با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران.

2 گروه مدیریت دولتی دانشگاه هرمزگان

3 مربی، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

4 استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران.

چکیده

هدف پژوهش تبیین مدل اثرگذاری اطلاعات رسانه‌های اجتماعی بر قصد سفر گردشگران ورزشی دریایی به جزیره قشم می‌باشد. این پژوهش برحسب هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش گردشگران ورزش‌های دریایی جزیره قشم در نیمه دوم سال 1401 بودند که تعداد 300 نفر به عنوان نمونه به روش نمونه‌گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری، پرسشنامه نگرش نسبت به اطلاعات توصیه‌های کلامی الکترونیکی (مهمود، لیانگ و گو، 2018)، نیازهای اطلاعاتی (چو و کیم، 2011)، حضور اجتماعی (کیم و همکاران، 2019)، مفید بودن اطلاعات توصیه‌های کلامی الکترونیکی (لی، هو و یانگ، 2023)، پذیرش اطلاعات توصیه‌های کلامی الکترونیکی (خواجا، مهمود و زمن، 2020) و قصد سفر (مهمود، لیانگ و گو، 2018) بود که روایی آنها از طریق روایی محتوایی و روایی همگرا و نیز پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. تحلیل عاملی تاییدی و بررسی اثرات و روابط در سطح خطاء 5‌ درصد و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS انجام گرفت. یافته‌ها نشان داد که نیازهای اطلاعاتی و نگرش نسبت به اطلاعات توصیه‌های کلامی الکترونیکی تأثیر مثبت و معناداری بر مفید بودن ادراک شده اطلاعات دارد. همچنین مفید بودن اطلاعات توصیه-های کلامی الکترونیکی بر پذیرش اطلاعات تأثیر مثبت و معناداری داشته و پذیرش آن اطلاعات، نیز تأثیر مثبت و معناداری بر قصد سفر گردشگران ورزشی می‌گذارد. تأثیر تعدیل‌گر حضور اجتماعی بر ارتباط میان نیازهای اطلاعاتی و نگرش نسبت به اطلاعات توصیه‌های کلامی الکترونیکی بر مفید بودن ادراک شده اطلاعات نیز مورد تایید قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Model of Infuence of Social Media Information on The Travel Intention of Maritime Sports Tourists (Case study: Qeshm Island)

نویسندگان [English]

  • Vahid Makizadeh 1
  • hossein mansoori 2
  • Foujan amiri 3
  • ali tizroo 4

1 Business Management, Management and Accounting, University of Hormozgan, Bandarabbas, Iran

2 university of hormozgan

3 Instructor, Department of Management,, Payam Noor University (PNU), Tehran, Iran.

4 Department of Industrial Management University of Hormozgan, Bandar Abbas, Iran.

چکیده [English]

The aim of the study is to explain the effect model of social media information on the travel intention of marine sports tourists to Qeshm Island. This research is applied in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of method. The statistical population of the research was the marine sports tourists of Qeshm Island in the second half of 1401, and 300 people were selected as a sample using convenience sampling method. Measurement tool was information attitude of electronic word of mouth questionnaire (Mehood., Liang & Gu, 2018), information needs (Cho and Kim, 2011), social presence (Kim et al., 2019), information usefulness of electronic word of mouth (Li., Hu., Hang, 2023), information acceptance of electronic word of mouth (Khwaja., Mahmood & Zaman, 2020) and travel intention (Mehood., Liang & Gu, 2018) that validity was confirmed through content validity and convergent validity, as well as their reliability through Cronbach's alpha coefficient. Confirmatory factor analysis and examination of effects and relationships were analyzed at the error level of 5% using SPSS and AMOS software. The findings showed that the information needs and attitude towards the information of electronic verbal recommendations have a positive and significant effect on the perceived usefulness of the information. Also, the perceived usefulness of information has a positive and significant effect on the acceptance of information, and the acceptance of information also has a positive and significant effect on the travel intention of sports tourists.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Qeshm Island
  • sea sports
  • social network
  • sports tourism
  • travel intention