با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه بین‌المللی امام رضا، مشهد، ایران

2 گروه علوم ورزشی دانشگاه بین المللی امام رضا ع

3 دانش‌آموخته دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی،تهران، ایران.

4 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

تحقیق حاضر به دنبال سنجش جنبه‌های حقوقی سواد رسانه‌ای مربیان، مدیران و ورزشکاران می‌باشد. این تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر استراتژی پژوهشی از نوع تحقیقات پیمایشی با رویکرد مدل معادلات ساختاری بود که به صورت میدانی اجرا گردید. جامعه آماری تحقیق شامل در این پژوهش، کلیه مربیان، مدیران و ورزشکاران در سطح شهر مشهد بود که بر اساس برآورد اولیه تعداد 700 نفر محاسبه شد. در این تحقیق از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب استفاده شد؛ لذا برای هر گروه مربیان، مدیران و ورزشکاران 70 نفر در نظر گرفته شد (210 N=). در تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی برای طبقه‌بندی داده‌ها و در آزمون سوالات پژوهش از مدل‌های تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی در نرم‌افزار لیزرل و اس‌پی‌اس‌اس استفاده شد. در تجزیه توصیفی داده‌ها نتایج در قالب جداول فراوانی‌ و درصدها استاندارد ارائه گردید و از روش‌های آماری استنباطی آزمون بارتلت و کیسر- می‌یر و معادلات ساختاری کلیه فعالیت‌های آماری انجام گردید. یافته‌های پژوهش نشان داد که جنبه‌های حقوقی سواد رسانه‌ای مربیان، مدیران و ورزشکاران شامل ابعاد مبتنی بر هدف، مبتنی بر محتوا، مبتنی بر مواد آموزشی، مبتنی بر جنبه‌های مدنی، مبتنی بر ارزشیابی، مبتنی بر زمان، مبتنی بر مکان و مبتنی بر صحت و درستی می‌باشد.. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مدل‌ جنبه‌های حقوقی سواد رسانه‌ای از برازش کافی برخوردار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Measuring the legal aspects of media literacy of coaches, managers and athletes

نویسندگان [English]

  • mohammad Javad Rostamzadeh 1
  • vahid saatchian 2
  • Mohammad Hosein Ghorbani 3
  • Ahmad Mahmoudi 4

1 MA of sports management, Imam Reza International University, Mashhad, Iran.

2 department of sport science imam reza international university

3 Ph.D. of sport management, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

4 Assistant Professor, Department of Sport Management, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The present research seeks to measure the legal aspects of media literacy of coaches, managers and athletes. In terms of the purpose of this research, it was applied research and in terms of research strategy, it was a survey research with a structural equation model approach that was implemented in the field. The statistical population of this study included all coaches, managers and athletes in the city of Mashhad, which was calculated based on the initial estimate of 700 people. In this research, proportional stratified sampling method was used; Therefore, 70 people were considered for each group of coaches, managers and athletes (N=210). In the data analysis, descriptive statistics were used to classify the data, and in testing the research questions, confirmatory and exploratory factor analysis models were used in Lisrel and SPSS software. In the descriptive analysis of the data, the results were presented in the form of frequency tables and standard percentages, and all statistical activities were performed using the inferential statistical methods of the Bartlett and Keyser-Meier tests and structural equations. The findings of the research showed that the legal aspects of media literacy of coaches, managers and athletes include goal-based, content-based, educational material-based, civic aspects, evaluation-based, time-based, place-based, and accuracy-based dimensions. It is correct. Also, the results of confirmatory factor analysis showed that the model of legal aspects of media literacy has sufficient fit.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sports media
  • media literacy
  • sports rights
  • culture building