با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته مدیریت ورزشی، مدیریت راهبردی در سازمان ها و رویدادهای ورزشی، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایران

2 دانشیار مدیریت ورزشی، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایران

3 استادیار مدیریت ورزشی، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایران

چکیده

چکیده: هدف از این پژوهش، ارائه مدل توسعه کارآفرینی کسب‌و‌کارهای ورزشی با رویکرد استارت‌آپ می‌باشد. روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیئت‌علمی دانشکده‌های مدیریت کارآفرینی دانشگاه‌های سراسر کشور، اعضای هیئت‌علمی دانشکده‌های تربیت‌بدنی و علوم ورزشی با تخصص کارآفرینی و مدیریت کسب‌وکار، اعضا و مدرسین ویژه و منتخب کارگروه اشتغال و کارآفرینی وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران، کارآفرینان منتخب ورزشی کشور و مسئولین استارت‌آپ‌های ورزشی ایران بود. نمونه آماری بر مبنای رسیدن به اشباع نظری به‌صورت روش هدفمند برآورد و نمونه‌گیری شد (35 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانه‌ای نظام‌مند و مصاحبه‌های اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. داده‌های برآمده از روش تحلیل مضمون و شکل‌گیری شبکه مضامین نشان‌دهنده آن است که در جهت تاثیرگذاری استارت‌آپ‌ها در حوزه کسب‌و‌کارهای ورزشی عوامل سو‌ق-دهنده شامل قابلیت‌های مدیران، عملکرد سازمان‌های حمایتی و ویژگی های ماهیتی استارت‌آپ‌ها و همچنین عوامل بازدارنده شامل محدودیت‌های تکنولوژی، موانع انسانی و تنش‌های مالی وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Presenting the entrepreneurial development model of sports businesses with a start-up approach

نویسندگان [English]

  • Tayebeh Nazemian Ardekani 1
  • NematAllahe Nemati 2
  • Tahereh Bagherpor 3

1 Graduated in Sports Management, Strategic Management in Sports Organizations and Events, Damghan Branch, Islamic Azad University, Damghan, Iran

2 Associate Professor of Sports Management, Damghan Branch, Islamic Azad University, Damghan, Iran

3 Assistant Professor of Sports Management, Damghan Branch, Islamic Azad University, Damghan, Iran

چکیده [English]

The purpose of this research is to Presenting the entrepreneurial development model of sports businesses with a start-up approach. The research method is qualitative and with thematic analysis approach. The statistical population of the research includes faculty members of entrepreneurial management faculties of universities across the country, faculty members of physical education and sports sciences faculties with entrepreneurship and business management expertise, members and special and selected lecturers of the employment and entrepreneurship working group of the Ministry of Sports and Youth of the Islamic Republic of Iran, selected sports entrepreneurs of the country and He was responsible for Iran's sports start-ups. The statistical sample was estimated and sampled based on reaching theoretical saturation (35 people). The research tools included systematic library study and structured exploratory interviews. The validity of the tool was evaluated and confirmed based on the legal and scientific validity of the sample, expert opinion and agreement between the correctors. The data obtained from the theme analysis method and the formation of the theme network show that In order to influence start-ups in the field of sports businesses, the driving factors include the capabilities of managers, the performance of support organizations and the inherent characteristics of start-ups, as well as the inhibiting factors including limitations. There are technology, human obstacles and financial tensions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • sports innovators
  • sports entrepreneurship
  • sports business
  • sports industry