رسانه های ورزشی
سیداحد هاشمیان؛ حمید قاسمی؛ معصومه حسینی
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی مفهوم قدرت رسانهای و به دست آوردن راهبردهایی عملیاتی جهت اتخاذ شیوههایی جدید در بهرهگیری از رسانهها در توسعه ورزش بود. این پژوهش کیفی بوده که با استفاده از روش گرانددتئوری و رویکرد اشتراوس و کوربین انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل 14 نفر از خبرگان حوزه مدیریت ورزش و رسانه و متخصصان مجرب در حوزه رسانههای ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی مفهوم قدرت رسانهای و به دست آوردن راهبردهایی عملیاتی جهت اتخاذ شیوههایی جدید در بهرهگیری از رسانهها در توسعه ورزش بود. این پژوهش کیفی بوده که با استفاده از روش گرانددتئوری و رویکرد اشتراوس و کوربین انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل 14 نفر از خبرگان حوزه مدیریت ورزش و رسانه و متخصصان مجرب در حوزه رسانههای ورزشی بودند و برای جمعآوری دادهها، از نمونهگیری هدفمند با روش مصاحبه نیمهساختاریافته و تارسیدن به اشباع نظری استفاده شد. تحلیل دادهها طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی و با تأکید بر منابع قدرت رسانه را بهعنوان پدیده محوری و مقوله-های فرعی، شرایط علی، زمینهای، مداخلهگر، پیامدها و راهبردها اجرا گردید. جهت اطمینان از روایی و پایایی پژوهش، مصاحبهها با بعضی از افراد چندین بار تکرار و نتایج حاصل در چند مرحله به رویت چند تن از اساتید مجرب و مصاحبهشوندهها رسید و دراینبین از گروههای کانونی شرکتکنندگان در پژوهش نیز استفاده گردید. بر اساس نتایج بهدستآمده از پژوهش، قدرت فراگیری، قدرت اقناعی، تخصصی بودن رسانه و پشتیبانی قانونی بهعنوان شرایط علی و توانایی جریانسازی، مطالبهگری، درآمدزایی، اعتمادسازی، مرجعیت، مشروعیت، شفافسازی و نوع مالکیت رسانه بهعنوان عوامل زمینهساز شناسایی شدند و عوامل مداخلهگر به دو دسته تسهیل گر و موانع قدرت رسانه در توسعه ورزش شناسایی شدند. با بررسی اثرات قدرت رسانه در رسانههای ورزشی، ورزش و اقتصاد ورزشی، راهبردهایی کاربردی در دو حوزه ورزش و رسانه ارائه گردید.
رسانه های ورزشی
بهاره رحمانیان کوشککی؛ مرضیه خلیفه سلطانی؛ سعید جعفری
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، ارائه مدل مدیریت رسانههای ورزشی با رویکرد توسعه دیپلماسی ورزشی بود. روش تحقیق از نوع کیفی، شیوه دادهبنیاد و رویکرد تحلیل سیستماتیک میباشد. جامعه آماری شامل مدیران سازمانهای ورزشی، اصحاب رسانه ورزشی و اساتید دانشگاه بودند و نمونهگیری به صورت گلولهبرفی صورت گرفت. جهت جمعآوری اطلاعات از مصاحبه نیمهساختاریافته ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر، ارائه مدل مدیریت رسانههای ورزشی با رویکرد توسعه دیپلماسی ورزشی بود. روش تحقیق از نوع کیفی، شیوه دادهبنیاد و رویکرد تحلیل سیستماتیک میباشد. جامعه آماری شامل مدیران سازمانهای ورزشی، اصحاب رسانه ورزشی و اساتید دانشگاه بودند و نمونهگیری به صورت گلولهبرفی صورت گرفت. جهت جمعآوری اطلاعات از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده گردید، که محقق با انجام 17 مصاحبه به اشباع نظری رسید. روائی سؤالات مصاحبه مرحله به مرحله توسط خبرگان تأئید قرار گرفت و پایایی سؤالات از طریق پایایی باز آزمون 94 درصد بدست آمد. با تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرم افزار مکسکیودیای، 465 کد اولیه، 51 مقوله فرعی و 13 مقوله اصلی بدست آمد و طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، مدل تحقیق طراحی گردید. مقولهها بر اساس الگوی پرادایمی اشتراوس و کوربین در محورهای عوامل علی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدها قرار گرفتند. نتایج نشان داد، دیدگاه راهبردی و تعاملگرایی، موجب رشد اقتصادی، رشد فرهنگی و شهرت بینالمللی و در نهایت جهانیسازی و دستیابی به قدرت نرم خواهد شد. بنابراین مسئولین باید با ایجاد برنامه ساختارمند و هدفمند، جهت مدیریت رسانههای ورزشی بکوشند.
رسانه های ورزشی
سید احسان امیر حسینی؛ ایوب عامری؛ احسان مرادیان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه تمایل به خرید برندهای ورزشی داخلی و خارجی مشتریان نسل Z با تأکید بر اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی اجرا گردید. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمام مشتریان نسل Z فروشگاههای ورزشی شهر یاسوج میباشد که اطلاعات کاملی در خصوص تعداد آنان در دسترس نبود. با توجه به فرمول حجم ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه تمایل به خرید برندهای ورزشی داخلی و خارجی مشتریان نسل Z با تأکید بر اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی اجرا گردید. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمام مشتریان نسل Z فروشگاههای ورزشی شهر یاسوج میباشد که اطلاعات کاملی در خصوص تعداد آنان در دسترس نبود. با توجه به فرمول حجم نمونه کوکران در شرایط نامشخص بودن حجم جامعه تعداد 384 نفر بهعنوان نمونه تحقیق مشخص شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی سون و همکاران (2021) و همچنین پرسشنامه بون و همکاران (2020) بود. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها از روش تی مستقل و آزمون تحلیل واریانس استفاده گردید. مطابق با نتایج مشخص گردید که بین تمایل به خرید برندهای ورزشی داخلی مشتریان نسل Z بر اساس نوع اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد (658/13=F؛ 001/0=سطح معناداری). بهصورتی که میزان تمایل به خرید برندهای ورزشی داخلی مشتریان نسل Z در گروه دوستان و همسالان (85/2) بیشتر از سایر گروهها میباشد. مطابق با نتایج مشخص گردید که بین تمایل به خرید برندهای ورزشی خارجی مشتریان نسل Z بر اساس نوع اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد (587/11=F؛ 001/0=سطح معناداری). بهصورتی که میزان تمایل به خرید برندهای ورزشی خارجی مشتریان نسل Z در گروه تبلیغکنندگان (08/4) بیشتر از سایر گروهها میباشد. به عبارتی گروه تبلیغکنندگان بیشترین نفوذ بر تمایل به خرید برندهای ورزشی خارجی مشتریان نسل Z را داشتند.
