با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت ورزشی، مرکز تحقیقات مراقبت های بالینی و ارتقای سلامت، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج ایران

2 کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

3 گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

چکیده

پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها توصیفی- همبستگی بود که به بررسی نقش میانجی تجربه لذت بخش و رضایت الکترونیکی در رابطه بین کیفیت خدمات الکترونیکی و قصد خرید مجدد الکترونیکی محصولات ورزشی پرداخت و به صورت میدانی به اجرا در آمد. جامعة آماری پژوهش شامل خریداران محصولات ورزشی از وب سایت مجید می باشند و اطلاعات آنها در سیستم مدیریت ارتباط با مشتری این شرکت قرار داشت که ابزار تحقیق به صورت در دسترس بین آنها توزیع شد (N=635). همچنین، حجم نمونه تحقیق با توجه هدف و با استفاده از نرم افزار آماری PASS در سطح خطای 05/0، در بازه 198 تا 216 نفر تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تکنیک‌های آمار توصیفی و استنباطی و با بهره‌گیری از نرم افزارهای Smart PLSو SPSS استفاده شد. ابزار اندازه‌گیری تحقیق حاضر پرسشنامه استاندارد کیفیت خدمات الکترونیکی پاراسورامون و همکاران (2005)، پرسشنامه رضایت الکترونیکی الیور ( 2007)، پرسشنامه قصد خرید مجدد الکترونیکی کرونین و همکاران (2000)و پرسشنامه تجربه لذت بخش الکترونیکی هسو و همکاران (2017)بود. در این تحقیق مشخص شد کیفیت خدمات الکترونیکی (01/0>P، 318/0β=)، تجربه لذت بخش الکترونیکی (01/0>P، 340/0β=) و رضایت الکترونیکی (05/0>P، 150/0β=) بر قصد خرید مجدد الکترونیکی محصولات ورزشی نقش دارند. همچنین، ضریب بتا غیر مستقیم کیفیت خدمات الکترونیکی بر قصد خرید مجدد نشان می دهد رضایت و تجربه لذت بخش الکترونیکی نقش میانجی در رابطه بین کیفیت خدمات الکترونیکی و قصد خرید دارند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The mediating role of enjoyable experience and E-satisfaction in relationship between E- service quality and E- intention to re-purchase sporting products

نویسندگان [English]

  • Hossein Abdolmaleki 1
  • Ali Norouzi 2
  • Seyed Bahador Zakizadeh 3
  • Seyed Nemat Khalifeh 3

1 Assistant Professor of sport management, Clinical Care and Health Promotion Research Center, Karaj branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.

2 Msc in sport management, Karaj branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran

3 Department of sport management, Karaj branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran

چکیده [English]

The present study was applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of data collection. It investigated the mediating role of enjoyable experience and e- satisfaction in the relationship between the e-services quality and the intention to repurchase electronic sports products. The statistical population of the study includes buyers of sports products from Majid website and their information was in the customer relationship management system of the company that the research tool was distributed among them (N = 635). Also, the sample size was determined according to the purpose and using PASS statistical software at an error level of 0.05, in the range of 198 to 216 people. Descriptive and inferential statistical techniques were used to analyze the data using Smart PLS-SEM and SPSS software. The measuring instruments of the present study were the standard e-service quality questionnaire of Parasoramon et al. (2005), the Oliver e-satisfaction questionnaire (2007), the electronic repurchase intention questionnaire of Cronin et al. (2000) and the enjoyable electronic experience questionnaire of Hsu et al. (2017). In this study were found, the quality of electronic services (P <0.01, β = 0.318), enjoyable electronic experience (P <0.01, β = 0.340) and electronic satisfaction (P <0.05, β0/150) have impact on repurchase electronic sports products. Also, the indirect beta coefficient of e-service quality on repurchase intention shows that satisfaction and enjoyable e-experience play a mediating role in the relationship between e-service quality and purchase intention.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Website quality
  • e-shopping
  • customer
  • customer satisfaction
  • intention to repurchase