با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور تهران-ایران

2 استادیار زبانشناسی همگانی، دانشکده ادبیات و زبنهای خارجی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

ورزش الکترونیکی به صورت برخط و آفلاین در برابر ورزش حضوری و مرسوم در دهه اخیر گسترش فراگیری داشته است. که بخش مهمی از این رشد و تحول به دلیل همه گیری کرونا در دو سال گذشته و مجازی شدن فعالیتهای آموزشی و ورزشی بوده است و استفاده از فضای مجازی در امر آموزش، ورزش الکترونیکی بر خط یا مجازی در کانون توجه قرار گرفته است. به طور کلی حوزه ورزش مجازی را می توان در دو بخش بازیهای ورزشی رایانه ای و ورزش در فضای مجازی در نظر گرفت که پژوهش حاضر به آموزش ورزش در فضای مجازی می پردازد. به موازات رشد ورزش مجازی ابعاد مختلفی از این حوزه نوپا مورد پژوهش محققان قرار گرفته است که می توان به ابعاد آموزشی، اقتصادی و برندسازی، فرهنگی اجتماعی، فناوری و نرم افزاری اشاره کرد. پژوهش حاضر با بهره گیری از نظریه ای شناختی تحت عنوان نظریه آمیختگی مفهومی به تحلیل ورزش مجازی در چارچوب بخشی از مبانی این نظریه می پردازد. با این نظریه شناختی که در رشته های دیگر نیز مورد توجه واقع شده است زوایای متفاوتی از آموزش و فعالیت ورزشی مجازی را مورد تحلیل قرار می گیرد. با بهره گیری از نتایج پژوهش حاضر، مربیان این حوزه می توانند بهره وری ورزش مجازی خود را ارتقا بخشند. پرسش اصلی پژوهش حاضر عبارتست از اینکه چطور می توان با بهره گیری از نظریه ای شناختی آموزش ورزش مجازی را تحلیل کرد و با استفاده از یافته های این پژوهش کیفیت کلاسهای ورزش مجازی را ارتقا داد؟

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A cognitive analysis of online E-sport based on the Conceptual Integration Network theory(CIN)

نویسندگان [English]

  • SARA SERAJ 1
  • mehdi sabzevari 2

1 Assistant Professor of Sports Management Department, Payam Noor University, Tehran, Iran

2 Assistant professor of linguistics Department, Payame Noor Universify, Tehran,Iran

چکیده [English]

E-sport including online and offline sport activities and classes have been developed increasingly in the last decade. Several researches have been done in his area to analyze and improve sport training and education via distance learning by different applications. One of the main reasons for this rapid growth is due to COVID period which restricted most normal activities to online ones. E-sport could be studied in two categories: one is computer sport games and the other is teaching and training sport by camera and applications. This research is about the second category or distance sport. E-sport has been studied from different aspects in the recent years including, cultural, economic, social and political dimensions. This research will apply findings of a cognitive theory namely Conceptual Integration Network(CIN) to the analysis of E-sport to find out about the possible efficiency of cognitive awareness for E-sport coaches and managers. There are some basic relations suggested in CIN by which an analysis of different aspects of distance sport can be implemented. After data collections from the respondents who are trainers in distance sport training in Tehran, an analysis was made correspondent to CIN inputs and output and also based on the vital relations in distance sport. The main question of this interdisciplinary research is that if CIN analysis can be applicable to the improvement of E-sport cognitive knowledge and education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • E-sport
  • cognitive analysis
  • CIN
  • vital relations