با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

3 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

 هدف از این پژوهش بررسی مفهوم قدرت رسانه‌ای و به دست آوردن راهبردهایی عملیاتی جهت اتخاذ شیوه‌هایی جدید در بهره‌گیری از رسانه‌ها در توسعه ورزش بود. این پژوهش کیفی بوده که با استفاده از روش گرانددتئوری و رویکرد اشتراوس و کوربین انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل 14 نفر از خبرگان حوزه مدیریت ورزش و رسانه و متخصصان مجرب در حوزه رسانه‌های ورزشی بودند و برای جمع‌آوری داده‌ها، از نمونه‌گیری هدفمند با روش مصاحبه‌ نیمه‌ساختاریافته و تارسیدن به اشباع نظری استفاده شد. تحلیل داده‌ها طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی و با تأکید بر منابع قدرت رسانه را به‌عنوان پدیده محوری و مقوله-های فرعی، شرایط علی، زمینه‌ای، مداخله‌گر، پیامدها و راهبردها اجرا گردید. جهت اطمینان از روایی و پایایی پژوهش، مصاحبه‌ها با بعضی از افراد چندین بار تکرار و نتایج حاصل در چند مرحله به رویت چند تن از اساتید مجرب و مصاحبه‌شونده‌ها رسید و دراین‌بین از گروه‌های کانونی شرکت‌کنندگان در پژوهش نیز استفاده گردید. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از پژوهش، قدرت فراگیری، قدرت اقناعی، تخصصی بودن رسانه و پشتیبانی قانونی به‌عنوان شرایط علی و توانایی جریان‌سازی، مطالبه‌گری، درآمدزایی، اعتمادسازی، مرجعیت، مشروعیت، شفاف‌سازی و نوع مالکیت رسانه به‌عنوان عوامل زمینه‌ساز شناسایی شدند و عوامل مداخله‌گر به دو دسته تسهیل گر و موانع قدرت رسانه در توسعه ورزش شناسایی شدند. با بررسی اثرات قدرت رسانه در رسانه‌های ورزشی، ورزش و اقتصاد ورزشی، راهبردهایی کاربردی در دو حوزه ورزش و رسانه ارائه گردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Conceptual framework of using media power for sports development

نویسندگان [English]

  • SeyedAhad Hashemian 1
  • Hamid Ghasemi 2
  • Masoome Hosseini 3

1 Ph.D. Student in sports Management, Payam Noor University, Tehran, Iran.

2 Associate Professor, Department of Sports Management, Payam Noor University, Tehran, Iran.

3 Assistant Professor, Department of Sports Management, Payam Noor University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The purpose of this research was to investigate the concept of media power and to obtain operational strategies to adopt new ways of using media in sports development. This is a qualitative research that was conducted using Grounded Theory and Strauss and Corbin's approach. The statistical population of the research included 14 experts in the field of sports and media management and experienced specialists in the field of sports media, and to collect data, targeted sampling was used with semi-structured interview method and reaching theoretical saturation. Data analysis was carried out through three stages of open coding, central coding, and selective coding, with an emphasis on media power sources as the central phenomenon and subcategories, causal, contextual, intervening conditions, consequences, and strategies. In order to ensure the validity and reliability of the research, the interviews with some people were repeated several times and the results in several stages were seen by several experienced professors and interviewees, and in the meantime, the focus groups of the participants in the research were also used. Based on the results obtained from the research, media acquisition, audience persuasion,, media specialization and legal support were identified as causal conditions and the ability to flow, demand, generate income, build trust, authority, legitimacy, transparency and the type of media ownership as underlying factors and the intervening factors to Two categories of facilitators and obstacles of media power in sports development were identified.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Media Power
  • Grounded theory
  • Sports development