مقاله پژوهشی
محمدرسول خدادادی؛ یعقوب بدری آذرین؛ مهدی جهانگیری؛ مریم فریدفتحی
چکیده
تحقیق حاضر با هدف ارائه مدل تدوین مدل یکپارچگی ارتباطات در زنجیره تامین خدمات ورزش همگانی ایران انجام گرفت. پژوهش حاضر با استفاده از طرح نظاممند نظریه داده بنیاد و برمبنای رویکرد نگاشت شناختی فازی انجام شده است. نمونهگیری به صورت نظری و گلولهبرفی بوده و با مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته با 18 نفر از متخصصان صنعت ورزش، ورزش ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف ارائه مدل تدوین مدل یکپارچگی ارتباطات در زنجیره تامین خدمات ورزش همگانی ایران انجام گرفت. پژوهش حاضر با استفاده از طرح نظاممند نظریه داده بنیاد و برمبنای رویکرد نگاشت شناختی فازی انجام شده است. نمونهگیری به صورت نظری و گلولهبرفی بوده و با مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته با 18 نفر از متخصصان صنعت ورزش، ورزش همگانی و زنجیره تامین مفاهیم اشباع نظری حاصل گردید. از معیارهای قابلیت اعتماد تحقیقات کیفی برای بررسی روایی و از روش توافق دو کدگذار و کدگذاری پژوهشگر در یک فاصله زمانی مشخص برای بررسی پایایی استفاده شد. برای رسم نقشههای شناختی فازی و محاسبه شاخصهای مربوط به آن از نرم افزارهای Excel، FCMapper و FCM Expert استفاده شد. نتایج نشان داد مدیریت یکپارچه ارتباطات در زنجیره تامین خدمات ورزش همگانی با سه مقوله اصلی مدیریت روابط تأمینکنندگان، مدیریت ارتباطات داخلی و مدیریت روابط مشتریان مشخص میشود. ارتباطات صنایع خصوصی غیر ورزشی، ارتباطات مراکز آموزشی، ارتباطات رسانهها، ارتباطات تامینکنندگان دولتی غیر ورزشی، ارتباطات تامین کنندگان اصلی زنجیره، روابط بینالملل، سیستم گزارشگیری پویا، رفتارهای مشارکتی با مشتریان، فرهنگ تقدیر از مشتریان برتر، خدمات ارتباطات جانبی مشتریان، رسیدگی به شکایات، همکاری بین حلقهها، سرمایه اجتماعی زنجیرهتامین و اتحاد استراتژیک از مفاهیم اصلی این مقولهها بودند. همچنین شاخصهای مربوط به نقشههای شناختی بیانگر این بود که ارتباطات تامینکنندگان اصلی زنجیره، ارتباطات رسانهها و همکاری بین حلقهها، به ترتیب دارای بیشترین درجه مرکزیتاند؛ بدین معنی که بیشترین تاثیرگذاری را در سیستم یکپارچگی ارتباطات در زنجیره تامین ورزش همگانی را دارند.
مقاله پژوهشی
حدیثه بهرامی؛ جواد شهولی کوه شوری؛ اکرم قبادی یگانه
چکیده
سوادهای تخصصی در ارتباطات که فراتر از خواندن، نوشتن و گفتگوی ساده میباشند، در برقراری ارتباط انسانها با خود، دیگران و حتی دیگر موجودات، نقش پررنگی دارند؛ کیفیت یک ارتباط خوب به معنای موفقیت بیشتر در زندگی شخصی و حرفهای است. با استناد به این مقدمۀ کوتاه، این پرسش مطرح میگردد که آیا سواد ارتباطی یک مهارت بسیار مهم در نزد ورزشکاران ...
