با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران

2 دانشیار مدیریت ورزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران

3 استادیار مدیریت ورزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران

10.30473/jsm.2025.70732.1843

چکیده

تحقیق حاضر باهدف بررسی نقش رفتارهای شهروندی دیجیتال مدیران در محیط مجازی سازمان بر مشارکت کاری و مسئولیت‌پذیری کارکنان با توجه به نقش میانجی سواد رسانه‌ای کارکنان سازمان‌های ورزشی طراحی گردید. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی می‌باشد که از منظر هدف، جز تحقیقات کاربردی می‌باشد که به‌صورت میدانی انجام گردید. روش تحقیق حاضر ازنظر روش گرد‌آوری داده‌ها، پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان (660 نفر) و فدراسیون‌های ورزشی (1900 نفر) تشکیل می‌دهند (جمعاً: 2560). با توجه به فرمول حجم نمونه کوکران 335 نفر در نظر گرفته شد اما به دلیل احتمال ریزش نمونه‌ها و مخدوش بودن پرسشنامه، از حداکثر تعداد نمونه (384 نفر) به‌عنوان نمونه تحقیق استفاده شد. در انتخاب نمونه‌های تحقیق از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده گردید. ابزار گردآوری اطلاعات شامل 4 پرسشنامه استاندارد (مسئولیت‌پذیری اجتماعی، رفتار شهروندی دیجیتال، سواد رسانه‌ای و مشارکت کاری) بود. در جهت بررسی داده‌های تحقیق حاضر از روش معادلات ساختاری استفاده گرید. تمامی روند تجزیه‌وتحلیل تحقیق، در غالب نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس نسخه 20 و پی‌ال‌اس نسخه 4 انجام گرفت. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که رفتار شهروندی دیجیتال تأثیر معناداری بر مسئولیت‌پذیری (254/0=تأثیر؛ 105/3=t)، سواد رسانه‌ای (243/0=تأثیر؛ 610/3=t) و مشارکت کاری (234/0=تأثیر؛ 779/3=t) دارد. نتایج همچنین نشان داد که سواد رسانه‌ای بر مسئولیت‌پذیری (219/0=تأثیر؛ 572/3=t) و مشارکت کاری (638/0 تأثیر؛ 084/17=t) تأثیر معناداری دارد. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، توسعه رفتار شهروندی دیجیتال مدیران و ارتقاء سطح سواد رسانه‌ای کارکنان می‌تواند نتایج مفیدی برای سازمان به همراه داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The role of digital citizenship behaviors of managers in the organization's virtual environment on the work participation and responsibility of employees with regard to the mediating role of media literacy of sports organizations employees.

نویسندگان [English]

  • Ahmad MirzaAli 1
  • Zayalabedin Falah 2
  • Asra Asgari 3

1 PhD student in sports management, Gorgan branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran

2 Associate Professor of Sports Management, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran

3 Assistant Professor of Sports Management, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran

چکیده [English]

The present research was designed with the aim of investigating the role of digital citizenship behaviors of managers in the organization's virtual environment on the work participation and responsibility of employees, considering the mediating role of media literacy of employees of sports organizations. The current research is a descriptive research which, from the point of view of the goal, is one of the applied researches that was conducted in the field. The current research method is a survey in terms of data collection method. The statistical population of this research includes all employees of the Ministry of Sports and Youth (660 people) and sports federations (1900 people) (total: 2560). According to Cochran's sample size formula, 335 people were considered, but due to the possibility of dropping samples and the questionnaire being distorted, the maximum number of samples (384 people) was used as the research sample. Available sampling method was used in selecting research samples. The data collection tool included 4 standard questionnaires (social responsibility, digital citizenship behavior, media literacy and work participation). Structural equation method was used to examine the data of this research. The entire research analysis process was carried out using SPS version 20 and PLS version 4 software. The results of this research showed that digital citizenship behavior has a significant effect on responsibility (effect=0.254; t=3.105), media literacy (effect=0.243; t=3.610) and work participation (0.234=effect; t=3.779). The results also showed that media literacy has a significant effect on responsibility (effect=0.219; t=3.572) and work participation (effect 0.638; t=17.084).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ministry of Sports and Youth
  • organizational behavior
  • media capital
  • organizational citizenship behavior