نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم ورزشی، دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان، رفسنجان، ایران .
2 استادیار گروه تربیت بدنی، واحد چابهار، دانشگاه آزاد اسلامی، چابهار، ایران
3 دانش آموخته دکتری مدیریت ورزشی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
چکیده
با توجه به جایگاه و تاثیرات اینفلوئنسرهای مجازی؛ نیاز است تا مطالعات تخصصی به بررسی روند شکلگیری مطلوب آن در حوزه ورزش پرداخته شود. با این توجه پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر مالکیت روانی، روابط ذهنی فرااجتماعی و هویت آرزویی بر چسبندگی پیروان به اینفلوئنسرهای مجازی در ورزش (نمونه موردی: مشتریان جوان برند ورزشی یوسف جامه) طراحی گردید. روش تحقیق حاضر ازنظر روش گردآوری دادهها، پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی مشتریان پایینتر از 35 سال برند ورزشی یوسف جامه بودند که متأسفانه تعداد دقیق این افراد در دسترس نبود. با توجه به فرمول حجم نمونه کوکران در شرایط نامشخص بودن حجم جامعه؛ تعداد 384 نفر بر اساس روش نمونه گیری دردسترس بهعنوان نمونه تحقیق مشخص شدند. در جهت بررسی دادههای پژوهش حاضر از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. کلیه روند تجزیه و تحلیل داده ها در نرم افزارهای اسپیاساس و پیالاس انجام گردید. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که هویت آرزویی (578/0=تأثیر؛ 797/3=t) و روابط فرا اجتماعی (578/0=تأثیر؛ 797/3=t) تأثیر معناداری بر مالکیت روانی دارد. نتایج همچنین نشان داد که هویت آرزویی (578/0=تأثیر؛ 797/3=t) و روابط فرااجتماعی (578/0=تأثیر؛ 797/3=t) تأثیر معناداری بر چسبندگی پیروان به اینفلوئنسرهای مجازی در ورزش دارد. همچنین نتایج نشان داد که مالکیت روانی (578/0=تأثیر؛ 797/3=t) بر چسبندگی پیروان به اینفلوئنسرهای مجازی در ورزش تأثیر معناداری دارد. با توجه به نتایچ میتوان چنین اعلام داشت که در مسیر چسبندگی مطلوب پیروان به اینفلوئنسرهای مجازی در ورزش میبایستی با ایجاد بسترهای فنی شرایطی جهت شکلگیری مالکیت روانی مطلوب در میان مخاطبان در ورزش فراهم نمود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
the effect of psychological ownership, mental transsocial relationships and aspirational identity on followers' adherence to virtual influencers in sports (case example: young customers of Yusuf Jameh sport brand)
نویسندگان [English]
- Hamideh Abdolzadeh 1
- Gholamreza Amani Shelemzari 2
- Ayob Ameri 3
1 Assistant professor of sports science department, Vali-e-Asr University of Rafsanjan, Rafsanjan, Iran
2 Assistant Professor, Department of Physical Education, Chabahar Branch, Islamic Azad University, Chabahar, Iran
3 PhD student in sports management, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
چکیده [English]
The present research was designed with the aim of investigating the effect of psychological ownership, mental transsocial relationships and aspirational identity on followers' adherence to virtual influencers in sports (case example: young customers of a domestic sports brand). The case study in the current research was the Ministry of Sports and Youth. The current research is a descriptive research which, from the point of view of the objective, is one of the applied researches that was carried out in the field. The current research method is a survey in terms of data collection method. The statistical population of this research included all customers under 35 years of age of a domestic sports brand, unfortunately, the exact number of these people was not available. According to Cochran's formula of sample size in the condition of uncertain population size; a total of 384 people were identified as the research sample. Available sampling method was used to select research samples. Structural equation method was used to examine the data of this research. The results of this research showed that aspirational identity (effect=0.578; t=3.797) and extrasocial relationships (effect=0.578; t=3.797) have a significant effect on psychological ownership. The results also showed that aspirational identity (effect=0.578; t=3.797) and extrasocial relationships (effect=0.578; t=3.797) have a significant effect on followers' adherence to virtual influencers in sports. Also, the results showed that psychological ownership (effect=0.578; t=3.797) has a significant effect on followers' adherence to virtual influencers in sports.
کلیدواژهها [English]
- Social media platforms
- audience
- social capacities
- social model
- subjective belonging