بیشتر
سوادهای تخصصی در ارتباطات که فراتر از خواندن، نوشتن و گفتگوی ساده میباشند، در برقراری ارتباط انسانها با خود، دیگران و حتی دیگر موجودات، نقش پررنگی دارند؛ کیفیت یک ارتباط خوب به معنای موفقیت بیشتر در زندگی شخصی و حرفهای است. با استناد به این مقدمۀ کوتاه، این پرسش مطرح میگردد که آیا سواد ارتباطی یک مهارت بسیار مهم در نزد ورزشکاران حرفهای است؟ احتمالاً پاسخ مثبت است؛ زیرا ورزش حرفهای در حال شکافتن اعتقادات منفی نسلهای گذشته، مانند از بین بردن تبعیضهای نژادی است؛ از سوی دیگر ورزش حرفهای، سلایق و علاقه مندیهای مختلف را گرده هم آورده است و منجر به ارتباطات گستردهای شده است. از آنجایی که سواد ارتباطی در ورزش حرفهای، کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است، بنابراین هدف این مطالعه، تحلیل سوادهای تخصصی در ارتباطات ورزشکاران حرفهای در ایران، بر اساس تکنیک تحلیل بازیگران کلیدی میباشد. این امر بوسیلۀ ابزار شبیهسازی برنامهریزی استراتژیک به نام مکتور انجام گردید. در این مطالعه که از منظر پارادایم حاکم، انتقادی است، پس از آشنایی ورزشکاران حرفهای رشتههای فوتبال، دومیدانی، کشتی، وزنهبرداری و هندبال با سواد ارتباطی، از آنها درخواست گردید تا ماتریس های بازیگر-بازیگر و بازیگر-اهداف را که به نوعی سطح سواد ارتباطی آنها را میسنجید، تکمیل نمایند. نتایج در خروجی نرمافزار مکتور، بیانگر این بود که ورزشکاران حرفهای رشتههای منتخب، در برقراری ارتباطات خود، با سوادهای تخصصی زبان بدن، ارتباط بینفرهنگی، سواد تبلیغاتی، ارتباط سازمانی، روابط بینالملل و هیجانی، دارای ضعف میباشند. پیشنهاداتی برای داشتن ارتباطات بهتر، برای ورزشکاران حرفهای ارائه گردید.
مقاله پژوهشی
روابط بین الملل در ورزش
سارا کشکر؛ غزل پناهبر
چکیده
ورزش همواره در روابط دیپلماتیک به عنوان قدرت نرم برای تحقق اهداف بین المللی کشورها مورد توجه بوده است. بررسی تاریخ ظهور رشتههای ورزشی خارجی در ایران بازگو کننده حقایق زیادی در مورد نحوه ورود و دلایل ظهور آنها در ایران است. این تحقیق کیفی با نگرشی تاریخی است که با استفاده از روش اسنادی و مصاحبه اسمی انجام شد. جامعه تحقیق در بخش مطالعه ...
بیشتر
ورزش همواره در روابط دیپلماتیک به عنوان قدرت نرم برای تحقق اهداف بین المللی کشورها مورد توجه بوده است. بررسی تاریخ ظهور رشتههای ورزشی خارجی در ایران بازگو کننده حقایق زیادی در مورد نحوه ورود و دلایل ظهور آنها در ایران است. این تحقیق کیفی با نگرشی تاریخی است که با استفاده از روش اسنادی و مصاحبه اسمی انجام شد. جامعه تحقیق در بخش مطالعه اسنادی کلیه اسناد،مقالات،کتب و گزارشهای تاریخی مرتبط با تاریخچه و اتفاقات مرتبط با ظهور رشته های خارجی در ایران بود که بطور تمام شمار مورد توجه قرار گرفت(70=N)شرکت کنندگان بخش مصاحبه، صاحبنظران و محققان آشنا با حوزه تاریخ ورزش ایران ابتدا به صورت هدفمند و سپس با استفاده از نمونه گیری گلوله برفی مورد مصاحبه قرار گرفتند و نهایتا با رسیدن به اشباع نظری(19=N)مصاحبهها به اتمام رسید. نتایج نشان داد از بین عوامل موجود ورود رشتههای ورزشی به ایران، ایرانیان از فرنگ برگشته و اتباع خارجی از مهمترین عوامل ظهور این رشتهها در ایران بودند و در جایگاه بعد مراودات اقتصادی، سیاسی و ورزشی اهمیت داشته و در ترویج و توسعه رشته های خارجی از طریق اتباع خارجی و روابط بین الملل عواملی چون تبلیغات و بازاریابی، توسعه فرهنگ بیگانه، توسعه ساختاری و توسعه اقتصادی ورزشهای غیربومی مهمترین شیوههای ماندگاری و توسعه این رشتهها بوده است. با توجه به الگوی مشابه ظهور این رشتهها در بسیاری از کشورها، به نظر می رسد سیاستهای پنهانی در دیپلماسی کشورها از ورزش به عنوان قدرت نرم برای تحقق اهداف سیاسی در کشورهای میزبان استفاده می کند.
