با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران

2 گروه مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران

3 گروه مدیریت ورزشی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

10.30473/jsm.2025.71936.1894

چکیده

هدف از این پژوهش، طراحی الگوی مدیریت رفتارهای اخلاقی چهره‌های مشهور ورزشی در فضای مجازی بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انتخاب شد. متخصصان رسانه، اعضای هیئت‌علمی آشنا به موضوع تحقیق، مربیان و ورزشکاران مشهور فعال در فضای مجازی با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و 12 مصاحبه تا رسیدن به حد اشباع نظری انجام گرفت. سپس جهت اطمینان سه مصاحبه و درنهایت تا 15 نفر ادامه یافت. ابزار پژوهش شامل مصاحبه اکتشافی (نیمه ساختارمند) بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافته‌ها از روش تحلیل مضمون با روش پیشنهادی اترید-استرلینگ (2001) استفاده شد. از نرم‌افزار MaxQDA نسخه Pro به‌منظور تحلیل مصاحبه‌ها و از نرم‌افزار iMindMap نسخه 10 به‌منظور ترسیم شبکه مضامین استفاده گردید. نتایج تحلیل مضمون فراگیر و ترسیم شبکه مضامین که با بهره‌گیری از نظرات خبرگان شرکت‌کننده در پژوهش و همچنین مطالعه مبانی نظری است، نشان داد که به‌منظور مدیریت رفتارهای اخلاقی ورزشکاران و چهره‌های مشهور ورزشی باید تدابیری در بخش‌های مختلفی نظیر برنامه‌ریزی، هماهنگی و سازماندهی، نظارت و ارزیابی و اقتصادی (بودجه‌بندی) باید داشت. نتایج این پژوهش می‌تواند به شکل‌گیری و پیاده‌سازی راهبردهای مؤثری برای مدیریت رفتارهای اخلاقی چهره‌های مشهور ورزشی در فضای مجازی کمک کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing a Model for Managing Ethical Behavior of Prominent Athletes in Cyberspace

نویسندگان [English]

  • Najaf Kosari 1
  • Reza Sabunchi 2
  • Alireza Zand 3

1 Ph.D. Student of Sports Management, Borujerd Branch, Islamic Azad University, Borujerd, Iran

2 Department of Sports Management, Borujerd Branch, Islamic Azad University, Borujerd, Iran

3 Department of Physical Education, Shahr-e-Qods Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The aim of this research was to design a model for managing the ethical behavior of prominent athletes in cyberspace. The study employed a qualitative approach with thematic analysis. Media specialists, academic staff familiar with the research topic, coaches, and renowned athletes active in cyberspace were selected using purposive sampling, resulting in 12 interviews until theoretical saturation was achieved. To ensure reliability, an additional three interviews were conducted, totaling 15 participants. The research instrument included exploratory (semi-structured) interviews. The validity of the instrument was evaluated and confirmed based on sample credibility, expert opinions, and inter-rater agreement. The thematic analysis method proposed by Attride-Stirling (2001) was used to analyze the findings. MaxQDA Pro software was utilized for interview analysis, and iMindMap version 10 was used for mapping the thematic network. The results of the comprehensive thematic analysis and thematic network mapping, derived from expert opinions and theoretical studies, indicated that managing the ethical behavior of athletes and prominent sports figures requires measures in various areas such as planning, coordination and organization, monitoring and evaluation, and economic (budgeting). The findings of this research can contribute to the development and implementation of effective strategies for managing the ethical behavior of prominent athletes in cyberspace.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Behavior Management
  • Ethical Behavior
  • Prominent Athletes
  • Social Networks