیمهای ورزشی برتر، لیگها و انجمنهای ورزشی است. هدف این تحقیق، بررسی تأثیر رسانههای اجتماعی و اینترنت بر بازاریابی رویدادهای ورزشی بود. اینترنت فرصتهای جدیدی برای توزیع و موارد موردنیاز مصرف کنندگان رویدادهای ...
بیشتر
اینترنت و رسانههای اجتماعی بازاریابی ورزشی را آسانتر می کنند. از لحاظ تاریخی، پخش تلویزیونی منبع اصلی درآمد تیمهای ورزشی برتر، لیگها و انجمنهای ورزشی است. هدف این تحقیق، بررسی تأثیر رسانههای اجتماعی و اینترنت بر بازاریابی رویدادهای ورزشی بود. اینترنت فرصتهای جدیدی برای توزیع و موارد موردنیاز مصرف کنندگان رویدادهای ورزشی ایجاد میکند. رسانههای اجتماعی شکل جدیدی از ارتباطات بین طرفداران، ورزشکاران، تیمها و حامیان را ایجاد میکنند. فناوری تلفنهمراه نیز باعث میشود که طرفداران و مصرفکنندگان رویدادهای ورزشی، محتوای ورزشی را بهطورکلی و همچنین زنده در همهجا پیگیری کنند و همچنین این تغییرات چالشها و فرصتهای بسیار استراتژیک را ایجاد میکند. روش کار این تحقیق از نوع مطالعه و بررسی سایتها و شبکههای اجتماعی و همچنین ترجمه مقالات متفاوت در این زمینه در چندین چارچوب و ایده بود؛ بهویژه مدل اکوسیستم ورزش، بازاریابی رویدادی، بازاریابی ستاره و تفاوتهای بینالمللی در تماشای ورزش برای ورزشهای خاص. براساس نتایج تحقیق، چارچوبی برای توسعه استراتژی رسانههای اجتماعی پیشنهاد شد که میتواند برای ارزیابی وضعیت فعلی سازمان ورزشی و همچنین تسهیل توسعه استراتژی رسانههای اجتماعی استفاده شود. نتیجۀ بازاریابی یکپارچه نشاندهنده افزایش بلوغ از لحاظ ایجاد استراتژی یکپارچه است که ترکیبی از استفاده فعالانه از سیستمعاملهای رسانههای اجتماعی و سیستمهای داخلی با استفاده از رسانههای اجتماعی و جوامع است که بر وبسایت باشگاه یا فدراسیون تمرکز میکنند.
مقاله پژوهشی
تبلیغات در ورزش
حسین عبدالملکی؛ علی نوروزی؛ سید بهادر زکی زاده؛ سید نعمت خلیفه
چکیده
پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها توصیفی-همبستگی بود که به بررسی نقش میانجی تجربه لذتبخش و رضایت در رابطه بین کیفیت خدمات و قصد خرید مجدد الکترونیکی محصولات ورزشی پرداخت و بهصورت میدانی اجرا شد. جامعة آماری پژوهش، خریداران محصولات ورزشی از وبسایت مجید بودند که اطلاعات آنها در سیستم مدیریت ارتباط با مشتری ...
بیشتر
پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها توصیفی-همبستگی بود که به بررسی نقش میانجی تجربه لذتبخش و رضایت در رابطه بین کیفیت خدمات و قصد خرید مجدد الکترونیکی محصولات ورزشی پرداخت و بهصورت میدانی اجرا شد. جامعة آماری پژوهش، خریداران محصولات ورزشی از وبسایت مجید بودند که اطلاعات آنها در سیستم مدیریت ارتباط با مشتری این شرکت قرار داشت و پرسشنامه های تحقیق بهصورت دردسترس بین آنها توزیع شد (تعداد=635). حجم نمونه تحقیق با توجه هدف و با استفاده از نرمافزار آماری PASS در سطح خطای 05/0، در بازه 198 تا 216 نفر تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک های آمار توصیفی و استنباطی و نرمافزارهای Smart PLS و SPSS استفاده شد. ابزارهای اندازهگیری، پرسشنامه استاندارد کیفیت خدمات الکترونیکی پاراسورامون و همکاران (2005)، پرسشنامه رضایت الکترونیکی الیور (2007)، پرسشنامه قصد خرید مجدد الکترونیکی کرونین و همکاران (2000) و پرسشنامه تجربه لذتبخش الکترونیکی هسو و همکاران (2017) بود. در این تحقیق مشخص شد کیفیت خدمات الکترونیکی (01/0>P، 318/=0β)، تجربه لذتبخش الکترونیکی (01/0>P، 340/=0β) و رضایت الکترونیکی (05/0>P، 150/0=β) بر قصد خرید مجدد الکترونیکی محصولات ورزشی نقش دارند. ضریب بتای غیرمستقیم کیفیت خدمات بر قصد خرید مجدد نیز نشان میدهد رضایت و تجربه لذتبخش نقش میانجی در رابطه بین کیفیت خدمات و قصد خرید دارند.