مقاله پژوهشی
رسانه های ورزشی
مرضیه خلیفه سلطانی؛ سعید جعفری؛ بهاره رحمانیان کوشککی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر مصرف رسانهای بر رفتار حامی محیطزیست با نقش میانجی آگاهی زیستمحیطی دانشجویان علوم ورزشی استان سیستان و بلوچستان بود. روش این پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی بود و جامعه آماری کلیه دانشجویان علوم ورزشی استان سیستان و بلوچستان بودند که تعداد 271 نفر به عنوان نمونه آماری از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر مصرف رسانهای بر رفتار حامی محیطزیست با نقش میانجی آگاهی زیستمحیطی دانشجویان علوم ورزشی استان سیستان و بلوچستان بود. روش این پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی بود و جامعه آماری کلیه دانشجویان علوم ورزشی استان سیستان و بلوچستان بودند که تعداد 271 نفر به عنوان نمونه آماری از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری دادهها شامل پرسشنامههای استاندارد مصرف رسانهای محمودیان و همکاران (2015)، پرسشنامه آگاهی زیستمحیطی سی و همکاران (2022) و پرسشنامه رفتار حامی محیطزیست ون و دیو (2022) بود. برای بررسی روایی پرسشنامهها از روایی صوری و محتوایی استفاده شد. پایایی پرسشنامهها توسط آلفای کرونباخ بررسی گردید و مقادیر 83/0، 95/ و 87/0 به ترتیب برای متغیرهای مصرف رسانهای، آگاهی زیستمحیطی و رفتار حامی محیطزیست محاسبه شد. دادهها از طریق روش مدلسازی معادله ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل تحلیل شد. تحلیلهای مدلسازی معادله ساختاری، برازندگی الگوی پیشنهادی را تایید کرد. نتایج حاکی از اثرات مثبت و مستقیم مصرف رسانهای و آگاهی زیستمحیطی بر رفتار حامی محیطزیست بود. همچنین اثر مثبت و غیرمستقیم مصرف رسانهای از طریق آگاهی زیستمحیطی بر رفتار حامی محیطزیست دانشجویان علوم ورزشی نشان داده شد. با توجه به نتایج بهدست آمده، یکی از روش های ترغیب دانشجویان برای درگیری در رفتارهای فرانقش جهت رفتار حامی محیطزیست، بهبود و ارتقا آگاهی زیستمحیطی از طریق استفاده از ظرفیت رسانههای اجتماعی و ملی است. همچنین نتایج این مطالعه میتواند مرجعی برای تصمیمگیری برای ترویج اجرای رفتارهای حامی محیطزیست در بین ساکنان جامعه باشد.
مقاله پژوهشی
مجید رجبی؛ ابوالفضل فراهانی
چکیده
هدف از این تحقیق، تحلیل محتوای پژوهشهای خصوصیسازی در ورزش ایران بود. روش تحقیق از نوع کمی و مبتنی بر تحلیل محتوا با رویکرد توصیفی تحلیلی برای توصیف و ارزیابی محتوای پژوهشها و تعیین سهم موضوعی جامعه آماری میباشد. جامعه آماری شامل تمام پژوهشهای خصوصیسازی در ورزش ایران تا پایان تابستان 1400 میباشد. نمونه آماری نیز برابر با جامعه ...
