با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستان

2 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه کردستان

3 دانشجو

چکیده

هدف پژوهش حاضر تاثیر آگاهی از برند و آگاهی از مد بر تجربه لذت بخش، رضایت، قصد خرید و تبلیغات دهان به دهان در خرید پوشاک ورزشی در بین دانشجویان تربیت بدنی بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی و از نظر هدف، کاربردی بود. جامعه آماری مورد مطالعه حاضر را کلیه دانشجویان تربیت بدنی در سطح کشور تشکیل داده بودند، که در نهایت 367 نمونه براساس تخمین نمونه نرم افزار سمپل پاور گرداوری و مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه چیلدز و همکاران (2019) در مقیاس 5 ارزشی لیکرت بود اگاهی از مد 3 سوال؛ آگاهی از برند 4؛ رضایت 3؛ قصد خرید 3؛ تبلیغات دهان به دهان 3 و تجربه لذت‌بخش شامل 3 سوال بودند. جهت بررسی روایی صوریی پرسشنامه در اختیار 5 نفر از اساتید و دانشجویان دکتری مدیریت ورزشی قرار گرفت و پس از بررسی انها پرسشنامه نهایی طراحی به صورت انلاین در بین جامعه آماری پخش شد. نتایج حاکی از این بود که آگاهی از برند50/0؛ آگاهی از مد 225/0 بر تجربه لذت بخش اثرگذار بودند. تجربه لذت بخش 465/0 بر رضایت اثر گذار بود و رضایت نیز 69/0 و 45/0 در قصد خرید و تبلیغات دهان به دهان اثرگذار بود. بطور کلی اگر اگاهی از برند و مد در سطح بالایی ارزیابی شود منجر به تجربه لذت بخش و رضایت مشتریان در بین مشتریان خواهد گردید و در نتیجه تبلیغات دهان به دهان و قصد خرید مشتریان توسعه می‌یابد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The effect of brand awareness and fashion awareness on word of mouth advertising in the purchase of Sports clothes among physical education students

نویسندگان [English]

  • Saeed Sadeghi Boruojerdi 1
  • Hossein Mansouri 2
  • javad bagmoradi 3

1 Professor of Sport management, University of Kurdistan

2 Department of Physical Education and Sport Sciences, Kurdistan University

3 Student

چکیده [English]

The aim of this study was the effect of brand awareness and fashion awareness on enjoyable experience, satisfaction, intention to buy and word of mouth in buying Sports clothes among physical education students. The research method was descriptive-correlation and applied in terms of purpose. The statistical population of the present study consisted of all physical education students in the country, which finally 367 samples were collected and analyzed based on sample estimates of Sample Power software. The measurement tool was Childs et al. (2019) questionnaire on a 5-point Likert scale. Brand Awareness 4; fashion Awareness 3; Satisfaction 3; Intention to buy 3; Word of mouth3; and the enjoyable experience included 3 questions. In order to check the validity of the questionnaire, 5 professors and PhD students in sports management were provided and after reviewing them, the final design questionnaire was distributed online among the statistical population. The results showed that brand awareness (0.50) and awareness fashion (0.225) had an effect on the enjoyable experience. enjoyable experience had an effect of 0.465 on satisfaction and satisfaction had an effect of 0.69 and 0.45 on the intention to buy and word of mouth In general, if brand and fashion awareness is evaluated at a high level, it will lead to a pleasant experience and customer satisfaction among customers, and as a result, word of mouth advertising and the intention to buy customers will develop.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Brand knowledge
  • consumer behavior
  • sports clothes
  • enjoyable experience
  • word of mouth