مقاله پژوهشی
رسانه های ورزشی
مرتضی محمدی؛ مهرداد دهقانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تجربه لذتبخش در رابطه بین همانندی با تیم و بازدید مجدد هواداران فوتبال از وبسایت باشگاه استقلال انجام شد. هواداران تیم فوتبال استقلال جامعه آماری پژوهش را تشکیل دادند که درمجموع 230 نمونه قابلقبول گردآوری شد. برای اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه همهویتی (وون و برانسکومب، 1993)، تجربه لذتبخش ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تجربه لذتبخش در رابطه بین همانندی با تیم و بازدید مجدد هواداران فوتبال از وبسایت باشگاه استقلال انجام شد. هواداران تیم فوتبال استقلال جامعه آماری پژوهش را تشکیل دادند که درمجموع 230 نمونه قابلقبول گردآوری شد. برای اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه همهویتی (وون و برانسکومب، 1993)، تجربه لذتبخش (اوکاس و کارلسون، 2010؛ هسو و همکاران، 2017) و پرسشنامه قصد بازدید مجدد (کرونین و همکاران، 2000) استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه توسط پنج تن از اساتید و دانشجویان دکتری رشته مدیریت ورزشی بررسی کردند. سپس پرسشنامهها در جامعه مطالعهشده بهصورت آنلاین توزیع شدند. برای سنجش فرضیهها از نرمافزار اسمارت پیالاس استفاده شد. پایایی، روایی همگرایی و روایی واگرا حاکی از مطلوببودن مدل بیرونی پژوهش بود. همچنین شاخص تناسب مدل برابر با 09/0 نیکویی برازش را تأیید کرد. یافتههای پژوهش نشان داد که همانندسازی با تیم بر تجربه لذتبخش (49/0) و قصد بازدید مجدد (26/0) اثرگذار بود و تجربه لذتبخش بر قصد بازدید مجدد (57/0) اثرگذار بود. بهطورکلی، افزایش سطح هم هویتی هواداران با تیمهای محبوبشان به ارتباطات نزدیک عاطفی هواداران با وبسایت تیمها منجر میشود و هنگامی که این ارتباطات با تجربه لذتبخش در سایت مدنظر همراه باشد، باعث تمایل بیشتر بازدیدکنندگان از سایتهای باشگاههای فوتبال خواهد شد.
مقاله پژوهشی
رسانه های ورزشی
مینا شکوریان؛ رضا نیکبخش؛ طیبه زرگر
چکیده
تحقیق حاضر با هدف تحلیلی بر پدیده پذیرش و عدم پذیرش اپلیکیشنهای ورزشی توسط ورزشکاران حرفهای با استفاده از مدل باینری لوجیت انجام گرفت. روش تحقیق حاضر کاربردی بود. تمام کاربران اپلیکیشن استراوا در ایران که در دو رشتۀ دوچرخه سواری و دوومیدانی فعال بودند، جامعۀ آماری این تحقیق را تشکیل دادند. تعداد نمونۀ آماری با استفاده از نرمافزار ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف تحلیلی بر پدیده پذیرش و عدم پذیرش اپلیکیشنهای ورزشی توسط ورزشکاران حرفهای با استفاده از مدل باینری لوجیت انجام گرفت. روش تحقیق حاضر کاربردی بود. تمام کاربران اپلیکیشن استراوا در ایران که در دو رشتۀ دوچرخه سواری و دوومیدانی فعال بودند، جامعۀ آماری این تحقیق را تشکیل دادند. تعداد نمونۀ آماری با استفاده از نرمافزار جیپاور، 402 نفر و با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر پرسشنامه محققساخته بود. بهمنظور بررسی دادههای تحقیق حاضر از روش آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. در قسمت آمار توصیفی از میانگین و انحراف استاندارد استفاده شد. همچنین در قسمت آمار استنباطی آزمون رگرسیون لوجستیک به کار رفت. همه روند تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق حاضر با استفاده از نرمافزار SPSS انجام گرفت. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که بهصورت کلی تصویر ذهنی، اعتبار، زیرساختهای لازم، ارزشمندی، استفاده و اعتبار بهعنوان شش عامل مهم در پذیرش و عدم پذیرش اپلیکیشنهای ورزشی توسط ورزشکاران حرفهای مشخص شدند. مطابق با نتایج مشخص شد که اعتبار و هزینه بیشترین تأثیر را در پذیرش و عدم پذیرش از سوی ورزشکاران داشتند. با توجه به نتایج میتوان گفت که عامل اعتبار بیشترین نقش را در پیشبینی میزان پذیرش یا عدم پذیرش دارد.