رسانه های ورزشی
محمدحسن فردوسی؛ سید رضا موسوی
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین تأثیر سواد رسانهای بر سواد بدنی مخاطبان ورزشی انجام شد. روش تحقیق بر حسب نحوه اجراء از نوع میدانی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مخاطبان شهر اراک بود که برنامههای ورزشی شامل استانی و ملّی را از رسانههای مختلف اعم از تلویزیون، مجلّات، فضای مجازی و غیره دنبال میکردند. بهمنظور تعیین نمونه آماری ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تعیین تأثیر سواد رسانهای بر سواد بدنی مخاطبان ورزشی انجام شد. روش تحقیق بر حسب نحوه اجراء از نوع میدانی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مخاطبان شهر اراک بود که برنامههای ورزشی شامل استانی و ملّی را از رسانههای مختلف اعم از تلویزیون، مجلّات، فضای مجازی و غیره دنبال میکردند. بهمنظور تعیین نمونه آماری تحقیق، از روش تصادفی در دسترس استفاده شد و 250 پرسشنامه بین تمامی مخاطبین توزیع گردید که در نهایت 200 پرسشنامه سالم برگشت داده شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. برای بررسی سواد رسانهای از پرسشنامه سواد رسانهای تامن (1995) با 59 گویه و برای سنجش سواد بدنی از پرسشنامه استاندارد سواد بدنی سام و همکاران(2016) شامل 9 گویه استفاده شد. پس از تأیید روایی محتوایی ابزار تحقیق، توسط 8 تن از اساتید مدیریت ورزشی، به منظور تعیین پایایی پرسشنامهها، آزمون آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرفت که ضرایب بالای 0.7 به دست آمد. برای آزمون فرضیههای پژوهش از آزمون مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اس پی اس اس نسخه 24 و پی ال اس نسخه 3 استفاده شد. نتایج نشان داد؛ سواد رسانهای بر ابعاد سواد بدنی شامل درک و دانش مخاطبان، احساس خود و اعتماد به خود و همچنین خودبیانگری و ارتباط با دیگران تأثیر معنیداری دارد. رسانهها با توجه به نقش آموزشی که دارند میتوانند سبب ترویج فعالیتهای ورزشی و بدنی در میان مخاطبان شده و نسبت به فعالیتهای بدنی آگاهی بیشتری پیدا خواهند کرد.
رسانه های ورزشی
سیدعلی درخشان؛ قدرت الله باقری راغب؛ ابراهیم علی دوست قهفرخی؛ علی صابری؛ علی حمیدی زاده
چکیده
با توجه به جامعیت نظام اسلامی حاکم بر کشور ایران و نگاه عمیق و بسیط این نظام و شخص مقام معظم رهبری به مسائل مختلف اجتماعی، فرهنگی و... و جایگاهی که مقوله ورزش در کشور دارد؛ ایشان همواره دیدگاه ویژهای نسبت به این حوزه و تأثیر آن در توسعه ظرفیتهای نسل جوان داشته و مطالب قابلتأملی را در ادوار مختلف فرمودهاند. هدف پژوهش حاضر بررسی ...
بیشتر
با توجه به جامعیت نظام اسلامی حاکم بر کشور ایران و نگاه عمیق و بسیط این نظام و شخص مقام معظم رهبری به مسائل مختلف اجتماعی، فرهنگی و... و جایگاهی که مقوله ورزش در کشور دارد؛ ایشان همواره دیدگاه ویژهای نسبت به این حوزه و تأثیر آن در توسعه ظرفیتهای نسل جوان داشته و مطالب قابلتأملی را در ادوار مختلف فرمودهاند. هدف پژوهش حاضر بررسی بیانات مقام معظم رهبری در دو حوزه ورزش همگانی و قهرمانی از دیدگاه تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف میباشد. روش تحقیق، کیفی و از نوع تحلیل محتوا بوده و جامعه آماری آن بیانات معظم له در دیدار با گروههای مختلف در تمام ادوار رهبری ایشان در رابطه با موضوع مقاله است و بهصورت هدفمند انتخاب شد. بیشترین گسست گفتمانی از نوع کنشگری است و واژههای «مردم»، «جامعه»، «ورزش قهرمانی»، «قله» و «دامنه» بیش از همه در جملات تکرار شدهاند. یشترین گسست گفتمانی از نوع کنشگری است و واژههای «مردم»، «جامعه»، «ورزش قهرمانی»، «قله» و «دامنه» بیش از همه در جملات تکرار شدهاند.
رسانه های ورزشی
شیرین محمدی؛ حسین عیدی
چکیده
هدف این پژوهش طراحی مدل ساختاری تفسیری راهبردهای کاهش بیحسی سازمانی معلمان تربیتبدنی با تأکید بر رسانه بود. پژوهش حاضر از نوع آمیخته (کیفی و کمی) اسگت. در فاز اول روش تحقیق کیفی با استفاده از تحلیل مضمون و در فاز دوم روش کمی براساس مدلسازی ساختاری تفسیری انجام گرفت. جامعه آماری در هر دو بخش کیفی و کمی با توجه به خبره محور بودن رویکرد ...
بیشتر
هدف این پژوهش طراحی مدل ساختاری تفسیری راهبردهای کاهش بیحسی سازمانی معلمان تربیتبدنی با تأکید بر رسانه بود. پژوهش حاضر از نوع آمیخته (کیفی و کمی) اسگت. در فاز اول روش تحقیق کیفی با استفاده از تحلیل مضمون و در فاز دوم روش کمی براساس مدلسازی ساختاری تفسیری انجام گرفت. جامعه آماری در هر دو بخش کیفی و کمی با توجه به خبره محور بودن رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری، خبرگان تشکیل دادند که شامل اساتید برجسته حوزه مدیریت ورزشی متخصص در حوزه آموزشوپرورش و همچنین معلمان ورزش نخبه کشوری بودند. روش نمونهگیری در قسمت کمی نیز با توجه به خبرهمحور بودن رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری، خبرگان بخش کیفی بودند (15= N). ابزار اندازهگیری در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه بود. روایی و پایایی دادهها مورد تأیید قرار گرفت. از دو روش تحلیل مضمون (نرمافزار مکس کیودیای) و مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) (نرمافزار اکسل) برای تجزیهوتحلیل دادهها استفادهشده است. 5 مضمون اصلی راهبردهای کاهش بیحسی سازمانی معلمان تربیتبدنی با تأکید بر رسانه شناساییشده است. آموزشی و کانال ارتباطی در خوشه مستقل قرار دارند یعنی بر عوامل دیگر تأثیر زیاد دارد و عوامل دیگر بر آن تأثیر اندکی دارد، آگاهیرسانی، پیگیری و گزارش در خوشه وابسته قرارگرفتهاند یعنی متأثر از عوامل دیگر هستند و بر دیگر عوامل تأثیر اندکی دارند و نگرشی در خوشه پیوندی قرار دارند یعنی بر سایر عوامل تأثیرگذار است و از سایر عوامل نیز تأثیر میگیرد.
