با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آیت الله آملی، آمل، ایران

2 استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

3 استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آیت الله آملی، آمل، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل تاثیرگذار شبکه های اجتماعی بر ایجاد کسب و کارهای ورزشی و ارائة یک مدل پارادایمی بود. پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی بود و برحسب گردآوری اطلاعات اکتشافی و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد انجام شده است. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته بود. جامعه آماری شامل خبرگان، اساتید، مدیران، صاحبان کسب و کار، کارآفرینان و مشاوران حوزه صنعت ورزش می‌باشند و از روش نمونه گیری هدفمند با تکنیک گلوله برفی استفاده شده است. داده های جمع آوری شده با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیه و تحلیل شدند و الگوی نهایی استخراج گردید. مدل نهایی از مجموع شرایط علی (24 مفهوم و 2 مقوله)، بستر ها و زمینه‌های لازم (37 مفهوم و 3 مقوله)، راهبردها (21 مفهوم و 4 مقوله)، مداخله گرها (11 مفهوم و 2 مقوله)، و پیامدها (13 مفهوم و 2 مقوله) تاثیرگدار شبکه های اجتماعی بر ایجاد کسب و کارهای ورزشی تشکیل شده است. به منظور سنجش پایایی و کنترل کیفیت مطالعه حاضر از روش کاپا کوهن استفاده شد. ضریب کاپا محاسبه شده برابر با 776/0 بوده که در سطح توافق معتبر قرار گرفته است. به منظور ایجاد و راه‌اندازی کسب و کار در ورزش کشور فراهم آوردن زیرساخت ها و شرایط مناسب شبکه های اجتماعی می‌تواند از جمله راه های مؤثر برای تحرک بخشیدن به فضای کسب و کار در ورزش کشور باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Provide paradigm of the effect of social networks on creating sports businesses

نویسندگان [English]

  • seyedeh maryam naghib hosseini 1
  • Seyyed Emad Hosseini 2
  • Farshad Emami 3

1 PhD student of Islamic Azad University, Ayatollah Amoli, Amol, Iran

2 Assistant Professor of Sport Management, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

3 Assistant Professor of Islamic Azad University, Ayatollah Amoli, Amol, Iran

چکیده [English]

The purpose of this study was to identify the factors influencing social networks on the creation of sports businesses and providing a paradigm model.The present study was based on the purpose of the type of fundamental research and was conducted according to exploratory information and using the foundation theory method. The data collection tool was a deep semi-structured interview. The statistical population includes experts, professors, managers, business owners, entrepreneurs, and sports consultants, and the targeted sampling method with snowball technique. The collected data were analyzed using open, axial, and selective coding, and the final pattern was extracted.The final model of the total causal conditions (24 concepts and 2 categories), substrates and fields (37 concepts and 3 categories), strategies (21 concepts and 4 categories), intervention (11 concepts and 2 categories), and implications (13 the concept and 2 categories of social networks are formed on creating sports businesses. The Kappa Cohen method was used to measure reliability and quality control. The coefficient of kappa is calculated equal to 776/0, which is at a valid agreement level. In order to establish and set up business in sports, providing infrastructure and appropriate social networking conditions can be an effective way to mobilize business space in the country's sports.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords Social networks
  • Business
  • Sports
  • Sports industry
  • Grounded theory