با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد

2 دانشگاه آزاد اسلامی

3 عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور

چکیده

هدف پژوهش بررسی رابطه مصرف رسانه‌ای با مهارت‌های ارتباطی دانشجویان رشته علوم ورزشی است. روش تحقیق توصیفی -همبستگی و از حیث هدف کاربردی به صورت میدانی است. جامعه آماری کلیه دانشجویان علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی 98-1397 (6230 نفر) تشکیل می دادند که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان و با تکیه بر روش نمونه‌گیری تصادفی- خوشه‌ای، تعداد 362 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه های مهارت‌های ارتباطی قاسمی (2017) و میزان مصرف رسانه‌ای محمودیان و همکاران (2015) بود که روایی محتوایی آن ها توسط 8 نفر از اساتید متخصص حوزه مدیریت ورزشی و پایایی آن ها با آلفای کرونباخ به ترتیب به میزان 77/0 و 74/0 مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های فراوانی و درصد و در بخش آمار استنباطی از آزمون کولموروف– اسمیرنف و آزمون مدل‌یابی معادلات ساختاری با بهره گیری از نرم افزارهای آماریSPSS و PLS استفاده شد. نتایج تحلیل های آماری نشان داد که مصرف رسانه‌ای با مهارت‌های ارتباطی دانشجویان رشته علوم ورزشی ارتباط مثبت، مستقیم و معنا‌داری دارد. توسعه هر چه بیشتر زیرساخت‌های رسانه‌ای در دانشگاه‌ها از یک طرف و آموزش نحوه استفاده از انواع رسانه ها به عنوان یک ابزار و تقویت‌کننده مهارت‌های ارتباطی افراد فعال در حوزه ورزش باید مورد توجه مسئولین و دست اندرکاران حوزه آموزش عالی قرار گیردکه نتیجه این امر استفاده مطلوب از رسانه در همه جنبه‌های زندگی دانشجویان علوم ورزشی خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The relationship between media consumption and communication skills of sports science students

نویسندگان [English]

  • reza saboonchi 1
  • Nosrat Allah Abedini 2
  • Hamid Ghasemi 3

1 department of physical education & sport since, broujerd branch, Islamic azad university, broujerd, Iran

2 , Islamic azad university

3 Sport Management Faculty, Payame Noor University (PNU)

چکیده [English]

the relationship between media consumption and communication skills of sports students. The method of the present study was descriptive-correlational. The statistical population studied in this study consisted of all students of sports sciences of Islamic Azad University in the academic year 2018--2019 (6230 people) who used Cohen, Morgan and Georgian sample size determination table and relying on random-cluster sampling method. 362 people were selected as the research sample and the research results were prepared and adjusted based on the same number of questionnaires. Data collection tools included Ghasemi Communication Skills Questionnaire (2017) and Media Consumption of Mahmoudian et al(2015). It was approved by 0.77 and 0.74. In order to analyze the collected data at the level of descriptive statistics, frequency and percentage indices and in the inferential statistics section, Kolmorov-Smirnov test to investigate how to distribute the data and structural equation modeling test using SPSS and PLS statistical software. The results of statistical analysis showed that media consumption has a positive, direct and significant relationship with communication skills of sports students. The development of more media infrastructure in universities on the one hand and teaching how to use different types of media as a tool and strengthening the communication skills of people active in the field of sports should be considered by officials and practitioners in the field of higher education. The media will be in all aspects of the lives of sports science students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Media Consumption
  • Communication Skills
  • Students
  • Sports Science