رسانه های ورزشی
کیوان ملانوروزی؛ آزاده سیفی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، تأثیر ورزش در فضای مجازی بر روی انگیزش مشارکت و تصویر بدنی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران بود. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهها نیمه تجربی بود. روش پژوهش حاضر از منظر گردآوری اطلاعات بهصورت میدانی بود. جامعةآماری این پژوهش را همةدانش آموزان دختر مقطع متوسطة اول منطقه دو شهرتهران ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، تأثیر ورزش در فضای مجازی بر روی انگیزش مشارکت و تصویر بدنی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران بود. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهها نیمه تجربی بود. روش پژوهش حاضر از منظر گردآوری اطلاعات بهصورت میدانی بود. جامعةآماری این پژوهش را همةدانش آموزان دختر مقطع متوسطة اول منطقه دو شهرتهران در سال تحصیل 1398-1399 بودند (2231 نفر) که بر اساس جدول مورگان، تعداد 333 نفر بهعنوان نمونة پژوهش و به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و در مرحله بعد با پخش پرسشنامه تعداد 60 نفر از افرادی که کمترین نمره را از پرسشنامه تصویر بدنی کسب نمودند بهصورت در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه تجربی و کنترل بهصورت تصادفی قرار گرفتند. گروه تجربی به مدت 12 هفته (هر هفته دو جلسه و هر جلسه به مدت 1 ساعت) در برنامه تمرینی در فضای مجازی شرکت کردند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه تصویر بدنی کش و همکاران (1987) و پرسشنامه انگیزه مشارکت در ورزش هونگ (2010) بود. برای تحلیل دادهها در قسمت آمار توصیفی از میانگین و انحراف استاندارد استفاده گردید و در قسمت آمار استنباطی از آزمونهای آماری کواریانس در نرمافزار SPSS نسخه 22 استفاده شد. نتایج نشان داد که ورزش در فضای مجازی بر روی انگیزش مشارکت و تصویر بدنی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران اثر معنیداری دارد (05/0≥P). بر این اساس پیشنهاد میشود تا دانشآموزان از طرف والدین و دبیران محترم تشویق شوند تا برنامههای ورزشی فضای مجازی شرکت کنند.
رسانه های ورزشی
میثم نوری خان یوردی؛ طاهره غلامی؛ سمیرا اکبری
چکیده
هدف از تحقیق حاضر چالشهای پیش روی مولفین و محققین در چاپ کتب ورزشی در ایران بود. این پژوهش از لحاظ هدف از نوع مطالعات کاربردی به شمار می رود که از نظر گردآوری داده ها از نوع توصیفی و از نظر قطعیت داده ها از نوع اکتشافی است. روش پژوهش آمیخته(کیفی -کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی اعضای هیات علمی در رشته علوم ورزشی بودند و در بخش کمی شامل ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر چالشهای پیش روی مولفین و محققین در چاپ کتب ورزشی در ایران بود. این پژوهش از لحاظ هدف از نوع مطالعات کاربردی به شمار می رود که از نظر گردآوری داده ها از نوع توصیفی و از نظر قطعیت داده ها از نوع اکتشافی است. روش پژوهش آمیخته(کیفی -کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی اعضای هیات علمی در رشته علوم ورزشی بودند و در بخش کمی شامل اساتید، محققین و مولفینی بود که تجربه چاپ کتب ورزشی داشتند. روش نمونهگیری، هدفمند بود. در مرحلۀ اول تحقیق از طریق روش نمونهگیری، هدفمند با 21 نفر از جامعۀ آماری، مصاحبه شد و چالشهای چاپ کتب ورزشی شناسایی شد. در مرحلۀ دوم و سوم، عوامل شناساییشده توسط گروه دلفی (21 نفر) بررسی شد؛ در این دو مرحله عواملی که حداقل 70 درصد دارای پاسخ مثبت بودند، برای مرحلۀ بعد باقی ماندند. در مرحلۀ نهایی رتبهبندی عوامل شناساییشده در سه مرحلة قبل با استفاده از پرسشنامۀ پنجگزینهای لیکرت انجام گرفت. روایی محتوایی پرسش امه توسط10 نفر اساتید رشته علوم ورزشی مورد تایید قرار گرفت. برای رتبهبندی عوامل از آزمون فریدمن در قالب نرمافزار SPSS استفاده شد. براساس یافتههای پژوهش مهمترین چالشهای چاپ کتاب در ایران دو دسته کلی درونی(حرفهای) و بیرونی(فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی) میباشد.
رسانه های ورزشی
عبدالرضا ساور؛ فرشاد امامی؛ سیدجعفر موسوی
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه مدل هویت ملی قهرمانان ورزشی مبتنی بر تحول رسانههای دیجیتال بود. روش پژوهش آمیخته اکتشافی بود و در دو بخش کمی و کیفی انجام شد. در بخش کیفی از طریق تحلیل مضمون به شناسایی مضمونهای اصلی و فرعی و در بخش کمی نیز با استفاده از نرمافزارهای اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس از طریق تحلیل عاملی تأییدی به بررسی برازش ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه مدل هویت ملی قهرمانان ورزشی مبتنی بر تحول رسانههای دیجیتال بود. روش پژوهش آمیخته اکتشافی بود و در دو بخش کمی و کیفی انجام شد. در بخش کیفی از طریق تحلیل مضمون به شناسایی مضمونهای اصلی و فرعی و در بخش کمی نیز با استفاده از نرمافزارهای اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس از طریق تحلیل عاملی تأییدی به بررسی برازش مدل پرداخته شد. مدیران و اساتید دانشگاهی آشنا به حوزه هویت ملی جامعه آماری بخش کیفی تحقیق را تشکیل دادند که از 13 نفر آنها که به روش گلوله برفی انتخابشده بودند مصاحبه به عمل آمد. در بخش کمی نیز جامعه آماری کلیه ورزشکاران رشتههای ورزشی بودند که تعداد 140 نفر بهعنوان نمونه در دسترس انتخاب شدند و به سؤالات پرسشنامه مستخرج از مصاحبهها پاسخ دادند. نتایج تحلیل مصاحبهها نشان داد درمجموع 32 گویه در 5 بعد دینی، سیاسی، فرهنگی، تاریخی و اجتماعی بهعنوان مؤلفههای هویت ملی ورزشکاران میباشد. در بخش کمی نیز نتایج نشان داد مدل تحقیق از برازش مطلوبی برخوردار است. بهعنوان نتیجهگیری میتوان گفت ورزشکاران کشورمان باید با موردتوجه قراردادن ابعاد هویت ملی، در راستای توسعه و تقویت هویت ملی گام بردارند.
رسانه های ورزشی
حمیده عبدل زاده؛ غلامرضا امانی شلمزاری؛ ایوب عامری
چکیده
با توجه به جایگاه و تاثیرات اینفلوئنسرهای مجازی؛ نیاز است تا مطالعات تخصصی به بررسی روند شکلگیری مطلوب آن در حوزه ورزش پرداخته شود. با این توجه پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر مالکیت روانی، روابط ذهنی فرااجتماعی و هویت آرزویی بر چسبندگی پیروان به اینفلوئنسرهای مجازی در ورزش (نمونه موردی: مشتریان جوان برند ورزشی یوسف جامه) طراحی گردید. ...
