علی اصغر دورودیان؛ حمید قاسمی؛ سنا حیدریان
چکیده
هدف کلی تحقیق، تحلیل محتوای پرمخاطبترین کانالهای ورزشی ایرانی شبکه اجتماعی تلگرام بود.این پژوهشاز نظر استراتژی توصیفی، از نظر مسیر اجرا تحلیل محتوا واز منظر جمع آوری داده به شکل کتابخانهای انجام شد.جامعه آماری سه کانال پرطرفدار ورزشی با معیار عضویت بیش از ۸۰ هزار دنبال کننده بود. کانالهای سایت ورزش۳ با حدود ۷۳۰ هزار عضو، ...
بیشتر
هدف کلی تحقیق، تحلیل محتوای پرمخاطبترین کانالهای ورزشی ایرانی شبکه اجتماعی تلگرام بود.این پژوهشاز نظر استراتژی توصیفی، از نظر مسیر اجرا تحلیل محتوا واز منظر جمع آوری داده به شکل کتابخانهای انجام شد.جامعه آماری سه کانال پرطرفدار ورزشی با معیار عضویت بیش از ۸۰ هزار دنبال کننده بود. کانالهای سایت ورزش۳ با حدود ۷۳۰ هزار عضو، کانال برنامه نود با ۵۵۰ هزار عضو، کانال سایت ورزشی طرفداری با ۸۰ هزار نفر عضو به عنوان نمونههای پژوهش انتخاب شدند. برگههای کد گذاری و دستورالعمل کد گذاری قاسمی 1394 (پس از تایید روایی و عینیت مجدد) به عنوان ابزار تحقیق درنظر گرفته شد.نتایج نشان داد کانال تلگرام برنامه نود با ۱۶۱۶ خبر بیشترین توزیع اخبار را دارد. بیشترین فراوانی اخبار در روز شنبه با ۴۸۳ خبر و کمترین فراوانی مربوط به روز چهارشنبه با ۳۵۶ خبر است. همچنین ورزش حرفهای با 3/85 درصد آمار، بیشترین فراوانی اخبار را در بین مولفههای مختلف در هر سه کانال دارا است. ورزش تربیتی با تنها یک مورد خبر در سه کانال کمترین فراوانی را به خود اختصاص داده است. یکی از مهمترین یافتههای تحقیق تحتالشعاع قرار گرفتن اغلب رشتههای ورزشی زیر سایه رشته فوتبال بود چرا که رشته ورزشی فوتبال با 4/93 بیشترین فراوانی در پوشش اخبار رشتههای مختلف را دارد.تفاوت معنادار نگاه جنسیتی نیز یافته دیگر این پژوهش بود. چرا که 2/98 درصد اخبار مربوط به ورزش مردان و تنها 3/0 درصد از اخبار مربوط به ورزش زنان است. 4/94 درصد مطالب از امکانات چند رسانهای مثل عکس، فیلم و تصاویر متحرک بهره برده بودند.
زهرا پورحسین؛ فاطمه عبدوی؛ وجیهه جوانی؛ سجاد پاشایی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی بر تبلیغات دهانبهدهان بهواسطة وفاداری و دلبستگی به برند در لیگ برتر فوتبال ایران انجام شد. جامعه آماری تحقیق را هواداران تیمهای فوتبال که از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند، تشکیل دادهاند که 386 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب گردید. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی بر تبلیغات دهانبهدهان بهواسطة وفاداری و دلبستگی به برند در لیگ برتر فوتبال ایران انجام شد. جامعه آماری تحقیق را هواداران تیمهای فوتبال که از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند، تشکیل دادهاند که 386 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب گردید. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد که از اعتبار و پایایی مطلوبی برخوردار بود. بهمنظور تجزیه وتحلیل داده های جمعآوریشده با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Amos، و از تحلیل مسیر برای تعیین اثرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای پژوهش استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد، همبستگی مثبت و معنادار بالایی بین متغیرهای مستقل و میانجی با متغیر تبلیغات دهانبهدهان بهعنوان متغیر وابسته وجود دارد؛ بهطورکلی باشگاهها می بایست در جهت افزایش دلبستگی هواداران به برند، نسبت به شناسایی ویژگیهای شخصیتی باشگاه، انعکاس این ویژگیها در استراتژیهای مدیریت برند خود و همچنین تطابق این ویژگیها با ویژگیهای شخصیتی هواداران اقدام نمایند و این عامل منجر به تبلیغات دهانبهدهان مثبت در جامعه و شبکههای مجازی برای باشگاه خواهد شد.