با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان، ایران.

2 استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان، ایران.

چکیده

امروزه شناخت عواملی که بر رفتارخرید مصرف‌کنندگان تأثیر می‌گذارد در کانون توجه شرکت‌ها قرار گرفته است. یکی از مهمترین اقدامات پیش‌روی مدیران سازمان‌ها در این زمینه، توجه ویژه به موضوع نگرش می‌باشد. هدف پژوهش حاضر مطالعه‌ی تأثیر نگرش به تبلیغات و برند در رابطه‌ی بین تبلیغات انیمیشنی و شخصیّت‌های واقعی در جذب و قصدخرید مصرف‌کنند‌گان بود. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی - همبستگی، از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان تربیت‌بدنی دانشگاه‌های سطح شهر همدان بودند که 300 نفر در این مطالعه مشارکت داشتند. نتایج تحقیق نشان ‌داد که؛ نگرش به تبلیغات در تأثیر تبلیغات از طریق شخصیّت‌های واقعی و تبلیغات از طریق انیمیشن بر قصدخرید نقش میانجی دارد. اما نگرش به تبلیغات در تأثیر تبلیغات از طریق شخصیّت‌های واقعی و تبلیغات از طریق انیمیشن بر جذب مصرف‌کنندگان نقش میانجی ندارد. همچنین نگرش به برند در تأثیر تبلیغات از طریق شخصیّت‌های واقعی و تبلیغات از طریق انیمیشن بر قصدخرید و جذب مصرف کنندگان نقش میانجی ندارد. با توجه به اهمیّت و محبوبیّت روز افزونی که این نوع تبلیغات در سرتاسر جهان بدست آورده‌اند، شرکت‌ها باید جهت افزایش جذب و قصدخرید مصرف‌کنندگان سعی در ایجاد نگرشی مطلوب نسبت به این روش‌های تبلیغی و برند در اذهان مصرف‌کنندگان داشته باشند

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating the mediating role of attitudes towards advertising and brand in the relationship between animated advertising and real personalities in attracting and intention to buy consumers of sports goods

نویسندگان [English]

  • ali asgar 1
  • sirous ahmadi 2
  • Azadeh alinezhad 2

1 . PhD Student in Sports Management, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Hamedan Branch, hamedan, Iran

2 2- Assistant Professor in Sports Management, Faculty of Humanities, Islamic Azad University,Hamedan Branch, Hamedan, Iran

چکیده [English]

Nowadays, recognizing the factors that affect consumers' buying behavior is in the focus of companies. One of the most important steps taken by the managers of organizations in this field is to pay special attention to the issue of attitude. The purpose of this study was to study the effect of attitudes toward advertising and brand in the relationship between animated advertising and real characters in attracting and buying consumers. The method of the present study was descriptive-correlational in terms of applied purpose. The statistical population of this study was physical education students of universities in Hamadan that 300 people participated in this study. The results showed that; Attitudes towards advertising mediate the effect of advertising through real characters and advertising through animation on the intention to buy. But the attitude towards advertising does not mediate the effect of advertising through real characters and advertising through animation on attracting consumers. Also, brand attitude does not mediate the effect of advertising through real characters and advertising through animation on the intention to buy and attract consumers. Given the growing importance and popularity of this type of advertising around the world, companies should try to create a favorable attitude towards these advertising methods and brand in the minds of consumers in order to increase consumer attraction and buying intentions

کلیدواژه‌ها [English]

  • Athlete Endorsement
  • Attitud
  • Cartoon characters
  • Celebrities
  • Purchase intention