بیشتر
با توجه به جایگاه و تاثیرات اینفلوئنسرهای مجازی؛ نیاز است تا مطالعات تخصصی به بررسی روند شکلگیری مطلوب آن در حوزه ورزش پرداخته شود. با این توجه پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر مالکیت روانی، روابط ذهنی فرااجتماعی و هویت آرزویی بر چسبندگی پیروان به اینفلوئنسرهای مجازی در ورزش (نمونه موردی: مشتریان جوان برند ورزشی یوسف جامه) طراحی گردید. روش تحقیق حاضر ازنظر روش گردآوری دادهها، پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی مشتریان پایینتر از 35 سال برند ورزشی یوسف جامه بودند که متأسفانه تعداد دقیق این افراد در دسترس نبود. با توجه به فرمول حجم نمونه کوکران در شرایط نامشخص بودن حجم جامعه؛ تعداد 384 نفر بر اساس روش نمونه گیری دردسترس بهعنوان نمونه تحقیق مشخص شدند. در جهت بررسی دادههای پژوهش حاضر از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. کلیه روند تجزیه و تحلیل داده ها در نرم افزارهای اسپیاساس و پیالاس انجام گردید. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که هویت آرزویی (578/0=تأثیر؛ 797/3=t) و روابط فرا اجتماعی (578/0=تأثیر؛ 797/3=t) تأثیر معناداری بر مالکیت روانی دارد. نتایج همچنین نشان داد که هویت آرزویی (578/0=تأثیر؛ 797/3=t) و روابط فرااجتماعی (578/0=تأثیر؛ 797/3=t) تأثیر معناداری بر چسبندگی پیروان به اینفلوئنسرهای مجازی در ورزش دارد. همچنین نتایج نشان داد که مالکیت روانی (578/0=تأثیر؛ 797/3=t) بر چسبندگی پیروان به اینفلوئنسرهای مجازی در ورزش تأثیر معناداری دارد. با توجه به نتایچ میتوان چنین اعلام داشت که در مسیر چسبندگی مطلوب پیروان به اینفلوئنسرهای مجازی در ورزش میبایستی با ایجاد بسترهای فنی شرایطی جهت شکلگیری مالکیت روانی مطلوب در میان مخاطبان در ورزش فراهم نمود.
رسانه های ورزشی
فهیمه مومنی فر؛ نسرین عزیزیان کهن؛ امین راجی
چکیده
هدف کلی تحقیق بررسی تاثیر عضویت در شبکههای مجازی ورزشی بر انگیزة مشارکت ورزشی جوانان با میانجیگری فرهنگپذیری ورزش بود. پژوهش از نوع توصیفی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود و از لحاظ هدف کاربردی محسوب میشود. دادههای این تحقیق به صورت میدانی و با استفاده از 3 پرسشنامه، عضویت در شبکههای مجازی ورزشی، فرهنگپذیری ورزش ...
بیشتر
هدف کلی تحقیق بررسی تاثیر عضویت در شبکههای مجازی ورزشی بر انگیزة مشارکت ورزشی جوانان با میانجیگری فرهنگپذیری ورزش بود. پژوهش از نوع توصیفی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود و از لحاظ هدف کاربردی محسوب میشود. دادههای این تحقیق به صورت میدانی و با استفاده از 3 پرسشنامه، عضویت در شبکههای مجازی ورزشی، فرهنگپذیری ورزش و انگیزة مشارکت ورزشی گردآوری شد. جامعة آماری، تمام جوانان عضو شبکههای مجازی ورزشی شهر تهران بود. تعداد نمونة آماری با استفاده از جدول مورگان، 384 نفر و روش نمونهگیری به صورت غیرتصادفی در دسترس انجام شد. برای آزمون مدل و فرضیههای تحقیق از مدلیابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شد. همچنین از نرمافزار SPSS و نرمافزار Smart Pls برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که عضویت در شبکههای مجازی ورزشی بر انگیزة مشارکت ورزشی جوانان (438/0) و فرهنگپذیری ورزش در جوانان شهر تهران(671/0) و همچنین فرهنگ-پذیری ورزش بر انگیزة مشارکت در فعالیتهای ورزشی جوانان شهر تهران(876/0) تاثیر مثبت و معنیداری دارد. با توجه به نتایج آزمون سوبل، نقش میانجی گری فرهنگ-پذیری ورزش نیز تأیید شد. بنابراین پیشنهاد میشود، سازمانها و متولیان ورزش شهر تهران با گسترش و بهرهگیری از شبکههای مجازی ورزشی و افزایش فرهنگپذیری ورزش، جوانان را در امر ورزش ترغیب نمایند.
رسانه های ورزشی
ساجده سادات مرتضوی؛ قدرت الله باقری راغب؛ ابراهیم علی دوست قهفرخی؛ علی صابری
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی مدل شادی ناخالص ملی بر اساس رخدادهای ورزشی از طریق صفحات مجازی میباشد. روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تماتیک میباشد. جامعه آماری شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید) و منابع اطلاعاتی مرتبط به موضوع پژوهش انتخاب شد. نمونه انسانی شامل اساتید مدیریت ورزشی متخصص در امر رویدادهای ورزشی، رسانهها و همچنین در زمینه ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، طراحی مدل شادی ناخالص ملی بر اساس رخدادهای ورزشی از طریق صفحات مجازی میباشد. روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تماتیک میباشد. جامعه آماری شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید) و منابع اطلاعاتی مرتبط به موضوع پژوهش انتخاب شد. نمونه انسانی شامل اساتید مدیریت ورزشی متخصص در امر رویدادهای ورزشی، رسانهها و همچنین در زمینه شادی بود. ملاک انتخاب این افراد، انجام سابقه پژوهشی در این زمینهها بود (حداقل دو پژوهش منتشرشده). منابع اطلاعاتی شامل کامنتهای فالورهای پیجهای شخصی ورزشکاران ملی ایرانی بود. ورزشکارانی که سابقه حضور در میادین جهانی (جام جهانی، المپیک و بازیهای آسیایی) را داشتند و توانسته بودند افتخاراتی برای ایران به ارمغان آورند. تعداد اساتید مشارکتکننده در پژوهش، 15 نفر (ملاک اتمام مصاحبهها اشباع نظری بود) و تعداد پیجهای تحلیلشده در اینستاگرام، 22 پیج بود. نمونهگیری در بخش منابع انسانی و منابع اطلاعاتی بهصورت هدفمند انجام شد. نتایج کدگذاری نشان داد که سه کد محوری شامل مرتبط با ورزش (عملکرد ورزشی، نتیجه مسابقه و لیژیونری ورزشکاران)، مرتبط با رفتار (رعایت اخلاق و رفتار با هواداران) و نمادها و ظواهر (المانهای دینی مذهبی، سرود و پرچم ایران، حرکات نمادین و پوشش بازیکنان) از مؤلفههای اصلی مؤثر بر ایجاد شادی ناخالص ملی بر اساس رخدادهای ورزشی از طریق صفحات مجازی میباشد. با توجه به نقش مهم مدل شادی ناخالص ملی بر اساس رخدادهای ورزشی از طریق صفحات مجازی، پیشنهاد میشود که مدیران ورزش کشور در جهت بهبود مدیریت صفحات مجازی، برای ورزشکاران دورههای آموزشی لازم را برگزار نمایند.