بیشتر
هدف از این تحقیق، تحلیل محتوای پژوهشهای خصوصیسازی در ورزش ایران بود. روش تحقیق از نوع کمی و مبتنی بر تحلیل محتوا با رویکرد توصیفی تحلیلی برای توصیف و ارزیابی محتوای پژوهشها و تعیین سهم موضوعی جامعه آماری میباشد. جامعه آماری شامل تمام پژوهشهای خصوصیسازی در ورزش ایران تا پایان تابستان 1400 میباشد. نمونه آماری نیز برابر با جامعه آماری است. برای انجام این تحقیق، وب سایت نشریههای علمی – پژوهشی ورزشی جستجو شد. اما به منظور دستیابی به پژوهشهای مربوط به سنوات قبل که در وب سایت نشریههای علمی - پژوهشی نیامده است، و همچنین برای سایر پژوهشها، در پایگاههای مگ ایران، علمنت، نورمگز و سیویلیکا (مرجع ناشر تخصصی کنفرانسهای ایران)، گوگل، گوگل اسکولار و پایگاه دادههای دانشگاه پیامنور (گیگالیب) و دانشگاه شهید بهشتی جستجو انجام شد. نتایج نشان داد بطور کلی تعداد 98 پژوهش در زمینه خصوصیسازی ورزش ایران انجام شده و گزارش گردیده است که 5/17 درصد پژوهشها در حوزه خصوصیسازی فوتبال و باشگاههای فوتبال؛ 5/22 درصد پژوهشها در حوزه خصوصیسازی اماکن ورزشی، و 60 درصد پژوهشها در سایر زمینههای خصوصیسازی ورزش بوده است. از دیگر نتایج این تحقیق سهم بسیار اندک پایان نامه و رساله دانشجویان دانشگاهها است. به-طور کلی تعداد 98 پژوهش از سال 1374 تا پایان تابستان 1400 در حدود 26 سال، کمیت قابل قبولی را نشان نمیدهد. در 24 تحقیق به موانع خصوصیسازی ورزش ایران پرداخته شده است. ازنتایج این تحقیق، فضای مناسب برای پژوهشهای آینده خصوصیسازی در ورزش ایران مشخص میشود.
مقاله پژوهشی
زهرا عبدالوهابی؛ مهدی کهندل؛ عباس خدایاری؛ علی زارعی
چکیده
تجارت الکترونیک یکی از این فناوریها است که در پشت نام به ظاهر سادهاش، مفهومی فراتر از آنچه در اذهان ماست پنهان شده است. هدف از پژوهش حاضر اعتباریابی عوامل شناسایی شده موثر بر تجارت الکترونیک فدراسیون فوتبال ایران بود. روش تحقیق حاضر با توجه به هدف تحقیق آمیخته یا به عبارتی ترکیبی است. در این تحقیق ابتدا روش کیفی و سپس روش کمی می باشد. ...
بیشتر
تجارت الکترونیک یکی از این فناوریها است که در پشت نام به ظاهر سادهاش، مفهومی فراتر از آنچه در اذهان ماست پنهان شده است. هدف از پژوهش حاضر اعتباریابی عوامل شناسایی شده موثر بر تجارت الکترونیک فدراسیون فوتبال ایران بود. روش تحقیق حاضر با توجه به هدف تحقیق آمیخته یا به عبارتی ترکیبی است. در این تحقیق ابتدا روش کیفی و سپس روش کمی می باشد. جامعه آماری شامل دو بخش بود، جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاه، کارشناسان و صاحب نظران بودند. رشته تحصیلی و داشتن تالیفات علمی مرتبط با موضوع، دارا بودن سمتهای مدیریتی و تجارب اجرایی در حوزه جامعه تجارت الکترونیک و کارشناسان حوزه بازاریابی ورزشی صاحبنظران بود. روش نمونهگیری به صورت نمونهگیری غیر احتمالی، با انتخاب هدفمند و با حداکثر تنوع یا ناهمگونی استفاده شد. اندازه نمونه در این پژوهش بر مبنای شاخص اشباع نظری برابر با 17 نفر بود، همچنین در بخش کمی کارشناسان بازاریابی، بازاریابی ورزشی، آی تی و کارشناسان فدارسیون بودند. بر این اساس 370 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه-گیری در مرحله کیفی مصاحبه باز بود و بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزنینشی تحلیل شد و در بخش کمی نیز ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مستخرج از کدهای بخش کیفی بود که این قسمت نیز با نرم افزار AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. . بر مبنای تحلیل دادهها 99 مفهوم اولیه، 19 مقوله اصلی و 6 هسته اصلی شناسایی شد.
مقاله پژوهشی
علی عسگر؛ سیروس احمدی؛ آزاده سید عالی نژاد
چکیده
امروزه شناخت عواملی که بر رفتارخرید مصرفکنندگان تأثیر میگذارد در کانون توجه شرکتها قرار گرفته است. یکی از مهمترین اقدامات پیشروی مدیران سازمانها در این زمینه، توجه ویژه به موضوع نگرش میباشد. هدف پژوهش حاضر مطالعهی تأثیر نگرش به تبلیغات و برند در رابطهی بین تبلیغات انیمیشنی و شخصیّتهای واقعی در جذب و قصدخرید مصرفکنندگان ...
