با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران

3 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

4 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران

چکیده

پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل نقش مهارت‌های خودمدیریتی بر اینرسی رسانه‌ای در سازمان‌های ورزشی با رویکرد آمیخته طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری داده‌ها توصیفی- پیمایشی و بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاهی آشنا با اینرسی سازمانی و رسانه‌ای (انجام حداقل دو پژوهش در این زمینه) و همچنین مدیران منتخب سازمان‌های ورزشی و مدیران روابط عمومی سازمان‌های ورزشی باسابقه بیش از 5 سال مدیریت و تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری بود. از روش نمونه-گیری هدفمند به‌منظور انتخاب مصاحبه‌شوندگان استفاده گردید. این نمونه‌گیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و درنهایت تعداد 14 نفر به‌عنوان نمونه مشخص گردیدند. همچنین جامعه آماری تحقیق را مدیران و کارکنان وزارت ورزش و جوانان به تعداد 830 نفر تشکیل دادند و نمونۀ آماری بر اساس جدول مورگان 265 نفر و به‌صورت در دسترس در نظر گرفته شد. ابزار مورداستفاده در این پژوهش، مصاحبه، پرسشنامه مستخرج از مصاحبه و پرسشنامه استاندارد بود. جهت بررسی داده‌های بخش کیفی از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید و در بخش کمی از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که با افزایش مهارت‌های خودمدیریتی، اینرسی رسانه‌ای در سازمان‌های ورزشی کاهش می‌یابد و این رابطه معنی‌دار است (مقدارتی: 97/21 و بیشتر از 96/1)؛ بنابراین بر اساس نتایج پژوهش پیشنهاد داده می‌شود برای داشتن سازمانی عاری از هرگونه اینرسی رسانه‌ای و به‌تبع آن اینرسی و بی‌تحرکی در سازمان باید کارکنانی با مهارت‌های خودمدیریتی در اختیار داشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing a model of the role of self-management skills on media inertia in sports organizations

نویسندگان [English]

  • Mahdi Ebrahimby Salami 1
  • Saeid Sedaghati 2
  • Mohammad Hasan Ferdowsi 3
  • Vali Nowzari 4

1 Ph.D. Student, Department of sports management, Shoushtar Branch, Islamic Azad University, Shoushtar, Iran

2 Assistant Professor, Department of Sports Management, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran

3 Assistant Professor, Department of Sports Management, Payam Noor University, Tehran, Iran

4 Assistant Professor, Department of Sports Management, Arsanjan Branch, Islamic Azad University, Arsanjan, Iran

چکیده [English]

The current research was designed and implemented with the aim of designing a model of the role of self-management skills on media inertia in sports organizations with a mixed approach.The current research was mixed in terms of practical purpose, in terms of descriptive-survey data collection method and based on the research approach. The statistical population of the present research in the qualitative part includes academic professors familiar with organizational and media inertia (conducting at least two researches in this field) as well as elected managers of sports organizations and public relations managers of sports organizations with more than 5 years of management experience. Had masters and doctoral studies. Purposive sampling method was used to select the interviewees. This sampling continued until theoretical saturation was reached and finally 14 people were selected as a sample.Also, the statistical population of the research was made up of managers and employees of the Ministry of Sports and Youth in the number of 830 people, and the statistical sample was considered to be 265 people based on Morgan's table and available.The tools used in this research were interviews, questionnaires extracted from interviews and standard questionnaires.In order to examine the data of the qualitative part, open, axial and selective coding was used, and in the quantitative part, the method of structural equation modeling was used. The results of the present study showed that with the increase of self-management skills, media inertia in sports organizations decreases and this relationship is significant (T-value: 21.97 and more than 1.96).

کلیدواژه‌ها [English]

  • organizational inertia
  • resistance to change
  • individual skills
  • Ministry of Sports and Youth