رسانه های ورزشی
امیرمحمد سلطانپور؛ محمدرضا اسماعیل زاده قندهاری؛ حسن فهیم دوین
چکیده
هدف تحقیق حاضر چارچوب مفهومی کاربرد فناوری نوین در رسانه ها (مطالعه موردی هوش مصنوعی در مطبوعات ورزشی) بود. این پژوهش نوع کیفی و رویکرد استقرایی میباشد که به صورت اکتشافی تحلیلی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل افراد فعال در حوزه مطبوعات ورزشی، هوش مصنوعی، اساتید مدیریت ورزشی، روزنامه نگاران ورزشی و اصحاب رسانه بودند. روش نمونه ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر چارچوب مفهومی کاربرد فناوری نوین در رسانه ها (مطالعه موردی هوش مصنوعی در مطبوعات ورزشی) بود. این پژوهش نوع کیفی و رویکرد استقرایی میباشد که به صورت اکتشافی تحلیلی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل افراد فعال در حوزه مطبوعات ورزشی، هوش مصنوعی، اساتید مدیریت ورزشی، روزنامه نگاران ورزشی و اصحاب رسانه بودند. روش نمونه گیری در این تحقیق به صورت هدفمند بود. در این پژوهش در مصاحبه چهاردهم داده ها به اشباع رسید و تا مصاحبه شانزدهم ادامه یافت. برای تحلیل دادهها از نظریه داده بنیاد و رویکرد اشتراووس کوربین استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد در مجموع 50 گویه به عنوان عوامل موثر بر پیاده سازی هوش مصنوعی در مطبوعات ورزشی ایران نقش دارند که در 12 مولفه قرار می گیرد. از بین 12 مولفه 3 مولفه زیرساخت، سرمایه گذاری و مربوط به مخاطب به عنوان شرایط علی، 5 مولفه آموزش، غنای رسانهای، نیروی انسانی، فنآوری و دانش و مزیت های خاص به عنوان شرایط زمینه ای و 4 مولفه همکاری و مساعدت، فرهنگ، عوامل محیطی و مدیران به عنوان شرایط مداخله گر می باشند. همچنین یافته ها نشان داد که 8 راهبرد برای پیاده سازی هوش مصنوعی در مطبوعات ورزشی با توجه به شرایط علی، زمینه ای و مداخله گر می توان ارائه داد که 14 پیامد می تواند داشته باشد. در یک نتیجه گیری کلی باید بیان کرد هوش مصنوعی ابزارهایی را برای کدنویسی وظایف و روالها در الگوریتمها فراهم میکند و خروجیهایی شبیه به خروجیهای تولید شده توسط انسان ایجاد میکند.
رسانه های ورزشی
شعله استاد حسن بنا؛ مجید سلیمانی؛ عادل افکار
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی مدل موانع و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی پوشش خبری ورزش بانوان در مسابقات برون مرزی میباشد. روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید دانشگاهی، مجریان اخبار ورزشی، مدیران تولید اخبار ورزشی و ورزشکاران زن با سابقه حضور در میادین بین المللی بود. نمونه آماری بر مبنای رسیدن ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، طراحی مدل موانع و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی پوشش خبری ورزش بانوان در مسابقات برون مرزی میباشد. روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید دانشگاهی، مجریان اخبار ورزشی، مدیران تولید اخبار ورزشی و ورزشکاران زن با سابقه حضور در میادین بین المللی بود. نمونه آماری بر مبنای رسیدن به اشباع نظری به صورت روش هدفمند برآورد و نمونهگیری شد (16 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظاممند و مصاحبههای اکتشافی ساختارمند بود. پایایی و روایی ابزار بررسی و تایید گردید. دادههای برآمده از روش تحلیل مضمون و شکلگیری شبکه مضامین نشان دهنده آن است که موانع برنامه سازی، حجاب و منابع انسانی از جمله موانع فرهنگی اجتماعی پوشش خبری ورزش بانوان در مسابقات برون مرزی میباشند از سوی دیگر از پیامدهای پوشش خبری میتوان به پیامدهای ورزشی و انگیزشی اشاره نمود. به طور کلی پوشش خبری رسانه ای از جمله راهبردهای رسانه ای در جهت توسعه کمی و کیفی ورزش کشور از طریق افزایش انگیزه بانوان و همچنین بهبود ادراک آنها در زمینه تبعیض جنسیتی است.
رسانه های ورزشی
یاسر جاویدی؛ لیلا سادات جمشیدیان؛ احمد ترک فر؛ سید محمد علی میرحسینی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف رتبهبندی مراجع اطلاعرسانی و ترویجی رسانهای و غیر رسانهای تأثیرگذار بر فرایند مشارکت خیرین در ورزش مدارس طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی با هدف کاربردی است که بهصورت میدانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی خیرین فعال در حوزه ورزش مدارس ایران بودند که بر اساس انتخاب تمام شمار ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف رتبهبندی مراجع اطلاعرسانی و ترویجی رسانهای و غیر رسانهای تأثیرگذار بر فرایند مشارکت خیرین در ورزش مدارس طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی با هدف کاربردی است که بهصورت میدانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی خیرین فعال در حوزه ورزش مدارس ایران بودند که بر اساس انتخاب تمام شمار تمامی این افراد بهعنوان نمونه پژوهش مشخص شدند. درنهایت پس از پخش و جمعآوری پرسشنامههای پژوهش؛ تعداد 124 پرسشنامه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. ابزار گردآوری پژوهش حاضر پرسشنامه برگرفتهشده از پژوهش مصدق راد و احتشامی (1398) بود. روایی این پرسشنامه به واسطه بررسی نظر اساتید و پایایی این پرسشنامه نیز میزان 86/0 گزارش گردیده بود. جهت تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از روش تاپسیس استفاده گردید. کلیه فرایند تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش در نرمافزار Topsis Slover انجام شد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر مشخص گردید که شبکههای اجتماعی با ضریب نزدیکی 826/0 و مشاهدات فردی با ضریب نزدیکی 737/0 مهمترین مراجع اطلاعرسانی و ترویجی رسانهای و غیر رسانهای در فرایند مشارکت خیرین در ورزش مدارس میباشند. با این توجه در جهت جذب خیرین به فعالیتهای مربوط به ورزش مدارس میبایستی به مراجع اطلاعرسانی و ترویجی رسانهای و غیر رسانهای در حوزه شبکههای اجتماعی و مشاهدات فردی توجه گردد.
