با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیریت ورزشی، پژوهشگاه علوم ورزشی

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد پژوهشگاه علوم ورزشی

چکیده

هدف پژوهش حاضر تحلیل بازاریابی کمین در فوتبال ایران ، جام ملت های آسیا 2019 می باشد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و روش پژوهش، تلفیقی (تحلیل محتوا کمی و کیفی) می باشد. جامعه آماری در بخش اول رسانه هایی که اقدام به بازاریابی کمین کرده بودند که بر اساس روش نمونه گیری کل شمار که در این راستا بر اساس سایت الکسا،30 سایت پر بازدید ایران و رسانه ملی در زمان برگزاری بازی های تیم ملی ایران در طول مدت برگزاری رویداد و در پخش زنده بازی ها تیم فوتبال ایران از طریق تلویزیون ایران در طول مدت حضور این تیم در رویداد ، تعداد 81 مورد تبلیغات بازاریابی کمین به عنوان نمونه تحقیق مشخص گردیدند. در بخش دوم برای شناسایی روش های پیشگیری و برخورد، جامعه آماری صاحب نظران آشنا با موضوع تحقیق در فدراسیون فوتبال ایران می باشند که بر اساس روش نمونه گیری هدفمند و قضاوتی ، تعداد 5 نفر به عنوان نمونه تحقیق مشخص گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر به دو صورت انجام گرفت،که در بخش اول برای شناسایی وضعیت چک لیست محقق ساخته و در بخش دوم برای شناسایی راه کار های مقابله با بازاریابی کمین کارگروهی متمرکز صورت پذیرفت. نتایج تحقیق نشان داد که بیشترین نوع بازاریابی کمین مورد استفاده بازایابی نقض مالکیت و بیشترین استراتژی مورد استفاده صنایع و سازمان ها ، استراتژی حمایت از پخش یک رخداد می باشد. با توجه به یافته های پژوهش راهکارهایی اجرایی ارانه گردیده است که می‌تواند راهگشای مدیران فدراسیون فوتبال باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analyzing the ambush marketing in Iranian football medias (case study: the 2019 Asian Cup)

نویسندگان [English]

  • mehdi rasooli 1
  • mohsen armaghani 2

1 sport management, sport sciences research institute

2 Graduated of MA/ sport sciences research institute of Iran

چکیده [English]

The purpose of present research is analyzing football ambush marketing in Iranian medias, in 2019 Asian Cup. This research is purpose-oriented and research method is integrated (quantitative and qualitative content analysis). The statistical population of the present study in the first part, are medias who attempted ambush. According to Alexa site ranking, 30 most visited sites in Iran. News and Sports Field During the games of the Iranian national team during the event and also in the live broadcast of the games of the Iranian football team. 81 ambush marketing ads considered as a specific research sample. In the second part, to identify methods of prevention and treatment, the statistical community of experts includes experts familiar with the subject of ambush marketing in the Iranian Football Federation. Purposeful and judgmental sampling, 5 people were identified as the focus group. For data collection in the first part to identify the marketing status of ambush in football made a researcher checklist and in the second part to identify strategies to deal with ambush marketing focused work. The results showed that the most common type of ambush marketing used to recover property infringement and the most used strategy by industries and organizations is the strategy of supporting the spread of an event. According to the research findings, executive solutions have been provided that can pave the way for the managers of the Football Federation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ambush Marketing
  • Internet Advertising
  • Sporting Events
  • Football
  • Asian Cup