با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی امین

2 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تجربه لذت بخش در رابطه بین همانندی با تیم و بازدید مجدد هواداران فوتبال از وب‌سایت باشگاه استقلال انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را هواداران تیم فوتبال استقلال تشکیل داده بودند که در مجموع 230 نمونه قابل قبول گرداوری شد. ابزار اندازه گیری پرسشنامه هم هویتی (وون و برانسکومب، 1993)، تجربه لذت بخش (اوکاس و کارلسون، 2010 و هسو و همکاران، 2017) و پرسشنامه قصد بازدید مجدد (کرونین و همکاران، 2000) استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه توسط 5 تن از اساتید و دانشجویان دکتری مدیریت ورزشی بررسی و سپس در جامعه مورد مطالعه به صورت انلاین پخش گردید. جهت سنجش فرشیات از نرم افزار اسمارت پی ال اس استفاده شد، پایایی، روایی همگرایی و روایی واگرا حاکی از مطلوب بودن مدل بیرونی پژوهش داشت، همچنین شاخص تناسب مدل برابر 09/0 نیکویی برازش را تایید کرد. یافته‌های پژوهش نشان داد که همانندسازی با تیم بر تجربه لذت‌بخش (49/0) و قصد بازدید مجدد (26/0) اثرگذار است همچنین تجربه لذت بخش بر قصد بازدید مجدد (57/0) اثرگذار بود. به‌طور کلی افزایش سطح هم‌هویتی هواداران با تیم-های محبوبشان به ارتباطات نزدیک عاطفی هواداران با وب‌سایت تیم‌ها منجر می‌شود و هنگامی که این ارتباطات با تجربه لذت بخش در سایت مورد نظر همراه باشد باعث تمایل بیشتر بازدیدکنندگان از سایت های باشگاه های فوتبال خواهد شد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The role of team identity in the enjoyable experience and the intention of football fans to visit Esteghlal Club's website again

نویسنده [English]

  • mehrdad dehghani 2

1 Faculty of Amin University of Law Enforcement Sciences

2 master of sport management

چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the mediator role of enjoyable experience in the relationship between similarity with the team and the re-visit of football fans to the website of Esteghlal Club. The statistical population of the study was the fans of Esteghlal football team, which collected a total of 230 acceptable samples. The instruments used were the identity card questionnaire (Wann & Branscombe, 1993), the enjoyable experience (Okas and Carlson, 2010 and Hsu et al., 2017) and the re-visit intention questionnaire (Cronin et al., 2000). The face validity of the questionnaire was assessed by 5 professors and PhD students in sports management and then distributed online in the study population. Smart PLS software was used to measure the Farshiat. Reliability, convergence validity and divergent validity indicated that the external model of the research was desirable. Also, the model fit (SRMR) 0.09 confirmed the goodness of fit. Findings showed that assimilation with the team has an effect on enjoyable experience (0.49) and intention to revisit (0.26). Also, enjoyable experience had an effect on intention to revisit (0.57). In general, increasing the level of solidarity of fans with their favorite teams leads to close emotional and emotional connections of fans with the teams' websites, and when these connections are accompanied by a pleasant experience on the site, it causes more visitors to desire from the sites of football clubs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Identity
  • enjoyable experience
  • revisits
  • website