رسانه های ورزشی
وحید مکی زاده؛ حسین منصوری؛ فوژان امیری؛ علی تیزرو
چکیده
هدف پژوهش تبیین مدل اثرگذاری اطلاعات رسانههای اجتماعی بر قصد سفر گردشگران ورزشی دریایی به جزیره قشم میباشد. این پژوهش برحسب هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش گردشگران ورزشهای دریایی جزیره قشم در نیمه دوم سال 1401 بودند که تعداد 300 نفر به عنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف پژوهش تبیین مدل اثرگذاری اطلاعات رسانههای اجتماعی بر قصد سفر گردشگران ورزشی دریایی به جزیره قشم میباشد. این پژوهش برحسب هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش گردشگران ورزشهای دریایی جزیره قشم در نیمه دوم سال 1401 بودند که تعداد 300 نفر به عنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه نگرش نسبت به اطلاعات توصیههای کلامی الکترونیکی (مهمود، لیانگ و گو، 2018)، نیازهای اطلاعاتی (چو و کیم، 2011)، حضور اجتماعی (کیم و همکاران، 2019)، مفید بودن اطلاعات توصیههای کلامی الکترونیکی (لی، هو و یانگ، 2023)، پذیرش اطلاعات توصیههای کلامی الکترونیکی (خواجا، مهمود و زمن، 2020) و قصد سفر (مهمود، لیانگ و گو، 2018) بود که روایی آنها از طریق روایی محتوایی و روایی همگرا و نیز پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. تحلیل عاملی تاییدی و بررسی اثرات و روابط در سطح خطاء 5 درصد و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS انجام گرفت. یافتهها نشان داد که نیازهای اطلاعاتی و نگرش نسبت به اطلاعات توصیههای کلامی الکترونیکی تأثیر مثبت و معناداری بر مفید بودن ادراک شده اطلاعات دارد. همچنین مفید بودن اطلاعات توصیه-های کلامی الکترونیکی بر پذیرش اطلاعات تأثیر مثبت و معناداری داشته و پذیرش آن اطلاعات، نیز تأثیر مثبت و معناداری بر قصد سفر گردشگران ورزشی میگذارد. تأثیر تعدیلگر حضور اجتماعی بر ارتباط میان نیازهای اطلاعاتی و نگرش نسبت به اطلاعات توصیههای کلامی الکترونیکی بر مفید بودن ادراک شده اطلاعات نیز مورد تایید قرار گرفته است.
رسانه های ورزشی
قربان یعقوبی؛ کاظم چراغ بیرجندی
چکیده
چکیده: هدف از پژوهش حاضر، تاثیر ابراز وجود بر سرمایه اجتماعی در رسانه های اجتماعی: اثر میانجی گری دلبستگی اجتنابی در زمینه ورزشی بود. روش تحقیق از نوع توصیفی میباشد و به شکل میدانی انجامشده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مشتریان رسانه های ورزشی در کشور ایران بودند. نمونه گیری به صورت نمونه از جامعه نامحدود به تعداد 384 نفر بود. شیوه ...
بیشتر
چکیده: هدف از پژوهش حاضر، تاثیر ابراز وجود بر سرمایه اجتماعی در رسانه های اجتماعی: اثر میانجی گری دلبستگی اجتنابی در زمینه ورزشی بود. روش تحقیق از نوع توصیفی میباشد و به شکل میدانی انجامشده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مشتریان رسانه های ورزشی در کشور ایران بودند. نمونه گیری به صورت نمونه از جامعه نامحدود به تعداد 384 نفر بود. شیوه نمونه گیری به صورت خوشه ای چند مرحله ای در دسترس صورت گرفت. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ابراز وجود چانگ و کو (2012) و پارک و چانگ (2011)، پرسشنامه سرمایه اجتماعی الیسون و همکاران (2007) و پرس (2016) و پرسشنامه دلبستگی اجتنابی مارشال و همکاران (2013) مورد استفاده قرار گرفتند. برای اطمینان از روایی پرسشنامهها، بعد از تدوین آنها از نظرات و راهنماییهای استادان صاحبنظر در علم مدیریت ورزش استفاده شد و نظرات آنها در پرسشنامه نهایی لحاظ گردید. برای اطمینان از پایایی پرسشنامهها 30 نسخه آن در مطالعه مقدماتی بر روی نمونه که بهطور کاملاً تصادفی انتخابشده بود، توزیع شد و ضریب آلفای کرونباخ برای ابراز وجود (78/0=α)، سرمایه اجتماعی (87/0=α) و برای دلبستگی اجتنابی (80/0=α) بدست آمد. نتایج تحقیق نشان داد، ابراز وجود بر سرمایه اجتماعی در رسانه های ورزشی و دلبستگی اجتنابی تاثیر گذار هستند و دلبستگی اجتنابی در ارتباط بین ابراز وجود با سرمایه اجتماعی نقش میانجی را ایفا می کند. لذا پیشنهاد می شود، رسانه های ورزشی مجازی شرایطی را فراهم آورند که مخاطبین در آن به راحتی به ابراز وجود پرداخته و از محتوی رسانه لذت کافی را ببرند.
رسانه های ورزشی
مانیا خوشکام؛ محمد رضا کرامتی؛ سید محمود هاشمی؛ مجتبی معظمی؛ اسفندیار دشمن زیاری
چکیده
هدف این پژوهش طراحی مدل ساختاری تفسیری راهبردهای مدیریت یادگیری مشارکتی در بستر آموزش مجازی در هنرستانهای تربیتبدنی بود. پژوهش حاضر از نوع آمیخته (کیفی و کمی) است. در مرحله اول روش تحقیق کیفی با استفاده از تحلیل مضمون و در مرحله دوم روش کمی براساس مدلسازی ساختاری تفسیری انجام گرفت. جامعه آماری در هر دو بخش کیفی و کمی با توجه به ...
بیشتر
هدف این پژوهش طراحی مدل ساختاری تفسیری راهبردهای مدیریت یادگیری مشارکتی در بستر آموزش مجازی در هنرستانهای تربیتبدنی بود. پژوهش حاضر از نوع آمیخته (کیفی و کمی) است. در مرحله اول روش تحقیق کیفی با استفاده از تحلیل مضمون و در مرحله دوم روش کمی براساس مدلسازی ساختاری تفسیری انجام گرفت. جامعه آماری در هر دو بخش کیفی و کمی با توجه به خبره محور بودن رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری، خبرگان تشکیل دادند که شامل خبرگان آشنا به موضوع پژوهش (اساتید و صاحبنظران حوزه یاددهی- یادگیری (ترجیحاً یادگیری مشارکتی) و دبیران هنرستانهای تربیتبدنی که دارای تحصیلات دکتری بودند که این افراد، بهصورت هدفمند برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انتخاب گردید (18 مصاحبه با 18 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت). ابزار اندازهگیری در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه بود. روایی و پایایی دادهها مورد تأیید قرار گرفت. از دو روش تحلیل مضمون (نرم-افزار مکس کیودیای) و مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) (نرمافزار اکسل) برای تجزیهوتحلیل دادهها استفادهشده است. 6 مضمون اصلی راهبردهای مدیریت یادگیری مشارکتی در بستر آموزش مجازی در هنرستانهای تربیتبدنی شناساییشده است. زیرساختها و تجهیزات، مدیریتی و ارزیابی در خوشه مستقل قرار دارند یعنی بر عوامل دیگر تأثیر زیاد دارد و عوامل دیگر بر آن تأثیر اندکی دارد، آموزش، برنامه آموزشی و محتوای درسی در خوشه وابسته قرارگرفتهاند یعنی متأثر از عوامل دیگر هستند و بر دیگر عوامل تأثیر اندکی دارند.
