با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 1) دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد آیت اله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران

2 گروه مدیریت ورزشی، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران.

3 دانشیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه مدل هویت ملی قهرمانان ورزشی مبتنی بر تحول رسانه‌های دیجیتال بود. روش پژوهش آمیخته اکتشافی بود و در دو بخش کمی و کیفی انجام شد. در بخش کیفی از طریق تحلیل مضمون به شناسایی مضمون‌های اصلی و فرعی و در بخش کمی نیز با استفاده از نرم‌افزارهای اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس از طریق تحلیل عاملی تأییدی به بررسی برازش مدل پرداخته شد. مدیران و اساتید دانشگاهی آشنا به حوزه هویت ملی جامعه آماری بخش کیفی تحقیق را تشکیل دادند که از 13 نفر آن‌ها که به روش گلوله برفی انتخاب‌شده بودند مصاحبه به عمل آمد. در بخش کمی نیز جامعه آماری کلیه ورزشکاران رشته‌های ورزشی بودند که تعداد 140 نفر به‌عنوان نمونه در دسترس انتخاب شدند و به سؤالات پرسشنامه مستخرج از مصاحبه‌ها پاسخ دادند. نتایج تحلیل مصاحبه‌ها نشان داد درمجموع 32 گویه در 5 بعد دینی، سیاسی، فرهنگی، تاریخی و اجتماعی به‌عنوان مؤلفه‌های هویت ملی ورزشکاران می‌باشد. در بخش کمی نیز نتایج نشان داد مدل تحقیق از برازش مطلوبی برخوردار است. به‌عنوان نتیجه‌گیری می‌توان گفت ورزشکاران کشورمان باید با موردتوجه قراردادن ابعاد هویت ملی، در راستای توسعه و تقویت هویت ملی گام بردارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Presenting the national identity model of sports heroes based on the evolution of digital media

نویسندگان [English]

  • abdolreza savar 1
  • Farshad Emami 2
  • Seyyed Jafar Moosavi 3

1 1. PhD Student in Sports Management, Ayatollah Amoli Branch, Islamic Azad University, Amol, Iran

2 Department of Sports Management, Ayatollah Amoli Branch, Islamic Azad University, Amol, Iran.

3 Associate Professor, Department of Physical Education, QaemShahr Branch, Islamic Azad University, QaemShahr, Iran

چکیده [English]

The purpose of this research was to present the national identity model of sports heroes based on the evolution of digital media. The research method was mixed exploratory and was carried out in two parts, quantitative and qualitative. In the qualitative section, the main and sub-themes were identified through thematic analysis, and in the quantitative section, the fit of the model was investigated using SPSS and SmartPLS software through confirmatory factor analysis. University managers and professors familiar with the field of national identity of the statistical community formed the qualitative part of the research, and 13 of them, who were selected by the snowball method, were interviewed. In the quantitative part, the statistical population was all athletes, 140 of whom were selected as available samples and answered the questions of the questionnaire extracted from the interviews. The results of the analysis of the interviews showed a total of 32 items in 5 religious, political, cultural, historical and social dimensions as components of the athletes' national identity. In the quantitative part, the results showed that the research model has a good fit. As a conclusion, it can be said that the athletes of our country should pay attention to the dimensions of national identity and take steps in line with the development and strengthening of national identity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social dimension
  • Historical dimension
  • Political dimension
  • Cultural dimension
  • National identity