بیشتر
امروزه شناخت عواملی که بر رفتارخرید مصرفکنندگان تأثیر میگذارد در کانون توجه شرکتها قرار گرفته است. یکی از مهمترین اقدامات پیشروی مدیران سازمانها در این زمینه، توجه ویژه به موضوع نگرش میباشد. هدف پژوهش حاضر مطالعهی تأثیر نگرش به تبلیغات و برند در رابطهی بین تبلیغات انیمیشنی و شخصیّتهای واقعی در جذب و قصدخرید مصرفکنندگان بود. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی - همبستگی، از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان تربیتبدنی دانشگاههای سطح شهر همدان بودند که 300 نفر در این مطالعه مشارکت داشتند. نتایج تحقیق نشان داد که؛ نگرش به تبلیغات در تأثیر تبلیغات از طریق شخصیّتهای واقعی و تبلیغات از طریق انیمیشن بر قصدخرید نقش میانجی دارد. اما نگرش به تبلیغات در تأثیر تبلیغات از طریق شخصیّتهای واقعی و تبلیغات از طریق انیمیشن بر جذب مصرفکنندگان نقش میانجی ندارد. همچنین نگرش به برند در تأثیر تبلیغات از طریق شخصیّتهای واقعی و تبلیغات از طریق انیمیشن بر قصدخرید و جذب مصرف کنندگان نقش میانجی ندارد. با توجه به اهمیّت و محبوبیّت روز افزونی که این نوع تبلیغات در سرتاسر جهان بدست آوردهاند، شرکتها باید جهت افزایش جذب و قصدخرید مصرفکنندگان سعی در ایجاد نگرشی مطلوب نسبت به این روشهای تبلیغی و برند در اذهان مصرفکنندگان داشته باشند
مقاله پژوهشی
مجتبی ملک؛ سعید تابش
چکیده
تحقیقات بسیار کمی در خصوص تحلیل محتوایی پژوهشهای مرتبط با سالمندان انجام شده است. به منظور ارایه تصویری کلان از روند تحقیقات و فراهم نمودن بینشی ساختارمند از جایگاه این موضوع، پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوایی نشریّات علمی تربیتبدنی ایران در حوزه سالمندان انجام گرفته است. این پژوهش از نوع کمّی و با هدف کاربردی و مبتنی بر تحلیل محتوا ...
بیشتر
تحقیقات بسیار کمی در خصوص تحلیل محتوایی پژوهشهای مرتبط با سالمندان انجام شده است. به منظور ارایه تصویری کلان از روند تحقیقات و فراهم نمودن بینشی ساختارمند از جایگاه این موضوع، پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوایی نشریّات علمی تربیتبدنی ایران در حوزه سالمندان انجام گرفته است. این پژوهش از نوع کمّی و با هدف کاربردی و مبتنی بر تحلیل محتوا است و رویکردی توصیفی دارد. جامعهی آماری شامل پژوهشهای سالمندی در نشریّات علمی تربیتبدنی ایران از سال 1372 تا 1399 میباشد. ابزار پژوهش، چکلیست محقّق-ساخته است که روایی آن توسّط ده نفر از اساتید تأیید شد و ضریب پایایی با فرمول هولستی (0.97) به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS انجام شد. یافتهها نشان داد که تعداد پژوهشهای مرتبط با سالمندان 213 مورد میباشد و بیشتر مقالات در نشریّه رفتار حرکتی چاپ شده است. بیشترین موضوع با 30 درصد مربوط به فیزیولوژی ورزشی میباشد. اکثر مقالات دادههای کمّی دارند و روش نیمهتجربی با 75.58 درصد و ابزار پروتکل تمرین با 81.22 درصد پرکاربردترین هستند. از نظر توزیع جغرافیایی استانهای تهران، چهارمحال و بختیاری و اصفهان بیشترین سهم را دارند. پژوهشهای انجام شده در حوزه سالمندان در نشریّات علمی تربیت-بدنی ایران به طور کامل ادبیات این موضوع را پوشش نمیدهد و بنابراین انجام تحقیقات متنّوع با مشارکت همه نشریّات ضرورت دارد.