رسانه های ورزشی
مهدی ابراهیم بای سلامی؛ سعید صداقتی؛ محمد حسن فردوسی؛ ولی نوذری
چکیده
پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل نقش مهارتهای خودمدیریتی بر اینرسی رسانهای در سازمانهای ورزشی با رویکرد آمیخته طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی و بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاهی آشنا با اینرسی سازمانی و رسانهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل نقش مهارتهای خودمدیریتی بر اینرسی رسانهای در سازمانهای ورزشی با رویکرد آمیخته طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی و بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاهی آشنا با اینرسی سازمانی و رسانهای (انجام حداقل دو پژوهش در این زمینه) و همچنین مدیران منتخب سازمانهای ورزشی و مدیران روابط عمومی سازمانهای ورزشی باسابقه بیش از 5 سال مدیریت و تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری بود. از روش نمونه-گیری هدفمند بهمنظور انتخاب مصاحبهشوندگان استفاده گردید. این نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و درنهایت تعداد 14 نفر بهعنوان نمونه مشخص گردیدند. همچنین جامعه آماری تحقیق را مدیران و کارکنان وزارت ورزش و جوانان به تعداد 830 نفر تشکیل دادند و نمونۀ آماری بر اساس جدول مورگان 265 نفر و بهصورت در دسترس در نظر گرفته شد. ابزار مورداستفاده در این پژوهش، مصاحبه، پرسشنامه مستخرج از مصاحبه و پرسشنامه استاندارد بود. جهت بررسی دادههای بخش کیفی از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید و در بخش کمی از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که با افزایش مهارتهای خودمدیریتی، اینرسی رسانهای در سازمانهای ورزشی کاهش مییابد و این رابطه معنیدار است (مقدارتی: 97/21 و بیشتر از 96/1)؛ بنابراین بر اساس نتایج پژوهش پیشنهاد داده میشود برای داشتن سازمانی عاری از هرگونه اینرسی رسانهای و بهتبع آن اینرسی و بیتحرکی در سازمان باید کارکنانی با مهارتهای خودمدیریتی در اختیار داشت.
رسانه های ورزشی
حمید محسنی سربندی؛ اکبر آفرینش خاکی؛ طیبه زرگر؛ معصومه شهبازی؛ شیوا آزاد فدا
چکیده
هدف از این پژوهش، ارائه برخط سازی برنامههای منتورینگ در معاونت تربیتبدنی و سلامت آموزش و پرورش میباشد. روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تماتیک می باشد. جامعه آماری شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید، معلمان، مدیران و ...) و منابع اطلاعاتی (کتابها، مقالات، اسناد، رسانهها و ...) بود. نمونهگیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، ارائه برخط سازی برنامههای منتورینگ در معاونت تربیتبدنی و سلامت آموزش و پرورش میباشد. روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تماتیک می باشد. جامعه آماری شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید، معلمان، مدیران و ...) و منابع اطلاعاتی (کتابها، مقالات، اسناد، رسانهها و ...) بود. نمونهگیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انجام شد (19 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظامند و مصاحبههای اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار براساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحلهای با رویکرد تحلیل سیستمی استفاده شد. براساس چارچوب مفهومی استخراج شده سه کد محوری بهمنظور تدوین راهبردهای رسانهای اجرای برنامههای منتورینگ در معاونت تربیتبدنی و سلامت آموزش و پرورش وجود دارد. کد محوری راهبردهای رسانهای قبل از اجرای برنامههای منتورینگ که دارای مقولههای ارتباطی، برنامهریزی، آمادهسازی و منابع انسانی میباشد. کد محوری راهبردهای رسانهای حین اجرای برنامههای منتورینگ که دارای مقولههای اطلاعرسانی، شبکهسازی و کانالهای ارتباطی میباشد و کد محوری راهبردهای رسانهای بعد از اجرای برنامههای منتورینگ که شامل ارزیابی و برنامههای رسانهای میباشد.
رسانه های ورزشی
سید احسان امیر حسینی؛ غلامعلی لطفی؛ ساره اسدالهی
چکیده
تحقیق حاضر باهدف ارائه مدل توسعه اکوسیستم دانش در ورزش مدارس ایران با تأکید بر فناوریهای نوین طراحی و اجرا گردید. روش پژوهش حاضر از نوع آمیخته بود که در دو فاز کیفی و کمی اجرا گردید. جامعه-ی آماری بخش کیفی شامل نخبگان و صاحبنظران حوزه ورزش در مدارس و مدیریت دانش و در بخش کمی؛ معاونان، روسا و کارشناسان معاونت تربیتبدنی و سلامت آموزشوپرورش ...
بیشتر
تحقیق حاضر باهدف ارائه مدل توسعه اکوسیستم دانش در ورزش مدارس ایران با تأکید بر فناوریهای نوین طراحی و اجرا گردید. روش پژوهش حاضر از نوع آمیخته بود که در دو فاز کیفی و کمی اجرا گردید. جامعه-ی آماری بخش کیفی شامل نخبگان و صاحبنظران حوزه ورزش در مدارس و مدیریت دانش و در بخش کمی؛ معاونان، روسا و کارشناسان معاونت تربیتبدنی و سلامت آموزشوپرورش در تمامی استانهای کشور بود. ابزار تحقیق حاضر شامل پرسشنامه و مصاحبههای نیمه ساختارمند بود. جهت بررسی دادههای پژوهش در بخش کیفی از کدگذاری مطابق با رویکرد گلیزر و در بخش کمی از روش معادلات ساختاری استفاده شد. کلیه روند تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش حاضر در نرمافزارهای SPSS نسخه 20 و Smart PLS نسخه 3 انجام گردید. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که در جهت توسعه اکوسیستم دانش در ورزش مدارس ایران با تأکید بر فناوریهای نوین میبایستی به عواملی شامل تحول فناوری، ماهیت دانش، تجارب فرهنگی، بسترفنی، شرایط حقوقی و قانونی، تسهیل دسترسی، اعتبار دانش، تعاملات بخشی و خلق دانش توجه نمود. توجه به عوامل شناسایی میتواند ضمن ایجاد دانش اولیه، بستر فنی و حمایت از توسعه اکوسیستم دانش؛ شرایطی جهت بهبود وضعیت ورزش مدارس در این خصوص را داشته باشد
رسانه های ورزشی
محمد جواد رستم زاده؛ وحید ساعت چیان؛ محمد حسین قربانی؛ احمد محمودی
چکیده
تحقیق حاضر به دنبال سنجش جنبههای حقوقی سواد رسانهای مربیان، مدیران و ورزشکاران میباشد. این تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر استراتژی پژوهشی از نوع تحقیقات پیمایشی با رویکرد مدل معادلات ساختاری بود که به صورت میدانی اجرا گردید. جامعه آماری تحقیق شامل در این پژوهش، کلیه مربیان، مدیران و ورزشکاران در سطح شهر مشهد ...
بیشتر
تحقیق حاضر به دنبال سنجش جنبههای حقوقی سواد رسانهای مربیان، مدیران و ورزشکاران میباشد. این تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر استراتژی پژوهشی از نوع تحقیقات پیمایشی با رویکرد مدل معادلات ساختاری بود که به صورت میدانی اجرا گردید. جامعه آماری تحقیق شامل در این پژوهش، کلیه مربیان، مدیران و ورزشکاران در سطح شهر مشهد بود که بر اساس برآورد اولیه تعداد 700 نفر محاسبه شد. در این تحقیق از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب استفاده شد؛ لذا برای هر گروه مربیان، مدیران و ورزشکاران 70 نفر در نظر گرفته شد (210 N=). در تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی برای طبقهبندی دادهها و در آزمون سوالات پژوهش از مدلهای تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی در نرمافزار لیزرل و اسپیاساس استفاده شد. در تجزیه توصیفی دادهها نتایج در قالب جداول فراوانی و درصدها استاندارد ارائه گردید و از روشهای آماری استنباطی آزمون بارتلت و کیسر- مییر و معادلات ساختاری کلیه فعالیتهای آماری انجام گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که جنبههای حقوقی سواد رسانهای مربیان، مدیران و ورزشکاران شامل ابعاد مبتنی بر هدف، مبتنی بر محتوا، مبتنی بر مواد آموزشی، مبتنی بر جنبههای مدنی، مبتنی بر ارزشیابی، مبتنی بر زمان، مبتنی بر مکان و مبتنی بر صحت و درستی میباشد.. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مدل جنبههای حقوقی سواد رسانهای از برازش کافی برخوردار است.
رسانه های ورزشی
محسن برجاس؛ حبیب محمدپور؛ حمید جنانی؛ جعفر برقی مقدم
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی همآفرینی ارزش در رویدادهای ورزشی رشته والیبال در بستر رسانههای اجتماعی انجام شد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی بوده و از نظر رویکرد یک تحقیق کیفی است که با روش تحلیل تم صورت گرفت. مشارکتکنندگان در پژوهش شامل خبرگان مرتبط با حوزه تحقیق (اساتید صاحبنظر در رشته مدیریت ورزشی و مدیران ارشد باشگاههای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی همآفرینی ارزش در رویدادهای ورزشی رشته والیبال در بستر رسانههای اجتماعی انجام شد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی بوده و از نظر رویکرد یک تحقیق کیفی است که با روش تحلیل تم صورت گرفت. مشارکتکنندگان در پژوهش شامل خبرگان مرتبط با حوزه تحقیق (اساتید صاحبنظر در رشته مدیریت ورزشی و مدیران ارشد باشگاههای والیبال) بودند که به صورت غیراحتمالی و با استفاده از ترکیبی از روش قضاوتی و زنجیرهای به تعداد 12 نفر انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با مصاحبههای نیمهساختاریافته تا اشباع نظری انجام شد. پایایی دادهها از طریق روش بازآزمون و توافق بین دو کدگذار و روایی آن با تایید خبرگان ارزیابی شد. بر اساس یافتههای حاصل از مصاحبهها با روش تحلیل تم و نرمافزار مکس کیودا نسخه 20، مضامین اصلی عبارتاند از، عوامل مرتبط با باشگاههای لیگ (شامل 6 مولفه فرعی حمایت مدیران، زیرساختهای فناوری اطلاعات، شبکههای ارتباطی، هویتسازی، تبلیغات رسانهای و تولید محتوا در رویداد)، عوامل مرتبط با رسانههای اجتماعی (شامل 7 مولفه فرعی توسعه، تولید محتوا، صفحات مجازی سرگرمکننده، اطلاعرسانی، انعکاس مسابقات، بررسی و کشف استعدادها و جذب مخاطب)، عوامل مرتبط با هواداران (شامل 5 مولفه فرعی ایجاد انگیزه، مشارکت، برنامه جذب و نگهداشت، وفاداری و حمایت) و عوامل محیطی (شامل 2 مولفه فرعی فرهنگسازی و حمایت نهادی). این پژوهش نتایجی را جهت تسهیل همآفرینی ارزش در عصر دیجیتال در بازاریابی ورزشی فراهم میکند و دانش مدیران ورزشی را در گذر از بازاریابی سنتی تحویل ارزش به سمت خلق ارزش در تجارت ورزشی افزایش میدهد.
رسانه های ورزشی
طیبه ناظمیان اردکانی؛ نعمت الله نعمتی؛ طاهره باقرپور
چکیده
چکیده: هدف از این پژوهش، ارائه مدل توسعه کارآفرینی کسبوکارهای ورزشی با رویکرد استارتآپ میباشد. روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیئتعلمی دانشکدههای مدیریت کارآفرینی دانشگاههای سراسر کشور، اعضای هیئتعلمی دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی با تخصص کارآفرینی و مدیریت ...
بیشتر
چکیده: هدف از این پژوهش، ارائه مدل توسعه کارآفرینی کسبوکارهای ورزشی با رویکرد استارتآپ میباشد. روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیئتعلمی دانشکدههای مدیریت کارآفرینی دانشگاههای سراسر کشور، اعضای هیئتعلمی دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی با تخصص کارآفرینی و مدیریت کسبوکار، اعضا و مدرسین ویژه و منتخب کارگروه اشتغال و کارآفرینی وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران، کارآفرینان منتخب ورزشی کشور و مسئولین استارتآپهای ورزشی ایران بود. نمونه آماری بر مبنای رسیدن به اشباع نظری بهصورت روش هدفمند برآورد و نمونهگیری شد (35 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظاممند و مصاحبههای اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. دادههای برآمده از روش تحلیل مضمون و شکلگیری شبکه مضامین نشاندهنده آن است که در جهت تاثیرگذاری استارتآپها در حوزه کسبوکارهای ورزشی عوامل سوق-دهنده شامل قابلیتهای مدیران، عملکرد سازمانهای حمایتی و ویژگی های ماهیتی استارتآپها و همچنین عوامل بازدارنده شامل محدودیتهای تکنولوژی، موانع انسانی و تنشهای مالی وجود دارد.
رسانه های ورزشی
علی کریمی؛ وریا کریمی؛ علی احمدی؛ همت الله بسطامی؛ علی صادقی
چکیده
هدف از انجام این مطالعه، تدوین الگوی ارتباط پیشران های فناورانه بر بی تفاوتی سازمانی به عنوان نمود بی اخلاقی در اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه بود. روش پژوهش توصیفی - همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل 320 نفر از مدیران، و کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه بودند که با استفاده از روش تصادفی ...
بیشتر
هدف از انجام این مطالعه، تدوین الگوی ارتباط پیشران های فناورانه بر بی تفاوتی سازمانی به عنوان نمود بی اخلاقی در اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه بود. روش پژوهش توصیفی - همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل 320 نفر از مدیران، و کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه بودند که با استفاده از روش تصادفی ساده و بر اساس فرمول کوکران، 175 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش استفاده از دو پرسش نامه استاندارد: فناوری اطلاعات و ارتباطات و پرسش نامه بی تفاوتی سازمانی بود. در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری پی ال اس، مدل معادلات ساختاری و روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. نتایج تحلیل مسیر معادلات ساختاری نشان داد که الگوی ارتباط پیشران های فناورانه بر بی تفاوتی سازمانی به عنوان نمود بی اخلاقی در اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه از برازش مناسبی برخوردار است به گونه ای که پیشران های فناورانه بر بی تفاوتی سازمانی با ضریب تاثیر 56/0 و مقدار بحرانی 62/8 تاثیر معناداری داشته است و پیشران های فناورانه زمینه ساز بهبودی بی تفاوتی سازمانی و نیز تمایل و شور و شوق در سازمان شده است. بر اساس نتایج پژوهش حاضر، فناوری های نوین می تواند ابزار مدیریتی مهمی جهت برنامه ریزی، سازمان دهی، هدایت و کنترل به منظور اجرای صحیح قوانین و مقررات در راستای بهبود اخلاق مداری و کاهش کج رفتاری های ناشی از بی تفاوتی سازمانی باشد.